tilbake
til første side
tilbake til Leserbrev
07.11
Nå er det agurktid igjen
Av: Bjørn Holthe
Snøen har ikke lagt seg enda, og noen baner er fortsatt åpne. Likevel,
sesongen er nok over for de fleste. Et sikkert tegn er at golfsiden.com, i
mangel på annet stoff, begynner å skrive om uttale på pøtt og bønker,
greenfee spill (snyltere) og postkasseklubber.
Og, hver gang lar jeg meg provosere, og flere med meg, til å skive
leserbrev.
I år innledes "kranglesesongen" med: Golfspillere vil ikke betale det det
koster.
Talleksemplene tar alltid utgangspunkt i de klubbene som har de høyeste
kostnadene, og kanskje også høyest kvalitet. Selv om det nødvendigvis ikke
trenger å være et lineært forhold mellom pris og kvalitet. Jeg ønsker ikke
med dette å male videre på golfsidens talleksempler, men vil likevel gjøre
oppmerksom på at Bogstads medlemmer med sine 20 runder i året kun betaler
kr.205.- pr runde, og det kan man vel ikke kalle dyrt? Men, en av årsakene
til at Bogstads medlemmer spiller billig er "venteliste-pasientene". De
"sponser" medlemmene med et betydelig beløp. Hørte jeg noe om snylting? Nei,
det var jo postkasseklubbmedlemmer det! Bogstads "ventelistepasienter" er jo
ikke postkassemedlemmer, eller er de kanskje det? De fleste andre klubbene
med "fullverdig" bane har også "postkasse-medlemskap". De kaller det
greenfeemedlemskap. Kampen dreier seg om å få sin del av det enorme antallet
baneløse golfspillere. Men, det dette innlegget skal dreie seg om er: Må det
koste 15 mill. å drive en golfbane? Og: Går det ikke an å tenke litt nytt på
inntektsiden?
Jeg vil begynne med det siste:
Et av problemene idag er at medlemmene booker starttid uten å møte opp. Det
koster jo ingenting å bestille. Eller de bestiller for fire selv om de er
to. Da slipper de å gå sammen med folk de ikke kjenner. Det siste jeg har
hørt om er at medlemmer går sammen og bestiller starttid for hverandre, på
klokkeslett før en selv har starttid. Dette for å få tomme baller foran seg
så det går raskere. Dette taper klubben greenfeeinntekter på, og andre
medlemmer får heller ikke starttid når de ønsker. Mitt forslag er å innføre
en bookingavgift. For eksempel på kr.50 pr. person. På Bogstad ville dette
gitt 1,5 mill mer i kassa! De som ikke vil betale kr.50.- kan velge å bare
møte opp, og håpe på en ledig plass i en ball. Ventetiden kunne de bruke til
å stå på driving rangen, noe som også ville gitt mer i kassa. Når det
gjelder kostnadssiden så er jeg sikker på at en klubb som har 15 mill. i
kostnader har et stort besparelsespotensiale. Jeg vet om klubber med bra
baner og service som er med mot det halve (eksempelvis Kongsberg). Hvor man
skal kutte kostnadene må hver enkelt se på, men jeg har et forslag:
Tidsbooking pr. telefon må være veldig kostbart. Hvis det skal bestilles tid
til 30.000.- runder på Bogstad, med et snitt på 3 pr. ball så blir det
10.000 telefonsamtaler i løpet av sesongen! I tillegg kommer alle de som
ringer, men som ikke får plass. Hva koster det ikke å betale folk for å ta
imot 10.000-20.000 telefonsamtaler?
I dag finnes det en rekke online løsninger for selvbooking via internett. Ta
disse i bruk, og ta reservasjonsgebyr av dem som forsatt foretrekker å
ringe. Hvordan man tar gebyret? Enten kan bookingtelefonen være en
betal-telefon (av typen: "tjenesten koster 21 kroner fra du får svar") eller
man kan (eksempelvis) legge på kr.100.- pr. ball hvis reservasjonen foregår
pr. telefon. Så kan man si: "Jeg har ikke PC så da er det urettferdig at jeg
må betale." Mitt svar er: Hvis man ikke har PC så sparer man også mye mer
enn de få hundrelappene man må betale i reservasjonsgebyr. En PC koster fra
kr.10.000.- og oppover. Man betaler kanskje også kr 400 ++ pr. måned for å
ha ADSL. Det blir som å la være å kjøpe bil. Man kan kjøre mye taxi for det
det koster å holde en bil.
Svar:
Jeg er glad du har fattet poengene i regnestykket. I artikkelen pekte jeg på
hva det koster å drive en KVALITETSBANE. Det sløses ikke mye med penger i
klubbene hvor medlemmene skal betale for sløsingen. At 10-15 millioner
kroner kan finansieres på andre måter, er opplagt, men ikke alltid uten at
det går ut over tilgjengeligheten til banen for medlemmene og andre
elementer som må tas med i betraktningen.
1) Driften av Kongsberg hadde vært dyrere hvis de hadde eksempelvis hadde
klipt greenene hver dag slik som de gjør på de kvalitetsbanene som
artikkelen var ment å omtale.
2) Dine eksempler på booking velter stort sett kostnadene over på spillerne.
Telefonbooking er meget greit for de fleste. At alle spleiser på å holde en
startbod gjennom medlemskontingenten, tror jeg er en meget god løsning for
alle.
3) Å kalle det for agurker å ta opp kanskje det viktigste økonomiske
problemet i landets golfklubber, må du gjerne gjøre. Responsen viser at
dette har stor interesse!
Asbjørn Ramnefjell
Se innlegget:
05.11
Den vanskelige
klubbøkonomien:
Regnestykket er ikke så
vanskelig, men mange lukker
øynene
Det snakkes mye om
golfbaneøkonomi. Mange
klubber sliter tungt. Her er
noen enkle regnestykker.
Les mer
Ditt innlegg
tilbake
til Leserbrev
|