Leserbrev Golfbutikken Golfreiser Golfutstyr Smånotiser Ukens turneringer Lær om golf
Meny
Norske/svenske baner
Innendørsgolf
Golf på Internet

Vitser

Profesjonell golf
Ukens golftips
Golf på TV
ARKIVET
Golfaksjebørsen
Tilbake til første side
 
Sitatet

It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand. I beat people up.

Muhammad Ali

Tilbake til første side
 
Innlegg


Tilbake til innleggsoversikten   Tilbake til første side   Søk på GOLFSIDEN Les mer  

Her kan du legge inn:
nytt innlegg
 panser - 17. sep 2013 kl. 22:52 *  IP
Sponsortørke

Bra redaksjonell omtale av sponsorsvikt og NGF sin markedssituasjon.
Nå må NGF ta inn over seg at de har valgt å operere med medlemskap/medlemmer (les: aksjonærer) fremfor utøvere, og at seriøse sponsorer har sett dette.
At det også nå dessverre rammer juniorarbeidet og eliten er nok ikke overraskende.
Så får vi se om Tutta-effekten demmer opp for total tørke. Det hadde jo vært å håpe.
 Ove (17. sep 2013 23:04) *  IP
Hvem skal gidde å sponse norsk "toppgolf"?
Skal like å se den markedssjef i et større norsk firma som vil bevilge penger til akkurat det formålet. Dersom han/hun ikke er ihuga golfspiller selv, vel å merke.



 KGB (17. sep 2013 23:14) *  IP
Ove; du er tydeligvis ingen golfer...


 gjesp (17. sep 2013 23:16) *  IP
VG, Nordea, Abacus og Renault gjør allerede det, men det visste du vel?


 gjesp (17. sep 2013 23:25) *  IP
Men er enig i bekymringen ang sponsortørken. Tutta har nok økt sin markedsverdi betraktelig nå, får håpe at forbundet kan dra nytte av det også.


 OoopS (17. sep 2013 23:58) *  IP
NGF får nok ingen del eller effekt av tutta sin suksess ! i alpint må de som gjør suksess bidra tilbake i cash, har aldri hørt eller sett at noe slikt gjelder henne.
Hun er gallionsfiguren man ikke kan dra nytte av da hun kun gjør egne avtaler og med det tar alt selv



 AR (18. sep 2013 00:09) *  IP
Ikke glem at Tutta bidrar mye gjennom Suzann Pro Challenge, Suzanns juniorturnering og Right to Play.


 Pepper (18. sep 2013 08:50) *  IP
På Nordea tour er det gjerne fulle pro-am turneringer så vidt jeg vet, og det settes også opp 2 turneringer samme dag hvis behov. Noen av damene som var innkalt til pro-am på Hauger i går opplevde at det ikke var noen gruppe til de. Mao. dårlig jobbing i Norge sammenlignet med Sverige for å få sponsorer og folk til å være med i pro-am.

Det er fortsatt mye å gripe fatt i.



 Oggi (18. sep 2013 09:10) *  IP
Riktig som Pepper sier. Vi er ikke flinke nok til å selge noe så enkelt - og morsomt - som en pro-am. I Sverige er det fulle felt, men der har de også hatt komersielle turneringer i mange, mange år. Kan det kanskje komme av at vi mangler både erfaring og dermed kultur for dette i norske klubber?
I så fall haster det med å bygge opp en slik kultur. Skal vi utvikle de beste norske amatørene trenger vi å matche dem i en lang rekke nordiske turneringer hvert år. Ikke bare to som vi har nå. (Ecco på Mørk og Nordea -et-eller-annet-sted).
En fulltegnet pro-am betyr gjerne 100-300.000 i kassen.

Apropos selge inn: PLUTSELIG var det LET Access på Hauger. Hadde nesten glemt at den sto på terminlisten. Ingen forhåndsreklame som jeg har obeservert, jeg har heller ikke sett henvendelser til klubber i nærområdet med invitasjon til aktive juniorjenter om å komme og se og lære. Intet synlig pro-am salg. Da blir det også skralt med både tilskuere og med sponsorpenger...



 Pepper (18. sep 2013 09:21) *  IP
Hvis det hadde vært en "like" knapp her hadde Oggi fått en av meg.

Jeg observerte det samme, "plutselig" var det en LET Access turnering på Hauger.

Hvis Norge skal ha Solheim Cup med alle de turneringene i forkant det krever er det mye holdningsarbeid å jobbe med i golf-Norge. Skippertak holder ikke, det må systematisk og langsiktig arbeid til.




 Fooore (18. sep 2013 09:39) *  IP
Pro-am før CT på Losby var fantastisk, flott gjennomføring, mye folk, pent vær og akseptabel score.

Så det er "marked" for det, men folk må inviteres, både sponsorer og ressurspersoner. Og slike som meg som bare flyter med...
Og folk må inviteres TIDLIG, ikke dagen før. Det går an å bli invitert FØR man sponser også....

Reitan sponser juniorsatsinga - blant annet - og den kommer nok inn i kategorien personlig interesse, som Ove er innpå. Men det funker det også.

Tutta gir masse tilbake, og proffspillerne bidrar i pro-am og i egne klubber, og sikkert på andre områder.



 Oggi (18. sep 2013 10:37) *  IP
Det føyer seg fint inn i rekken av ubehjelpeligheter når en ikke en gang klarer å få lagt ut riktig lenke til scorerapporteringen. Ikke en gang på Hauger sin hjemmeside. LET-sidene har startlistene, men rapporterer ikke score. Det gjør derimot den svenske golfportalen; http://www.golf.se/Folja/Leaderboards/Nordea-Tour-Damer/Ladies-Norwegian-Challenge/#/competition/50/leaderboard


 Petter (18. sep 2013 11:02) *  IP
Dessverre er det alt for mange 'ubehjelpelige' i NGF. Sponsorsjefen er dessverre kun en av mange som ikke har levert over lang tid. NGF har ikke dyktige og villige personer til å levere et godt produkt. Så lenge ikke Golftinget setter foten kraftig ned vil dette vedvare. Rekrutteringen av unge er mye, mye verre enn sponsortørken.


 Oggi (18. sep 2013 11:16) *  IP
Mulig du har rett, men jeg velger å rette skytset mot klubbene selv. Det er de som skal rekruttere, det er de som arrangerer og informerer. Noen gjør det bra, andre har en lang vei å gå.
Når det gjelder NGF vil jeg vel heller si at de har gjort en rekke riktige grep det siste året. Men det er nå en gang slik at det er klubbene som må levere, og det har vi ikke klart å få til i god nok grad. Det er ikke gjort over natten å endre det. Som Pepper sier over, "Skippertak
holder ikke, det må systematisk og langsiktig arbeid til".

Har du noen ideer til hvordan øke rekrutteringen? Eller sponsorvilligheten? Eller informasjonskompetansen? til det siste; NGF tilbød i fjor gratis info/pr-kurs for klubbene. 2 klubber meldte seg...



 Fooore (18. sep 2013 11:55) *  IP
På Let access sine sider kan man enkelt finne link til livescore. Men man skal jo vite hvor man skal lete.


 Oggi (18. sep 2013 12:04) *  IP
@Fooore. Jeg fant leaderbord på LET sine sider, men den oppdateres ikke. I motsetning til den svenske.
Eller har du funnet noe jeg ikke har funnet? Ville ikke vært noen bombe det akkurat... :-)



 Fooore (18. sep 2013 12:11) *  IP
På høyre side av LET-siden, twitter-delen. Jeg fant den i forbifarten ifm en turnering tidligere.

Enkelt? Nei.



 Fooore (18. sep 2013 12:12) *  IP
Og der står det en tweet med en link! Det glemte jeg å skrive.


 AR (18. sep 2013 12:47) *  IP
Her finner du LEADERBOARD:

http://www.golfsiden.no/LETAccesstour100812.html



 Fant (18. sep 2013 12:57) *  IP
Og Knut Børsheim har vel ikke misset cut i Borat-land?


 panser (18. sep 2013 13:37) *  IP
Fantastisk hvordan en tråd om problemene med sponsorinntekter til NGF kan ende opp med leaderboard på Accesstour?
Har kanskje en sammenheng, men den er nok meget dyp.

I mellomtiden for NGF kjøre sitt eget løp og fortelle om sine 120 tusen "medlemmer". Det blir nok bra ;-)



 Pølse med brød (18. sep 2013 19:49) *  IP
Pro am i Norge er nesten en vits. Grunnen til at dette funker bedre i Sverige og Usa er at det er spekket med beslutningstakere noe som gjør det spennende for mange bedrifter å sponse. I Norge er det de samme gamle trynene som går igjen på alle slike arrangementer. Ofte er det ikke beslutningstagere, men en nisse fra hustrykkeriet eller fra rekvisitalageret.

Hvis en adm dir skulle slumpe inn på noe slikt i Norge blir han satt opp med folk han har nada utbyttet av å omgås noen timer. Hvorfor bruke tid på slikt?



 Oggi (18. sep 2013 22:01) *  IP
Dette var da usedvanlig fantasiløst til deg å være PMB?
Dersom det er "de samme gamle trynene som går igjen" - så forteller vel det ikke annet enn at vi ikke tenker nytt, er for lite fantasifulle og ikke skjønner hvordan vi skal gjøre pro am salgbart, morsomt og interessant.

Gruppene MÅ ikke fylles opp av adm.dir-nivået. For meg må det gjerne være nisser som du kaller det - fra trykkeri og rekvisita. Hovedpoenget er å få fylt opp pro am gruppene, og samtidig gjøre det til en morsom og minnerik opplevelse for dem som deltar. Det kan da ikke være så vanskelig?
Kanskje gruppene med en eller flere adm dir er mer til hinder enn til gavn for en norsk pro am?
Nei prøv igjen PMB - du kan bedre enn dette :-)



 Pølse med brød (19. sep 2013 21:33) *  IP
Vi er vel ikke veldig uenige oggi, men du må forsøke å se det større bildet. Du må spørre deg hva som er hensikten med en pro am. I sverige og USA er det minst disse hensiktene som oppnås:

- Relasjonsbygging fra sporten golf mot besluttningstagere i næringslivet og mot eksisterende og potensielle sponsorer for å vedlikeholde og øke sponsorinntektene
- Innsamling av penger til veldedige formål

Det blir ikke noe swung over dette med gutta fra hustrykkeriet eller tilårskommne golf"journalister".

Vi må få opp ambisjonsnivået skal vi øke inntekten og kredden til golf i Norge. Det er helt menigsløst å ha med andre enn besluttnignstagere som sitter på pengesekker og kjendiser som kan gi mediaoppmerksomhet......



 Oggi (20. sep 2013 00:34) *  IP
PMB: Vi er nok ikke så unige. Men -jeg synes kanskje vi gjør samme feilen her som andre steder - vi hopper over et ledd eller to.

Før vi får beslutningstagerne til å fylle pro am feltene, må vi først etablere en kultur rundt om i klubbene der vi synliggjør viktigheten/nytten av en proam. Deretter kan vi øke ambisjonene. Da tjener vi i det minste penger mens vi lærer. Målet kan gjerne være den svenske modellen.

I stedet for at noen få med urealistisk selvbilde satser på Q school til ET, burde de kanskje vurdert først å ta et år eller tre på de skandinaviske tourene.

I stedet for å satse på Solheim cup i Norge, burde vi kanskje først satset på å femdoble antallet Nordea og Ecco tourer årlig slik at våre potensielle fikk kjenne på nivået noen ganger hvert år.

I stedet for å satse tynt på noen få gode juniorer, burde vi kanskje satset svært bredt på 300 som kanskje kan bli god.

Suksess tar som oftest litt lengre tid enn vi gir det.



 Wilson (20. sep 2013 08:15) *  IP
PMB
Det finnes sponsorer som ser utbyttet flere veier.
Bedriften får profilert seg gjennom utøvere, utøverne får en god sponsor og ansatte får delta på spennende arrangementer og får mer motivasjon.

Ikke overraskende at du kommer med dine vanlige nedlatende holdninger til folk som "bare" jobber på gulvet.

Prøv å se til andre idretter så vil du se at det ikke kun er sjefen som deltar



 Pølse med brød (20. sep 2013 09:55) *  IP
Enig Oggi, men hadde innretningen vært slik at de som sitter på pengesekker kan møte andre de ser nytte i å bruke tid sammen med, ville utbyttet både for sponsorer og ikke minst golfen som sliter med å få tunge sponsorer inn med med mye penger blitt mye større. Slik funker det ikke nå.

Jeg forstår at gjengangerne som wilson ikke har særlig til overs for slike argumenter. Det er jo en liten gruppe på noen hundre middelaldrene menn stort sett fra hustrykkerier, rekvisitalagert, IKT hardware, eller fra familiebedrifter som frekventerer slike sponsorturneringer eller pro ams. Disse får deilige breaks fra kjedelige jobber, flott det, men det gir sponsorene og golfsporten tilnærmed nada igjen.




Svar:
(Felter merket med * må fylles ut.)
Navn *
E-post
Innlegg *
(Useriøse, krenkende eller støtende innlegg, kan bli fjernet.)
 Tilbake til innleggsoversikten      (Her bruker du kun ett nick!)

 
 
Annonser








ANNONSÉR på Golfsiden - mer for pengene!
Interessert? Kontakt:
ar@golfsiden.com
Tlf: 900 900 72