|
Tilbake til innleggsoversikten Tilbake
til første side Søk på GOLFSIDEN
Les mer
Her kan du legge inn: nytt innlegg
 Morten - 16. Jul 2009 kl. 15:33 * IP
Regel spørsmål - Dropp av ball ut av bunker ?
Ballen er plugget i bunker. Spilleren dømmer ballen uspillbar.
SPM: Kan spiller velge å droppe ballen ut av bunker så lenge han gjør det innenfor 2 køllelengder og ikke nærmere flagget??
|
 PegTee (16. Jul 2009 15:47) * IP
Frå reglane:
"
Regel 28: Uspillbar ball
Spilleren kan erklære sin ball uspillbar på ethvert sted på banen unntatt når ballen er i et vannhinder. Spilleren alene avgjør hvorvidt hans ball er uspillbar.
Hvis en spiller anser sin ball å være uspillbar, må han med en straff på ett slag:
a. Spille en ball på stedet så nær som mulig hvorfra den opprinnelige ballen sist ble spilt (se regel 20-5); eller
b. Droppe en ball bak punktet hvor ballen lå, mens man holder dette punktet direkte mellom hullet og punktet hvor ballen skal droppes, uten grense for hvor langt bak dette punktet ballen kan droppes; eller
c. Droppe en ball innenfor to køllelengder fra stedet hvor ballen lå, men ikke nærmere hullet.
Hvis den uspillbare ballen er i en bunker, kan spilleren gå frem etter punkt a, b eller c. Hvis han velger å gå frem etter punkt b eller c, må en ball droppes i bunkeren.
Når en går frem etter denne regelen, kan spilleren løfte og rengjøre ballen sin eller erstatte den med en annen ball.
STRAFF FOR BRUDD PÅ REGEL: Matchspill - Tap av hull; Slagspill - To slag.
"
 ! (16. Jul 2009 18:28) * IP
Kort forklart; Nei. Eller, jo, men da får han to straffeslag, og det er det stort sett aldri verdt. :)
 Gudbrand i Lia (16. Jul 2009 21:25) * IP
Nei !
Det å droppe utenfor bunkeren og spille derfra er et alvorlig brudd på regel 28 og vil medføre diskvalifikasjon.
(Det finnes et lite unntak hvor du unngår disk. men det unntaket vil gi deg 1 slag for uspillbar ball + 2 slag for brudd på regel 28).
 ! (16. Jul 2009 21:36) * IP
Jaha? Hvorfor står det "Straff for brudd på regel,matchspill..... Tapav hull, Slagspill to slag" da?
Har ikke boka her, men går utifra at pegtee har referert korrekt ifra regelboka.
 Gudbrand i Lia (16. Jul 2009 21:48) * IP
!:
PegTee har nok referert korrekt fra regel 28.
Den handlingen du beskriver (dropp utenfor bunkeren) er ikke i tråd med hvordan regelen skal benyttes og derfor er det komme en decision som omhandler dette. Se dec. 28/10.
 tilskuer (16. Jul 2009 23:36) * IP
For ordens skyld, og for de som ikke har tilgang på decisions: Unntaket som Gudbrand i Lia henviser til forutsetter at posisjonen til ballen, etter at den er droppet utenfor bunkeren, ikke er vesentlig forskjellig fra posisjonen ballen ville vært i hvis spilleren hadde valgt framgangsmåte etter 28 a) - nytt slag fra der ballen sist ble spilt. Hvis ballen som er droppet feil er i noenlunde samme avstand fra hullet som stedet siste slag ble slått fra, og spilleren ikke har noen andre særlige fordeler av å spille fra feil sted, kan diskvalifikasjon unngås. Men samlet 3 straffeslag blir det uansett.
 ! (17. Jul 2009 00:25) * IP
3 straffeslag? hvordan? 2 straffeslag for å droppe feil sted, hvor kommer det siste inn?
Og HVIS man velger å droppe utenfor bunker, så har man jo uansett en fordel i forhold til å droppe i bunker, så da er jo disk. nesten uansett?! Merkelig. (btw, jeg har ikke tilgang til decicions...)
 Gudbrand i Lia (17. Jul 2009 07:44) * IP
Tilskuer beskriver unntaket helt korrekt.
I et slikt tilfelle må du som nevnt legge til 3 slag; 1 slag for uspillbar ball + 2 slag for brudd på regel 28.
Forøvrig anbefaler jeg alle golfspillere å anskaffe seg Decisions on The Rules of Golf. Den kan kjøpes via Idrettsbutikken.
http://www.idrettsbutikken.no/aspx/produkter.aspx?t=1248&g0=2&g1=31
Har du ikke tilgang til selve boken så finner du alt her:
http://www.randa.org/rules/rulessub/decisions
eller her:
http://www.usga.org/Rule-Books/Rules-of-Golf/Rules-and-Decisions/
 tilskuer (17. Jul 2009 09:07) * IP
!
Hvis spilleren går frem etter 28 a) kan han med ett straffeslag lovlig droppe utenfor bunkeren, d.v.s fra der han spilte siste slag.
Dropper han ballen ut av bunkeren på feil sted, men på et sted som ikke gir han noen fordeler i forhold til lovlig framgangsmåte etter 28 a), har man funnet ut at to straffeslag for brudd på regel 28 er straff nok. Forutsetningen er altså at spilleren ikke har noen vesentlig fordel i forhold til den lovlige framgangsmåten.
|
Tilbake til innleggsoversikten (Her bruker du kun ett nick!)
|