Leserbrev Golfbutikken Golfreiser Golfutstyr Smånotiser Ukens turneringer Lær om golf
Meny
Norske/svenske baner
Innendørsgolf
Golf på Internet

Vitser

Profesjonell golf
Ukens golftips
Golf på TV
ARKIVET
Golfaksjebørsen
Tilbake til første side
 
Sitatet

It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand. I beat people up.

Muhammad Ali

Tilbake til første side
 
Innlegg


Tilbake til innleggsoversikten   Tilbake til første side   Søk på GOLFSIDEN Les mer  

Her kan du legge inn:
nytt innlegg
 Asbjørn Ramnefjell - 23. Jun 2007 kl. 16:21 *  IP
Baller treffer hverandre i luften

Situasjonen var at to spillere i samme gruppe slo samtidig. Ballene deres traff hverandre i luften. Den ene gikk out of bounds etter kollisjonen. Hva er regelen for noe slikt? Det kan fort skje når den ene tror at det er hans tur når spiller nr 2 tror det samme. Det skjedde faktisk i fjor blant en gruppe spillere.

Hva mener du?
 Duro (23. Jun 2007 16:48) *  IP
Ballene spilles som de ligger.


 Lost ball (23. Jun 2007 16:49) *  IP
Jeg mener å ha lest en decision om dette her for en hel stund siden, men husker jo ikke hva det sto der.

Skyter fra hofta; ingen straff, ballene skal spilles der de ligger.



 !"# (23. Jun 2007 17:43) *  IP
Jeg tror at han som spilte utenfor tur får straffeslag, og evt må spille ballen på nytt. Hva som skjer med spilleren som hadde sin tur til å slå, og ballen hans gikk OB, vet jeg ikke..


 jonag (23. Jun 2007 18:17) *  IP
Det er selvfølgelig ingen direkte regel for dette...

Men, slagrekkefølge er i slagspill ikke grunnlag for straffeslag, bare "etikette". Det er altså ingen straff for å slå utenom rekkefølge om man ikke er enig om dette med en eller flere spillere for å oppnå fordeler. Da blir hele gjengen forøvrig disket... Regel 10-2c

Men tilbake til saken.

At de slår utenom rekkefølge er OK. At de så treffer ballene til hverandre er ifølge det jeg finner at man er en utenforliggende faktor (outside agency) for hverandre og ballene må spilles som de ligger. Altså ingen straff for hendelsen, men regler for hvor ballene ender må brukes.
Regel 19-1, descision 19-1/2. Men fortsatt er det en mulighet for at jeg tar feil.

Om rett så må han som gikk OB slå en ny ball og legge til 2 slag dessverre. Han som ikke gikk OB spiller ballen som den ligger.



 PålAN (23. Jun 2007 19:22) *  IP
Regel 19-5 b. Ballene spilles som de ligger.

Jeg klarer ikke engang å se hva 19-1 har med dette å gjøre.



 jonag (23. Jun 2007 20:30) *  IP
Så sant så sant.. Jeg sjekket rett på descisions hos R&A og da missa jeg de "normale" reglene...



 Hen Bogan (23. Jun 2007 20:43) *  IP
Vil anta at det gjelder det samme om man treffer en annen ball som når man treffer en fugl eller et fly... Dessuten - samme regel må gjelde uansett om ballene treffer hverandre i luften eller på bakken. Dvs. spill ballene slik de ligger .....


 jonag (23. Jun 2007 21:06) *  IP
19-1 omhandler andre ting ... 19-5 en annen ball


 Aagolf (24. Jun 2007 09:44) *  IP
19-5b gjelder nok her.
Det er ingen forskjell om ballene er i luften eller på bakken.
Ballene spilles som de ligger. Unntaket er dersom det er brudd på 16-1f,
Det sier oppgaven ingenting om, men det er usannsynlig at ballene da hadde vært i luften :-)



Svar:
(Felter merket med * må fylles ut.)
Navn *
E-post
Innlegg *
(Useriøse, krenkende eller støtende innlegg, kan bli fjernet.)
 Tilbake til innleggsoversikten      (Her bruker du kun ett nick!)

 
 
Annonser









ANNONSÉR på Golfsiden - mer for pengene!
Interessert? Kontakt: ar@golfsiden.com
Tlf: 900 900 72