Leserbrev Golfbutikken Golfreiser Golfutstyr Smånotiser Ukens turneringer Lær om golf
Meny
Norske/svenske baner
Innendørsgolf
Golf på Internet

Vitser

Profesjonell golf
Ukens golftips
Golf på TV
ARKIVET
Golfaksjebørsen
Tilbake til første side
 
Sitatet

It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand. I beat people up.

Muhammad Ali

Tilbake til første side
 
Innlegg


Tilbake til innleggsoversikten   Tilbake til første side   Søk på GOLFSIDEN Les mer  

Her kan du legge inn:
nytt innlegg
 Forbrukerens venn - 18. Jun 2007 kl. 09:23 *  IP
Leie av golftralle og retur....

Sendte denne mailen til en klubb på Østlandet nylig. Vil gjerne ha deres saklige innspill på dette. Noen som har lignende erfaringer eller vet hva som er praksis for klubber i Norge?

Vær vennlig å holde diskusjonen -->saklig<--




Hei

Jeg har et spørsmål, basert på en hendelse sist fredag. Jeg skulle avlegge mitt første besøk hos dere i ****** og spille sammen med to arbeidskollegaer. Jeg er GK spiller og med andre ord relativt ny i gamet, Vi skulle gå ut kl. 18.12 og jeg møtte opp tidlig, litt før kl. 17 tror jeg det var.

Rett etter jeg ankommer går jeg innom deres proshop og veksler til noen 20-kroninger for range'n, samt betaler 50 kroner for leie av golftralle. Mine kollegaer ankommer kl. 18 og opplyser meg da om at de ikke skal ha tralle og anbefaler meg også å heller bære bag'en min(det er en bærebag). Jeg følger deres råd, og går inn i proshop igjen for å levere braketten jeg fikk utlevert. Jeg sier "Hei! Jeg trengte visst ikke denne trallen likevel". Uoppfordret sier da damen bak disken: "Jeg kan ikke betale tilbake pengene dine". Dette er altså ca en time etter jeg lånte trallen(eller rettere sagt braketten, for jeg rørte aldri noen tralle).

Litt oppgitt og lamslått av dette, lager jeg ikke noe videre nummer ut av dette og retter fokus heller mot den fine golfrunden jeg skal begynne på.

Først og fremst, så forstår jeg at jeg rent formelt sett ikke hadde krav på noen penger tilbake. Lånt er lånt, kjøpt er kjøpt etc.. Jeg har heller ingen ambisjoner om nå å få noen penger tilbake nå og denne henvendelsen er utelukkende av prinsipiell art. Men på den annen side, skulle vi fulgt de formelle spillereglene, skulle jeg vel også uoppfordrett blitt tilbudt kvittering på lånet av tralle. Denne henvendelsen er altså ment for deres interne vurderinger av deres egne rutiner og image utad.

Jeg mener at denne typen praksis bidrar til å styrke folks negative fordommer mot golfsporten som en pompøs pengesport. Jeg mener også at dette minker sjansen for at jeg vil legge igjen 400 kroner i greenfee hos dere neste gang jeg skal spille (dette er 8 ganger så mye som tralle-leie)

Så til spørsmålet mitt: Er dette vanlig policy hos dere, eller var jeg bare feil person på feil tid?

Foruten det overnevnte var golfrunden hos dere en utelukkende positiv opplevelse



 tak, oslo (18. Jun 2007 09:34) *  IP
Utrolig lite fleksibelt.
Det er vel ikke mange som leier tralle for 1 time.
Kan du ikke si navnet på klubben slik at de kan få nedskrevet sin goodwill blant oss golfspillere.



 AR (18. Jun 2007 09:35) *  IP
Så mye surr fra din side for en 50-lapp?


 Forbrukerens venn (18. Jun 2007 09:42) *  IP
AR:
Du overså to viktige ting i innlegget mitt:

1."denne henvendelsen er utelukkende av prinsipiell art."
2."Vær vennlig å holde diskusjonen -->saklig<--"

tak,oslo:
Nei,neppe manger som leier tralle for 1 time. Når det gjelder navnet på klubben, kommer jeg nok ikke til å gå ut med dette (vel, hvis svaret fra de er veldig arrogant eller fraværende kan det jo hende jeg 'forsnakker meg')



 Fooore (18. Jun 2007 09:51) *  IP
Generelt vil jeg si at det var lite fleksibelt fra klubben ift "merslag" ved senere anledninger, men nå har du nå lånt den en time uansett.

Tror ikke slike opplevelser - det skjer en gang i året kanskje - ødelegegr golfsporten.

Det blir som ute på banen, man må foreta valg; 9-jern eller 8-jern, chip eller putt, min tur eller din, tralle eller bære. Mye å holde styr på.



 Nye Gunnar Bull GT (18. Jun 2007 10:12) *  IP
Til forbrukerens venn.

Først: Jeg er enig i at det var lite fleksibelt av proshop'en. MEN jeg er også veldig enig med AR i at dette blir utrolig mye surr og gørr for en 50-lapp.

Kanskje du har kranglet med kona og tar det ut over golfklubben?

For ordens skyld: Alle såkalte "forbrukere" ønsker å få alt så billig som mulig, helst gratis, med upåklagelig service. Jeg for min del er glad for at du IKKE nevner hvilken klubb dette dreier seg om, fordi det er så veldig lett å lage hetsekampanjer på nettet for bagateller.

Vi er faktisk alle forbrukere, også de som produserer det du forbruker.



 Forbrukerens venn (18. Jun 2007 11:14) *  IP

Til Nye Gunnar Bull GT:
Svaret jeg ga til AR over gjelder for deg og. Jeg skal utbrodere hva jeg mente, siden du ikke forstod:

1."denne henvendelsen er utelukkende av prinsipiell art."

Om det er 50, 500, 5000 eller 50000 kroner er uvesentlig. Det er den prinsipielle holdningen mot kundene jeg adresserer her.


2."Vær vennlig å holde diskusjonen -->saklig<--"
Gidder ikke engang å kommentere det du skriver i linje to :-)




 Forbrukerens venn (18. Jun 2007 11:16) *  IP
Til Foore:
Nei,jeg tror heller ikke det ødelegger golfsporten :-)



 AR (18. Jun 2007 11:29) *  IP
Det er vel grenser hvor prinsippiell og saklig man skal bli for 50 kroner. Har du plaget pro shop'en med å kjøpe en tralle for en dag, brukt tiden deres, brukt kassaapparatet og ikke minst brukt tralla en time - kanskje lang vei til driving rangen, burde du respektere at vedkommende i pro shop'en blir irritert over plagsomme kunder som deg. Her gjelder det å være litt ydmyk og ikke opptre som en kranglefant.

Hvor mye de ansatte i pro shop'ene skal finne seg i av irriterende kunder, kan jo være et tema.

Kunden har ikke alltid rett. Kanskje den golfklubben du besøkte ikke ønsker kranglefanter på sin bane. Også ansatte på en golfklubb har krav på litt respekt.

Når du har leid en tralle, går du ikke tilbake og spør om å få penga igjen!
Når du har gitt en kort putt i en match, kan du ikke etterpå si: "Nei forresten, du får den ikke likevel".

Du er på en golfbane ikke hos en bruktbilhandler. Da oppfører du deg deretter.



 jonag (18. Jun 2007 12:14) *  IP
AR og andre. Dette er et eksempel på service som kunne vært bedre fordi det opplevdes dårlig av en kunde, det er kjernen. Om han ikke er berettiget til å bruke debattplass her inne får stå for din regning AR, men la ham nå få lov til å ta det opp hvis det prinsippielt ikke er et problem.
Jeg synes vi skal diskutere sak og da betyr ikke 50 spenn noe.



 FriDropp (18. Jun 2007 12:21) *  IP
Saken er at en kjøper en tjeneste (leie av tralle) og velger ikke å bruke den som tiltenkt.
Helt uavhengig av pris så må en da forvente at selger beholder leien.
Som selger kan en selvsagt velge å gi pengene tilbake som en service, men da er dette nettopp det det er, en ekstra uventet service som en takker for. Det å skulle klage over dette blir skivebom.



 AR (18. Jun 2007 12:29) *  IP
Enig med deg, FriDropp.


 Forbrukerens venn (18. Jun 2007 12:41) *  IP
AR, dette er andre gang jeg må be deg lese det første innlegget. Under har jeg kommentert ditt innlegg, og lagt ved veiledning..

Det er vel grenser hvor prinsippiell og saklig man skal bli for 50 kroner. (forsåvidt enig.. jeg tenker ikke å følge denne opp videre)
Har du plaget pro shop'en med å kjøpe en tralle for en dag, (plaget? Jeg har ikke vært annet enn høflig med de)
brukt tiden deres, (15 sekunder...)
brukt kassaapparatet (huh??)
og ikke minst brukt tralla en time - kanskje lang vei til driving rangen, (rørte aldri tralla. Les første innlegg..)
burde du respektere at vedkommende i pro shop'en blir irritert over plagsomme kunder som deg. (damen i pro-shop'en var ikke irritert, men hyggelig. Les første innlegg)
Her gjelder det å være litt ydmyk og ikke opptre som en kranglefant. (jeg har ikke kranglet med noen. Les første innlegg)

Hvor mye de ansatte i pro shop'ene skal finne seg i av irriterende kunder, kan jo være et tema. (jeg opptrådde ikke irriterende. Les første innlegg)

Kunden har ikke alltid rett. Kanskje den golfklubben du besøkte ikke ønsker kranglefanter på sin bane. (jeg var ikke kranglefant. Les første innlegg.)
Også ansatte på en golfklubb har krav på litt respekt.(jeg var respektfull. Les første innlegg)

Når du har leid en tralle, går du ikke tilbake og spør om å få penga igjen! (jeg ba aldri om å få penga igjen, gjorde jeg vel. .Les første innlegg)

Når du har gitt en kort putt i en match, kan du ikke etterpå si: "Nei forresten, du får den ikke likevel". (virkelig?)

Du er på en golfbane ikke hos en bruktbilhandler. Da oppfører du deg deretter.

Kommentar: Du verden! Nå forstår jeg at du ikke er noen kranglefant. Takk for oppklaringen.
AR



 Nye Gunnar Bull GT (18. Jun 2007 12:44) *  IP
Jonag: Hvorvidt det koster 50 spenn eller 500 spenn er etter min mening absolutt relevant for "saken".

Jeg har sagt at jeg er enig i at proshop'en kunne vært mer smidig. Men å lage en sak ut av dette synes jeg sier mest om "Forbrukerens venn".



 Forbrukerens venn (18. Jun 2007 13:10) *  IP
Jeg takker ihvertfall for tilbakemeldingene, både positive og negative (og de usaklige og faktisk).

Jeg tenker ikke å røre hverken i 'saken' eller denne diskusjonstråden etter dette!

Signing off!


Go Tutta!!!



 jonag (18. Jun 2007 13:21) *  IP
Nei poenget var at en person følte seg snytt og dermed fikk klubben antagelig en kunde mindre.

Det er ikke salget man har gjort som er viktig, det er salget man kommer til å gjøre.

50 eller 500 whatever.

Og så klarte dere å skremme enda en fra dette forumet. Bravo...



 Ivrig (18. Jun 2007 14:02) *  IP
Gutter..... Det dør barn i norge nesten hver dag grunnet sykdom, og her sitter dere å diskuterer en 50 - lapp !!!!! Get a life. Jeg skal ikke diskutere dette da det er uvesentlig i det store bilde. Det jeg har lyst til å kommentere er innehaver ( les AR ) sin opptreden på eget forum. Som et av forbildene til unge golfere i Norge burde oppførselen og sarkasmen( les mobbing ) være tilpasset egen rolle i Norsk Golf. Jeg finner oppførselen som særdeles barnslig og viser vel hvor idiotisk det er. Oppfør dere som voksne ansvarsfulle menn som kan gå foran med godt eksempel ovenfor unge lovende golfere.


 KoLD (18. Jun 2007 14:28) *  IP
med fare for å få dette innlegget strøket; jeg tror neppe AR er forbilde til mange unge golfere i Norge, de leter nok andre steder for slikt

Og det er faktisk ikke 50-lappen det diskuteres, men mangel på smidighet i norske pro-shopper. Utrolig at man ikke har fått med seg dette ennå




 jonag (18. Jun 2007 14:30) *  IP
Med visdom tynger ansvar...


 AR (18. Jun 2007 14:39) *  IP
Hadde jeg stått i pro shop'en hadde vedkommende fått pengene igjen umiddelbart, men man må ha litt respekt for at ikke alle tenker på den måten.


 jonag (18. Jun 2007 14:52) *  IP
Det iallefall jeg reagerte på var at, uansett om debattanten hadde noe å fare med eller ikke, ble hans mening sablet ned med ironi og latterliggjøring. På et tekstbasert forum og i tekst generelt må man være meget tydelig for å kunne kommunisere noe så sublimt som ironi og humor og det er som å balansere på en knivsegg. Det er meget tydelig at trådstarter ble såra og vonbroten og det synes jeg er synd.

Man kan synes at saken som ble tatt opp ikke var viktig nok, men hva med å ikke respondere da og bare la tråden dø av seg selv...



 Nye Gunnar Bull GT (18. Jun 2007 15:36) *  IP
Ok, jeg kryper til korset. Det er JEG som har kranglet med kona, og så tok jeg det ut på Forbrukerens venn.

Unnskyld.




 jeg (18. Jun 2007 15:52) *  IP
lurer på om ikke redaktøren også har hatt en omgang med kona.
Makan til svar, la heller være å svare.



 jonag (18. Jun 2007 15:58) *  IP
Ja, ja om ikke det er useriøst så vet ikke jeg....grow up...


 gultee (18. Jun 2007 16:54) *  IP
her synes jeg AR kjører litt i grøfta ettersom han bare blåser av det prinsipielle. "Mersalg" er et ord mange i servicebransjen godt kjenner - selv om man der og da "taper" 1 krone, kan god service medføre at kunden / brukeren / kjøperen / golfspilleren senere kommer igjen, og legger igjen mer penger enn han i utgangspunktet hadde tenkt.

Uten å sammenligne golfklubber med bilbransjen - det er i "ettermarkedet" man tjener penger. Er man ikke fornøyd med servicen har man forbrukermakt til å gå til annen forhandler (golfklubb).

Tja - kanskje mye surr for en 50-lapp, men holdningen til medarbeideren i proshopen sier kanskje noe om hele systemet. Antar at trådstarteren hadde kjøpt argumentet dersom medarbeideren hadde meddelt budskapet på en grei måte i stedet for "Du får ikke igjen pengene" (i spisset versjon).



 Eg berre spyr (18. Jun 2007 18:32) *  IP
Hvordan kan redaktøren forvente at debatanter skal holde formuet nogenlunde seriøst med den type svar??


 Yngve (18. Jun 2007 19:59) *  IP
Jeg blir helt satt ut av hvor barnslige kontra snobbete de fleste innspillerne faktisk er i denne tråden.

Forbrukerens venn er kanskje barnslig som henvender seg til et forum for å legge frem en såkalt prinsipiell sak som gjelder en 50 lapp, men svaret fra AR er så snobbete at jeg kan ikke få sagt det.
snakker om bruktbilhall med et negativt nedlatende uttrykk som underbygger holdningene de som allerede er negative har om både golf og ARs person.

det være sagt, dette var ytterpunktene i denne patetiske diskusjonen, og nå kommer jeg og latterliggjør alle deltakerne på toppen av det hele. kanskje jeg ikke er noe bedre selv, når jeg nå fremstiller meg selv som en bedreviter som hever seg over saken....

hvem vet, kanskje vi skal slutte å diskutere noe som helst, og bare kommentere fakta?

du verden for et kjedelig sted dette ville vært uten de dustete diskusjonene vi står for alle mann.




 Ture (18. Jun 2007 20:15) *  IP
Nesten i beste Monty Pyton ånd dette her. Mitt seriøse råd til forbrukerens venn er å si klart i fra hva han forventer. Dersom responsen uteblir eller er skuffende så snu ryggen til å lev videre. Livet er altfor kort og skjørt til å kastes bort på mennesker som har en dårlig dag. Særlig for lusne 5o kr. Jeg er ikke enig at saken er kun av prinsippiell karakter. Handler det om mye penger handler det om pengene ikke noe annet. Ting må stå i forhold til hvor mye energi man skal bruke på menesker med mangelfull retferdighetsans. Kun min opprinnelige mening!


 Nilsemann (18. Jun 2007 20:20) *  IP
Til Forbrukerens venn: Saklig eller ikke saklig...selv om du har trukket deg fra diskusjonen (go Tutta) så burde du nå kaste deg innpå igjen når eller hvis du mottar noe svar fra denne golfklubben. Vi må jo få vite slutten på denne føljetongen...

Hadde du forresten spurt om å få pengene igjen dersom damen ikke hadde kommet deg i forkjøpet?

:) Nils



 Birdie hunter (19. Jun 2007 00:24) *  IP
Dette handler litt om hvordan man forventes å bli behandlet i en kunde situasjon. Vi ringte en klubb og bestillte tid og sa vi var avhengig av golfbil ( hadde legeerklering) De sa dette var ok og vi la dette inn i vår rundtur på østlandet. da vi møtte opp kvelden før og betalte greenfee og kjøpte poletter og ville betale for golfbil da sa han at det kunne vi ikke bestille på forhand. Vi forklarte at dette hadde vi bestillt og var avhengig av. vi måtte møte opp på morgenen og se om der var ledig noen biler. vi forklarte at vi ikke hadde bestillt tid på denne banen om vi ikke hadde fått bestillt golfbil og damen som tok bestillingen sa det var i orden. Han beskylte oss for å lyve og det trodde han ikke noe på. Vi fikk omsider pengene igjen og reiste videre til andre hyggelige betjeninger og fine opplevelser på flere golfbaner. Vi koste oss da vi leste at han fikk sparken dagen etter og låsene i pro shop ble skiftet så han ikke kom inn. Vurderer å spille banen nå, men hadde aldrig reist tilbake dit om den typen fremdeles var der.


 Bjarte (19. Jun 2007 00:41) *  IP
Det er dessverre veldig mange som ikke skjønner at de jobber i en service-næring. Trist for dem at de taper både ansikt og kunder, og ikke minst inntekt på å oppføre seg slik. Men nå er det ikke gitt at alle mennesker er fornuftige heller da :) Noen har en skrue løs, og han hadde sikkert ikke hull å skru dem inn i heller hvis han nå skulle kommer over noen skruer.


 Maverick (19. Jun 2007 12:47) *  IP
AR nå må du sette på bremsen. I ditt andre innlegg skriver du "...plaget pro shop'en med å kjøpe en tralle for en dag, brukt tiden deres, brukt kassaapparatet...". Kunder er no' dritt... Det er faktisk disse plagsomme kundene (enten det er medlemmer eller greenfee-spillere) som gjør at de i proshopen har jobb. For mange i service-næringen har helt glemt dette.

Saker har som oftes to sider, men hvis Forbrukerens venn heretter ikke vil spille banen, er det banen som taper i det lange løp.



 KoLD (19. Jun 2007 19:50) *  IP
Merkelig at AR ikke kommer ut og forsvarer seg her - kanskje du forstår at du har bæsja på leggen denne gangen?

Svar: Jeg har fortalt at jeg selv ville spadd opp 50 kroner til vedkommende uten å nøle, men jeg har forståelse for at noen synes det er noe træl å slå ut 50 kroner av kassaapparatet igjen. Kjøpt er kjøpt, og spist er spist. Selv ville jeg vært mer service minded, men jeg respekterer de som ikke er det.
AR



 Å (19. Jun 2007 21:17) *  IP
få redaktøren til å innrømme at han har gått for langt? Sorry Mac.
Det kommer ALDRI til å skje.



 007 (19. Jun 2007 22:40) *  IP
Tredje gang jeg skriver dette!!

AR HAR SENSURERT SEG SELV!!

Yes Mac, han kan, har gjort det.



 par.. (19. Jun 2007 22:41) *  IP
Forbrukerens venn har selvsagt rett. Selv om alle her tåler den 50-kroneren.
Moral klassifiseres dog ikke i pengestørrelser! For nye golfspillere som Forbrukerens venn og golfsportens image, bør slike(også jeg) få litt høfligere mottakelse enn dette som AR presterte innledningsvis her.



 Tormod (19. Jun 2007 22:54) *  IP
Rent prinsipielt

Du leier en bil fra Avis bilutleie for en dag for å kjøre til golfrunden du har avtalt på Drøbak. Men før avreise hjemmefra blir dere enige om kompiskjøring med en av de andre, slik at du ikke har behov for leiebilen. Pengene tilbake eller though luck?



 AR (20. Jun 2007 00:42) *  IP
Tøff løkk!


 Solskinnsgolferen (20. Jun 2007 13:31) *  IP
Jeg jobber deltid i en hotellresepsjon. Vi forsøker å yte god service. Det er ikke bare dårlig service at proshopen ikke tar tilbake poletten, det er trolig også "bad-business" da "forbrukerens venn" kanskje dropper en greenfee runde der neste gang han skal spille golf. Slik blir det dobbelt dritt. Hvis du har folk som jobber bak kassen i en pro-shop som ikke gidder å slå ut en 50-lapp fordi det er for mye mas så har den personen ingenting i en salgsjobb å gjøre. Ikke rart folk sverger til utenlandsimport.


 Stian (20. Jun 2007 14:02) *  IP
Nytter ikke å sammenligne leie av bil med leie av et håndtak til en golftralle.




 digger (20. Jun 2007 14:04) *  IP
Det er alltid flere sider av samme sak!

Dette var rett før kl. 1800. Ikke uvanlig at proshoper stenger da. Kan det tenkes at damen allerede hadde gort opp kassen og således ikke "kan betale pengene tilbake"?


Du kan ikke se inn i hodene på folk. Kanskje det ikke var ment så ille som du oppfattet det. Når du ikke gidder å ta deg bryet med å spørre vedkommende der og da, synes jeg det er direkte råttent og ufint å "gå bak ryggen" hennes ved å skrive et brev til klubben.

Du gir henne ikke sjansen til å rette opp feilen hun muliges gjorde, men forlanger at feilen du gjorde ved å feilaktig leie en tralle skal rettes opp!

Ingen medfølese for deg og jeg håper svaret fra klubben tar den ansatte i forsvar!



 Butros (20. Jun 2007 21:06) *  IP
digger:

Hvor leser du at han forlanger at feilen skal rettes opp? Det han skrev til klubben var jo: "Jeg har heller ingen ambisjoner om nå å få noen penger tilbake nå og denne henvendelsen er utelukkende av prinsipiell art."



 digger (20. Jun 2007 22:08) *  IP
Butros:
Vel, har jeg skrevet at jeg har lest det? Noe av det som skiller mennesker fra dyr er egenskapen til å tenke abstrakt. Dersom en spør deg på gaten om du har en klokke, så vil mange skjønne at vedkommende lurer på om du kan fortelle han hvor mye klokken er. Du ville antageligvis oppfattet spørsmålet som: "besitter en klokke?"

Gjøken i historien mener tydligvis at damen i proshopen har opptrått feil, ellers faller vel hele brevet på sin egen urimlighet, eller hva?

Dersom ingenting er feil så hadde vel brevet som er: "ment for deres interne vurderinger av deres egne rutiner og image utad." vært unødveidig?




 Butros (20. Jun 2007 22:40) *  IP
digger:
Stor forskjell på å tenke abstrakt å diskutere ut fra et oppdiktet faktum.

Morsom klokkehistorie, men helt irrelevant for det som diskuteres. Når noen skriver "Jeg har heller ingen ambisjoner om nå å få noen penger tilbake nå og denne henvendelsen er utelukkende av prinsipiell art", så leser jeg dette som at vedkommende ønsker å ta opp en sak på prinipielt grunnlag. Men du med dine enorme evner i abstrakt tenkning leser vel dette som: "Jeg driter i det prinsipielle, men gi meg 50 kroner"



 digger (20. Jun 2007 23:48) *  IP
Butros: oppdiktet faktum? Later til at du er en reser i logikk!
Ta av deg den trange hjelmen så du klarer å tenke klart!
Intensjonen til gjøken var kanskje aldri å få tilbake penger, men han reagerte på oppførselen til dama bak disken. Du har sikker falt av lasset for lenge siden, men jeg prøver likevel å forklare hva jeg mener:

Han synes han ble behandlet dårlig i proshopen. Skriver et brev til golfklubben og syter som en drittunge. Dersom han hadde spurt damen i proshopen med en gang hva hun mente, hadde hun hatt mulighet til å forklare seg. Det vil si, man gir folk en ny sjanse. Men gjøken står der heller "oppgitt og lamslått."
A gi folk en ny sjanse, det kan man ha som et prinsipp.

Du kan jo forklare hva som er det prinsipielle i den gjeldende saken siden det ikke er pengene og ikke oppførselen dvs. servicen til dama i proshopen!






 Sigbjørn (21. Jun 2007 07:56) *  IP
Dette har allerede kommet langt ut over hva innlegger "ønsker", så jeg kan vel komme med en liten kommentar. skulle ikke undre meg om det er Bobby som har begynt med nytt nick, som har hovedinnlegget.


 Butros (21. Jun 2007 08:17) *  IP
digger:
I stedet for å være så opptatt av å tenke abstrakt burde du konsentrere deg om å tenke. Det prinsipielle i saken er den slette servicen til dama i proshopen. Burde ikke være så vanskelig å få med seg. Står klart i innlegget til trådstarter. Så det er litt vanskelig for meg å kommentere den siste setningen din siden du der tillegger meg meninger jeg ikke har (sannsynligvis fordi du tenker abstrakt når du leser hva folk skriver i stedet for å lese hva de faktisk skriver).

Hør på deg selv. Du omtaler trådstarter som en gjøk som syter som en drittunge. Han kranglet ikke i proshopen. Han tenkte seg om før han skrev en konstruktiv tilbakemelding til klubben. Han unnlater også å nevne navnet på klubben når han tar opp forholdet her på Golfsiden.

Man må vel kunne si at trådstarter er den som i minst grad har oppført seg som en drittunge i denne saken.



 Yngve (21. Jun 2007 09:25) *  IP
Dere,
hadde dettte vært en gjentakende hendelse som gjenspeilet et generellt servicenivå i en butikk, så kunne jeg vært enig i at det er på sin plass å skrive et brev til proshoppen.

når dette er en engangshendelse, så synes jeg det bare blir smålig og dumt.




 par.. (21. Jun 2007 09:46) *  IP
Enig. Både proshoppen og trådstarter opptrådte dumt her..
Den som føler seg misforstått eller lign må lære seg å ta det opp der og da og fått brakt fram sin situasjon skikkelig. Da kan man lettere godta resultatet.. Forøvrig burde han selvsagt fått tilbake pengene. Og dermed fått forbrukerens venn tilbake på tee ved senere anledninger..
Dette er egentlig en interessant diskusjon om service og holdninger. Hvis kr 50,- er avgjørende for denne golfklubbens økonomi burde den vært kjeppjaget forlengst.
Les Solskinnsgolferens innlegg.



 Bobby (21. Jun 2007 12:26) *  IP
Sigbjørn, du har nok fått "bobby" på hjernen. Jeg skriver bare under ett nick, og kommer aldri til å bruke et til.


 digger (21. Jun 2007 13:22) *  IP
Butros: BRA Butros!!!!
Jeg siterer deg:"Det prinsipielle i saken er den slette servicen til dama i proshopen. Burde ikke være så vanskelig å få med seg. Står klart i innlegget til trådstarter."

Det står ikke noen steder, men det er slik du oppfatter det han skriver. Du begynner altså å tenke abstrakt. Gratulerer!!!

Man tolker det man leser forskjellig og man oppfatter situasjoner i hverdagen forskjellig.Mitt poeng er, at kanskje ikke damen oppfattet det slik at hun tråkket gjøken på tærne. Dersom han hadde åpnet nebbet hadde han gitt henne en sjanse til å f.eks. unnskylde eller forklare seg.

Det er gjerne slik, at dersom man først snakker sammen, så går det ofte greit. Akkurat som jeg er sikker på at selv om du og jeg "krangler" her hadde vi sikkert hatt det kjempemorro sammen på golfbanen når vi ble kjent med hverandre. Slik pleier i hverfall livet ofte å fortone seg for min del.

Jeg lar meg gjerne rive litt med i en diskusjon, argumenterer noen ganger i hytt og gevær og møter til og med meg selv noen ganger i døra.
Så for dere bare le litt av innleggene mine som ikke alltid (eller aldri) er like saklige.





 Trippel (21. Jun 2007 14:28) *  IP
En historie om service og mersalg:

Jeg kjøpte for et år siden en DVD spiller hos en kjede som reklamerer med 30 dagers full returrett. Den kostet 999,-. Lang historie kort, jeg ville returnere den etter 13 dager. Selgeren begynte da og krangle fordi det var en 4mm lang ripe bakerst oppå DVD spilleren. Jeg visste at jeg ikke hadde hatt noe oppå denne så jeg mente at den måtte ha vært der når jeg kjøpte den. Etter en lang diskusjon, hvor jeg også var villig til å akseptere 200 kroner i reduksjon, måtte jeg gå ut igjen med spilleren under armen..

Her kommer det artige: 2 dager før hadde jeg vært i samme butikk og fått et tilbud på 10 nye mobiltelefoner (til alle på jobben min). Dette kom jeg på når jeg kom ut til bilen, så jeg tok med meg tilbudet på telefonene inn igjen til selgeren, og reiv det i stykker foran ansiktet hans med kommentaren, "omsetning på 69 000Nok gikk du glipp av nå pga 200 kroners dårlig service for 2 min siden": Selgeren hadde det morsomste/tåpeligste uttrykket jeg har sett på mange år- underleppa skalv, og han sa ikke et ord!

Tipper han lærte noe om service og mersalg denne dagen!

PS: Til denne selgeren hvis du spiller golf og leser dette: Har ikke satt mine bein i din butikk etter dette, og kjøpte nettopp 50" plasma TV hos konkurrenten, så ca 100 000 i omsetningstap bare på meg pga 200 kroner!



 par.. (21. Jun 2007 15:29) *  IP
Les og lær...
Thats it!!



 Solskinnsgolferen (21. Jun 2007 15:54) *  IP
Kom forøvrig akkurat hjem fra USA. Er en nytelse å handle der borte. Det skyldes ikke bare pris, men en fantastisk service. Åpent kjøp (dvs full returrett) i omtrent samtlige butikker, de spør helt uoppfordret om du vil at de skal legge til side noe dersom du sier at du ikke er helt sikker på om du vil ha varen og vil sjekke i en annen butikk først, de står konstant på pinne for deg og det er bare smil og se blant alle som jobber. Hvis noen tror at amerikanske butikkarbeidere gjør dette av godhet så tar de feil, de gjør dette fordi alle undersøkelser viser at de ekstra utgiftene du har ved å yte god service de får du igjen og vel så det fordi du får lojale kunder. De drilles derfor av butikkeierene på dette.


 GK (21. Jun 2007 23:16) *  IP
En sak har alltid to sider.
Vi har bare hørt dene ene.

Prinsippielt har proshoppen opptrådd helt korrekt - hvis framstillingen ovenfor er riktig. Men for å kunne gi det lille ekstra hadde du fått tibake 50-lappen. Hadde du framhevet situasjonen i det tilfellet mon tru.



 Solskinnsgolferen (22. Jun 2007 00:44) *  IP
Nei GK, proshoppen har ikke prinsipiellt opptrådt helt korrekt. Den har opptrådt innenfor lovens rammer, men langt fra korrekt.


 Geir A. (22. Jun 2007 06:08) *  IP
Vi diskuterer her kundeservice - mangel på sådan. Det koster faktisk ganske mye for en greenfee, og i tillegg så legger man igjen penger til driving-range og restaurantbesøk. Som kunde så ønsker man en totalopplevelse.

Jeg kan ta en liten historie fra Tromsø, utestedet Skarven: Jeg hadde akkurat kommet inn på skarven, bestile en flaske øl, og tok plass i baren. Jeg hadde tatt et par slurker, og flaska glapp ut av hendene på meg. Hvilken reaksjon får jeg da fra personalet?

1) Blir kastet ut, du er for full!
2) Blir overlevert bøtte og klut for å vaske opp
3) Blir sett surt på, rister på hodet og får deg til å føle deg uønsket
4) Uttaler, "ja,ja, det er slikt som skjer, jeg åpner en ny flaske til deg", samtidig som du får et smil og et nikk.

Riktig svar er 4. Jeg fikk altså en gratis flaske øl, et smil og følelsen av å være velkommen.

Om jeg drar tilbake til Skarven? Alltid. Vennlighet og storsinnhet lønner seg alltid.

Jeg synes forbrukerens venn fremstår som en sympatisk og veldig ok fyr.

Vi må kunne diskutere spørsmål av prinsipiell art. Jeg skulle gjerne hatt lyst til å vite om han fikk noe svar. Personlig synes jeg daglig leder skulle ringt forbrukeren, og tatt en prat. Det hadde kanskje vært nok.



 Megaslice (22. Jun 2007 09:48) *  IP
For å gjenta litt av trådstarters innlegg: "Jeg mener at denne typen praksis bidrar til å styrke folks negative fordommer mot golfsporten som en pompøs pengesport. Jeg mener også at dette minker sjansen for at jeg vil legge igjen 400 kroner i greenfee hos dere neste gang jeg skal spille (dette er 8 ganger så mye som tralle-leie)

Så til spørsmålet mitt: Er dette vanlig policy hos dere, eller var jeg bare feil person på feil tid?"

Må innrømme at jeg stusser litt over første avsnitt. "Pompøs pengesport"? Hvis vi her snakker om en fattig student som brukte sine siste penger på å leie tralle, så javel. Men ettersom innlegget ikke dreier seg om trådstarters personlige status, lar jeg det ligge, men konstaterer at det økonomiske aspektet ser ut til å ligge mer bak innlegget enn det prinsippielle.

Til avsnitt 2 er det flere ting å si, men at en Pro-shop skal ha en egen policy på å gi penger tilbake i slike spesifikke tilfeller er noe fjernt, så her må en spørre om den generelle policy for klubben.

Men det som er viktig i debatten er det generelle service-nivået i Norge (og da strekker det seg langt utenfor golfbanene!). Som det ble påpekt i en undersøkelse denne uken sliter norske hotell etc med at ferievikarene blir ansiktene utad i høysesongen. Det samme kan i mange tilfeller sies å gjelde også for mange pro-shoper. En grei leveregel er at "kunden har alltid rett", og eksemplene som folk gir i denne tråden viser dette med tydelighet.

Det som ledelsen i enhver bedrift må bli flinkere til er å trene sine ansatte (ref SAS' "smilekurs" for mange år siden....). Vi nordmenn er generelt så innadvendte at vi må rett og slett trenes til å bli utadvendte! Muligens ville det gitt "Forbrukerens venn" 50-lappen tilbake (eller et løfte om gratis leie neste gang han kom? :-)



 Kaare (22. Jun 2007 14:37) *  IP
En kan få mye moro for en femtilapp!
Spesielt kverulanter!



 Lost ball (23. Jun 2007 17:04) *  IP
Vel, jeg synes at trådstarter gjør en fjær til fem høns - minst. Jeg synes proshop (som ikke nødvendigvis er det samme som klubben!) var i sin fulle rett. Du kjøpte en vare/tjeneste, men valgte å ikke bruke den. At man tidvis får refundert hele eller deler av kjøpesummen i slike tilfeller i noen bransjer, betyr ikke at man har krav på det.

Er ikke helt sikker på hva jeg mener om avhandlingen du sendte til klubben etterpå, la oss bare si at jeg synes ikke noe særlig om den. Hvis jeg jobbet i klubben og var den som måtte svare deg, så tror jeg at jeg høflig hadde skrevet at "vi beklager opplevelsen blablabla...", mens jeg i mitt stille sinn i grunnen synes at det er helt greit om du ikke kommer tilbake.

Maken til storm i ett vannglass.



 Ture (23. Jun 2007 19:41) *  IP
Hva med herren som i fullt alvor kom å forlangte erstatning for merke påført i sandwegde etter spill i bunker. Makan , mente mannen. Det var sten i bunkeren må vite.


 Bjørn E. Thon (23. Jun 2007 20:40) *  IP
Dette er en service som ikke hører noe sted hjemme. Tenk å ikke få penga tilbake! Jeg vil anbefale at FBI og TV2 Hjelper deg tar saken og at Kagge Forlag lager en bok om historien bak. Et besøk i Redaksjon 1 er på sin plass + en 5 siders i DN Lørdag. Deretter en rettssak som setter fokus på overgrepet, med påfølgende demonstrasjon utenfor Stortinget (gjerne med element av sultestreik). Viktig at prinsippsakene kommer på dagsorden på en bred og god måte.

Ikke gi deg - stå på - og ikke la deg tråkke ned i dritten av de snobbete og onde proshop medarbeiderne.



 par.. (24. Jun 2007 22:55) *  IP
Ifølge de siste innleggene her å dømme, så kan de fleste regne med å komme ut for lign situasjoner i framtida dessverre. Norge er seg sjøl lik ja... (Utrolig at det fortsatt er noen her som tror at dette handler om en femtilapp..)


 Stian (26. Jun 2007 14:07) *  IP
Nordmenn.. Vi finner oss som regel i det meste bare ting går stille for seg.

Enkelt og greit



 digger (26. Jun 2007 14:47) *  IP
Stian: vel, kanskje det er en av grunnene til at vi lever i et relativt rolig hjørne i verden.

Å hakke rundet på andre menneskers prinsipper (eller "manglende" sådanne) fordi man er overbevist, at man kan endre noe til det bedre er roten til mye vondt her i verden.

Kanskje det noen ganger er bedre å finne seg i ting enn å lage et nummer ut av idiotiske prinsipper.



 jonag (27. Jun 2007 09:51) *  IP
Når man driver en servicebedrift, feks en proshop har man mål om å yte den service som skal til for at alle kunder blir fornøyd. Vi nordmenn er så vant til å betale dyrt for ting at får vi en følelse av å bli tatt godt vare på, får kjøpe kvalitet og har trygghet, ja da betaler vi gjerne mye. Merk dere det. Nordmenn tror pris=kvalitet !

Norske proshoper rundt omkring skal kjenne sin besøkelsestid i denne internethandelens tid. Det finnes gode grunner til ikke å handle i den lokale proshopen (f.eks pris), så ikke gi kundene en til.

Så kan dere som synes en 50-lapp ikke er noe å mase om velge dere et yrke utenom servicenæringen.

Det nytter ikke å tro at man kan stå i en butikk og blande egen stolthet og prinsipper og service. Uansett hvor dritt det er, er det bare å smile og gi kunden rett eller få han til å føle at han har rett eller iallefall ikke leke vanskelig.

Om det å sende brev som trådstarter har gjort, ja det må stå for hans regning, men over temaet service håper jeg at jeg har uttalt meg klart...



 digger (27. Jun 2007 11:52) *  IP
Han spør om noen vet hva som er vanlig praksis for klubber i Norge. Alle her vet at det stort sett hersker en rolig og behagelig stemning i proshoper i Norge. Dessuten jobber ofte daglig leder for ikke å si eier av proshopen selv bak disken.
I tillegg blir man gjerne ekspedert av mennesker som har en ekte interesse for sporten man kjøper utstyr til. I de fileste tilfeller vil jeg påstå at servicen i en norsk proshop er langt, langt over hva som er normal servicenivå i norge forøvrig.
Det er vel kanskje derfor jeg og mange andre blir provosert av trådstartes utspill. Antageligvis vet han selv at servicenivået stort sett alltid er bra (ellers ville han vel ikke blitt "oppgitt og lamslått".





 Fooore (27. Jun 2007 12:03) *  IP
Jeg er nesten alltid fornøyd med service i norske og svenske proshopper, men nå har jeg heller aldri hatt slike "kompliserte" saker som TS hadde.



 jonag (27. Jun 2007 12:08) *  IP
problemet er ekstrahjelpene. ungdom eller andre rett fra "gata" uten livserfaring eller innsikt i butikk.


 Neutral svensk (29. Jun 2007 21:46) *  IP
Jonag tar opp en viktig ting her om service.

Jeg lurer litt på å teste tm r7 og med noen form før lojalitetsfølelse så tenkte jeg teste/kjøpe dette i en proshop nær meg. Jeg sende 4 mail til noen klubber i nærliggende strøk i håp om å få noen tillbud eller i hvertfall noen tilbakemelding om de hade disse køllene... Nå 3 uker etterpå har jeg ikke fått et enda svar!!!!! Under helgen som gikk sende jeg noen mail til div selgere i usa og på mandagen hade jeg fått svar på SAMTLIGE... Dessuten meget hyggelige tillbud der de i tillegg satte stor pris på at jeg sett på deres produkter...

"støtta din lokale proshop"

har litt svårt å svelge den jeg..



 Preben (30. Jun 2007 17:55) *  IP
Hva med å investere i egen tralle? Kun 4 femtilapper på
Smart Club,og da får du også en krone tilbake!



 erik____ (30. Jun 2007 18:54) *  IP
AR:

For de fleste i Norge er en 50 lapp veldig lite penger som du sier.
Det har jeg ikke sagt, Erik! (AR)


Men er også noen som er veldig fattige, og hvor 50 kroner er veldig mye penger.
Det synes jeg du bør respektere.
Det har jeg stor respekt for! (AR)



 Geir Johannesen (30. Jun 2007 21:03) *  IP
Erik: penger er penger ja. Om det er veldig mye kan jeg neppe være enig i. Men 50 kroner er penger for de som ikke har mye av det. Støtter deg der.


 Preben (01. Jul 2007 10:42) *  IP
Ærlig talt,hvis du mener at en femtilapp er så voldsomt mye
penger,da tror jeg ikke at du skal bruke penger på golf!
M.a.o. da er ikke denne diskusjonen noe for deg!



 Lars (01. Jul 2007 21:09) *  IP
Må være noe av det dummeste innlegget jeg noen gang har lest. Hadde du returnert den etter 2 min hadde jeg skjønte det, men etter 1 time !! Nei du hadde ikke fått pengene igjen av meg.


 Yngve (01. Jul 2007 23:31) *  IP
Hehehehe.... nei, her er vi i gang igjen med avsporinger av en fantastisk ny dimensjon.
for en som synes 50 kroner er mye penger, så synes jeg det er utrolig dumt å leie en vare man ikke skal bruke eller har bruk for.

Prinsipielle holdninger kan sikkert være greit... for de som trenger begrensninger i alt de gjør, men stort sett så er prinsipper bare i veien for utfoldelse, og i dette tilfellet, så har EN kunde hatt EN negativ opplevelse med EN medarbeider i EN proshop, og nå er vi snart oppe i 100 innlegg for å diskutere det prinsipielle i denne saken!!!!

Hallo? litt tilbakeblikk og et speil hadde gjort god nytte her tror jeg.

Hvis du bestiller 10 biler fra Avis som skal holdes av for deg og dine kolleger i 3 uker, og du møter opp, henter bilene, ser at du får plass til alt og alle i 5 og bare skal ha 5 biler, så må du betale for alle 10. At de kan selge produktet sitt 2 ganger er DERES bonus, og DITT tap.

Ta ansvar sier nå jeg. Proshoppen kunne sikkert være mer smidig, men dette er patetisk.




 Hackers (02. Jul 2007 08:43) *  IP
Er det noen her som i det hele tatt har overveid sannsynligheten for at tråden er en fleip?

Stakkers deg " forbrukerens venn", dersom dette er din hverdag.



 høvdingen (04. Jul 2007 14:25) *  IP
Hadde jenta i proshoppen hatt opplæring i service hadde hun skjønt at det eneste riktige hadde vært å returnere pengene med et smil og lykkeønskninger til kunden om forestående golfrunde. Ikke på gunn av 50 kr, noe kunden driter i, men fordi kunden er opptatt av å ha en hyggelig tur på golbanen. Og fordi han sikkert ville fortelle dette videre til vennene sine, hvorpå de forteller det videre. Jenta i proshoppen selger en helhetsopplevelse. Da er et smil og en god tone viktig, og om det er femti kr som skal til, blir det opplagt og returnere disse.

Goodwill tar lang tid å opparbeide, men kort tid og ødelegge. På kort tid kunne butikken mistet mulig gevinst på flere kunder. F.eka han hadde personalansvar for et stort firma som hadde planer om kjøp av spilltider og grønt kort kurs for flere ansatte osv, eller bare anbefaler klubben til sin beste venn. På lang sikt tap av andre kunder, særlig om den dårlige servicen vedvarer.

Synes det er tydelig at proshoppen ikke har gjort hjemmeleksa si med opplæring av ansatte angående betydningen av god service.

Når butikken har fått et brev angående forholdet, er det lureste de kan gjøre er gi mannen en form for kompensasjon ikledd en hyggelig atmosfære, for å rette opp ødelagt goodwill.

De kan f.eks lese hva Johnsen & Johansen gjorde når det ble oppdaget at en privatperson hadde åpnet noen av flaskene deres med mulighet for at de ville inneholde ting som ikke burde være der.




 digger (04. Jul 2007 14:55) *  IP
Handlet igår for 1000 kroner i matbutikken og kjøpte fem bæreposer. Da vi kom hjem så jeg at min kone hadde pakket alt opp i fire poser og tatt vare på den femte.

Gikk tilbake til damen i kassa og sa at jeg ikke trengte denne siste posen likevel.

"Jeg kan ikke betale tilbake pengene dine". Dette er altså ca en time etter jeg kjøpte posen.

Litt oppgitt og lamslått av dette, lager jeg ikke noe videre nummer ut av dette og retter fokus heller mot den fine grillmaten jeg skal begynne på.

Jeg mener at denne typen praksis bidrar til å styrke folks negative fordommer mot matbutikkene som en pompøs pengebedrift. Jeg mener også at dette minker sjansen for at jeg vil legge igjen 1000 kroner i mat hos dere neste gang jeg skal handle (dette er 2000 ganger så mye som en pose koster)

Så til spørsmålet mitt: Er dette vanlig policy hos dere, eller var jeg bare feil person på feil tid?



 Nye Gunnar Bull GT (04. Jul 2007 15:02) *  IP
Hehe, morsom den Digger. :-)


 høvdingen (04. Jul 2007 15:21) *  IP
Enda verre. De mister en kunde pga 50 øre.


 hackz (04. Jul 2007 16:06) *  IP
-digger- regner med at du fleiper??? say you do.
må være måte på hvor gjerrige folk kan bli.....



 Solskinnsgolferen (05. Jul 2007 09:16) *  IP
Min lokale matbutikk hadde gitt tilbake 50-øringen uten å blunke, men så er jo det en meny butikk da. :)


 Bitter (05. Jul 2007 09:31) *  IP
Her om dagen var jeg kjempesulten, så jeg stoppet på en bensinstasjon og kjøpte 4 pølser.
etter 3 pølser var spist opp, så orket jeg ikke den siste, så jeg gikk inn igjen for å levere inn pøsen jeg ikke hadde behov for og få tilbake pengene mine, men tror du jeg fikk pengene igjen? NEI!

makan til dårlig service altså. nei, jeg kommer ALDRI til å sette mine ben i en bensinstasjon igjen etter denne opplevelsen.

Ekstraservice? Det er i hvertfall ikke Shell....



 par.. (05. Jul 2007 09:49) *  IP
Tullinger. Service er et mangeartet begrep. Det nytter ikke å komme slengende med hvilket som helst av eksempler
som liksom skal rettferdiggjøre en eller annen holdning til service rent generelt.
Service er en verdiorientering. Man er service-minded i sin framferd uansett hvilken handling man bedriver. Poenget er at den som du viser service forlater deg med en oppfatning av at man er utvist omtanke og rettferdighet.
(og har lyst til å besøke deg pånytt) Å yte service er noe som står på egne bein. At det kan føre til økt salg er noe som er en naturlig (mulig)konsekvens.
Å diskutere 50-lapper, pølser og bæreposer og sånt er i denne sammenheng litt uinteressant.



 Stian (06. Jul 2007 01:16) *  IP
Bitter : mener du at du kan sammenligne den hypotetiske pølsesituasjonen din med trådstarterens sak ? Isåfall må man ta utgangspunkt i at trallehåndtaket kastes etter at det er leid ut av hygieniske grunner, eller så er den Shellstasjonen du handler på maksimalt ekkel som tar imot ubrukte pølser for salg til andre personer.


Dessuten, samtlige hypotetiske situasjoner nevnt her kan ikke sammenlignes rett og slett p.ga omfavnet. leie biler.. Involverer en masse papirarbeid og ikke minst at bilen vil være reservert og ikke kunne leies ut til andre, her er det da snakk om økonomiske tap om de skulle føye seg og bare leie ut 5 av de opprinnelige 10 bilene.

Matposen? Iom at du hadde den 1 time er muligheten for at den har vært brukt til sitt formål rimelig stor, og såvidt jeg vet leier ikke matvarebutikker ut poser(kanskje jeg bor feil sted)

Det det endelig koker ned til uansett hvor mye vi diskuterer her er at den klubben trolig har mistet 1 kunde, samt tapt potensielle salg i proshop`en, og ikke minst har jungeltelegrafen gått.





 Fooore (06. Jul 2007 10:13) *  IP
Det det - jøss, samme ord dobbelt opp - også koker ned til er at TS klarer å bestemme seg selv før neste runde om han/hun skal bære eller ikke.

Så får vi håpe at eventuelle klubbene rundt evnt endrer seg noe, i tvilstilfeller ihvertfall.



 Guggen (08. Jul 2007 19:25) *  IP
Så mange dustete svar på et lite golfrelatert innlegg


 Nye Gunnar Bull GT (08. Jul 2007 19:36) *  IP
Og jeg tillater meg å sitere disse kloke ordene fra min venn Fjosok:

Vi er i ferd med å bli en ekte "TV2 hjelper deg" nasjon.



Svar:
(Felter merket med * må fylles ut.)
Navn *
E-post
Innlegg *
(Useriøse, krenkende eller støtende innlegg, kan bli fjernet.)
 Tilbake til innleggsoversikten      (Her bruker du kun ett nick!)

 
 
Annonser









ANNONSÉR på Golfsiden - mer for pengene!
Interessert? Kontakt: ar@golfsiden.com
Tlf: 900 900 72