|
Tilbake til innleggsoversikten Tilbake
til første side Søk på GOLFSIDEN
Les mer
Her kan du legge inn: nytt innlegg
 Petter - 28. Sep 2007 kl. 00:45 * IP
Norske golfbutikker
Det blir stadig nevnt hvor dårlig det står til med norske proshopper. Men jeg synes de skyter seg selv i foten med den dårlige kunnskapen de besitter. Dem jeg har vært innom (riktignok ingen i Oslo) har liten eller ingen peiling. Har nå kommet meg ned til et ok nivå og har fått øynene opp for tilpasset utstyr. Så vil man dra og teste utstyr, kommer man til én proshop, har han ett merke, neste har et annet, kanskje to merker osv. Dette gidder man ikke, kjøre rundt i det uendelige.
Ta mitt eksempel: Har etter en analyse kommet til at jeg bør gå for TM Superquad. TM har flere skaft som kan passe meg bedre enn standard skaftet deres, men hvor går man for å teste ut flere av dem, såkalt TM fitting? Kan hende std. skaftet er like bra som noen andre, men vil gjerne teste ut flere. Når jeg nå skal gå til innkjøp, vil jeg vite at det utstyret jeg ender opp med er det beste for meg, ikke bare 80%, da kan jeg like godt fortsette med det jeg har idag.
Poenget med dette innlegget er at jeg ser ingen forskjell i norske proshopper og internettbutikker. Mulig er dette bedre i Osloområdet, så skal ikke ta alle under én kam her, men jeg er skuffet over norske butikker. Om man skal teste, får man utstyret i hånda og "gå og prøv og se". Dette holder ikke. Synes vi trenger butikker med større utvalg og ekspertise. Skjønner at dette lageret koster, men tror at dette må til for å få folk bort fra internett.
Om noen vet om en TM fitter i Østfold (Oslo området) som kan hjelpe er det bare å rope ut:)
|
 Børje Pedersen (28. Sep 2007 02:45) * IP
Petter>>>
Det ett en meget komplekst tema du tar opp, med mange innfallsvinkler for svar.
For det første, proshopens satsningsmerke er det proen spiller på selv som regel. Dette liker proen, og derfor står det gjerne en testbag fra dette merket i shopen. Dette er i de tilfellene proen driver shopen selv.
Om det er baneeier som driver shopen, er proen mere fristilt i forhold til hva denne vil anbefale. Da vil det istedet stå en testbag fra den leverandøren som har greid å gjøre best avtale med shopen.
Uansett så vil det i Norske proshoper som regel bare stå testbager fra ett merke, dette fordi markedet er for lite.
Tar vi da i betraktning at det ofte er ukyndig betjening, ja, da har vi ett problem.
Tror derfor at vi bare må leve med problmstillingen at det norske markedet er for lite til at alle proshoper kan tilby testkøller fra flere merker.
Problemet koker dermed ned til at proshopene må drives spesifikt mot ett merke, for i det hele tatt å overleve.Det er utopi å tenke at en Norsk proshop skal kunne tilby samme utvalg testkøller som en stor Svensk shop.
Løsningen på problemet har jeg desverre ikke, kanskje er det noe vi bare må leve med.
 Undrende (30. Sep 2007 14:21) * IP
Kanskje dette også er en viktig grunn til at mange av oss middelsgolferene spiller med utstyr som ikke passer. Prokunskapen er også rar. Hvem skal vi tro på.
Eks. Under ett golfkurs ble jeg anbefalt av en pro å kutte putter'n. Han fikset det og jeg ble komfortabel med kortere skaft. Hadde protime (putting) med en annen pro og han sa ikke noe om putter'n. For to år siden kjøpte jeg ny putter i vår proshop, samtidig som jeg tok puttetime med proen i egen klubb. Han var overbevist om at jeg måtte ha en putter som var fire cm lengre enn den jeg brukte, slik at jeg kunne stå mer oppreist. Tilfeldigvis spilte jeg sammen med en annerkjent pro i en norsk klubb, Han spurte jeg om dette og fikk til svar at han trodde jeg ville tjene på å kutte putter'n. Vi har nå fått ny pro i vår klubb og han mente det samme.
Jeg har ikke tort å kutte putter'n - i tilfelle det blir feil.
Hvem skal jeg tro på. Alle disse proene jeg har snakket med har vel litt peiling, eller gir de bare blaffen.........
 U (30. Sep 2007 14:37) * IP
I fjor skulle jeg kjøpe nytt utstyr. Det var en artig opplevelse. Jeg ønsket å kjøpe i egen proshop, men headproen var lite vilig til å hjelpe meg. Hadde aldri tid.. Ingen selger spør du meg.
Imidlertid var jeg innom tre andre klubber og så på utstyr, alle stedene fikk jeg forventet hjelp og råd. Tom teste utstyr sammen med selger'n. Bra, slik skal det være.
I sommer hadde vi besøk av ett par engrofirmaer og jeg valgt til slutt TM, takket være grossisten som besøkte oss.
Det viktigste er servicen. Her må proshopene være helt på topp. Det må være kunnskapsrike selgere på shopens varer. De må kunne salg og klare å begeistre meg som kunde. Jeg må føle meg viktig. Derfor tror jeg det å være pro i en klubb og drifte proshopen svært sjelden passer for en og samme person. Jeg tror framtida er å bygge opp kjeder, som eier mange shoper med ansatte kølletilpassere, gode selgere med erfaring fra alle nivåer med golfspillere.De kan bruke vintersesongen til å videreutdanne sine ansatte. Det er viktig at nybegyynneren får ett rimelig utstyr, som man trives med på samme måte som de beste spillerene krever annen tilpasning. Dette er på samme måte som å kjøpe ski - hva og hvordan skal de brukes.
 Draw (02. Oct 2007 22:54) * IP
For å svare på spørsmålet ditt Petter; på Losby har de 'fitting cart' fra både Taylor Made og Callaway. Der er det bare å bestille time, så kan du prøve SuperQuad med forskjellige skaft.
 arthur (02. Oct 2007 23:07) * IP
Draw: det stemmer at Losby har "fitting cart", men kan de å bruke de? Min opplevelse er nei, de kjenner ikke egenskapene til de forskjellige skaftene og de jobber ikke systematisk for å finne den kølla som gir "best" resultat for spilleren.
 Petter (02. Oct 2007 23:23) * IP
Børje: Husker jeg rett om du har erfaring fra shop? Da vet jo du mye mer enn meg om temaet, så skal ikke begi meg ut på å lære deg noe her. Men, jeg som forbruker vet hva jeg forventer og vil ha, det er service, kunnskap og utvalg. I hvilken rekkefølge vet jeg ikke her og nå, bortsett fra jeg vil ha utvalget først, da har jeg i det minste en mulighet til å finne ut selv, mens med en pro med kunnskap uten utvalg, står jeg jo igjen med spørsmålet om andre merker er bedre selv om svarene han ga meg var aldri så bra.
Det snakkes ofte om hvor dårlige vi amatører er på å tilpasse utstyr (spesielt i Norge?), da er jo ikke veien å gå og kutte ned på utvalget, når kunnskapen er så som så og (enig med U) servicen dårlig. Når jeg kommer inn i en shop vil jeg ha svar, uten å måtte dra det ut av selger. Dette er dessverre noe jeg opplever alt for ofte i proshoper, merkelig i grunn da bransjen ikke er den største. Gir han meg dette, føler jeg han er interessert, mer skal ikke til.
Hvorfor er det egentlig så vanskelig å ha flere bager med merker? Kan da ikke være så vanskelig å få til dette, og heller ha et lite lager? Alle importører i Norge burde vel ha interesse av å fikse det? Når man sitter med tanken om å dra til USA og kjøpe alt der (hos en som kan faget, og dem er det vel mange av der) og komme nogenlunde likt ut prismessig med utstyr og reise inkludert, når kunnskapen og servicen er der i bunnen, DA har norske shoper et problem. Føler ikke jeg har én eneste grunn til å kjøpe her hjemme, når jeg alikevel ikke får noe igjen for de ekstra kronene det koster..XXL går jo ikke bra fordi dem har et begrenset utvalg og er dyre (noe dårlig sammenligning jeg vet, men ikke helt borte alikevel). Utvalget må komme før interessen fra forbrukere øker er nå min mening.
 Petter (02. Oct 2007 23:28) * IP
Tillegg: Det jeg mener med at shop´ene kan ha lite lager, tenker jeg da spesielt på bedre utstyr for viderekommende. Jeg venter gjerne tre uker på et perfekt utstyr enn tre dager på et "sannsynligvis beste utstyret. JEg vet ikke alle er enig med meg på dette men. Så kan de gjerne ha mer lager på populære køller som f.eks. X-20.
 Petter (02. Oct 2007 23:30) * IP
Draw: Takker for tipset, høres bra ut! Gir meg i det minste en mulighet til å sjekke selv, om dem ikke har den nødvendige kompetansen for å finne rett skaft osv..
|
Tilbake til innleggsoversikten (Her bruker du kun ett nick!)
|