Leserbrev Golfbutikken Golfreiser Golfutstyr Smånotiser Ukens turneringer Lær om golf
Meny
Norske/svenske baner
Innendørsgolf
Golf på Internet

Vitser

Profesjonell golf
Ukens golftips
Golf på TV
ARKIVET
Golfaksjebørsen
Tilbake til første side
 
Sitatet

It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand. I beat people up.

Muhammad Ali

Tilbake til første side
 
Innlegg


Tilbake til innleggsoversikten   Tilbake til første side   Søk på GOLFSIDEN Les mer  

Her kan du legge inn:
nytt innlegg
 Kevin - 08. Oct 2006 kl. 15:53 *  IP
Regel ang raking av bunker

Sitter og ser på ET fra St.Andrews nå,og det dukket opp en merkelig situasjon i lederballen. Bradley Dredge slo i en av potte bunkerne rett ved green,og kunne ikke spille framover,men valgte å slå seg ut bakover. Da påpekte Padraig Harrington at Dredge ikke kunne rake før han slo neste slag,da ville det bli straffeslag hvis han havna i bunker igjen. De påkalte dommeren,og han bekreftet det Harrington sa,dermed ventet Dredge med å rake til han hadde spillt inn igjen.

Mitt spm: hva er det slags regel som sier noe om dette,spesiell fortolkning.

Noen som vet?
 Vijai Swing (08. Oct 2006 16:16) *  IP
Forbedring av spillelinjen. Paragraf 13-2.


 Kevin (08. Oct 2006 16:36) *  IP
Ok,takk..det var jo logisk da,leste den nå.


 Decision (09. Oct 2006 10:54) *  IP
Hvis spilleren spiller ballen UT av bunkeren, så kan spilleren fritt rake området i bunkeren selv om dette er å forbedre spillelinjen.

13-4/37.5 Player Smoothes Irregularities in Bunker After Playing Out Backwards; Smoothed Area on Line of Play


Q. A player plays out of a bunker backwards and smoothes his footprints. He then discovers that the smoothed area of the bunker is on his line of play. Is he in breach of Rule 13-2?

A. No. Exception 2 to Rule 13-4 allows a player, after playing his ball out of a hazard, to smooth sand in the hazard without restriction. This right overrides any conflicting provisions in other Rules, including Rule 13-2.




 Vijai Swing (09. Oct 2006 10:56) *  IP
Hvor gammel er den "Decisionen"? Så ikke ut som om dommeren i går hadde fått med seg dette.


 Decision (09. Oct 2006 11:05) *  IP
Den står i gjeldene Decisions-bok for 2006-07, og den er ikke ny eller revidert til denne utgaven, så det har med andre ord vært slik lenge.

Får man derimot IKKE ballen ut av bunkeren, så kan man ikke rake dette området, hvis det kan være til hjelp for videre spill når man ligger i bunkeren.



 H (09. Oct 2006 11:52) *  IP
Men har ikke det å ikke få lov til å rake i bunker når ballen ikke kom ut også å gjøre med at man ikke skal teste underlaget før han slår neste slag.


 Kevin (09. Oct 2006 15:39) *  IP
Men han jo spillt ut ballen og var klar til å slå inn på green,caddien skulle jo bare rake først..men fikk ikke lov. Han fikk beskjed om at han kunne ikke rake,før han hadde slått. Altså etter den regel som Swing viser til. Merkelige greier...


 Kevin (13. Oct 2006 14:38) *  IP
Jeg sjekket denne med vår kjære dommer Nils Jørgensen på et annet nettsted,her er svaret hans:

Hvis det du skriver er korrekt, har dommeren latt seg forlede til en feil avgjørelse. Når en spiller har spilt ballen ut av en bunker, har han anledning til å rake og rydde etter seg.
Regel 13-4 har et par unntak, og nr 2 lyder:
" Etter å ha slått slaget, kan spilleren eller hans caddie jevne ut sand eller jord i hindret, forutsatt at, hvis ballen fortsatt er i hindret eller er løftet fra hinderet og kan bli droppet eller plassert i hinderet, intet blir gjort som forbedrer ballens leie eller hjelper spilleren i hans etterfølgende spill av hullet."

Reglene sier noe, men ofte trenger vi en Decision for å få ytterligere avklaring, og her siterer jeg Decision 13-4/37.5, som dekker akkurat det du beskriver:
Q. A player plays out of a bunker backwards and smoothes his footprints. He then discovers that the smoothed area of the bunker is on his line of play. Is he in breach of Rule 13-2?
A. No. Exception 2 to Rule 13-4 allows a player, after playing his ball out of a hazard, to smooth sand in the hazard without restriction. This right overrides any conflicting provisions in other Rules, including Rule 13-2.

Altså virker det som dommeren gjorde feil iflg svaret fra Nils J.



Svar:
(Felter merket med * må fylles ut.)
Navn *
E-post
Innlegg *
(Useriøse, krenkende eller støtende innlegg, kan bli fjernet.)
 Tilbake til innleggsoversikten      (Her bruker du kun ett nick!)

 
 
Annonser









ANNONSÉR på Golfsiden - mer for pengene!
Interessert? Kontakt: ar@golfsiden.com
Tlf: 900 900 72