Leserbrev Golfbutikken Golfreiser Golfutstyr Smånotiser Ukens turneringer Lær om golf
Meny
Norske/svenske baner
Innendørsgolf
Golf på Internet

Vitser

Profesjonell golf
Ukens golftips
Golf på TV
ARKIVET
Golfaksjebørsen
Tilbake til første side
 
Sitatet

It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand. I beat people up.

Muhammad Ali

Tilbake til første side
 
Innlegg


Tilbake til innleggsoversikten   Tilbake til første side   Søk på GOLFSIDEN Les mer  

Her kan du legge inn:
nytt innlegg
 BB - 07. Nov 2011 kl. 15:45 *  IP
En rar situasjon

Dette har ikke skjedd, men det kunne tenkes å ha skjedd:
I en turnering så setter en spiller (A) et blindt innspill i koppen, og får en eagle.
Han går inn, signerer skårkortet og venter spent på at de andre spillerne skal bli ferdig.
Spillet hans holder til å vinne turneringen. Mens den siste ballen holder på å gå igjennom sitt skårkort, er det flere som har gått bort til dommeren i ettertid og kommentert at A ikke fikk eagle på dette hullet, men at innspillet lå et par meter fra hullet. De sjekket videre opp, og det viste seg at den andre spilleren i flightens innspill hadde truffet A's ball med den følge at A's ball gikk i koppen.
Hverken A, markør eller noen andre i flighten så dette, da innspillet var blindt.

Hva blir konskvensen: Disk for å ha ført feil skår, eller jublende seier?
 Anon (07. Nov 2011 16:26) *  IP
Det svaret får du den gangen det skjer...

Ellers ville jeg ikke spurt en norsk dommer, da de har gitt ut muligans...



 DA (07. Nov 2011 16:31) *  IP
Disk.


 AR (07. Nov 2011 17:09) *  IP
Det er konkurrenten som er ansvarlig for riktigheten av score på hvert hull. Når konkurrenten, etter beste evne, ærlighet, sunn fornuft og skjønn mener at spilleren som han fører scoren for, hadde en eagle, er dette den scoren som gjelder. Her var jo spilleren også enig i at det ble eagle.

Dette er en kinkig situasjon. Hvis troverdige vitner, gjerne med videobevis (?) med 100% sikkerhet kan fortelle at ballen ble truffet og som et resultat av det gikk i hullet, har vi et problem, som trådstarter reiser.

I regel 34 behandles Tvister og avgjørelser. Det er komiteens avgjørelse som da skal telle hvis dommer ikke er til stede.

Jeg er neimen ikke sikker på hva en dommer eller en komite skal gjøre i en slik situasjon.

Det mest rettferdige ville kanskje vært om det troverdige vitnet hadde fortalt hvor ballen lå før den ble truffet. Så kunne spilleren - med eagle på kortet - få et forsøk til å få birdie. Jeg tror neppe dette er aktielt, men for meg lyder det som en real og rettferdig måte å løse dette på.

Men som sagt jeg har ingen sikker løsning på dette tilfellet. Kanskje andre har det.



 Wilson (07. Nov 2011 17:52) *  IP
BB
Hvis de som så dette ikke sa fra før etterpå så er de faktisk så lite troverdige at jeg ville heller latt spilleren beholde scoren som var notert.
De måtte jo skjønne at det var umulig for spillerne å se dette siden de stod blindt.



 Norsk dommer:) (07. Nov 2011 19:01) *  IP
Eagelen blir stående.. Decision 18-5/3 og 18-1/3 kan brukes


 AR (07. Nov 2011 21:56) *  IP
Norsk dommer; det høres fornuftig ut. Jeg har sett på bege de to. Da er saken oppklart.


Svar:
(Felter merket med * må fylles ut.)
Navn *
E-post
Innlegg *
(Useriøse, krenkende eller støtende innlegg, kan bli fjernet.)
 Tilbake til innleggsoversikten      (Her bruker du kun ett nick!)

 
 
Annonser









ANNONSÉR på Golfsiden - mer for pengene!
Interessert? Kontakt: ar@golfsiden.com
Tlf: 900 900 72