|
Tilbake til innleggsoversikten Tilbake
til første side Søk på GOLFSIDEN
Les mer
Her kan du legge inn: nytt innlegg
 Black Max - 26. Aug 2009 kl. 07:01 * IP
Regelspørsmål - vannhinder
På et par 4 hull går et utslag tilsynelatende i et sidevannshinder (røde staker). Når vi kommer frem til der ballen forsvant inn i hinderet viser det seg at ballen ligger i hinderet, men tørt i en skråning ned mot selve vannflaten. Årsaken til at ballen ikke har fortsatt ned i vannet er at ballen er blitt stoppet av en slange som greenkeeper har lagt fra seg innenfor de røde stakene.
Ballen ligger i ro mot slangen og kan derfor ikke slås som den ligger. Dersom slangen fjernes vil ballen mest sannsynlig forsvinne ned i vannet.
Spørsmålet er da hvordan denne situasjonen vurderes og hva som er riktig framgangsmåte ved dropping?
Kan man hevde at dette er en menneskeskapt hindring, droppe 2 køllelengder ut uten straffeslag fra der ballen lå mot slangen? I dette tilfellet ville det gitt fritak ut av selve vannhinderet og faktisk et meget bra lege på fairway. Eller skal det droppes i hinderet evt plassere ballen dersom den ved dropp ikke blir liggende i skråningen? Hva er riktig fremgangsmåte?<
|
 tilskuer (26. Aug 2009 07:38) * IP
Hvis kan fjernes er den en flyttbar hindring og du kan ganske enkelt flytte den. Hvis ballen flytter seg skal den legges tilbake der den lå, altså ikke droppes, og dette er uten straff. Så ut av vannhinderet kommer du nok ikke uten straffeslag. Hvis slangen ikke er flyttbar får du ikke fritak for uflyttbar hindring siden du er i et vannhinder.
 tilskuer (26. Aug 2009 08:56) * IP
Det skulle selvsagt stå "Hvis slangen kan fjernes ......".
Hvis ballen ikke vil ligge i ro når den plasseres skal den plasseres på nærmeste punkt i vannhinderet hvor den ligger i ro, og som ikke er nærmere hullet.
 PegTee (26. Aug 2009 09:14) * IP
tilskuer,
Gjeld dette med tilbakelegging av ball kun dersom det er "menneskeskapte" flyttbare hindringar i vannhinderet? Kva om ballen ligg att med ein stein og når flytting av steinen resulterar i at ballen rullar? Kan ein då også legge tilbake utan straff?
Og er det lov å ta prøvesving/grunne kølla i vannhinder/sidavannshinder?
 tilskuer (26. Aug 2009 09:40) * IP
Løse naturgjenstander kan fjernes over alt på banen, untatt hvis ballen og den løse naturgjenstanden ligger i samme hinder (vannhinder/sidevannhinder/bunker). Så hvis ballen ligger i et vannhinder kan du ikke fjerne steiner i vannhinderet. Hvis du ute på banen fjerner en løs naturgjenstand og ballen flytter seg, pådrar du deg ett straffeslag og må legge ballen tilbake, - såfremt dette ikke skjedde på greenen hvor ballen kan legges tilbake uten straff. Det er ikke tillatt å grunne kølla i ett vannhinder/sidevannshinder, men det er lov å ta prøvesving i et vannhinder så lenge du ikke berører grunnen i hinderet. Du kan berøre gress som gror i hinderet, men ikke grunnen i hinderet.
 FriDropp (26. Aug 2009 16:45) * IP
Har jeg misforstått noe?
Jeg trodde ikke en kunne flytte på noe som helst i et vannhinder. Dvs alternativet er å spille ballen der den ligger (uansett hvor krøkkete det måtte være) eller akseptere straffeslag og droppe med ihht reglene.
 jonag (26. Aug 2009 17:08) * IP
tricky denne.
24-1 tar for seg flyttbare hindringer og de kan man flytte uansett. Om ballen ligger på hindringen må man droppe, ligger den ved siden av plasserer man. Som tilskuer sier.
Uflyttbare hindringer derimot har man ikke fritak for i vannhinder. 24-2
Ganske sikker på at dette er rett.
|
Tilbake til innleggsoversikten (Her bruker du kun ett nick!)
|