FriDropp - 16. Jun 2008 kl. 23:28 *IP Regelspørsmål
På dagens selskapsrunde kom vi til et hull der tee-klossene lå ved siden av utslagsstedet. Greenkeeper hadde åpenbart glemt å sette dem tilbake etter klipping. Som de pragmatiske menneskene vi er la vi bare klossene midt på tee-boksen og spilte videre som om ingenting var hendt.
Min par på hullet sendte meg i buffersonen. Hva vil forumets regelfanatiker(e) si er riktig framgangsmåte?
- Stryke hullet og skrive seg opp?
- Få tak i greenkeeper og vente til ting er på plass?
AR (16. Jun 2008 23:37) *IP
Det er klart at du må hjelpe han som har klipt tee-stedet for deg med å sette opp klossene igjen når han har glemt det.
Wilson (16. Jun 2008 23:40) *IP
Du burde ha stoppet opp. Sperret all flyt i banen og bedt noen komme og sette dem opp. ;-)
Spøk til side; Jeg hadde gjort som deg. Det kan vel ikke bli så veldig feil om du satte dem midt på. Man opplever ofte at de står litt tilfeldig mht flagg så det ble neppe så veldig galt.
jonag (16. Jun 2008 23:45) *IP
hadde det vært turnering tilkaller du dommeren eller turneringsledelsen.
På selskap gjorde du helt rett.
It would be appropriate for the Committee to accept without penalty the scores of the competitors in question if there was evidence as to where the tee-markers were intended to be and the competitors determined the teeing ground from such evidence and played from within such teeing ground. Sufficient evidence might include spots of paint established to show where the tee-markers were to be installed or, if the tee-markers were removed during a round, depressions or other marks on the ground indicating where the tee-markers had been located. In the absence of such evidence, the competitors should be disqualified under Rule 11-4b unless, before playing from the next tee, they discontinue play, get the Committee to establish tee-markers and replay the hole from within the established teeing ground. Any competitor so replaying would incur a penalty of two strokes (Rule 11-4b).
tilskuer (17. Jun 2008 09:10) *IP
Jeg støtter jonag's vurdering her. På en selskapsrunde konkurrerer man jo kun mot banens par, og plasseringen av teeklossene varierer jo uansett gjennom året. Det kan derfor ikke påstås at du har oppnådd noen fordel om utslagsklossene ble plassert noen meter feil i dette tilfellet, så lenge man er på riktig utslag. I en turnering konkurrerer en derimot mot alle spillerne på banen, og må være mye mer påpasselig på at alle konkurrerer på like vilkår.
Aagolf (17. Jun 2008 15:19) *IP
Helt enig med Jonag og tilskuer og for den saks skyld AR.
Da jeg la ut dec 11-4b/3 var det for å vise at selv regelmakerne i St. Andrews har tatt hensyn til at denne situasjonen kan oppstå.
De har gjennom sin ordbruk formulert seg slik at spillerne har mange muligheter for å sette klossene på plass.
Klossene er jo flyttbare hindringer i en rekke situasjoner og jeg syntes det var greit at alle kunne lese hele teksten.