Tilbake til innleggsoversikten Tilbake
til første side Søk på GOLFSIDEN
Les mer
Her kan du legge inn: nytt innlegg
 Aagolf - 23. Jun 2008 kl. 18:33 * IP
Supergutta krangler enneå om hva som er riktig score
I sin iver etter å demonstrere sine manglende kunnskaper om golf ser jeg for meg Rolf Åge, Slappy, Socrates og Wilson venter på tur foran et par tre hull med etasjegreen.
En søt ung dame i moteriktige klær slår sin ball godt over greenen. Hennes mor som er nesten like moteriktig kledd legger ballen kort av pinnen, mens bestemoren som er kledd etter været slår ballen ca 40cm forbi pinnen.
Den unge dame er så irritert på de fire shabby herrer at hun slår ballen langt over greenen i tilbakespillet og rett i et vannhinder.
Rå latter høres fra tilskuerbenken med de shabby herremenn mens damen dropper pent og spiller inn på green.
Deretter huller hun ut på 5.
Moren svarer med en 2 putt som selvfølgelig fører til slekse tilrop fra de shabby herrers sleske om at gamla trenger både briller og ny putter.
Bestemor legger balle ned foran sin markering og sikter. Går foran pinnen og sikter igjen og ser til sin fortvilelse at ballen ruller i hullet.
Det ble helt stille på shabbybenken da bestemor spurte hve som var riktig score.
|
 jesus maria (23. Jun 2008 18:47) * IP
nesten like morsom som den du fant på om Meland og en blåsejobb
 Lost ball (23. Jun 2008 20:26) * IP
Din vemmelige f...! Tenk om du kunne vært stille heller? Du klarer ikke engang å stille ett ellers greit spørsmål uten å slenge dritt. Hva er det egentlig som feiler deg? Har du fått diagnosen?
 Gunnar Bull (23. Jun 2008 20:41) * IP
De fleste drømmetydere er i dag enige om at alle våre drømmer i bunn og grunn handler om oss selv.
Nå er jeg riktignok kun en hobbypsykolog, men det burde være åpenbart for de fleste at hovedpersonen (og ego) i Aagolfs våte drøm er bestemoren.
Sett inn Aagolf istedet for bestemoren, så fremtrer det hele ganske så tydelig.
Det er også ganske sannsynlig at Aagolf ser sin egen barndom i bestemorens to mer moteriktige avkom.
 Useriøst (23. Jun 2008 21:00) * IP
Nå er det vel på tide med litt sensur AR(ikke ta mitt innlegg denne gangen),denne Aagolf sprer bare tull på det du kaller en seriøs debattside.
 Gunnar Bull (23. Jun 2008 21:10) * IP
Det er også sannsynlig at de fire "sleske" mennene symboliserer drømmerens skambelagte side. Altså egenskaper han har men ikke vil vedgå seg, og istedet projiserer på andre mennesker han ikke liker.
Det mest interessante er likevel at Aagolf velger en bestemor sitt eget selvbilde...
Søtt :-)
 007 (23. Jun 2008 21:19) * IP
projisere - kjedelig moteord..
 Wilson (23. Jun 2008 21:23) * IP
Jeg har blitt kalt for litt av hvert, men shabby.
Alltid nypussede sko, skikkelig kledd, nydusjet og barbert. Høflig mot både unge og gamle damer er jeg også.
Ja ja Aagolf. På seg selv kjenner man andre. Er man tilskuer så klapper man for gode slag, også oppmuntrer man dem som var litt uheldig.
At det går an å tenke så negativt er omtrent uforståelig.
Jeg tipper at vi hadde blitt invitert på Champagne av bestemor som fikk HIO, så hyggelige som vi er.
 Gunnar Bull (23. Jun 2008 21:43) * IP
Å legge sine egne skambelagte temaer over på andre mennesker handler ikke om mote, 007.
Da hadde det fantes piller for det :-)
 007 (23. Jun 2008 21:45) * IP
GB enig.
Søtt :-)
 FriDropp (23. Jun 2008 23:43) * IP
En klassisk aagolf dette. Dra i gang noe annet tøv etter at han er tatt med buksene nede i "Melandsaken". Samt sikre oppmerksomhet rundt egen person.
Det blir litt for dumt at han stadig engasjerer seg på sin måte for så å ikke ville svare når noen spør.
Selv om Bobby mente mye rart så var han hvertfall tro mot det han sto for og hadde ryggrad.
 Rolf Åge (24. Jun 2008 00:26) * IP
Wilson: Skal vi reise til vestlandet og besøke Mr Larsen? Har litt lyst å dyppe han i vannhinderet :)
Jeg tipper han som liten fikk veldig mye buksevann siden han til stadighet trenger å bli tatt med buksene nede.
 Aadolf (24. Jun 2008 10:12) * IP
Ynkelig, patetisk.
Med et utrolig markeringsbehov.
Det finnes garantert en diagnose.
 Useriøst (24. Jun 2008 10:37) * IP
Han slutter bare å skrive på disse trådene med en gang han møter motstand eller blir tatt i løgn eller feil. Så starter han bare en ny tråd. Forpester forumet,svært overraskende at han får fortsette.
 abc (24. Jun 2008 11:08) * IP
En søt ung dame i moteriktige klær slår sin ball godt over greenen. Hennes mor som er nesten like moteriktig kledd legger ballen kort av pinnen, mens bestemoren som er kledd etter været slår ballen ca 40cm forbi pinnen.
Den unge dame slår ballen langt over greenen i tilbakespillet og rett i et vannhinder.
Damen dropper pent og spiller inn på green.
Deretter huller hun ut på 5.
Moren svarer med en 2 putt.
Bestemor legger balle ned foran sin markering og sikter. Går foran pinnen og sikter igjen og ser til sin fortvilelse at ballen ruller i hullet.
Hva er riktig score?
 Dr Green (24. Jun 2008 11:10) * IP
2?
 abc (24. Jun 2008 11:12) * IP
Så enkelt er det, uten å bryte vanlig oppførsel, eller å fornærme andre forumdeltakere. Har vondt for å tro, at en som ikke sjeldent klarer å oppfører seg ordentlig på et forum gjør det i hht regler og/eller etikette på banen.
 ariel (24. Jun 2008 11:31) * IP
Aagolf er forum kongen.
Ingen andre er i nærheten når det gjelder herlig useriøsitet og freske innspill, men dere trengs dere andre også. Debattsiden trenger alle dere som blir indignert, sinte og oppgitte over aagolf sine spenstige fremstøt. Tenk å forslå sensur av denne artige poeten fra vestlandet. Hva hadde debattsiden vært uten aagolf, søt og liten og alle de andre fremtoningene. Jeg er helt sikker på at AR opplever minst en fordobbling av "treff" på denne siden når aagolf er med. Stemmer det AR?
Fornøyelig histore aagolf, kommer fortsettelsen? Tror mange venter i spenning.
 ariel (24. Jun 2008 11:52) * IP
Riktig svar på spørsmålet er at bestemor må legge ballen tilbake der den lå og hulle ut om igjen. Hvis hun klarer det på en put er svaret 2. Alså ingen straff men hun må slå omm igjen.
;-)
 Gunnar Bull (24. Jun 2008 12:03) * IP
Jeg er egentlig enig med ariel. Aagolf skaper mye underholdning, og er trolig bra for forumet.
Det er et uttrykk som heter "nyttig idiot", som jeg synes passer Aagolf svært bra.
Ikke vondt ment, selvfølgelig :-)
 Aagolf (24. Jun 2008 12:08) * IP
Takker for hyggelig ord Ariel (og flere)
Jeg blir alltid like forundret over at en her kan legge ut to linjer så koker forumet i en uke med alle slags fobannelser over min person og personlighet
Det er ikke fullt så kjekt når noen (få) nedlater seg til å komme med fysiske trusler mot navngitte privatpersoner, men en vet jo at det etterhvert finnes endel ustabile mennesker som ikke holder mål som fotballspillere og prøver å overføre tribuneoppførselen der til golfbanen.
Hva gjelder bestemor så finnes svaret i dec: 20-4/1
 Dr Green (24. Jun 2008 12:18) * IP
Og for de av oss som ikke har dec. tilgjengelig så er svaret?
 Fooore (24. Jun 2008 12:18) * IP
Synes Aagolf har maneg gode innlegg, men innimellom blir tydeligvis fristelsen for stor ift å oppføre seg som en bedriten fjortis.
Og så slenger 6-8 debattanter seg over gulrota....
Jeg tror ellers ikke siden her inne tiltrekker folk ekstra grunnet fargerike enkeltpersoner, folk er opptatt av innhold.
Trur eg...
 Yngve (24. Jun 2008 12:21) * IP
Hvis du fortsatt blir forundret over reaksjonene du får Aagolf, så faller din påstand om at du har selvinnsikt rakt i jorden med et brak!
 Dr Green (24. Jun 2008 12:29) * IP
Jeg går ut i fra at din beskrivelse i åpningsposten er litt upresis, men velger å tolke den slik at ballen er plassert tilbake - og at den ligger i ro på den rette plassen. Bestemor flytter seg vekk for å lese den vanskelig putten, og ballen settes i bevegelse av for eksempel vind. ballen skal jo da ikke flyttes tilbake, men spilles som den nå ligger 20-3 d. Hva som skjer om den blåser i hullet sier ikke regelen noe om, så vidt jeg ser i hvert fall.
1 eller 2? Svar da! :o)
 Rolf Åge (24. Jun 2008 12:30) * IP
Aagolf: Dakkal. har du fått fysiske trusler? Jeg sier deg, ser jeg deg på en golfbane så sparker jeg deg i vannhinderet. Så kan du få velge om du har lyst å tro at et hemmelig nick på et golf-forum veier spesielt tungt :)
Du er uansett kongen av å leke nedlatende ovenfor oss andre debattanter. Du tror at du kan kalle oss all den driten du har gjort, tilegne oss egenskaper, tilegne oss holdninger uten å få noe pepper og faenkap tilbake. Jeg er uanett drit pisse lei av de sure oppgulpene dine på forumet, selv om du har hatt noen småglimt til normal oppførsel i det siste. Du bidrar ikke til å skape noe hyggelig forum og hvis du ikke klarer å se dette selv, så håper jeg formen din bedrer seg i framtiden.
Og når du lyver om episoder som du sier har skjedd må du jo bare forstå at vi blir lei av driten din. Hver eneste gang noen arresterer deg på noe så trekker du deg stille bort og unnlater å svare. Dette er også jævla irriterende :)
Men det er fullstendig mulig jeg driter i dette forumet siden det er så total mangel på informative tråder. Jeg innrømmer ærlig at jeg er med på symøte-stemningen som har oppstått i den senere tid, men jeg tar det som ren underholdning.
Jada Gunnar Bull, Aagol underholder og skaper debatt, men er det slik vi ønsker at forumet skal framstå?
Og til slutt Aagolf:
Det var ikke bare to setninger som gjorde at flere svarer deg. Når du ikke gidder å ta personlig ansvar for de andre diskusjonene dine så våkner folk til liv i de trådene du er aktiv. Hvorfor du ikke selv forstår dette synes jeg er helt fantastisk :)
Gratulerer med å være den største dusten jeg har møtt på noe som helst forum de siste 14 årene jeg har vært aktiv på Internett.
 Aagolf (24. Jun 2008 12:33) * IP
Alle som har tilgang til PC har tilgang til Dec.
Her er adressen
http://www.randa.org/flash/decisions/decisions.html
Det interresante som detn oppmerksomme leser fikk med seg var at markøren ikke var fjernet.
Er da ballen satt i spill?
Her er svaret
Under Rule 20-4, a ball is in play when it is replaced, whether or not the object used to mark its position has been removed. Consequently the ball must be played from the new position – see Decision 18-1/12.
Altså HIO
 Rolf Åge (24. Jun 2008 12:42) * IP
Så dette betyr:
Hvis jeg legger ned ballen min, og den begynner å rulle, ordner på ballen slik at den ikke ruller bort og prøver igjen. Ballen vil rulle bort, men jeg bremser den og legger den til igjen så den ligger i ro. Dette ser man på PGA tour og man ser andre gjøre det.
Det er altså ikke lov å se om ballen vil ligge i ro, for hvis man slipper den for å teste er den altså i spill?
Mystisk.
 Rolf Åge (24. Jun 2008 12:45) * IP
Her må man vel definere hva som er å replassere ballen ettersom jeg ser det. Ballen er ikke replassert hvis man ikke reiser seg opp og er happy med sånn den ligger. Dvs ballen ikke er replassert hvis man prøver å få den til å ligge i ro, og man har altså lov til å teste om den ruller vekk.
Korrekt?
 Aagolf (24. Jun 2008 12:48) * IP
Jeg tror nok en annen må lære Rolf Åge dette. Jeg har vondt i munnen etter at han sparket meg i vannhinderet :-)
 Yngve (24. Jun 2008 12:48) * IP
hahahaha... den var faktiska ganske så god....
 Rolf Åge (24. Jun 2008 12:55) * IP
Så rett så rett. Jeg sparka deg i ræva og det var jaggu der munnen satt :)
 Wilson (24. Jun 2008 12:58) * IP
Aagolf tillegger meg shabby utseende, dårlig oppførsel og uvitenhet.
Altså er jeg i hans øyne en uflidd og uintelligent drittsekk.
Noe slikt kan vel alle klare, hvis de ønsker å bare være ufin.
Er dette bra for forumet?
Skaper slikt god debatt?
Er det ikke bedre med en tone hvor man kan lære litt av hverandre og kanskje være humoristisk??
Men ufine karakteristikker av andre og nedlatende holdninger til andre er ufyselig.
Jeg håper at AR er såpass seriøs at han heller ønsker 250 treff pr dag av seriøse lesere enn 400 av tullinger.
Det blir som på golfbanen.
Korrekt oppførsel bør være en selvfølge.
 Rolf Åge (24. Jun 2008 13:01) * IP
Wilson: Tja jeg er litt uenig med deg der. For AR er det bra med flere hits på annonsene sine :) Pengene rår vet du.
Jeg syns det er kult å ha dårlig oppførsel i Aagolfs øyne. Det betyr at jeg er en god person med god etikette i de fleste situasjoner.
 Aagolf (24. Jun 2008 13:21) * IP
Dere har helt sikkert rett. Det demonstrerer dere til fulle her på forumet :-)
 Rolf Åge (24. Jun 2008 13:30) * IP
Det er vel egentlig du som demonstrerer dette helt selv :)
 ariel (24. Jun 2008 13:55) * IP
Den fikk du ikke veldig klem på aagolf, jeg vet du kan bedre.........
 Aagolf (24. Jun 2008 14:00) * IP
Nåja Ariel. Så var det kun en linje da :-)
 FriDropp (24. Jun 2008 14:05) * IP
Det er en glede å si seg helt enig med Aagolfs siste innlegg.
Alt stemmer her.
 Aadolf (24. Jun 2008 14:56) * IP
Bra Aagolf.
En hel linje uten dritt
 digger (24. Jun 2008 15:33) * IP
Det forunder meg at hobbyregelrytter Aagolf ikke er mer presis og praktisk i sin ruling. Det er jo praktisk anvendelse av reglene man kan slå seg på brystet av, ikke det å søke opp en regel for så å påsta at man kan reglene.
Ballen ble markert og løftet, ergo ballen må ha vært i ro!!!!
Når ballen legges tilbake, uavhengig om markøren flyttes eller ikke, og så ruller i hullet, så er ballen hullet ut og man legger til et slag. Altså IKKE HIO!!
Det nærmeste man kommer er vel dec. 16-2/0.5
 Aagolf (24. Jun 2008 16:39) * IP
Men det klarte ikke du Adolf :-)
Digger.
Riktig nok dersom tilbakeleggelse og rullingen er et resultat av at ballen legges tilbake.
Men det gjør den vel ikke her.
Først siktet hun fra bak ballen som lå i ro. Så gikk hun foran flagget og ballen som fremdeles lå i ro, Da først rullet ballen.
Altså 20-4/1
 Aagolf (24. Jun 2008 17:19) * IP
Digger.
Etter nøye gjennomlesing av 20-3d/1 som overstyres av 16-2 kommer jeg til at du har rett.
ballen er hullet ut, men det må legges til et slag.
Det blir HI2
Gratulerer.
 Smilende Sam (24. Jun 2008 18:19) * IP
Artig tråd. Jeg kjenner glede over å ha vært borte herfra i noen dager. Det gjør sikkert andre og.
 tilskuer (24. Jun 2008 22:55) * IP
Dette skjønner jeg ikke Aagolf.
Du har jo funnet "rett" decision, men vi tolker den tydeligvis ikke likt. Henvisnigen til regel 16-2 gjelder kun ball som ligger på hullkanten, og 40 cm fra hullet er ikke på hullkanten. Decision 20-3d/1 som du henviser til slår jo fast at hvis ballen lå i ro på det stedet den ble plassert tilbake, og så ruller i hullet uten at noen har vært nær den, skal det det regnes som om spilleren hullet ut med forrige slag. Slik som du beskrev situasjonen vil jeg si HIO.
 Aagolf (24. Jun 2008 23:16) * IP
Takker for den tilskuer. Den gjorde godt.
Ballen skal spilles fra der den kommer til ro og er det i hullet har bestemor en lykkelig dag.
Jeg var helt sikker da jeg skrev innlegget, men trykket fra mine medkonkurrenter ble for stort. Jeg kom i tvil.
Det er hyggelig at du rydder opp.
Nå kan jeg sove rolig i natt selv om det ryktes at det er noen som raser rundt på Sjøsanden og roer Flidlopp.
 FriDropp (24. Jun 2008 23:18) * IP
FliDlopp foretrekker Lordens om han skulle finne på å bade i Mandal.
 Wilson (24. Jun 2008 23:47) * IP
Aagolf.
Jeg kom frem til HIO 25 timer før deg.
Også jeg da som har så manglende golfkunnskaper.
 goofy (24. Jun 2008 23:53) * IP
Hva med Lodsen FriDropp ? eller er dette "vannhinderet" drenert og fyllt igjen ?
 FriDropp (24. Jun 2008 23:59) * IP
Nja, snakker vi Mandal så blir det Jonas B. Ellers er jo ei med bønner på Snadderkiosken å foretrekke.
 Aagolf (25. Jun 2008 00:01) * IP
Jeg har alltid ment at mine Wilson er gode køller, men....
du kom ikke frem med definisjonen.
En må hete Wilson for å komme frem til HIO på situasjonen før meg.
Det var på grunnlag av det jeg har skrev innlegget.
Takker igjen til tilskuer.
 digger (25. Jun 2008 00:04) * IP
Dessverre gutter, jeg tror nok jeg har rett.
Jeg tar utganspunkt i det du skriver Aagolf, nemlig:
"Bestemor legger balle ned foran sin markering og sikter. Går foran pinnen og sikter igjen og ser til sin fortvilelse at ballen ruller i hullet."
Det essensielle i det du skriver er: "Hun legger ned ballen." Dvs., hun har markert og løftet en ball som har vært i ro. Når en ball som har vært i ro hulles ut, legges et slag til scoren.
Må dessvere skuffe, men IKKE HIO!!!
Jeg er på ingen måte tilhenger av alt Aagolf skriver, men hans morsomme regelutfordringer synes jeg er morsomme.
 ! (25. Jun 2008 01:28) * IP
Digger, du har delvis rett.. Når hun har lagt ned ballen foran markøren, og den begynner å trille, så må hun,så lenge markøren IKKE er fjernt, legge ballen tilbake på sin opprinnelige plass, og så slå sitt neste slag.
Hadde hun derimot lagt ned ballen, fjernet markøren, og ballen SÅ hadde begynnt å trille, for å gå i koppen, ja, så hadde det blitt HIO.
 Aagolf (25. Jun 2008 07:33) * IP
Det var en underlig påstand !. All den stund dec 20-4/1 fastslår at fjerning av markøren ikke betyr noe som helst for om ballen er i spill.
 tilskuer (25. Jun 2008 08:51) * IP
Hvis ballen hadde ligget i ro på greenen og så hadde blitt blåst ned i hullet før noen hadde rukket fram til den, er vel alle enige om at det hadde vært HIO. I prinsippet er dette samme sak, da ballen er i spill etter at den er plassert tilbake, uavhengig av om markøren er fjernet eller ikke. Forutsetningene er at ballen ble liggende i ro da hun plasserte den.
20-3d/1 Placed Ball Rolls into Hole
Q. A replaces his ball on the putting green three feet from the hole. As he is about to address the ball, it rolls into the hole. Should the ball be replaced or is A deemed to have holed out with his previous stroke?
A. The answer depends on whether the ball, when replaced, came to rest on the spot on which it was placed before it started rolling. If it did, A is deemed to have holed out with his previous stroke. If not, A is required to replace the ball (Rule 20-3d). However, if the ball had been overhanging the hole when it was lifted, the provisions of Rule 16-2 would override those of Rule 20-3d.
 Wilson (25. Jun 2008 10:32) * IP
Takk tilskuer.
Da lærte jeg den.
Jeg trodde at det var HIO hvis markøren var fjernet og den da startet å rulle etter at hun hadde gått bort uten å adressere ballen.
 ariel (25. Jun 2008 10:48) * IP
Så det jeg skrev den 24 juni var alså riktig?
"ariel (24. jun 2008 11:52) * IP
Riktig svar på spørsmålet er at bestemor må legge ballen tilbake der den lå og hulle ut om igjen. Hvis hun klarer det på en put er svaret 2. Alså ingen straff men hun må slå omm igjen."
 tilskuer (25. Jun 2008 12:54) * IP
Hvis ballen ikke blir liggende i ro når en prøver å plassere den, har den ikke vært i spill og skal legges tilbake uten straff. R 20-3 d).
Men hvis ballen blir liggende i ro der den ble plassert, er den i spill uansett om markøren er flyttet eller ikke, dec. 20-4/1. Hvis den etter dette flytter seg, og regel 18 ikke gir noe pålegg om å legge den tilbake, skal den spilles fra den nye posisjonen. I "vårt" tilfelle var den ikke flyttet av hverken spilleren, medkonkurrenter, caddier eller fremmedelemnt, og skal derfor ikke legges tilbake. Siden ballens nye posisjonen er i hullet ble det altså HIO.
 Morroklumpen (25. Jun 2008 22:26) * IP
Herlig Aagolf :) Utrolig gøy øy å se hvordan det singler i glass fra kjerringene som kaster seg over et hvert innlegg fra deg :) Stå på
|
|