|
Tilbake til innleggsoversikten Tilbake
til første side Søk på GOLFSIDEN
Les mer
Her kan du legge inn: nytt innlegg
 Per Kristian - 16. Mar 2005 kl. 13:56 * IP
Ramnefjell på jordet om internetthandel
Jeg blir egentlig veldig provosert over hvordan Ramnefjell kan klare å skrive denne artikkelen (Utstyrshandel på internett i USA:Lite å hente + svært usikkert) med de eksemplene han gir og deretter konkludere ut av lufta. Om han prøver å skremme folk fra å kjøpe på nettet så gjør han et patetisk forsøk. Eksempelet med en Taylor Made spoon er helt umulig å sjekke på egen hånd når han ikke oppgir hele modellnavnet. På www.tgw.com (den største golfbutikken) har de TM woods fra $99 til $299...
Han skriver også at prisene er oppgitt uten tax som kan være 7-12% i USA. Ja, det kan den være om du bestiller fra samme staten som butikken ligger i. Så vidt jeg har fått med meg er ikke Norge en stat i USA, og denne uoppgitte momsen gjelder selvsagt ikke for oss.
Det er en ting jeg må gi Ramnefjell rett i: Ja, man kan nok spare en god del om man bruker 15-20.000 på nettet! :-) Jeg har handlet flere ganger fra USA. Da har vi gått sammen noen kamerater og kjøpt utstyr vi vet vi skal ha, ingen "blinde" kjøp. Vi har spart tusenvis av kroner! Ved å handle flere sammen blir også fraktkostnaden mindre per hode.
Når det gjelder angrefrist og service tar Ramnefjell dessverre feil igjen. En kamerat kjøpte sist en ny Cleveland driver (ca. 2000 kr totalt. Finn det i en proshop..). Det var en liten løs del i skaftet som raslet, og vi sendte mail til TGW og de henviste oss til den norske leverandøren av Cleveland som selvsagt var behjelpelig med å fikse feilen.
Er man ikke komfortabel med å handle på nettet er selvsagt proshoppen det aller tryggeste. Men jeg har problemer med å forstå at man skal subsidiere lokale proshopper. De må skjønne at de er del av et større marked der pris betyr veldig mye. Det aller meste som selges i proshopper er hyllevare på lik linje med det du finner i nettbutikkene.
Denne nisselueholdningen til Ramnefjell hører hjemme i et annet århundre!
|
 Asbjørn Ramnefjell (16. Mar 2005 14:39) * IP
Jeg vet at man ikke betaler omsetningsavgift i amerikanske stater som har varierende avgifter fra stat til stat, men den oppgitte nettoprisen i USA er med å å gi inntrykk av lave priser. Norsk merverdiavgift + frakt og moms på frakt + manglende tilpasningsmuligheter av utstyret + service + tap av anseelse hos din lokale pro er med på å redusere lønnsomheten av å kjøpe på nettet. Det siste er det dessverre mange i dag som "driter i".
Annet århundre eller ikke.
Jeg tror ikke alle norske importører/proer er like behjelpelige når en kunde som har spart noen kroner på nettet kommer med utstyret for å få mer eller mindre gratis service/tilpasning/reparasjon.
Det er noe som heter folkeskikk også. Det bør også tas inn i regnestykket, men ikke for enhver pris. Bevares. Er det store forskjeller i priser, bør man selvsagt vurdere dette. Her er det ikke snakk om enten eller.
 Cav (16. Mar 2005 14:55) * IP
Skulle nesten tro at Ramnefjell drev proshop selv eller har en annen skjult agenda, artikkelen hans er spekket av feil og de "dyktige" folkene som har sjekket internett har faktisk ikke klart å komme opp med et enete konkret eksempel. Kun en vilkensomhelst taylor made spoon.
For å ta det siste først, kjøper du i de større amerikanske internettbutikkene har du som regel svært god sikkerhet. For eksempelvis har du 30 dagers full angrerett hos tgw.com. Det betyr at du kan bruke og slite køllene så mye du vil en måned, og angrer du er det bare å sende de tilbake å få full refusjon.
Et alternativ til de store golfbutikkene på internett er eBay, her finner du som regel enda lavere priser. eBay er heller ikke "farlig"!! Har kjøpt både golfutstyr og annet både når jeg har bodd i USA og med frakt til Norge, dette har vært 100% problemfritt. Det er ikke uten grunn at eBay har blitt så enormt stort, det er fordi det er en svært trygg måte å handle på. Når man gjør et kjøp får man anledning til å gradere selgeren, dette er tilgjengelig for andre som ønsker å handle av denne personen/butikken og har vedkommende dårlige tilbakemeldinger bestiller man av noen andre.
Det er ikke bare dyrt golfutstyr man kan spare gode penger på, baller er eksempelvis noe av det man kan spare mye kroner på.
Når det gjelder sales-tax betaler man ikke det i USA hvis man handler fra en annen stat enn den man bor i, det gjelder også dersom begge statene skulle ha sales-tax.
30% er vel som regel det man minimum sparer (selvfølgelig inkl. frakt og mva), ofte får man det til halv pris.
Det er selvfølgelig et poeng med tilpassning, jeg har selv kjøpt jernene mine tilpasset hos køllemakeren på fornebu. Det man dog kan gjøre er å oppsøke en køllemaker, få hans anbefalinger på svingvekt, skafttype, lie, loft, etc. og så bestille køllene på internett. Denne jobben tar han et par hundrelapper for. Kjøper du for eksempel fra tgw.com og ønsker egne spesifikasjoner på køllene, bestiller de de direkte fra f.eks titleist som justerer dette for deg. Et annet godt poeng er at utvalget er betraktelig større og bedre om du handler på internett, for ikke å si ubegrenset. En proshopp har som regel et svært begrenset utvalg av køller.
Må bare avslutte med å støtte opp under Per Kristians kommentar, denne nisselue og halvkommunistiske holdningen er ikke spesielt moderne!
 Asbjørn Ramnefjell (16. Mar 2005 15:09) * IP
CAV
Du virker som en dreven internettkjøper. Jeg ser ikke at du heller har så mange konkrete eksempler. Jeg valgte å ikke ta slike med ut over å vise et eksempel. Jeg har ikke noe i mot kjøp på internett - spesielt ikke på de trygge og store stedene, men jeg vil bare advare nybegynnere slik at de ikke går i fellen, men passer seg for den. Artikkelen var ikke myntet på slike som deg. Verden er ikke sort/hvit(t).
 provisorisk (16. Mar 2005 15:23) * IP
Hadde DEt vært snakk om noen kroner,så hadde ihvertfall jeg handla her i Norge. Har kjøpt meg Driver putter og golfset på ebay.Har tjent ca 8500kr på å kjøpe det der kontra i norske proshoper. Det er klart proene er like behjelpelige hvis du kommer med en kølle som er kjøpt i usa..Hvis noe annet skulle forekomme klart denne proen skal sparkes.Er ikke mange proer i Norge som er pga utdannet men vi kjøper treningstider ifra dem allikevel!.Kanskje vi skulle bli like kritiske til deres ferdigheter som de er til køller som er kjøpt i Usa.Norske importører er også plikta til å utføre reperasjoner på de køllene de har agentatur på her i Norge.Dette tjener de norske proene på å reparere. Det er like bra garanti på utstyr kjøpt i usa som det er her(hvis ikke bedre).Betaler heller ikke moms på frakt,hvis dette blir krevd er det bare å ringe så ordner de opp med engang.
Jeg fatter ikke hvorfor proshopene skal ha en fortjeneste på over 300% på utstyr og klær. Nå kommer sikkert disse påstandene om frakt lønn moms og alt annet bullshit inn i bildet. De må ta så mye for at det skal bli lønnsomt!!.Ikke snakk om.Norske proshoper handler igjennom minst et ledd for mye.Derfor blir det disse prisene. Proen må handle igjennom en agent i norge som tjener penger som grass. Blir som om den lokale kjøpman går til rimi for å kjøpe inn varer.Han må igjen ha et påslag på varene for å tjene penger.
HÅRREISENDE....................
(har også pratet med flere proer som er enig med meg om at mellomledda må bort for å få ned priser)
 Per Kristian (16. Mar 2005 15:26) * IP
Flott innlegg, CAV!
Det som er så fint med deg Ramnefjell er at ikke slutter å skyte deg selv i foten. Tips: Slutt når det sier klikk i det minste! :-D
I svar på mitt innlegg skriver du at det er moms på frakt. Feil! Det skal ikke være moms på frakt, og har du opplevd det har tollverket gjort en feil.
Hvis det er konkrete eksempler du vil ha, så har jeg flere excel-ark hjemme som ikke støtter dine utregninger for å si det sånn. Hvis du ønsker å advare nybegynnere (?), så skriv det i "artikkelen" din, da vel. Dette er ikke annet enn synsing fra din side. Man trenger ikke være dreven for å kjøpe på nettet. Sunn fornuft som i alle andre sammenhenger holder i massevis. Høre med andre hvis man er i tvil. Verre er det ikke.
Artikkelen er altså myntet på de som ennå ikke har funnet ut at nettbutikkene er billiger OG bedre? Klart det finnes nettbutikker som lurer folk, på lik linje som det finnes proshopper som lurer folk. Jeg unngår begge!
 Leftie (16. Mar 2005 15:39) * IP
Eksempler
Callaway big bertha 454 mfrakt og moms 1570kr
Ping Craz-e putter(donert fra ping til et universitet i statene.Med spesiallagd grep .lagd 30 stk av dem i hele verden).mfrakt og moms 910kr
mizuno 5-wood lagd etter mine spesifikasjoner(kjøpte også 16 nike hansker fra samme leverandør for å spare frakt kostnader) mfrakt og moms inkludert hanskene 365kr
52,56,61 grader purespin wedger(populære på seniortour).Her gikk jeg og en kamarat sammen for å kjøpe et set hver. mfrakt og moms 320kr hver.
Kjøpte 1000 tees betalte mfrakt(ikke moms på disse) 155kr.
 Leftie (16. Mar 2005 15:45) * IP
Jeg kan godt undersøke litt for deg Asbjørn.Skal finne side opp og ned med eksempler for deg. Nybynnere burde ihverfall sjekke ut denne muligheten!!.Mange av de billige halvsetta som blir solgt i proshopene er veldig dårlige.
 Donald (16. Mar 2005 16:37) * IP
Asbjørn skriver i første svar på denne tråden:
"Jeg vet at man ikke betaler omsetningsavgift i amerikanske stater som har varierende avgifter fra stat til stat," Hvorfor skriver han da i artikkelen:"Her er prisene oppgitt uten tax som kan være 7-12% i USA." ????
Å komme med påstander mot bedre vitende er i hvert fall dårlig folkeskikk...
Riktig som det blir sagt, det er ikke moms på frakt heller. Jeg har handlet et antall ganger på TGW og kan være med på at jeg ikke har spart like mye hver gang - men har aldri tapt....
Har aldri testet utstyr hos proen først, så jeg føler meg ikke truffet av Asbjørns melding om folkeskikk. Nå har visst folkeskikk sin pris - i følge Asbjørn...
Svar til Donald: I Norge oppgis priser inklusive mva. I USA oppgis prisene ex tax. Dette er med på å gi et inntrykk av at prisene i USA er billigere enn de faktisk er. Dette skal man huske på når man skal kjøpe produkter i USA. Verden vil som kjent bedras, men ikke på nynorsk. Eksempel: Pris på et produkt er kr 999. Da vil selgeren ha folk til å tro at dette er billig. Trolig er "riktig" pris 826 kroner.
 Cav (16. Mar 2005 16:42) * IP
Asbjørn;
Du viste jo ikke et eksempel, bare en påstand. Det kunne vært interessant om du kunne oppgi hvilken Taylor Made spoon det er snakk om, og hvor du har funnet de respektive prisene. Da vil det være et saklig og god eksempel som det er mulig å verifisere. Det blir det samme om jeg skal argumentere for mitt syn med å skrive at jeg fant en Taylor Made driver til 7 000,- i Norge og 1 000,- i USA.
-Cavalier
 Cavalier (16. Mar 2005 16:44) * IP
Når det gjelder folkeskikk har du et poeng Asbjørn, jeg ville aldri gått til en pro og testet en masse køller og fått de anbefallinger på tilpasning for så å bestille de fra USA. Det var nettopp derfor jeg anbefalte å gå en tur til en køllemaker. Da betaler du for hans ekspertise/tjeneste, og man lurer eller snyter ingen.
 provisorisk (16. Mar 2005 17:08) * IP
TGW er like dyre i usa som proshopene er for det norske folk.
 Ernie (16. Mar 2005 18:49) * IP
Det er jo helt naturlig at et amerikansk nettselskap oppgir prisene sine eks. mva (eller VAT som de sier). Mesteparten av det de selger vil jo bli sendt ut av staten og skal dermed ikke skattlegges. Derfor vil jo prisene de legger frem være akkurat det man betaler så sant man ikke bor i den staten (og da kjenner man jo uansett prisstrukturen relativt godt vil jeg tro...) Så dette syns jeg ikke er noe godt argument for IKKE å handle i USA.
Det er heller ikke helt riktig at alle priser oppgis uten MVA i USA. Dette varierer fra stat til stat og er også avhengig av hva man handler.
Jeg syns uansett ikke det er noe galt i å prøve køller i Norge for så å kjøpe dem et annet sted (selv om jeg syns Cavalier gjør en prisverdig ting gjennom å betale for en køllemaker). Dette gjør man jo med mange andre produkter. Jeg er klar over argumentene rundt at proshop'ene og klubbene trenger penger, men hvis de som starter opp en proshop er så naive at de tror alle vil betale en mye høyere pris for å "støtte opp" rundt deres dårlige økonomiske situasjon så må jeg nesten le. Golf er et av verden største komersielle markeder innen idrettsgrener/sport og da må man tåle konkurranse, enten den kommer fra XXL, Sverige eller USA.
Her må jeg imidlertid understreke at jeg snakker om proshopen og ikke banen/klubben. Klubbene bør "støttes" direkte og ikke gjennom en overpriset proshop. Men her kommer jeg bare tilbake til diskusjonen rundt økonomisk styring, årsavgift og greenfee, samt andre typer støtte, så da er ikke dette rett diskusjonstråd.
 Cavalier (16. Mar 2005 19:03) * IP
Kunne vært interessant å høre om noen har opplevd dårlig service, sen levering eller andre feil og problemer når de har bestilt over internett fra USA.
 Olle (16. Mar 2005 19:23) * IP
Et alternativ for proshoppene er å tilby andre goder ved å kjøpe køller hos dem feks gratis greenfee eller rangeballer etc. Dette er ting som ikke koster noe å gi med. Tror de færreste er villig til å betale blodpris for utstyret hvis de kan få det billigere andresteder, hvis ikke det følger med andre goder.
 ole gregert terjesen (16. Mar 2005 20:26) * IP
Per Kristian og flere av dere andre. Jeg har kjøpt TM RAC OS 2005 for USD 600 for 10 jern levert på Orlando adresse ferdig custom fitted. Hentes i påska. Baller til meget lave priser kjøpt på Ebay. Kjøper 50-100 baller av gangen.
Distribusjonskostnader er meget høye samt høye marginer i flere ledd og manglende konkurranse i Norge gjør at du får parallell import fra andre kanaler og det er meget bra.
MVA er ingen nyhet og gjelder alle så sant du ikke henter sakene i USA selv el. gjennom andre
 Garry McCombie (16. Mar 2005 21:38) * IP
Det virker som alle proer i norge tjener massevis av penger og bor i Syd-Afrika om vinteren.
Det gjør de ikke. Jeg er selv head pro på Asker Golfklubb, og jeg synes det er på tide at en pro kommer in i diskusionen her.
Hvor skal jeg begynne....
Hvis proen begynner å gi gratis greenfee eller range baller til sine kunder, så blir han snart sparket av klubben. Det er jo klubbens inntekter.
Utstyr. Jeg kan bare snakke for meg selv og min butikk, men jeg kjenner ikke til noen produkter hvor jeg har 3 kalkyle på utstyr.
På klær er det vanlig med 2.5. Det er på likt linje eller mindre en hva en hvilken som helst klesforretning oppererer med.
Når det gjelder merkekøller og sett som Taylor made Callaway og Cobra, så er vi nede i 1.8, 1.9 kalkyler.
Her er et bra eksempel på hvor mye penger man kan tjene ved å drive pro shop.
Jeg kjøpte 60 cobra drivers i fjor for å få mest mulig rabatter og for å kunne konkurerre med utlandet. Jeg solgte de til 3395 med litt under 1.9 kalkyle. Jeg har på slutten av sesongen 15 drivers igjen. Er det lønnsomt?
Baller og andre diverse utstyr ligger på 2 - 2,2 kalkyle.
Jeg skriver ikke inn her for å klage bare for at dere kan høre det fra proens side.
Det er klart billigere å handle fra Storbrittania og USA. Det er et helt annet marked.
En kamerat av meg er en head pro i Skottland. Han kjøper inn utstyret sitt for 10 - 15% prosent under det jeg får det for her. Samtidig som MVA er 17,5% i Storbritannia.
Det koster mye mindre å bo i utlandet. De som jobber i butikken hans, får betalt rundt 60,- timen som er en vanlig lønn i butikken der.
Mye av det som er billigest på nettet er såkalt close outs. Det er når en ny model skal lanseres at den gamle blir solgt billig fra leverandørene. Det pleier å skje rundt sept. tiden, og det er ikke så veldig gunstig å kjøpe inn mer utstyr når banen stenger om noen få uker.
Hva er framtiden for Proshopper i Norge? I USA er det vanlig at en pro shop har minimalt med utstyr og veldig mye logo klær og soft goods. Kanskje Pro shopper i Norge slutter å ta inn køller. Hvor skal alle spillere gå for å prøve køllene sine før de kjøper de på nettet?
Demo køllene som proene har i butikken må de selv kjøpe til 30% avslag. Er det verdt å ha demo utstyr hvis ikke folk handler hos deg.
Er ikke det vanlig praksis i alle andre mulig butikker i verden at hvis du ikke har med kvittering som viser at du har kjøpte der så får du heller ikke reklamasion?
 Sol (16. Mar 2005 21:53) * IP
Endelig en Pro som tør å ta ordet - selvfølgelig kommer du til å bli beskyldt for å snakke for "din egen syke mor" men det er kun dere Proer som kan (hjelpe til med å) argumentere for deres egen bransje.
De fleste ønsker å ha Pro og Proshop på sin egen bane men svært mange kan ikke se at det er nødvendig å bruke dem og handle med dem for å beholde dem i anlegget og spesiellt ikke om de kan spare ei krone på å handle andre steder.
 provisorisk (16. Mar 2005 22:02) * IP
Hvorfor kan dere ikke kutte ut disse mellomleddene Garry?.Dere kan f.eks gi et visst antall pro timer.Hvorfor kan ikke disse som har agentatur på de forskjellige merkene ha mange flere demo dager hos golfbanene?.Så slipper proshopen ha så mange køller.
Det må vel kunne gå ann å finne en løsning på dette her.Dette er et stort problem for proshoper og verre kommer det til å bli.Merk dere mine ord. Golf er ikke den rikmanns sporten det engang var.Folk har ikke tusenvis av kroner å legge ut på utstyr.
Garry
Hvor kjøpte du de cobra driverne?.Ganske sikkert fra en i Norge!.
 provisorisk (16. Mar 2005 22:05) * IP
Flott du har fått med deg argumentene her Sol.Hadde jeg måtte betale 30% mere i proshopen enn jeg gjør når jeg når jeg finner køllene selv. Da hadde jeg gjort det!!!.Men her er det snakk om mye større summer.Oppmot 60-70%......(hvis du vet hvor du skal handle).
 Ernie (16. Mar 2005 22:35) * IP
Garry understreker jo egentlig det mange sier her. At prisene er for høye. Dette er jo selvfølgelig på grunn av at det er for få kunder + diverse utgifter i Norge som man ikke har i andre land, det er vi jo smertelig klar over når det gjelder alt mulig annet også. Men han sier jo i tillegg at selv i USA (og for øvrig flere andre land) så er det ofte lite utstyr å få kjøpt i proshopen/ute ved banene. Det er mer og mer de store butikkene i kjøpesenter o.l. som overtar mye av handelen på grunn av stordriftsfordeler.
I en annen debatt her ble det nevnt at XXL solgte en driver 1500 kroner billigere enn en proshop noen hundre meter unna. Da er det klart at det ikke lønnsomt å drive en proshop der man må kjøpe inn 33% flere drivere enn man får solgt for å få dem til en rimelig pris (selv om det skal jo sies at det høres ut som en sjanse å ta hvis man ikke har noen returrett på noe av utstyret).
Dette betyr jo likevel ikke at Ola Golfer ikke kan få prøvd utstyr før han kjøper det. Det er jo veldig vanlig (i utlandet i hvert fall) at de store butikkene har både simulatorer og andre hjelpemiddel for at kundene skal få prøve ut køllene. Dette er mer og mer en trend i etablerte golfnasjoner, så jeg skjønner ikke hvorfor vi skal være så mye annerledes her til lands. Å hevde at golf er en gentlemanssport (som jeg har sett referert til mange ganger) der man må støtte opp og stille opp for alle og enhver er rett og slett utdatert. Det er en folkesport med rundt (det er vel ingen som vet nøyaktig) 100 tusen spillere i Norge. Dette markedet leter etter det som er bra og BILLIG. Og det er dessverre noe proene også må ta til seg (noe jeg er sikker på at Garry gjør). Jeg tror nemlig ikke det er nødvendig med en proshop på hver eneste golfbane, uansett hvor flott mange mener dette måtte være.
Og å si at det ikke er folkeskikk å gjøre seg nytte av et tilbud som eksisterer hos enkelte proer/importører, som Asbjørn sier, syns jeg ikke noe særlig om. Det er en nedlatende kommentar mot alle de som har gjort gode kjøp andre steder og som får en service her hjemme som gjerne kan føre til videre handel i fremtiden.
 Asbjørn Ramnefjell (16. Mar 2005 22:49) * IP
Interessant debatt. Med folkeskikk mente jeg at det ikke er pent å utnytte eller snylte på proenes kunnskaper for så å gå andre for for å spare noen lusne kroner. Hvis Ernie er uenig i det, så får han bare være det.
Hvis Ernie mener at gentlemansporten golf er uforenlig med å være folkesport, sier det en del om Ernie.
Jeg minner om det engelske uttrykket: Fotball er en gentlemansport for pøbler, mens rugby er en pøbelsport for gentlemen. Uten sammenligning for øvrig.
Håper bare ikke golfsporten blir invadert av pøbler. Da blir det ikke noe hyggelig ute på de grønne plener.
 Ernie (16. Mar 2005 23:11) * IP
Asbjørn, jeg sier da ikke på noen måte at de som utøver en folkesport ikke kan oppføre seg høflig (eller som gentlemen om du vil) overfor hverandre. Du er jo både oppegående og voksen nok til å lese hva jeg skriver og skjønne det uten å henge meg ut på den måten.
Jeg sier heller ikke noe om at man skal snylte på proer eller importører, men at man må da kunne gjøre seg nytte av tilbudet hvis det eksisterer uten at andre skal se på det som snylting og dårlig folkeskikk. For det finnes faktisk proer og importører som tilbyr dette. Heldigvis!!
Det jeg sier er at de som tar den risikoen det er med å starte en proshop eller noen som helst annen virksomhet (som ikke er basert på veldedighet) kan ikke forvente at vi som konsumenter skal støtte opp under deres butikk når det er snakk om varer som distribueres på kryss av landegrenser, over nettet, i sportsbutikker, mellom privatpersoner osv. til en mye billigere penge. Det er rett og slett ikke slik verden fungerer lenger. Og jeg tror vel kanskje heller aldri den har fungert slik selv om jeg bare har levd noen tiår. Dette har de fleste som omsetter andre typer produkter skjønt, og da syns jeg det er på tide at golfnorge også tar det til seg.
 Cavalier (16. Mar 2005 23:14) * IP
Et interessant poeng som Ernie også er innom er hvorvidt vi trenger proshopper på de fleste golfbaner? De aller fleste har jo det utstyret de trenger når de ankommer banen, det eneste som kjøpes er ofte noen baller og en pakke med pegger. Man trenger ikke en proshop til det. Drar man for å spille tennis er det ikke en butikk utenfor banen som selger deg racketer, man kjøper ikke ski i alpinanlegget, etc. Hvorfor skal dette være så annerledes for golf?
Hvorfor skal man gjøre noe som helst for å ta vare på sin lokale proshop? Har den ikke livets rett så har den ikke det, er ikke værre. Den biten har ingen ting med gentlemanssport eller folkeskikk å gjøre.
 Four (16. Mar 2005 23:16) * IP
Provisorisk tenk på landet du bor i og hvordan det ser ut så skjønner du hvorfor ikke leverandørene i Norge reiser rundt hele sommern. Garry nevnte noe om lønninger også og tenk hva det hadde kostet å ha 1 til 2 man på kost og losji rundt i Norge. Tenk litt før du skriver. Med tanke på hva lønningene er i Norge, er det ikke så dyrt som noen skal ha det til. Du behøver ikke nytt utstyr hvert år.
Greit at noen kjøper på nette men tror ikke alle kan regne med servicen som Per K har opplevd. De taper jo bare penger på det. Husk at de golfimpotørene i Norge bare er små firmar med noen sesongarbeidere. Norske markede er ikke stort og derfor blir det som det er. Jeg trives med hyggelige proer som Garry som har en liten hyggelig shopp.
Men fortsetter utvikklingen som provisorisk skriver med at proer handler fra utlandet, hva tror du Impotørene gjør da???. Jo, selger over nettet og andere kanaler for å møte konkuransen. Er ikke sikker på om jeg liker det selv om prisene blir lavere. Vi får vente å se. Store rene golfbutikker her i Oslo/Norge??. For dyrt!! Det er ikke en helårs sport og lokaler, ansatte koster. Kansje den dagen vi kommer med i EU som letter import og frak. Nei, vi har stemt for at vi skall sitte her på knausen i Nord så synes jeg vi får betale det det koster.
 provisorisk (16. Mar 2005 23:59) * IP
Har en god løsning på det der Four..
Gjør som mdgolf tilbyr i sverige. De trenger testpiloter til utstyret sitt.Mot at de tester utstyret skriver de en anmeldelse av køllen etter en periode.De får deretter tilbud om å kjøpe utstyret for 50% etter en stund.De forplikter seg også til å holde en demodag på køllene på sin lokale/region golfbane.Hvor genialt er ikke dette?.De før deretter provisjon av de de selger.Hadde de bedre spillerne i klubbene tatt på seg denne oppgaven hadde det ikke blitt så dyrt for disse importørene. Som jeg sier tidligere noe må gjøres!.
Nå kommer sikkert argumentene om at man må ha maaaaaaasse forskjellige køller så folk kan bestemme seg for åssen lie flex og alt mulig annet som folk må ha. Det kan sikkert proen være behjelpelig med under demodagen.Så for han penger for tilpasing av importør.
En annen ting...Var en importør fra ...... på min hjemmeklubb. Ikke for å skryte men jeg kunne mere om golfkøller enn han kunne. De prisene han kom med var bare helt vilt!!.9900kr for et jernset.
 provisorisk (17. Mar 2005 00:07) * IP
hvorfor klarer Danmark å selge køller til halve prisen iforhold til Norge???
Gå inn på disse adressene
www.mdgolf.dk
www.mdgolf.no
Kan det bli tydligere!!!
 Four (17. Mar 2005 00:17) * IP
Hei Provisorisk (ball)??
Systemet du sikterer til er nok bra for nye merker som ønsker å bli store. Men det koster også. Er vel en grund for at de ikke finnes lengere. De store leverandørene som Titlest, Callaway, Cleveland, OSV gjør nok noe lignene men da med navn som Tiger, Vijay, Els og hva nå de heter. Tror ikke de er så intreserte i deg og meg men be dem skrive så får vi se hva jeg skal spille på neste år. Og Importører i Norge er nok mere foretnings folk en golf fagelige. Derfor har vi dyktige proer (som Garry)?? =;-) Som har tid/jobb til å sette seg inn i saker. Tror sikkert leverandørene også får tak på den infon folk vil ha. Men som sakt, de er ikke de største firmane i Norge. Vil også gjerne betale mindere men gotar systemet som det er. Troos alt er det desverre bare 6 måneders sesong her på berget. God natt
 Nilsw (17. Mar 2005 14:26) * IP
Hei! Har flere ganger handlet på Internett fra TGW. Har handlet Cobra Driver og Spoon. Driver kom på ca.2500,- etter mva og frakt, spoon kom på 1610,- ink. frakt og mva.(Kostet da 1990, i proshop) Jeg er links spiller og opplever at proshop aldri har links utstyr inne. Jeg har prøvd å være lojal mot proshop, men bestilling av disse køllene uten tilpassing (Faller innen for standard mål på køller)har tatt 4-8 uker, jeg har blitt nødt til å handle på nett fra USA. Jeg har akkurat kjøpt meg Mizuno nye MP-32 smidde jern 3-pw. fra Ebay, disse kom på 4600,- ink. frak og mva! Dette er ca halv pris (utsalgspris i Norge 9000)og disse kunne jeg få tilpasset uten ekstra tillegg. Om ikke proshopper og andre tilpasser seg i et presset marked i form av god service og brukbare priser så vil de nok slite. Spørsmålet er da om det er leverandører eller proshoppene som setter seg selv på sidelinja??
 Leftie (17. Mar 2005 15:02) * IP
Bare for å pirke nils. Det er ingenting som heter links spiller :)). ser ut som vi har samme problem.Hver gang det er demodag,finnes det aldri venstrekøller. Gratulerer med mizuno jernene(litt misunnelig her nå hehe).
 Four (17. Mar 2005 15:04) * IP
Er enig med deg Nils.
Uten påplus fra proshopp hadde du fått sette ditt til samme pris i Norge. Skal bli spendene å se hva som skjer. Handel over nettet blir nok ikke mindere med tiden.
 Alf (17. Mar 2005 22:15) * IP
Til Ramnefjell: Hadde egentlig tenkt å bare lese det som har blitt skrevet av innlegg, men jeg kjenner at jeg nå er provosert. Du Ramnefjell trekker inn ord som 'pøbler' og 'noen lusne kroner'. Er du ikke i stand til å få med deg essensen i det de fleste forsøker å fortelle deg her: At de er vanlige, redelige nordmenn som ønsker å spare fra noe tusen kroner til MANGE tusen kroner gjennom å gjøre en best mulig deal for seg selv. De forsøker ikke å lure noen som helst. Hva vet du om de privatbudsjetter de har å forholde seg til? Hva vet du om hvordan de må prioritere i hverdagen samtidig som de har et brennede ønske om å spille mye golf i Norge? Nei, ærlig talt; kom ned på bakken og stikk fingeren i jorda. Mye av det du har kommet med i denne sammenghengen overrasker meg, mildt sagt, selv om du tydeligvis forsøker å ro deg inn igjen her og der. Kjernen i dette er som jeg allerede har sagt: Du har ingen rett til å sitte på din høye hest og dømme folk som finner det riktig for seg selv å spare penger.
 Asbjørn Ramnefjell (17. Mar 2005 22:52) * IP
Til Alf: Jeg dømmer ingen. Folk får gjøre hva de vil. Jeg forsøker å bidra til å få et hyggelig klubbmiljø og at golfspillere får utstyr som passer og der er fornøyd ned. Det er klart at internetthandelen er kommet for å bli. Likevel tror jeg svært mange ville vært mye mer fornøyde med å kjøpe hos sin pro og få køller som er gode å spille med. Men får man mye billigere køller andre steder og i tillegg ikke legger så stor vekt på om utstyret passer eller ikke, er det en sak for seg. Valget er ditt. Jeg dømmer ingen. Det er ikke feil å være økonomisk,men ikke for enhver pris. Og det er langt fra bare prisen som teller i denne saken. Jeg har for øvrig stor respekt for privatbudsjettene.
 H (17. Mar 2005 23:06) * IP
Tror nok at veldig mange som kjøper køller over internet kjøper så ofte og bytter så ofte at de neppe sparer penger i forhold til en som kjøper et spesialtilpasset sett til 10000 kr her hjemme og har det i 10-15 år.
Men, noen bare MÅ ha det siste og de synes det er topp, greitt nok, og da blir det mange lapper å spare på internett-kjøp fra USA.
 Asbjørn Ramnefjell (17. Mar 2005 23:29) * IP
Lapper å spare, men hvilken garanti har man for at utstyret passer? Har du forsøkt å kjøre på skiene til Lasse Kjus? Det er mye lettere å spille med golfkøllene hans!
 Ernie (18. Mar 2005 00:01) * IP
Asbjørn, mener du å si at de kommentarene du har ovenfor der du stiller spørsmål rundt meg som person har en nøytral vinkling? I så fall har du en merkelig måte å uttrykke deg på!
Personlig oppfatter jeg det som at du dømmer meg for mine meninger selv om de er saklig fremlagt og selv om jeg overhodet ikke sier noe om at man skal snylte eller utnytte andre. Jeg sier heller ikke noe om at en folkesport ikke kan være en gentlemanssport. Du drar jo ut halve setninger av det jeg sier og setter spørsmål rundt min person på bakgrunn av dette. Etter min mening veldig lite profesjonelt når jeg prøver å holde meg saklig til diskusjonen.
 H (18. Mar 2005 00:03) * IP
Mange, ikke alle kjøper selv om det ikke passer og det ville de gjort hjemme også. De kjøper det som er hottest, latest and greatest. Da "sparer" de 5000 hvis de betaler det i USA og 10000 her. Også kjøper de 3 sett pr. år og "sparer" 15000.
 Ulf (18. Mar 2005 00:22) * IP
Jeg tilhører de som har kjøpt meg et jernsett på nettet, av TGW. Grunnen var at Mizuno ikke var å finne på markedet her hjemme, samt at prisen jeg fikk de for, alt inkludert, var halvparten av det det ville kostet her hjemme, viste det seg senere.
Jeg har et meget godt forhold til min pro og hans butikk som jeg handler baller og annet som kan friste meg. Han ville aldri drømme om å fordømme meg for det! Selv om han hadde køllene i sin butikk ville han forstått meg.
Det gleder meg å se at du også har moderert deg betraktelig i så måte fordi det du skrev både støter og krenker veldig mange av dine lesere - samt virker ganske useriøst - og burde derfor kanskje vært fjernet..?
Husk at det finnes veldig mange fedre og mødre her ute som må tenke familieøkonomi når kanskje halve eller hele familien spiller golf? Og de må betale for sitt utstyr enten det er køller eller baller eller klær. De er ikke sponset som du. Skjønner..?
 Four (18. Mar 2005 10:46) * IP
Trenger du Mizuno finnes dette på de fleste Sporthus butikkene og masser av proshopper. det finnes også en impotør i Norge. Regner med det var prisen som frista??.
 Albatros (19. Mar 2005 16:49) * IP
Har akkurat bestillt en Cleveland Launcher og 2 woods. Prisen ink frakt om mva blir litt under 4000. En driver i Norge koster 3500. Jeg sparer rundt 2500 kr og det er ikke småpenger. Asbjørn sitter kanskje og tror at golf er en sport for kun rike personer, men det er det ikke. Golf er for vanlige folk og de som har en del penger er i mindretall.
Og til Gary fra Asker: Hadde du tatt en kalkyle på 1,4 så hadde du nok solgt alle driverne dine og tjent like mye som du har gjort på de 45 du har solgt. Du ville i tillegg fått flere kunder som hadde vært veldig fornøyd!
Hadde konkuransetillsynet sett på prisene til samtlige proshoper så hadde de nok begynnt å lure. Det kan jo ikke være tilfeldig at prisene er så og si klin like uansett hvor i Norge du er????
Asbjørn: Du er så langt ute på sjøen at du ikke ser land. Ta årene fatt og prøv ro deg i land igjen...
 horn (19. Mar 2005 17:44) * IP
Hehe 1,4 i kalkyle. Du har greie på butikk. Momsen er 25 proseent, så da sitter men igjen med 15 prosent. Går ikke an å leve av det.
 Proshopinnehaver (21. Mar 2005 16:18) * IP
Det er fint å lese at det er så mange i landet som kan dette med butikkdrift.
Mange proshopinnehavere er hardt arbeidende mennesker som prøver å få hjulene til å gå rundt.
Mine erfaringer er at nettkjøp er sparsomt i enkelte tilfeller. Men gutter som sparer 400 kroner på et kjøp av Callaway-køller ler jeg litt av.
Når du legger til moms og frakt sparer man ikke så veldig mye.
Dessuten er det vel greit å ha en proshop tilstede når man skal ha noen baller eller gjerne et spikesbytte?
 ? (21. Mar 2005 16:32) * IP
Har du, som proshopinnehaver, mange erfaringer innen netthandel?
Det snakkes for øvrig ikke bare om 400 kroner heller, men flere tusen kroner!!Og selv for enkelte personer kan 400 kroner vær forskjellen på hva de har råd til å kjøpe seg og ikke.
Og selv om det er greitt med en proshop så betyr ikke det at det er en nødvendighet, og det er ikke sikkert at den har livets rett uansett hvor hardtarbeidende innehaveren er. Det er for øvrig heller ikke et 1:1 forhold mellom hardt arbeid og kompetanse til å drive butikk.
 Garry McCombie (21. Mar 2005 18:40) * IP
Som en skotte er jeg klart intressert i å spare penger, og jeg forstår det godt hvorfor folk kjøper utstyr på internett.
Poenget som jeg prøvde å få fram var at du sparer ikke 60% - 70% på det siste nyeste utstyr fra Callaway, TaylorMade, Titleist etc. ved å kjøpe på nettet. Det er eldre modeller som du sparer mest på. Ikke glem at du får kjøpt mye utstyr på slutten av sesongen til halv pris i butikkene her i Norge.
Det er lett for meg å si at det er importørene som tjener alt for mye på utstyr men hvis jeg skulle begynne med parallellimport, så får jeg en del andre problemer å tenke på.
1. Jeg får fra 6o til 90 dager til å betale for varer her i Norge, men jeg hadde neppe fått de samme betingelser ved å importere selv.
2. Jeg kan ikke forvente at jeg får noen demodager på golf klubben min.
3. Hva gjør jeg når jeg må bestille utstyr gjennom sesongen. Jeg kan ikke forvente å stikke innom leverandørene i Norge for å hente noe. Får jeg lov til det, så får jeg hvert fall ikke samme rabatter som jeg ellers hadde fått.
4. Valutarisiko.
De største leverandørene i markedet, TaylorMade og Callaway har den samme prisstruktur i hele Europa med hver sitt hovedlager for hele Europa, det har bare en selger som jobber i Norge. Prisforskjellene ut er bare på mva for hvert enkelt land.
Det er bra for norske golfspillere, for prisene blir lavere på grunn av det. Det er derfor Callaway- og TaylorMade-utstyr er like "billig" i Norge som i Sverige.
Problemet som en del norske proer opplever, er at noen leverandørene selger direkte til kundene og bedrifter.
Det er viktig for norske proshopper å ikke prise seg alt for høy og samtidig yte så bra service som mulig. Det er da opp til kundene å velge om de vil betale litt ekstra for de nyeste produktene får å kunne ha en pro shop på sin bane.
 Proshopinnehaver (21. Mar 2005 18:59) * IP
Personlig har jeg lite erfaring med nettkjøp.
Men har møtt mange av mine egne kunder som har kjøpt over internett. De har både positive og negative erfaringer.
Men at det svært ofte handler kun om hundrelapper spart er helt sikkert. Dessuten er det mange som blir lurt.
Køller(komponent) som ikke henger skikkelig sammen eller som ikke passer mot hverandre hender ofte.
Det provoserende er de som kommer inn og prøver mine køller, og som deretter kjøper de samme på nettet.
En annen skammelig ting er kunder som har fått frastjålet utstyret og som ber om kvittering flere år etter at køllene er kjøpt for deretter å bruke forsikringspengene et annet sted. Lovlig? Ja. Provoserende? JA
 Boerje Pedersen (21. Mar 2005 23:34) * IP
Hallo Garry
Har en utfordring til deg som vil spare penger og samtidig ha ett godt og rimelig tilbud i shopen.
Ville det være interisant for deg å kunne selge ett Maltby toppkvalitet sett for under 5000 kr? Normal kalkyle, intet minsteuttak og samme pris hele sesongen enten du bestiller ett eller to sett?
Det er mulig å senke prisene en god del i proshopen, men det må tenkes nytt og utradisjonelt. Svenskene selger mere og mere utstyr satt sammen av køllemakere, side om side med de store OEM. Det nytter ikke å sitte på sidelinjen å vente lenger, alle vi som handler innen bransjen må godta at internetthandelen er kommet for å bli. Ser jo resultatet av det mere og mere her hjemme også,vi blir stadig flere norske aktører i markedet. Også mange prshoper har etablert seg med webshop, noe jeg finner litt merkelig. En pro som sier at internett ødelegger butikken, kan da ikke legge seg ut på web selv. Hvem er det han skal selge til da? Jo, kollegaenes kunder som også sier internett er destruktiv.Da er ringen sluttet, og alle biter seg selv i svansen.
Tror faktisk det er mange muligheter i å tenke nytt, men da må det mykes opp en del i de gamle kontaktlinjene. Det er på tide å begynne å sammarbeide på andre måter enn før.
 kili (22. Mar 2005 10:18) * IP
Debatten har opptil flere etisk interessante sider, men vi må alle forholde oss til at det som tidligere var lokal konkurranse (om det var konkurranse i det hele tatt) er blitt til global konkurranse: Internett gjør handel av både golfutstyr og andre varer tilnærmet global. Som forbrukere må vi forholde oss til risiko knyttet til hvem vi ønsker å kjøpe hos, forsendelse og reklamasjonsrett (og hvor lett det er å klage).
Det er f.eks. stor forskjell på hvordan en norsk merkeforhandler på bil behandler en kunde med bruktimport bil i dag i forhold til for noen år siden: If you can't beat them, join them...
De store merkene har formodentligvis ikke råd til å la være å finne på systemer som gjør at en kunde får oppfølging uansett hvor kjøpet er foretatt.
Jeg kjøpte mitt siste sett fra Edwin Watts, og sparte mange kroner på det. På forhånd hadde jeg tatt en utstyrsprøvetime hos en lokal pro (betalt sådan) for å teste ulike skaft og stivheter. For øvrig holdt jeg meg til kjent farvann mht merket.
Hadde jeg vært pro, hadde jeg vært rimelig sur på folk som bruker timer på å innhente råd og veiledning lokalt, for derefter å hente utstyret med en hundrelapp i gevinst. Det blir naturligvis ikke særlig bedre når man kjøper over nettet, og gjerne får lagt med noen dusin baller for å få utnyttet fraktomkostningene...
Mitt råd til deg som spiller er: Oppfør deg (så) korrekt (som mulig) overfor din lokale pro.
Mitt råd til proen er: Smil tappert og foreslå at du kan 1) gi det nye settet en rask test/overhaling/tilpasning for en rimelig penge og 2) tilby den stolte eier et par instruksjonstimer...
God påske. Knappe 4 uker til tee-off.
 Proshopinnehaver (22. Mar 2005 11:49) * IP
Jeg leverer komponentkøller. Dette selger bra,men ikke fantastisk. Men da snakker vi om billigmerker.
Køller som Maltby og KZG selger minimalt fordi de er for dyr. De som vil ha disse kjøper det på nettet fordi svært mange liker å sette sammen køllene selv.
 IF......... (22. Mar 2005 12:11) * IP
Torstein Tvenge: "If you can`t beat them - buy them!"
 veggiss (22. Mar 2005 18:48) * IP
har handlet storparten (faktisk alt untatt putter) fra usa, og er kjempefornøyd med det. vet ikke om jeg har spart så mye penger, men jeg har hvertfall fått akkurat den kombinasjonen av køller/skaft jeg har siklet på (smt, wishon, maltby, dynacraft, accuflex og true temper).
jeg har ingen motforestillinger mot å ta med meg dette utstyret til customgolf på fornebu, for å gi dem noen kroner for å justere lie osv for meg, å kalle det dårlig folkeskikk blir bare for dumt...
 Børje Pedersen (23. Mar 2005 02:22) * IP
Det er ikke så enkelt som veggis tenker å gjøre, Lasse har desverre trekt seg ut av sammarbeidet på Fornebu. Heldigvis, for oss som setter pris på Lasse, er han fortsatt i fullt vigør, og kan treffes på mobil,9087 2659, slik at vi fortsatt kan dra nytte av hans ekspertise.
Er forøvrig enig med veggis i at dette er en real deal, betale det det koster for at Lasse går over settet.
|
Tilbake til innleggsoversikten (Her bruker du kun ett nick!)
|