Tilbake til innleggsoversikten Tilbake
til første side Søk på GOLFSIDEN
Les mer
Her kan du legge inn: nytt innlegg
 Jørn - 20. Jul 2004 kl. 14:36 * IP
Inkasso på medlemsavgift
Var medlem av en golfklubb i fjor. Meldte meg inn i forbindelse med Grønt Kort kurs. I vår valgte jeg å ikke fornye grunnet bryllup og høy økning i medlemsavgiften i den aktualle klubben. I sommerferien mottok jeg varsel om inkasso, siden de hadde en regel om at "utmeldelding av klubb må skje før nyttår". Dette var fullstendig ukjent for meg og ingen informasjon var gitt på forhånd hverken skriftlig eller muntlig (hvilket jeg har sjekket med andre kursdeltagere). Nå har de selvfølgelig denne infoen liggende på websiden sin - men det er et halvt år for sent for min del, og jeg må betale 3750 kroner for et "produkt" jeg ikke får benyttet (og om jeg ville - så er halve sesongen over.)
Hva er deres reaksjoner på dette? Er det normal prosedyre og har de rett til å gjøre dette? Har de ikke en åpenbar informasjonsplikt i forkant her?
Kommer det ikke inn en "kundemessig" faktor her også...? De vil jo tape flere medlemmer og goodwill i fremtiden pga fremgangsmåten.
|
 Facit (20. Jul 2004 19:41) * IP
Det er i henhold til NGFs regelverk at man må melde seg ut før nyttår. Dette gjelder alle golfklubber. Klubbene må jo selvsagt vite hva slags inntektsgrunnlag de har å gå på neste sesong. Tenk om halvparten av medlemmene skulle tenke som deg og plutselig la være å betale kontingenten...? Dette ville rasert klubbøkonomien!
Det lønner seg å gjøre seg kjent med alle betingelser før man blir medlem noe sted.
 Østerdøl (21. Jul 2004 08:27) * IP
- "ingen informasjon var gitt på forhånd hverken skriftlig eller muntlig".
Dersom det heller ikke ble gitt noe informasjon etter innmelding og frem til nyttår, sliter vel klubben litt. Ikke lett å gjøre seg kjent med betingelser man ikke aner eksisterer.
Hvilken klubb snakker vi om forresten?
 Sørlendingen (21. Jul 2004 09:16) * IP
Hvilken klubb dette angjelder har ikke noe på webben å gjøre. "Ingen informasjon gitt". Har ikke DU ett ansvar når du bestemmer deg for at du ikke skal spille i år, jeg regner med at brylluppet var kjent for lang tid siden, og den økte medlemsavgiften visste du jo om - det var vel ett årsmøte som bestemte dette og der var du selvfølgelig og gjorde din plikt som medlem så du var orientert. Du visste selvfølgelig at denne regningen ville komme - du er jo medlem og har vel vært det i lengre tid. Hvorfor ikke si det som det er -!? Du hadde glemt å melde deg ut og vil at andre skal ta omkostningene for deg så du setter i gang masse rør rundt blemma di og til slutt vil klubben gi etter for å få fred.
 Fooore (21. Jul 2004 17:49) * IP
Har lignende sak med min tidligere klubb.
Reglene er greie, utmelding før 31.12.
Men når klubben øker avgift med nesten 100% uten annen info enn det som muligens ble besluttet på årsmøtet, og ikke formidlet de som ikke deltok, da synes jeg så avgjort at klubben kunne spare seg å "forfølge" de som da melder seg ut.
Pinlig!
Sendte klubben en kort redegjørelse på e-mail med kopi til golfforbundet, intet hørt ennå.
 Jørn (21. Jul 2004 19:12) * IP
Hei og takk for svar fra alle. "Stemningen" er vel som forventet, noen mener at jeg selv har ansvaret med å sette meg inn i alle eventualiteter selv, mens den andre siden mener at klubben har en informasjonsplikt. Selv befinner jeg meg midt i mellom og det var derfor jeg ba om råd og flere parters meninger her.
KLubbens navn har ingen betydning da jeg ønsker en prinsipiell "debatt" her.
Facit:
"Å gjøre seg kjent med alle betingelser" er forsåvidt enkelt å utbasunere. Virkeligheten er en annen. Når man i en mannsalder snart har vært medlem i en mengde foreninger og lag kommer denne ordningen overraskende. Jeg er ny i golf-sporten, og hvordan skulle jeg kunne tenke på at golf har helt andre ordninger enn normalt? Jeg tviler på at det normale er å lete etter slike "klausuler". (Merk at jeg meldte meg inn ifb. Grønt Kort kurs da dette muntlig og skriftlig ble tilbydt. Men ikke et ord om plikten til å melde seg ut - hverken på papirene vi fikk eller muntlig. Hvor mange ville da krevd å få se betingelsene? Mine tanker besto mer i å huske golf-reglene og det som ellers ble lært på kurset.
Østerdøl:
Ved innmelding fikk ikke jeg utlevert informasjon om dette, eller annet. Jeg fikk en faktura og deretter et Grønt Kort.
Jeg vet ikke engang hvor denne informasjonen vil være å finne, har kun sett det på inkasso-varselet og nå på websiden.
Sørlendingen:
Innlegget ditt er skrevet med en svært så syrlig tone med underliggende påstander om unnfallenhet og lureri fra min side. Dette har jeg ikke til hensikt å diskutere, og min grad av engasjement i klubben er ikke relevant i saken.
Altså..
Ja - jeg visste om at året ville føre til økte utgifter for meg privat.
Ja - jeg visste tidlig at klubben slet økonomisk og ville øke avgiftene.
Ja - jeg visste på et tidlig tidspunkt at jeg sannsynligvis ikke ville spille golf denne sommeren.
Uansett hvor godt jeg visste dette - så visste jeg likevel IKKE at det var bindende medlemskap.
Foore:
Ser ut til at vi er i samme situasjon. Jeg har sendt skriftlig klage til klubben og kontaktet andre i samme situasjon for å sjekke. De reaksjonene jeg har møtt sålangt er likt meg selv - undring og irritasjon.
Jeg lever nå i et håp om at klubben tar kontakt før de tar neste skritt. I siste instans må jeg bare betale om klubben ikke gir seg, regelverket har de jo bak seg. Spørsmålet er mer "moralsk" - er dette måten å behandle tidligere og i høyeste grad potensielle fremtidige kunder på, når dette åpenbart var en ukjent regel ?
 Eivind (22. Jul 2004 08:38) * IP
Jeg forelår at dere leser NIF sine regler vedrørende ikke
innbetalt årskontingent. Etter 1 år kan medlemet strykes fra lagets lister, etter 2 år skal medlemet strykes fra lagets lister. Problemmet kommer hvis du skal melde deg inn i et nytt lag tilsluttet NIF. Du må da gjøre opp for ikke innbetalt årskontingent før du kan melde deg inn i det laget du ønsker når økonomien er bedre.
Husk at alle golfklubber/idrettslag tilsluttet NGF må følge NIF`s sine basislover.
Dette sier at klubben ikke kan sende deg inkasso krav, men krever deg for uteblitt årskontingent,når du skal melde deg inn i et nytt lag(golfklubb)tilsluttet NGF/NIF.
 Jørn (22. Jul 2004 11:20) * IP
Hm, den der må jeg se nærmere på. Takk for informasjonen.
 Smilende Sam (22. Jul 2004 16:22) * IP
Sitat:
"Altså..
Ja - jeg visste om at året ville føre til økte utgifter for meg privat.
Ja - jeg visste tidlig at klubben slet økonomisk og ville øke avgiftene.
Ja - jeg visste på et tidlig tidspunkt at jeg sannsynligvis ikke ville spille golf denne sommeren.
Uansett hvor godt jeg visste dette - så visste jeg likevel IKKE at det var bindende medlemskap."
Hvis du trodde medlemsskapet ikke var "bindende" hva er det da ? Som å kjøpe sjokolade i butikken ? Skulle klubben kunne sagt til deg i april at "heisann Jørn - i år får du ikke være medlem" - det må jo være effekten av det du sier. Skulle man i alle klubber ha en kø i april der de 1000 første fikk være medlem ?
Beklager Jørn, men det er helt umulig å se logikken i det du sier. Du melder deg inn og melder deg ikke ut før det neste året begynner - da er du medlem.... Du har jo vært medlem i 2004, når du ikek meldte deg ut i 2003.... da må du betale.... Jeg har aldri sett maken til opplagt inkasso sak i hele mitt liv. Men jeg skal gi deg et tips; hvis du har kommet med innvendinger mot realiteten i kravet før det gikk til inkasso, så er kravet omstridt - da kan de ikke kreve deg for kostnadene ved inkasso.....
Mitt råd; betal før du dummer deg enda mer ut...
 OEO (22. Jul 2004 16:29) * IP
Synes helt klart hvilken klubb det er har noe på webben å gjøre!! Når man viser så liten flexibilitet så burde det offentligjøres. Spesielt hvis banen ikke har åpnet, når du meldte deg ut, slik at de ikke hadde "levert noen vare".
Synes forøvrig at undersøkelsesplikten til medlemet er veldig begrenset i en slik situasjon. Da det ikke er reglene rundt dette som man setter seg inn i ved GK-kurs.
 Ikke betal (22. Jul 2004 19:21) * IP
Her bør det ikke være noe problem å finne ut om du skal betale eller ikke Jørn.
Dersom du, som du sier, ikke var klar over at dette var et løpende medlemskap, så går jeg utifra at du ikke har undertegnet noen medlemskontrakt?
1) Be klubben bevise at du har undertegnet på et løpende medlemskap.
2) Ring snarest inkassobyrå å si at det er tvist på fakturaen, og be dem stanse ytterligere purringe.
2 ting kan da skje:
1) Klubben kan ikke bevise at du er medlem, og du kan kreve at alle krav legges til side.
2) Klubben kan bevise at du er medlem, og da er det bare å betale snarest.
Husk å gjøre alt skriftelig og sett krav til svar innen en viss dato (feks 2 uker). Dette er dokumentasjon som du vil trenge dersom saken sendes til rettslig inkasso.
 Østerdøl (22. Jul 2004 21:16) * IP
Så opplagt er vel ikke inkassosaken.
Det finnes en rekke organisasjoner der medlemsskapet fornyes ved å betale medlemskontingenten eller sies opp ved å la være å betale.
Hvordan skal en fersk golfer vite hva slags ordning klubben hans har, når vedkommende ikke får den nødvendige informasjonen?
 Smilende Sam (22. Jul 2004 21:27) * IP
Jeg tror den er opplagt, siden det er relativt klart at medlemsskap i en golfklubb innebærer en plikt til å betale kontingent hvert år. Alle klubber har samme ordning. Det skulle blitt ramaskrik hvis en golfklubb hadde rett til å si opp et medlemsskap uten videre midt i sesongen - for det ville de ha rett til hvis inkassoofferets prinsipp skulle gjelde.
 Eivind. (23. Jul 2004 08:56) * IP
Jørn.!!! Les NIF`s lover som tidligere sagt.
Det er kunn en bakdel. Ønsker du senere å bli medlem av et lag tilsluttet NIF, må du først gjøre opp gammel gjeld du har til ett annet lag som er tilsluttet NGF/NIF. Uten at det er gjort kan du ikke bli medlem av et nytt lag tilsluttet NIF. HUSK DET ER NIF`S REGLER SOM GJELDER FOR GOLFKLUBBER TILSLUTTET NGF/NIF.
 Kjella (23. Jul 2004 09:20) * IP
Hva som er gjeldene rett eller ikke synes jeg tildels er uvesentlig. Dette har med service og flexibilitet å gjøre. Tror de fleste hadde byttet tannlege hvis de måtte betale for timer som de ikke har avbestilt min. 3 måneder i forveien.
Skjønner ikke helt eksemplet til Smilende Sam. Hvorfor skal golfklubbene kunne si opp et medlem som har oppfylt sine forpliktelser?
 Jørn (23. Jul 2004 09:40) * IP
Smilende Sam.
Sitat:
"Hvis du trodde medlemsskapet ikke var "bindende" hva er det da ? Som å kjøpe sjokolade i butikken ? Skulle klubben kunne sagt til deg i april at "heisann Jørn - i år får du ikke være medlem" - det må jo være effekten av det du sier. Skulle man i alle klubber ha en kø i april der de 1000 første fikk være medlem ? "
Sitat slutt.
Hva er det du snakker om? Denne "to-veis teorien" din er jo helt uten sammenheng med tema. Hvem har sagt noe om klubbens mulighet til å si opp medlemskap? Eller å nekte medlemskap? Tror ikke det er vanskelig å finne en klubb som har klare begerensninger i antall medlemmer de tar opp. Men det er rett og slett ikke tema. Selv om regelen hadde vært slik at medlemskap IKKE var bindende - så ville ikke det automatisk bety at klubben på sin side kunne sparket ut eksisterende betalende medlemmer etter eget forgodtbefinnende. Det er ingen logikk i teorien din.
Spørsmålet her er i det hele tatt ikke om hvorvidt medlemskapet er bindende eller ei - det står svart på hvitt i regelboka dét. Jeg er da såpass oppegående at jeg har akseptert det.
Min anke går på to punkter:
1. Å følge opp denne regelen er meget sjeldent og den er ikke godt kjent for alle nye golfspillere. (Ja, jeg har sjekket med en del personer)Informasjonsplikten bør ligge på klubben, som et ledd i å gi en god start for nye golfere. (Og ikke minst for å unngå episoder som dette. I siste instans er det klubben som trenger meg og mine penger i fremtiden også - ikke bare i år. Om jeg ikke har økonomi til å være medlem i denne klubben i år - er det slett ikke usannsynlig at jeg ville blitt det neste år, muligens andelseier på sikt. Men vil det være ønskelig for meg nå, når klubben bruker en slik fremgangsmåte? Tvilsomt. For meg er ikke dette bare snakk om regler, men kundeservice.)
2. Man kan i alle tilfeller ikke kreve inkasso. Man kan stryke medlemmet, men ikke kreve inkasso. (Se NIF's regelverk §10-7)
I Golf er regler og ærlighet alfa omega. Da bør også styrene følge dette vedrørende medlemskap og ikke prøve seg på slike tvilsomme løsninger for å tjene penger. (Er krisen så stor så kanskje man kunne vurdert om det er forsvarlig å ha fast ansatt 5 høytlønnede Pro'er som går halve dagen uten noe å gjøre...men det blir også en annen diskusjon.)
Mitt råd til Smilende Sam må være å ikke konstruere flere kompliserte domino-konsekvenser når man ikke har forstått spørsmålsstillingen i utgangspunktet. Å påstå at jeg har "dummet meg ut" blir en pinlig påstand, når du ikke engang er klar over de fastsatte regler for fremgangsmåtene ved ikke betalt kontingent. Gjør forarbeidet først, Sam, deretter kan du komme og dra debatten ned på "du-er-dum" nivået.
Har påklaget saken (sammen med flere i samme situasjon i samme klubb) så saken er ikke gått til inkasso ennå.
Ønsker også å legge til noen ord om at klubben det gjelder på alle måter er flott. Miljøet er veldig fint og de ansatte svært hyggelige. Ønsker på ingen måte å svartmale situasjonen, selv om vi her har fått noen uheldige situasjoner grunnet klubbens arbeid med å bedre økonomien. Jeg mener likevel at det er andre måter å sikre økonomien på enn gjennom tvangsgjennomføring av medlemskap. Dét er ikke en løsning for fremtiden.
 Jørn (23. Jul 2004 09:49) * IP
Eivind og Kjella, deres innlegg kom mens jeg skrev forrige innlegg..
Jeg har lest NIF's lover og nøkkelen ligger i §10-7. Akkurat som Eivind skrev. Man må gjøre opp gjeld før man melder seg inn igjen. For min del blir dette både min "redning" og "straff".
Mao. om jeg melder meg ut nå, så må jeg før eller siden betale disse kronene til denne aktuelle klubben før jeg kan melde meg inn annet sted.
Men denne regelen gir også mulighet for følgende skremmende scenario:
medlemmer som ikke kjenner til dette kan risikere å melde seg inn i en klubb ett år. Året etter betaler de ikke - får ikke purring - og mener de er ute av klubben.
Hva om de etter 10 år da melder seg inn i en annen klubb ?
Må de da betale 40 000 til den gamle klubben for å få spille?
Dette er jo kun et skrekkeksempel, men regelen ligger der.
Jeg er enig med Kjella; det handler om service og fleksibilitet.
 Eivind (23. Jul 2004 10:45) * IP
Hei Jørn. Du strykkes som medlem etter 2 år, så kravet vil være maks 2 års års kontingent. Men du må gjøre opp med din nåværende lag/klubb før du kan få et medlemskap i en ny lag/klubb. Det kan være et problem at ikke alle lag/klubber har vedtekter som er godkjent av NGF/NIF.
Men vær klar over at NIF`s basislover gjelder for alle lag/klubber som er tilsluttet NGF/NIF, uansett hva som står i lagets/klubbens egne vedtekter.
 Jørn (23. Jul 2004 11:04) * IP
Takk, Eivind. Saken er jo egentlig grei med utgangspunkt i akkurat denne vedtekten. Min klubb henviser til NIF's regelverk på fakturaen så den kan de ikke omgå - selv om de ikke later til å ha lest den selv.
 Smilende Sam (23. Jul 2004 13:01) * IP
For all del Jørn. Kjør saken din videre du. Synd at du ikke skjønte eksempelet mitt. Det kunne vært nyttig for deg. Manglende adgang til oppsigelse midt i en termin må være har med budsjettkontroll og medlemsfellesskap å gjøre. Hvis den ene parten skal kunne si opp - for det er det du vil - så må også den andre kunne gjøre det med samme varsel. Rett og rimelig. Det er jo ikke noen forbrukerkontrakt dette, det er et medlemsskap. Et spørsmål til slutt: Hvorfor har du ikke tilbudt klubben betaling for de månedene du reellt har vært medlem i 2004 ? Eller mener du at du ikke skal betale noe for hele året (dvs. at du kan si opp med tilbakevirkende kraft)?
 Jørn (23. Jul 2004 13:41) * IP
Kan ikke helt se hvilken nytte jeg skulle hatt av å skjønne poenget ditt. Det er ikke dette saken dreier seg om.
Når man ikke har betalt medlemskap får man ikke utlevert kort - ergo får man ikke spille på bane, hvilket igjen tilsier at man har ingen medlemsfordeler. Jeg har ikke benyttet meg av noen "tjenester" i den tiden du mener jeg var parasitt på skuldrene til klubben. Jeg har ikke slått et slag golf denne perioden - hvorfor skal de da evt. ha "halv" medlemskontingent av meg? Et annet poeng er at jeg ikke har mottatt medlemsinfo fra klubben i denne perioden, og heller ikke "Norsk Golf"...jeg har mao. ikke fått andre medlemsgoder enn en faktura med farge på.
Men faktum er at denne saken dreier seg om bare én ting: kan de - eller kan de ikke kreve inkasso?
Nei, de kan ikke det, iht. NIF's regelverk som de selv henviser til.
 regelrytter (23. Jul 2004 19:13) * IP
Jeg har noen prisipielle tanker rundt dette:
Hvem sitt ansvar er det å informere om reglene som er knyttet opp mot et medlemskap? Det er ikke den enkelte medlem, men der hvor man er medlem, altså klubben!
Tar man det samme scenarioet med en en vanlig forbruksgjenstand, er det alltid selgers ansvar å informere kjøper om eventuelle betingelser. Hvordan hadde det vært dersom en selger "glemte" å informere om bindingstid på en mobil? Ja, da er det kjøper som har retten på sin side. Samme gjelder f.eks. husleie-kontrakter.
NIF stiller krav til NGF som så stiller krav til klubbene. Disse avtalene er i hovedsak uvesentlige for det enkelte medlemmet. Et medlem skal ikke behøve å sette seg inn i disse avtalene, fordi dette er hovedsaklig klubbteknisk og er mellom klubb og NGF/NIF. At klubben da sier at "ja men du har vel lest NIFs regler som sier at..." er jo egentlig bare tull. Et medlem kan jo ikke trenge å vite at slike regler finnes. Heller kan han ikke forvente å måtte undersøke slikt selv (i etterkant).
Klubben er nødt til å definere til medlemet at "fordi vi er medlem av NGF/NIF så er vi nødt til å gjøre deg oppmerksomme på følgende regelverk...". Dette er alt for lett å ignorere og glemme, men det er uhyre viktig. (I rettsaker hvor slike ting blir behandlet har domstolene en tendens til å gå forbrukers vei.)
Jeg kom på en tilsvarende analogi her: Norge har undertegnet en EØS avtale. De fleste av oss har ingen snøring hva denne avtalen inneholder, men allikevel påvirker den oss som innbyggere. Dette fordi myndighetene "ruller ut" denne avtalen til innbyggerene gjennom lover og forskrifter. Som en innbygger ser du kun disse forskriftene, aldri hovedavtalen. Samme gjelder mellom NIF/NGF, klubben og medlemet.
Når man kjøper et produkt, som i dette tilfellet er et medlemsskap, må alle betingelse for det medlemskapet identifiseres før innmelding. Og klubben har opplysningsplikt i denne sammenhengen.
Jeg vil tro at dersom det er urimelige betingelser knyttet opp med medlemskapet (som ikke er informert på forhånd) kan man få kansellert medlemsskapet pga. urimelige betingelser fra klubbens side. Om denne konkrete saken er nok til å få et slikt utfall spørs da. Og i så tilfelle må det vel gjøres gjennom en formell (rett)sak.
 Kjella (26. Jul 2004 11:20) * IP
Synes Smilende Sam er veldig firkantet i denne saken. Hvorfor skal han betale for noe han ikke har fått? I enhver annen sammenheng så er jeg sikker på at Smilende Sam også hadde nektet å betale.
Hvis Jørn hadde meldt seg ut i juni så synes jeg løsningen med å betale for halve året er en god løsning. Tror heller ikke argumentet med budsjett holder, er dette et stort problem? Hvor mange er det snakk om som melder seg ut? Som nevnt tidliger dette her er snakk om kundeservice, noe som mange golfbaner ikke kjenner så mye til.
 Fast Player (26. Jul 2004 11:24) * IP
Jeg har ikke orket å lese alt som står her, men en bekjent av meg (selvfølgelig en jusstudent) havnet i samme situasjon for noen år siden. Som jussstudenter flest nektet han å godta at han måtte betale og tok saken inn for en eller annen rettslig instans (tror det var en voldgiftsdomstol). Resultat: Klubben ble slaktet og han slapp å betale. Jeg vil råde deg til å finne ut av reglene for kontingenter i idrettssammenheng.
 Jørn (26. Jul 2004 14:17) * IP
Hei,
vet ikke om jeg ville dratt det så langt som til en rettsak, men det er greit å vite at noen har gjort det.
To av argumentene klubben oppga for å kreve betaling var at de måtte planlegge aktivitetsnivået, og at klubben betaler en avgift pr. medlem til forbundet. Javel - gi meg en faktura på den avgiften så skal jeg gladelig betale den for dem. Det er sikkert ikke en brøkdel av medlemskontingenten.
Ellers kan jeg ikke se at det er så mange aktiviteter klubben må planlegge utifra antall medlemmer, så sant ikke en større mengde medlemmer unnlater å fortsette medlemskapet. (Men i så tilfelle har klubben helt andre problemer i tillegg)
Mindre klubber har jo en mengde medlemmer som bor milevis unna og som aldri vil bidra ved sosiale aktiviteter. Trenger de hjelp ved f.eks arrangement så kunne de opprettet støttegrupper med frivillige ikke-medlemmer som ønsker å bidra. Det finnes en mengde mennesker som liker å hjelpe til ved arrangement både pga. det sosiale og for å få gå i "arrangør-gensere".
 Sørlendingen (26. Jul 2004 22:16) * IP
Jeg vil ikke engasjere meg veldig i denne debatten og det er helt sikkert mulig å lage en hel masse trøbbel om en slik sak som jeg skrev i mitt forrige innlegg. Du sa det jo selv - du var fullstendig klar over at du ikke skulle betale kontigenten for i år for lenge siden, du har bare glemt å si opp medlemskapet. Dette har fått konsekvenser i form av en ufin purring (inkassovarsel / mulig inkasso. Som sagt - klubben har allerede på dine vegne forpliktet seg til utgifter blant annet til NGF. Hvorfor forventer du at dine klubbkamerater skal betale for din udovenskap og unnfallenhet. I tillegg belemrer du de ansatte eller til overmål de frivillige med en hel masse ekstraarbeid.
Betal og meld deg ut som du er helt klar over er den riktige måten og slutt å være kvervulant!
 Jørn (27. Jul 2004 11:35) * IP
Du sier du ikke ønsker å engasjere deg, men å slenge ut sterke meninger orker du. Jeg ønsker å få på det rene hva som er riktig og galt - du angriper meg for dovenskap og unnfallenhet, og leser mine innlegg ferdig tolket. Anbefaler deg å slå opp definisjonen på en kverulant.
- INGEN betaler ekstra fordi om jeg ikke er medlem i år.
- evt ekstraarbeid får de skylde seg selv for; de har ingen rett til å sende ut inkasso. (Det er i alle fall ingen "frivillige" som har fått ekstraarbeid pga dette)
Kan jeg vennligst be om at vi her fremover forsøke å holde oss til tema; "KAN en klubb sende ut inkasso?" og vennligst slutte å prøve å lese mellom linjene og leke personlighets-forskere ?
 Sørlendingen (27. Jul 2004 11:58) * IP
SELVFØLGELIG BETALER dine klubbkamerater og venner for deg når du ikke gjør det du skal, nemlig betaler i rett tid og gjør opp for deg. Hvem betaler ellers kostnadene til NGF, du meldte deg ikke ut før nyttår og ble dermed registrert for betaling i år og det må klubben, altså dine kamerater gjøre.
 Til Sørlendingen (27. Jul 2004 12:20) * IP
Hvor mye er kostnadene til NGF, for klubben?
 Sørlendingen (27. Jul 2004 12:51) * IP
Ligger på nettet http://www.ngf.golf.no/wip/files/diverse///1074514453.7132.517.doc. Vedtak: Golfklubbenes kontingent til NGF for både 2004 og 2005 fastsettes til kr 130,- per år, per medlem 20 år og eldre i kalenderåret. Beregningen av kontingenten baseres på antall medlemmer i nevnte kategori per 31.12.2003 og 31.12.2004. Betalingsfristen er 30.04. hvert år. Enstemmig vedtatt.
I tillegg koster det kr. 130 for Norsk golf pr husstand.
Når du følger regelene er det ingen problem for klubben å melde deg ut. Når du ikke kan forholde deg til regelene skaper dette ekstra arbeid og ekstra kostnader, inkasso eller ikke.
 regelrytter (27. Jul 2004 13:24) * IP
Kort:
Nei, ikke uten at du/dere har blitt informert om reglene om utmelding på forhånd. Siden dere ikke har det i denne saken, så har dere etter min forståelse av lovene retten på din side og kan ignorere purringen.
Hva klubben må betale gjennom sin avtale med NGF er irrelevant for et enkelt medlem. Dersom klubben "glemmer" å informere om reglene, ja da skal støyten taes av klubben!
 Sørlendingen (27. Jul 2004 13:29) * IP
regelrytter :
Hvorfor skriver du ikke - ja, da skal støyten tas av de gjenværende medlemmene og dine eks. klubbkamerater ?? Det er realiteten av det du skriver.
 Kjella (27. Jul 2004 13:50) * IP
En fair løsning her er at Jørn betaler 130 kr evt 260 hvis han har fått Norsk golf. Tror heller ikke Jørn er fremmed for å runde av til kr 500 slik at klubben får litt for "ekstra arbeidet".
 regelrytter (27. Jul 2004 14:38) * IP
Sørlendingen: Ja, det er det jeg sier. Men husk da at noen i klubben har gjort en formell feil. Hvem skal lastes for det? Pro? Adm leder? komite? Alle medlemmene? I enhver organisasjon er det daglig leder som til slutt står ansvarlig for alle ting organisassjonen gjør/ikke gjør: mao. er det klubbens ansvar, uansett hvem som gjorde feilen. Tviler dessuten på at du får den skyldige til å bli trukket i lønn for dette, altså blir det alles støyt.
(Dersom du som medlem blir til stadighet [økonomisk] "straffet" for at ledelsen i klubben hele tiden driter seg ut med slike hendelser, kan du stille mistillit til ledelsen (f.eks. generalforamling). Eller rett og slett si at du syns det er dumt at ledelsen ikke gir instrukser om at nye medlemmer skal informeres. Husk at de fleste organisasjoner er demokratiske!)
Kjella: Ja, dette kan nok være et godt utgangspunkt for å prøve å få et kompromiss med klubben. Bra forslag.
 Jørn (27. Jul 2004 15:41) * IP
Sørlending, jeg er fremdeles uenig vedr. at jeg pålegger mine klubbkamerater og venner en ekstra byrde når jeg ikke betaler medlemsavgift, men jeg tror ikke vi blir enige. Du er veldig oppsatt på å gjøre dette til en slags moralsk byrde som gjør at jeg burde betale av samvittighetsgrunner.
Det som MÅ betales, siden jeg ikke har betalt kontingent, er avgiften klubben betaler til forbundet.130 kroner. Dette er vi skjønt enige om, men dette berører kun klubben. Det berører ikke klubbkamerater. Klubbkameratene betaler samme pris uansett...medlemsavgift og greenfee.
Uansett; jeg ville overhodet ikke hatt noe problem med å betale dette til klubben for å spare dem den utgiften. Er enig i at det hadde vært et godt kompromiss, siden det er dette klubben legger til grunn.(Å runde oppover for tort og svie hadde heller ikke vært noe problem, selv om det ikke tror det vil gå gjennom hos klubbens revisor. Jeg er ingen økonom men mener at dette skyldes innskjerping etter momsreformen. Hvert øre skal redegjøres for.)
MEN...er det ikke også slik at når klubben HAR betalt denne avgiften og registrert meg som medlem - da sender NGF ut medlemsbladet Norsk Golf. Hvorfor har ikke jeg mottat dette etter nyttår? Det er vel ikke slik at man er bundet til en medlemsavtale, men får ikke "godene" før pengene er på bok ?
Tja, det blir mye hvis og dersom...som Sørlendingen skriver, så føler jeg meg etterhvert som en kverulant også :)
Men disse kronene er likevel såpass viktige for meg at jeg synes jeg har rett til å "krangle" for å hevde min rett. Golf skal være for oss alle, ikke bare de med sterk økonomi.
 regelrytter (27. Jul 2004 16:55) * IP
Jeg syns det er bra at du tar opp denne saken! Og at du prøver å holde diskusjonen på et saklig og generalisert nivå. Jeg syns ikke du er umoralistisk/uetisk/kverulant av å ville belyse denne saken! Det er bra at noen tør. Stå på!
Det _er_ lover og regler overalt i samfunnet, og dersom vi ikkje gjør oss kjent med dem blir vi (som historien viser) overkjørt.
Det er synd at en tilsynelatende profesjonell organisasjon som en golfklubb tideligvis ikke klarer å informere om sine vedtekter til sine medlemmer -- og da vil det bare være tidsspørsmål før en slik sak som denne oppstår andre plasser.
Slik jeg forstår saken så:
1) Klubben har forsømt å informere om vedtekter angående medlemskap/utmelding hverken skriftlig eller muntlig
2) Du har ikke satt deg inn i disse vedtektene
3) Du har ikke meldt deg ut tidsnok i henhold til (klubb)vedtektene
4) Klubben har sendt inkasso på forfalt medlemskontigent for 2004
5) Klubben (og kanskje sekundært NGF) har ikke overholdt sine forpliktelser
6) Du har ikke benyttet deg av noen tjenester hos klubben
Punkt 1 og 2 er en del av samme sak, men etter hva jeg erfarer, er praksisen i slike eksempler medhold med privatperson og ikke organisasjon (ref innlegget til Fast Player).
Disse punktene danner i hovedsak argumentene dine. Og etter hva jeg syns (spesielt med punkt 5 og 6) bør klubben være rimelig ydmyk i denne saken.
Sørlending påstår at man legger en ekstra byrde på klubbkamerater og venner er forsåvidt korrekt. En golfklubb en er sum av et antall personer. Når en klubb så gjør feil, gjør indirekte alle en feil og dermed er det alles ansvar å løse problemet.
Det er bedre å prøve å løse problemene, enn å stå å peke på et medlem (en kunde) å si at han er idiot...
PS! Skal ikke bli overrasket dersom det står i vedtektene at du ikke får Norsk Golf før du har betalt inn kontigenten... Hadde vært typisk...
 Jerker Selte (27. Jul 2004 19:17) * IP
Saken er et glimrende eksempel på at golf vokser for fort og mange "tullinger" finner ut at de skal spille golf - men å betale for det, nei det gidder vi ikke! Mye bedre om det var åpen golf - alle kan spille, men de som ikke er organisert må betale mye høyere greenfee. Da ville en runde på Krokhol koste 1000 for Jørn og likesinnede, 250 for oss andre. Bedre det enn en drillion tullinger som uansett ikke kommer til å bli golfspillere.
 Sørlendingen (27. Jul 2004 19:38) * IP
Siste fra meg i denne saken. Provoserte visst litt sist, det fikk i hvert fall opp dampen litt her (alle var så hjertens enige). Riktig og galt begge sider er nå i hvert fall belyst og alle har vel litt rett.
Dersom jeg hadde vært i ledelsen av din hjemmeklubb og fått en henvendelse fra deg så snart den første fakturaen ble sendt ut i posten med en forklaring og kanskje en liten beklagelse om at du desverre ikke hadde fått meldt deg ut i tide, men at du ikke hadde intensjoner om å spille i år og at du ønsket en pause i spillet på ubestemt tid på grunn av familie eller hva det nå er - kan jeg få slippe etc etc - SELVFØLGELIG hadde du sluppet unna kontigenten, event, med en svært redusert kontingent. Når saken eventuelt har gått/skal gå til inkasso forutsetter egentlig videre uttalelser at begge sider uttaler seg før det går av å "dømme". Du får ha lykke til med både bryllup og annet fremover - treffer deg vel neppe på golfbanen med det første men det får du ta opp igjen senere - det er en fin sport.
 Jørn (27. Jul 2004 21:24) * IP
Sørlending: det er jo forsåvidt bra med litt temperatur :) Vi har vel snart utdebattert dette, og jeg fikk som jeg ønsket; synspunkter fra begge sider. Jeg tar også i betraktning alle kommentarer, når jeg vurderer saken videre. Ser selvfølgelig at jeg heller ikke har alt på det tørre her, hadde jeg ikke dét - så ville jeg vel heller ikke startet denne tråden.
Jeg blir å se på golfbanen igjen til neste år, og for alle andre håper jeg på bedre vær og spilleforhold resten av sommeren.
Jerker Selte er et glimrende eksempel på at Golf ikke kan vokse fort nok, så vi får flere tullinger og færre snørrvotter. At golf er og forhåpentligvis forblir en "gentlemans-sport" bør ikke kun gjenspeile seg i økonomi, men i dannelse, allmenn oppdragelse og respekt. Sure gurp er tomsingens tale, Selte.
 regelrytter (28. Jul 2004 10:52) * IP
Det ironiske er at det er som regel i "gentlemans"-kretser at man har de største forkjempere for å få det rett... Ikke kom å si til meg at en velstående økonom, sjef eller advokat vil komme til å godta hva som helst av betingelser/innbetalinger. Neppe. Min erfaring er at det er nettop dem som er verst!
 Eivind (28. Jul 2004 12:47) * IP
Hei igjen. Et lite spørsmål, hvor skal du få handicapkort
ifra neste år ??
Hvis du skal spille må du betale det du skylder til klubben du er medlem av idag.
Ha en god sommer alle sammen.
 Jørn (28. Jul 2004 13:50) * IP
Da vil jeg selvfølgelig betale det jeg skylder + medlemskap i en ny klubb. Alt iht. regelverket til NIF. (takk til deg forresten for at du gjorde meg oppmerksom på det!)
Ergo får den "gamle" klubben sin slant for dette året her, men har mistet meg, mine venner og min familie sine medlemskap i de neste 20 årene. De får ca. 4000, men taper det tidobbelte i fremtiden pga dårlig kundebehandling. Ingen vinner her, altså, men jeg har ett år å spare på.
 Jørn (28. Jul 2004 13:56) * IP
PS!
..så litt teit ut av meg å skrive "mine venner og min familie sine medlemskap".
Gjør oppmerksom på at jeg IKKE kommer til å snakke skit om klubben pga dette. Kommer heller ikke til å holde situasjonen hemmelig for slekt og venner, men de får ta en avgjørelse selv - uten krav og påvirkning fra meg.
 Roger Rølperud (28. Jul 2004 14:38) * IP
Inkassokrav er helt på jordet i denne sammenhengen og kan kastet i søpla uten at du bær være bekymret for inkasso. På hvilket grunnlag skulle en evt. inkassosak startes ? Det er ikke slik at et lån er missligholdt eller at du har motatt en vare og ikke betalt. Med forbehold om at det kan være klausuler om binding i kontrakten om medlemskap. Du har valgt å ikke benytte banen og er derfor i din rett til ikke å betale årsavgift. Det eneste som kan skje er at klubben stryker deg som medlem. Dette er normalt og skjer hvert år i mange klubber.
Hvis NGF krever at slik "gjeld" må være betalt før du kan melde deg inn i ny klubb er dette etter mitt syn svært tvilsomt juridisk. Et alternativ kan være og melde deg ut av NGF og være postboksmeldem i en utenlandsk klubb. Du kan spille mye greenfee for det totalprisen er i mange norske klubber.
 Jørn (28. Jul 2004 15:31) * IP
Det er sant, må skille adskillig før det lønner seg.
Eksempel 1:
Medlemskap i billig klubb: 1000,-
10 runder á 300: 3000,-
Totalt: 4000
Eksempel 2:
Medlemskap i dyr klubb: 4000,-
10 runder á 200: 2000,-
Totalt: 6000
Jeg må spille nærmere 40 runder før det lønner seg å være medlem i en klubb til 4000,- fremfor en med 1000,-
 Jerker Selte (28. Jul 2004 18:37) * IP
Til Rølperud:
Det er ikke NGF, men NIF - altså Norges IDRETTSforbund som har laget lovene. Så lenge NGF er medlem i NIF, er NGF (som altså er klubbene) pålagt å følge lovene.
 regelrytter (28. Jul 2004 23:52) * IP
Som sagt, hvilke avtale(r) en klubb er underlagt mot NGF og så NIF, er _totalt_ irrelevant mot et medlem dersom klubben ikke har gjort medlemmet oppmerksom på disse vedtektene det på forhånd. Det er ingen automatiske regler som tiltrer ved at du melder deg inn et sted. Et nytt medlem skal ikke forventes å måtte undersøke hvilke interesseorganisasjoner klubben er medlem av. Altså et medlem skal ikke trenge å vite at en golfklubb er medlem i NIF.
Når jeg melder meg inn i en bokklubb, kan ikke bokklubben komme 2 år senere og kjefte på meg å si at reglene sier at sånn og sånn fordi vi er medlem av norsk-bokklubb-forbund.
Loven er klar: dersom du ikke ble gjort oppmerksom på dette ved innmelding, har klubben ingen rettighet, uansett hva NIFs regler sier.
Løsningen er fryktelig enkel: På hver faktura fra golfklubben skal det stå "Ved innbetaling av denne faktura attesterer medlemmet at han/hun er kjent med klubbens vedtekter". I disse vedtektene står det da: "klubben er underlagt reglement fra NGF og NIF pr 01.01.2004". Sånn. Det er en juridisk bindende informasjon av regler.
Nå syns jeg at denne diskusjonen begynner å bli rimelig sirkulær og begynner å bli lei...
 Jon (02. Aug 2004 13:12) * IP
Hvis klubben sendte ut medlemstagger til alle som var medlem per 1. januar, ville alle skjønne at regningen skulle betales. Men når den mottas først når regningen er betalt, er vel saken en helt annen...
|
|