Tilbake til innleggsoversikten Tilbake
til første side Søk på GOLFSIDEN
Les mer
Her kan du legge inn: nytt innlegg
 rubban scott - 18. May 2009 kl. 16:24 * IP
dropping
hvis jeg finner ballen min i en liten 10cm dyp bekk som er markert som sidevann, kan jeg ikke da plukke den opp og droppe to køllelengder mot straff?? eller må jeg droppe der ballen skar inn i hinderet? har alltid forstått det sånn at uansett hvor du finner ballen din så kan du alltid droppe den to køllelengder eller i flaggretningen? utenom der det er out of bounds selvfølgelig.
|
 Wilson (18. May 2009 16:48) * IP
Du må forholde deg til det punkt den sist krysset inn i hinderet.
To køllelengder ut på hvilken som helst side av rødt hinder eller så langt du vil i flagglinjen.
 tilskuer (18. May 2009 19:27) * IP
Wilson har rett. Innenfor to køllelengder fra der ballen ligger eller i flagglinjen, med ett straffeslag,- uspillbar ball- gjelder over alt på banen, - untatt hvis ballen ligger i et vannhinder.
 Wilson (18. May 2009 19:41) * IP
Ikke fra der ballen ligger. Fra der den sist krysset inn i hinderet. Det er vel det du mener tilskuer?
 rubban scott (18. May 2009 20:08) * IP
sier du det ja. jeg trodde at når jeg FINNER ballen så må jeg kunne få lov til å droppe den to køllelengder til siden, trodde ikke jeg måtte helt tilbake til dit den krysset utenom når jeg ikke finner den. men da har jeg altså misforstått.
hva med når ballen treffer sånne strømledninger i luften, må slaget anulleres eller kan du velge å slå videre på ballen?
 Wilson (18. May 2009 20:28) * IP
På alle baner jeg har spilt skal slag som treffer luftledninger annulleres og det skal spilles ny ball.
 Wilson (18. May 2009 21:02) * IP
og selvfølgelig uten straffeslag
 lol (18. May 2009 21:02) * IP
er det mulig å ikke vite dette??!? latterlig!
 Fooore (18. May 2009 21:12) * IP
Det er mange dropp-regler som mange er usikre på, det folk vet minst av de åpenbare regler er at det kan droppes innafor 2køllelengder på begge sider av sidevannshinder ift der ball skar hinderet. Som Wilson skriver.
Samt i flagglinja, og fra "opprinnelig" sted.
 Wilson (18. May 2009 21:22) * IP
Innlegg som lol (er det forkortelse for liten og latterlig?) presterer er håpløse.
Det er ikke latterlig å spørre om noe som helst.
Mange er i tvil om mulighetene for å droppe når ballen havner i vannhinder.
 haha (18. May 2009 21:33) * IP
for det første er det bare å lese i regelboken, for det andre er det en av de simpleste og letteste reglene som må absolutt BØR kunne før man i det hele tatt beveger seg på en golfbane...!
 jonag (18. May 2009 21:35) * IP
lokale regler definerer luftledninger og om slag må annuleres.
Man må alltid forholde seg til punktet ballen skar inn ivannhinderet.
 Wilson (18. May 2009 21:40) * IP
til lol / haha
Jeg tror flertallet mener at sikkerhet, etikette og god oppførsel er det viktigste å lære seg før man går på banen.
Men det blir kanskje vanskelig for deg?
 rubban scott (18. May 2009 22:23) * IP
nå er det en stund siden jeg har lest i regelboka men jeg mener at det er noen baner som har som regel at du kan velge å spille videre på en ball som har truffet strømledning. men det er kanskje en litt spesiell lokal regel tydligvis.
jaja, takk for alle svar!
 AR (18. May 2009 23:05) * IP
Min erfaring er at den regelen det syndes mest mot i dagliggolf, er nettopp dette med dropping. Svært mange dropper rett til side for der hvor ballen ligger i hindret i stedet for å ta utgangspunkt i det punktet hvor ballen krysset linjen. Her stjeles det ofte mange meter som gjør at spilleren faktisk jukser seg til et helt slag ved at han kommer nærmere hullet enn reglene tillater og kan nå inn på greenen. Dette er spesielt ofte å se hvor det er langsgående vannhindre.
 rubban scott (19. May 2009 08:27) * IP
det stemmer det AR, jeg har jo lært dette litt feil ved å observere andre. jeg har sett så mange droppe rett til siden at jeg regnet med det var sånn det skulle gjøres. sånn går det når du ikke har reglene i hodet....
 Testogolfer (19. May 2009 10:26) * IP
Hva gjør man når det f.eks er dogleg høyre. Man skal slå en fade rundt hjørnet og ballen ender i et vannhinder. Skal man da anta at ballen krysset ti meter kortere?
 TRW (19. May 2009 10:39) * IP
Etter en gjennomgang av innleggene i denne tråden, har jeg et par gode råd til flere: Finn frem den lille hvite, Golfreglene 2008-2011. Der er det godt beskrevet hvordan en skal forholde seg i de enkelte tilfeller som måtte oppstå i løpet av en runde. Nyttig er et også å lese sidene 17-29.
Om lokale regler: Du er pliktig til å sette deg inn i lokale regler før du starter på en runde. Ta det ikke for gitt at scorekortet dekker alle lokale regler som banen måtte ha. På enkelte scorekort finnes bare oppfordringer ( som ikke er straffbare). Be derfor Caddymaster om en kopi av banens lokale regler før du slår ut.
Spørsmålet om hvordan en skal forholde seg til luftledninger, bør selvsagt være dekket av banens lokale regler.
Et tips til: Golfreglene setter ikke alltid begrensninger. Kan du reglene, kan du utnytte de til egen fordel.
 AR (19. May 2009 10:42) * IP
Testgolfer: Du skal forsøke å være ærlig og følge godt med slik at du vet hvor ballen krysser hinderets linje på sin luftferd ut i elendigheten. Dette krysningspunktet skal du forholde deg til. Det kan bli et punkt som ofte er langt tilbake fra der du finner ballen.
 Testogolfer (19. May 2009 10:50) * IP
Selvfølgelig. Spillet bygger på ærlighet. Men det er ikke alltid man med sikkerhet kan si hvor ballen krysset. Skal man da gi seg selv noen ekstra meter straff?Eller kan man anta at ballen landet og lå død?
 AR (19. May 2009 10:58) * IP
Du må følge med på ballens flukt inn i hinderet og forsøke å finne krysningspunktet etter beste skjønn. Her kan du få hjelp av dine medspillere. Markøren må være enig i hvor dette krysningspunktet er.
 lp (19. May 2009 11:30) * IP
AR: "Markøren må være enig i hvor dette krysningspunktet er"
Litt uklart her, men det er ingen krav til at markøren er enig i det eller ikke. Hva med andre spillere i gruppen? Eller hva med de som ser på eller befinner seg i nærheten?
Markørens eneste oppgave er å føre konkurrentens score i slagspill. Ut over det er det ingen plikter eller rettigheter større eller mindre enn andre som spiller i gruppen...
Men, man prøver jo å tilpasse sånt underveis, da, sånn at spiller kan gå fremover
 lp (19. May 2009 11:39) * IP
Støtte til TRW: Golfreglene setter aldri begrensninger om man ser på hovedpoenget med golfen:
"Spill ballen som den ligger og banen som den er. Kan du ikke gjør noe av dette, så gjør det som er rettferdig. Og, for å vite hva som er rettferdig, så må du kunne Golfreglene"
Golfreglene gir deg faktisk muligheten til å fortsette å spille golf, uten golfreglene hadde de fleste aldri kunnet hulle ut på hull 18.
Derfor vil jeg hevde at golfreglene bare gir deg muligheter; mulighet til å fortsette spillet til du huller ut på det 18. hullet
 digger (19. May 2009 13:30) * IP
lp: Helt uenig. Golfregler setter begrensninger. Reglene begrenser faktisk ofte mye av det man hadde funnet naturlig å gjøre. Unntakene er så få at de er beskrevet i et par regler. Og, utfallet av regelanvendelsene er ofte langt fra rettferdig. Derfor finnes det så mange decisions.
Det som èr rettferdig med reglene, er at de er like for alle :-)
 AR (19. May 2009 13:35) * IP
Markøren har et ansvar for at det blir ført RIKTIG score på scorekortet. Jeg har opplevd at det har vært diskusjoner mellom spiller og markør om hva som er riktig.
Vil du underskrive scorekortet til en spiller som stjeler 100 meter ved et sidevannshinder fordi han ikke dropper der hvor ballen skar hinderets grense?
For eksempel på andreslaget på hull 15 på Losby hvor det svært ofte blir stjålet mange meter. Se: http://www.losby.no/hektor/vis.php?link=../ostmork.html
 jonag (19. May 2009 15:23) * IP
Digger.
Hva med om ballen forsvinner ? Eller går i vannhinder, eller ikke kan plukkes opp av vannet, eller går i et hull, eller 2 baller treffer hverandre, eller når noen stikker av med ballen, eller ballen går i stykker. Det er nok av situasjoner hvor reglene gir oss en vei ut. Grunnregelen i golf er å spille ballen som den ligger fra tee til green og i hullet. Spillet avsluttes når man har hullet ut på siste hull. Uten alle reglene for å komme seg ut av kniper når dette ikke går hadde vi ofte aldri fått til 18 hull.
AR
Markør stilles ikke til ansvar for score, det er alltid spilleren som har ansvaret. Ved feks et regelbrudd både spiller og markør ikke vet så vil spiller diskes for feil score, ikke markør.
Generelt har alle spillere selv ansvar for egen score og at man følger reglene. Videre er alle spillere like ansvarlig for at andre spiller etter reglene og hvem som helst kan kreve en avgjørelse av dommer, eller levere inn klage eller kreve av spilleren at han sjekker reglene.
Markør har ansvar for å føre score for spilleren, men spilleren er ansvarlig for scorekortet sitt ene og alene.
Ellers har markør ingen ekstra ansvar ovenfor spilleren mer enn andre medspillere i samme ball.
 digger (19. May 2009 15:53) * IP
Jonag: jeg er uenig i lp sine utsagn at 1) "golfreglene setter aldri begrensninger" og 2)"Kan du ikke noe av dette, så gjør det som er rettferdig. Og, for å vite hva som er rettferdig, så må du kunne reglene."
Tilfellene som du beskriver, er jo nettopp som jeg sier, unntakene som er bekrevet i reglene.
Golfreglene setter først og fremst begrensninger. Dvs, de er skrevet defensivt. Spill ballen som den ligger og banen som den er. Alt annet er i utgangspunktet forbudt, dersom det ikke står i reglene at neo annet er lov.
Det prinsipielt motsatte hadde vært om alt er lov, og det som er ulovlig står eksplisitt uttrykt i reglene.
At reglene er like for alle er rettferdig. Men, at reglene kan oppfattes som urettferdig er det vel ingen tvil om.
Du ligger i greenkanten. Jeg som tilskuer er uaktsom og tupper ballen din ned i vannhider. Jeg er utrolig lei meg og beklager så mye, men du må dessverre spille videre fra vannhinderet eller droppe ut med straffeslag. Hvor rettferdig er det?
 ja (19. May 2009 16:45) * IP
Hadde du hatt rett så hadde det helt klart vært urettferdig.. Men hvis ballen din har kommet til ro og en tilskuer eller et dyr for den saks skyld flytter ballen din så skal ballen plasseres/droppes så nære det stedet hvor den lå. Uten straffeslag.
 AR (19. May 2009 17:12) * IP
Jonag: Jeg er enig i at spilleren har ansvaret for sitt scorekort. Men hvis spilleren forsøker seg på juks og/eller påstår at han fikk 4 slag på hullet og ikke 5, så har markøren et ansvar.
Jeg skriver ikke under på et scorekort hvor en spiller påstår at han har 4 slag på et hull når han beviselig har 5. Dette er ekstremtilfelle, men i teorien kan det oppstå. Jeg har aldri opplevd at spiller og markør ikke blir enige.
Men jeg har sett i en turnering at det har vært en hard drakamp før spiller og markør ble enige slik at kortet kunne signeres av begge parter.
 jonag (19. May 2009 22:06) * IP
ja helt enig, da har man plikt på seg å bringe det frem til dommer eller TK eller bli enige. Om man ikke ordner opp i slikt kan man selv bli disket.
Men forsåvidt, dette ansvaret har alle i ballen, selvom det faktisk er markør som til slutt skal signere da.
 Wilson (19. May 2009 22:44) * IP
Selvfølgelig er markør ansvarlig for det han skriver på.
Hvis markør og spiller feks blir enige om å se bort fra et regelbrudd og signerer et feil kort så skal begge diskes.
 digger (20. May 2009 08:57) * IP
ja: der var jeg nok litt rask i avtrekkeren og valgte et klønete eksempel :-)
 jonag (20. May 2009 14:25) * IP
Dersom markør ikke vet om feilen i score, men en annen spiller i ballen gjør det og unnlater å si det og blir oppdaget er det samme sak for ham
Å signere er å ta ansvar, men markør stilles ikke mer til ansvar enn annen spiller i samme ball.
markør er ikke halvdommer eller mer ansvarlig for spiller. Han fører score og hjelper alle sine medspillere til å spille etter reglene.
Og så har han en oppgave og det er å signere et scorekort og seff gå god for scoren.
 hackz (20. May 2009 14:48) * IP
hva synes dere om denne::: opplevd at jeg vært uenig med markør i forhold til tolkning av regel ang. ballplasering. Da har jeg/markør spilt 2baller. 1på sin måte og 1på min. Så har vi sjekket med turneringsanvarlig ved endt runde.
Situasjonen vi var uenig om var under en turnering med ballplassering på klippet område. Og uenigheten gjaldt hva som regnes som klippet område.
 jonag (20. May 2009 15:31) * IP
ja det er jo helt korrekt løsning på et mulig forsinkelsesproblem. Gitt at ikke dommer, el kjapt kan hjelpe.
 Wilson (20. May 2009 16:34) * IP
Helt korrekt jonag.
Alle som spiller sammen har ansvar. Selvfølgelig skal to spillere som er enige om å avvike fra regler diskes, uavhengig av om de er markør eller ikke.
 Blue Rondo (20. May 2009 23:37) * IP
AR - kan du vennligst vise til den paragrafen i golfreglene som viser at markøren har et FAKTISK dommeransvar hvis spilleren forsøker seg på juks?
Svar: Dommeransvar? Jeg har forhåpentligvis ikke sagt noe om dette, men jeg mener som nevnt under at markøren har et ansvar for at i det minste ikke godtar en lavere score enn det han har registrert på et eller flere hull. At han uaktsomt skriver feil score å et hull er noe annet. Jfr. 1968 under MAsters hvor Roberto de Vicenso ikke oppdaget at markøren skreb 4 i stedet for 3 på hull nr 17 hvilket fratok argentineren omspill.
AR |
|
 hackz (21. May 2009 00:17) * IP
AR mente at markøren er ansvarlig for å skrive under på at scoren til spiller er ført riktig. Dermed blir han også "dommer" under runden. Er det feil Blue Rondo?
Svar 23.05: En markør har ansvar for å skrive ned riktig score. Har ikke peiling på hvilken paragraf dette er - hvis det er noen. Men ellers hadde det ikke vært noen vits i å under tegne scorekortet for en markør. Enig? |
|
 Blue Rondo (21. May 2009 00:40) * IP
hackz -spørsmålet mitt er hvilken paragraf i regelverket det er som eksplisitt sier at markøren skal fungere som en DOMMMER for en medspiller.
 jonag (21. May 2009 00:42) * IP
jepp, det er feil og det er flere her som kommer med akkurat det poenget. Spilleren selv er dommeren over seg selv. Han har ansvar for å følge reglene og må jo ta imot hjelp eller fakta fra andre i ballen og vurdere selv. Om man er usikker tar man kontakt med dommer eller TK eller har en siste mulighet å spille 2 baller og skrive dobbel score og avgjøre senere hva som er riktig, vel i mål.
Så dermed skal ingen måtte ta imot straffeslag fra andre. Disse gir man seg selv.
Men en dommer kan dømme og da må spilleren ta imot uten å mokke.
 Blue Rondo (21. May 2009 01:42) * IP
Takk til jonaq for understrekingen av spillerens ansvar. Helt enig i det du skriver. Men jeg vil gjerne ha ARs mening om dette: Hvilken REGEL / PARAGRAF mener han at vi kan vise til når / hvis vi som markører ikke vil underskrive en medspillers scorekort p.g.a. vedkommendes juks / feiltelling?
 Gudbrand i Lia (21. May 2009 12:28) * IP
Blue Rondo:
Maset ditt om henvisninger er for dumt og selv om jeg tror at AR selv kan svare godt på dette så forsøker jeg meg herved på litt voksenopplæring.
Hva om du starter med lese:
a) Golfreglenes seksjon 1, Etikette: Om spillets ånd
b) Golfreglenes seksjon 2: Definisjoner: om Markør
så kan du fortsette med
c) golfregel 3-1
d) golfregel 6-6
Hvis du fortsatt ikke forstår så foreslår jeg at du får tak i Decisions on the Rules of Golf og slår opp på
e) Dec. 1-3/6
f) Dec. 6-6a/5
 Wilson (21. May 2009 13:10) * IP
Bra innlegg Gudbrand.
Med henvisning til tråden kverulanter så tror jeg RS sine spørsmål var besvart veldig tidlig i denne tråden. Men så kom kverulantene og professorene inn og kålet det til.
|
|