Leserbrev Golfbutikken Golfreiser Golfutstyr Smånotiser Ukens turneringer Lær om golf
Meny
Norske/svenske baner
Innendørsgolf
Golf på Internet

Vitser

Profesjonell golf
Ukens golftips
Golf på TV
ARKIVET
Golfaksjebørsen
Tilbake til første side
 
Sitatet

It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand. I beat people up.

Muhammad Ali

Tilbake til første side
 
Innlegg


Tilbake til innleggsoversikten   Tilbake til første side   Søk på GOLFSIDEN Les mer  

Her kan du legge inn:
nytt innlegg
 Aagolf - 08. Jun 2008 kl. 22:51 *  IP
En kiten avveksling fra kinakurset :-)

spiller 8,2s utslag gikk i skogen og han slår en provisorisk i en brutto slagspillkonkurranse.
Så leter en uten å finne noen av disse og han går så tilbake og slår en ny ball.
Mens han er på veg frem finner en tilskuer hans provisoriske ball og han spiller da denne og plukker opp sin nye ball.
Derfra bruker han tre slag på å hulle ut.
Etter at han har hullet blir han fortalt at han har spillt på feil ball og må korrigere for å unngå disk.
Han går så tilbake ytil utslagstedet og slår en ny ball som han huller ut på 4 slaq.
Hvor mange slag skal han før på scoren?

 Rolf Åge (08. Jun 2008 22:59) *  IP
Jeg mener 12 blir korrekt?


 tilskuer (08. Jun 2008 23:30) *  IP
Prøver meg også på 12.

De to første utslagene er mistet når han spiller en ny ball fra tee. Hans tredje utslag er slag nummer 5.
Slaget på hans provisoriske er et slag på feil ball. To straffeslag, men slagene på feil ball teller ikke i scoren.
Ett straffeslag for å ha plukket opp ballen i spill uten hjemmel i reglene annuleres siden han spiller et nytt slag fra utslaget under stroke&distance. Fjerde utslag blir slag nummer 8,(5+2+1) og han får tilsammen 12 slag.



 jonag (08. Jun 2008 23:44) *  IP
tror 13 fordi:

ball #3 ligger på 5 slag.
Så spiller han feil ball = 2 i straff og alle slag på feil ball annuleres, men han løfter også ball i spill, 1 slag i straff.
ny ball #4 ligger da på pegg på utslag på 6 + 2+1 i straff over = 9. Selvom han slår ny ball har han brutt regel 18-2a på ball #3.
Så 4 slag på ball #4 => 13 slag totalt.



 ! (08. Jun 2008 23:46) *  IP
Det spørs vel hva han sa, før han gikk tilbake for å slå en ny ball. Var de 5 min ute, og han sa han skulle slå en ny ball, så er det denne som gjelder. Hvis han bare gikk tilbake for å spare tid, mens de andre lette, så bir det en annen sak.


 Aagolf (08. Jun 2008 23:49) *  IP
Jeg bøyer meg i støvet for fagkunnskapen her.
Dette er altfor lett for enkelte debattanter ser det ut for.
Tilskuers oppsummering er så rett, så rett om en leser siste linje som å hullet ut på 4 + utslag.

Siste linje burde nok hatt en mer spesifikk formulering da det kun var 4 slag på den ballen totalt.

Sluttsummen blir da etter min mening 11

Det underlige er at både spiller og markør noterte 14.
Slik kan det gå. Alt er mulig i golf og 14 slag blir for alltid stående.



 Aagolf (09. Jun 2008 00:07) *  IP
til ! og Jonag.
Beklager at deres innlegg her kommet mens jeg skrev et svar til tilskuer og Rolf Åge.

Til !
Jeg forstår ikke hva en skulle kunne si for å bare spare tid. Kan du utdype dette litt?

Jonag.
Er du ikke enig i at straffeslaget for 18-2 bortfaller når han går tilbake og bruker stroke og distanse?



 jonag (09. Jun 2008 00:15) *  IP
Tar litt tid å tenke så jeg så ikke svaret til tilskuer. Hvor er "regelen" om at bruddet på regel 18 annuleres ?


 jonag (09. Jun 2008 00:19) *  IP
Går tregt her :-) Nå kan jeg svare...

Jeg lurer på reglene om dette. For i øyeblikket plukker ikke spilleren opp ballen for å slå ny ball, men for å slå på feil ball. Ny ball som erstatter ball han flytter på kommer jo senere ? Men jeg vet ærlig talt ikke.



 lp (09. Jun 2008 01:08) *  IP
Første utslag - 1, andre provisorisk - 3, ny ball 5. Så han ligger på 5 etter at han hadde gått tilbake for å slå første gang. Deretter plukker han opp sin ball i spill, det blir 1 slag straff for brudd på regel 18-2a. Han slår så på feil ball og pådrar seg ytterligere 2 slag straff for brudd på regel 15-3b. Han har nå foreløpig 8 slag. Han huller ut med feil ball, men dette regnes ikke med.
Før han må tilbake for å rette opp feilen, har han 8 slag.
18-2a sier at om ballen i spill flyttes, så må den legges tilbake. Dette gjør han ikke i det han setter en ny ball i spill ihh regel 27-1a. Da faller straffen for brudd på regel 18-2a bort (fordi han i steden for får straff for lengde og distanse, se dec 18-2a/11). Han må legge til 1 slag ihht regel 27-1a. Han huller ut denne siste ballen på 4 slag, og han får da 12 slag som tellende score.



 Aagolf (09. Jun 2008 06:56) *  IP
Helt riktig alle sammen.
Det er 18-2/11 som er artig her.

When the player lifted his ball in play, he incurred a penalty of one stroke under Rule 18-2a and was required to replace it. However, when the player made a stroke from where the previous stroke was made (Rule 20-5), he played a ball under penalty of stroke and distance (see Decision 27/17). This procedure overrides Rule 18-2a and, therefore, the penalty under Rule 18-2a does not apply. (Revised)

Hvordan kom så spiller og markør frem til 14 slag?
Det er nærliggende å tro at de ville være helt sikker på å ikke risikere disk ved å innlevere for lav score.

Igjen.
Det er ikke skadelig for en golfspiller å kunne reglene.
Ikke bare kjenne dem som han skal etter R 6-1



 tilskuer (09. Jun 2008 09:05) *  IP
Ser ut som om regelkunnskapene er bedre enn matteferdighetene når det gjelder undertegnede.
5+2+1 blir da vitterlig 8, og hans siste utslag er slag nr. 9. Fire slag på denne ballen gir tilsammen 12 slag.
"lp" derimot ser ut til å beherske både reglene og matematikken.



 Aagolf (09. Jun 2008 10:43) *  IP
Utslag org. ball 1 = 1
provisorisk ball gir ikke slag 0 = 0
ny ball i spill 1 +1 = 2
Spill på feil ball (provisorisk) 2 = 2
(Gir ikke slag da ny ball er satt i spill)
Løft av ny ball (18-2 bortfaller) 1-1 = 0
ny ball igjen 1 + 1 = 2 = 7
Hulle ut + 4 = 4

= 11 slag totalt

Noen bedre??



 tilskuer (09. Jun 2008 10:58) *  IP
Aagolf du teller ikke provisorisk ball, andre ballen fra utslaget, hvorfor ikke ?. Når den originale ballen er mistet etter 5 min. er den provisoriske ballen ballen i spill. Når denne heller ikke blir funnet, var tredje ball fra utslagsstedet slag nr. 5. To slag på feil ball = 5+2=7.
Stroke&Distance +1, 7+1=8. Siste utslag er slag nummer 9. Fire slag på denne ballen, inkludert utslaget, 8+4=12.
Tilsammen 12 slag.



 Aagolf (09. Jun 2008 11:19) *  IP
Tilskuer!
Du har selvfølgelig rett igjen.
Den provisoriske har vært ball i spill noen sekunder og representerer da slag 3
Takk for den hjelpen. Den satt langt inne hos meg.



 eltdalen (09. Jun 2008 11:45) *  IP
jonag har det rett. 13 slag.


 jonag (09. Jun 2008 12:18) *  IP
Etter decission 18-2a/11 så har jeg det ikke. Har ingen gode argumenter for at denne ikka skal kunne brukes.

Den decission tar for seg en kar som slår en ball i et treningsområde han tror er OB, så han plukker opp ballen, går tilbake og setter en ny ball i spill. Området var ikke OB så han plukket opp en ball i spill, men idet han satte en ny ball i spill sier reglene at det er nok straff å få både distanse og slag som straff slik at straffen for å røre ballen i spill annuleres.

Jeg tror det er legitimt her også. Han gjør en feil og det er å tro at han kan slå ball #2 (selvom han har slått ny ball og at letingen er over, dvs 2 actions som sier lost ball). Han får 2 i straff for spill på feil ball, samt må sette ball #4 i spill og summere alle slag og distanser på alle provisoriske/lost/ny ball, så jeg tror ihht 1-4 så er 12 helt greit ;-)



 digger (09. Jun 2008 12:20) *  IP
13 slag!

1 slag, første utslag.
2 slag, straff + provisorisk. (27-2)
2 slag, ny ball (27-1)
2 slag, feil ball (15-3)
1 slag, løftet ball (18-2). Ikke generell straff på 2 slag!!
2 slag, fra feil sted (27-1). Ett straffeslag pluss utslaget.
3 videre slag på å hulle ut.
= 13 slag!



 Hackers (09. Jun 2008 12:24) *  IP
Blir han ikke disket uansett?? Han har jo hullet ut med feil ball!?


 digger (09. Jun 2008 12:27) *  IP
jonag: Til dec.: han får straffen for å røre ballen (ett slag), men ikke den generelle straffen på 2 slag for ikke å legge ballen tilbake.
Han får en til etter 27-1 og slår ut slag nr. 4.



 digger (09. Jun 2008 12:27) *  IP
Hackers: nei han går tilbake for å rette feilen før han forlater greenen.



 Aagolf (09. Jun 2008 12:29) *  IP
Hacker.
Han ble klart informert før han forlot puttinggreenen og han slo ikke ut på neste hull før han korrigerte.
Jeg mener dette er godt innenfor reglene i 15-3b, men om noen har andre synspunkter er de velkommen.



 tilskuer (09. Jun 2008 12:43) *  IP
For å gjøre forvirringen komplett bringer jeg inn decision 27-2b/10. En spiller løfter sin provisoriske ball for å spille det han antar er sin originale ball. Det viser seg i ettertid at ballen han spilte var en feil ball og han finner ikke sin originale ball. I henhold til denne decision fritas han ikke for straff for å løfte sin provisoriske ball, som senere ble ballen i spill, selv om han spiller en ny ball under stroke&distance. Begrunnelse: Han løftet ikke ballen for å sette en ny ball spill under stroke&distance, altså fritas han ikke for straffen etter 18-2a. Dette er vel jonag´s opprinnelige argument, og digger`s greie oppsummering. Forøvrig erstatter han vel ballen lovlig under alle 4 utslagene. At han først hullet ut med feil ball, hans første provisoriske, har nok ikke noen betydning siden han rettet feilen før neste utslag.



 Aagolf (09. Jun 2008 12:45) *  IP
Digger er nærmest spillers notering på 14 slag.
Selv klarer jeg ikke å finne ut hvorfor straffeslaget for 18-2a skal opprettholdes.og hvorfor der er slag fra feil sted.
Men det kommer vel en forklaring :-)




 Aagolf (09. Jun 2008 12:53) *  IP
Beklager tilskuer. Innleggene er krysset. Slik er det når en er ivrig :-)
Undres på når vi når 14 og spilleren / markøren har rett???



 lp (09. Jun 2008 12:56) *  IP
Dec 18-2a/11 er ikke direkte sammenlignbar, da spilleren i dette tilfellet over ikke hadde intensjon om å benytte regel 27-1a. Derfor kan siste ord ikke være sagt i denne diskusjonen.

Spiller rettet ikke opp feilen ved å legge ballen tilbake, kan ha spilt fra feil sted ved å slå ut på nytt...



 lp (09. Jun 2008 13:04) *  IP
Hvis dette siste er tilfelle, så vil dec 18-2a/11 ikke oppheve stroke og distance 27-1a, i tillegg spilles det fra feil sted, noe som gir 2 slag straff. Dvs at spilleren skal ha 15 slag på hullet. Spilleren leverte score på 14 - altså skal spilleren diskes. Dette kan skje i ettertid.


 lp (09. Jun 2008 13:06) *  IP
Ja her er det mye overlappinger og kryssinger, jeg blir nesten litt forvirret selv...


 lp (09. Jun 2008 13:11) *  IP
Regning er ikke min sterke side i dag, seg jeg:

Før han går tilbake får å rette opp feilen har han 8 slag inkl straff for å flytte ball i spill. Hvis han så spiller fra feil sted, får han ytterligere 2 slag i tillegg til de 4 slagene han så bruker på hullet får han får hullet ut - dette gir jo da 14 slag på hullet...




 tilskuer (09. Jun 2008 13:19) *  IP
Spilleren kunne når han oppdaget feilen lagt ballen ned der han løftet den og ligget der på 8 slag. Etter å ha lagt ballen tilbake kunne han så ha plukket ballen opp og satt en ny ball i spill fra utslagsstedet under stroke&distance, altså slag 10 fra utslagsstedet. Han pådrar seg ingen straff for å spille fra feil sted når han lovlig setter en ball i spill under stroke&distance. Han pådrar seg heller ikke noe ekstra slag for å løfte ballen andre gang for å sette ny ball i spill under stroke&distance. Decision 27-2/b støtter også at det ikke er noen ekstra straff for å gå direkte tilbake til utslagsstedet, men straffen for å ha løftet ballen første gangen slipper han ikke. Jeg tror derfor jeg stopper på 13 slag i første omgang.


 lp (09. Jun 2008 13:53) *  IP
Helt enig med tilskuer, var litt ivrig i straffeutmålingen her :-)


 goofy (09. Jun 2008 14:21) *  IP
Husk at golf er en idrett med noen få enkle regler :-)


 Kaare (09. Jun 2008 16:47) *  IP
Hva sa ballen som kom bak denne tullebukken?


 Aagolf (09. Jun 2008 18:00) *  IP
Goofy.
Golf er et spill med noen få enkle regler.
Dette hadde ikke bydd på noen problemer dersom alle spiller ballen som den ligger og banen som den er.

Forvirringen oppsto da en hjelpsom tilskuer/far/leder absolutt skulle lete videre etter at ny ball var satt i spill og fikk poden til å bytte ball.

Kaare.
Ballen bak ble elegant sluppet igjennom så forholdet hindret ingen.


Eller ser det ut til at de fleste havner på 13 slag selv om jeg ikke forstår hvordan tilskuer havner på 8 slag litt ut i innlegget.
Orginal 1 slag
Provisorisk 2 slag = 3 slag
Ny ball 2 slag = 5 slag
Spill på feil ball 2 slag = 7 slag
LØft av umerket ball i spill. 1 slag = 8 slag

Dersom spilleren når han oppdaget dette hadde lagt ballen tilbake her ca, 30 m. fra green, og ikke satt ny ball i spill så hadde det vel blitt 10- 12 til slutt?




 tilskuer (09. Jun 2008 19:59) *  IP
Aagolf: Jeg havnet på 8 slag akkurat som du har summert overfor. Dersom han, da han ble gjort oppmerksom på feilen, hadde lagt ballen tilbake der han løftet den, som foreskrevet i R 18-2, hadde han ligget der på 8 slag. Neste slag ville blitt slag nummer 9. Når han istedet for går tilbake til utslaget får han stroke&distance i tillegg og siste utslag blir da slag nummer 10.


 Interessant (09. Jun 2008 20:06) *  IP
Det er interessant at Aagolf som besitter et enkelt regelhefte ikke klarer å fortelle med sikkerhet hvor mange slag herren skal føre på kortet :)


 Aagolf (09. Jun 2008 20:09) *  IP
Alt går litt fort i dag tilskuer.
Jeg oppdaget 8 slag senere og glemte å stryke linjen.
Da får jeg vel akseptere at 18-2a skal telles med selv om ny ball blir satt i spill fra utslagstedet.
Er det decision 27-2b/10 som blir avgjørende?




 eltdalen (09. Jun 2008 20:13) *  IP
1 utslag
2 og 3 provosorisk og r27-1 straff
4 og 5 tredje ball og r27-1 straff
6 r18-2a straff
7 og 8 2 straffeslag r15-3
9 og 10 utslag og r 27-1 straff (lese decision 27-2b/10)
11 og 12 og 13 siste 3 slag.

Helt korrekt!



 Aagolf (09. Jun 2008 20:22) *  IP
Takker og bukker.


 Smilende Sam (09. Jun 2008 20:22) *  IP
Jeg er imponert. Samtidig er det på et vis godt å se at det ikke er enkle greier dette - når det blir vanskelig...


 Rolf Åge (10. Jun 2008 12:04) *  IP
Ydmykhet er en dyd


 jonag (10. Jun 2008 13:13) *  IP
jajaja.. ydmykhet er en dyd for mange...


Svar:
(Felter merket med * må fylles ut.)
Navn *
E-post
Innlegg *
(Useriøse, krenkende eller støtende innlegg, kan bli fjernet.)
 Tilbake til innleggsoversikten      (Her bruker du kun ett nick!)

 
 
Annonser









ANNONSÉR på Golfsiden - mer for pengene!
Interessert? Kontakt: ar@golfsiden.com
Tlf: 900 900 72