Leserbrev Golfbutikken Golfreiser Golfutstyr Smånotiser Ukens turneringer Lær om golf
Meny
Norske/svenske baner
Innendørsgolf
Golf på Internet

Vitser

Profesjonell golf
Ukens golftips
Golf på TV
ARKIVET
Golfaksjebørsen
Tilbake til første side
 
Sitatet

It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand. I beat people up.

Muhammad Ali

Tilbake til første side
 
Innlegg


Tilbake til innleggsoversikten   Tilbake til første side   Søk på GOLFSIDEN Les mer  

Her kan du legge inn:
nytt innlegg
 AR - 22. Sep 2010 kl. 10:12 *  IP
Regelspørsmål

Regelnøtt:
I følge Regel 6-8 a kan to spillere i match bestemme seg for å avbryte spillet med mindre konkurransen blir forsinket ved å gjøre dette. Dette kan altså gjøres - for eksempel når det regner kraftig.

Situasjonen er så den at spiller A ønsker å fortsette spillet etter en stund, selv om det fortsatt regner. B nekter å spille fordi det regner, ikke fordi han anser banen som uspillbar.
Hva skjer i et slikt tilfelle?
 wahtever (22. Sep 2010 10:22) *  IP
Å bestemme seg forutsetter en form for enighet. Er spillerne uenig kan regelen ikke anvendes.


 janik (22. Sep 2010 10:49) *  IP
AR: Det finnes to decisions på dette. Det synes som om dec. 6-8a/5 er den som passer for ditt tilfelle: Spiller B blir disket. Her er begge decisions - les og lær:

6-8a/5 Match Discontinued by Agreement Due to Rain; One Player Subsequently Wishes to Resume; Opponent
Refuses Although Course Playable
Q. In accordance with the Exception under Rule 6-8a, A and B discontinue a match due to rain. Subsequently, although the rain continues to fall, A wishes to resume play. B refuses because he does not want to play in the rain, not because he considers the course unplayable. What is the ruling?
A. B is disqualified — Rule 6-8a. The Exception to Rule 6-8a permits discontinuance of a match by mutual agreement. However, when A decided that he wanted to resume play, there was no longer an agreement and B was obliged to resume play.

6-8a/6 Match Discontinued by Agreement Due to Rain; One Player Subsequently Wishes to
Resume; Opponent Refuses on Ground Course Unplayable
Q. In accordance with the Exception under Rule 6-8a, A and B discontinue a match due to rain. Subsequently, A wishes to resume play. B refuses on the ground that the course is unplayable. What is the ruling?
A. B is entitled to refer the dispute to a representative of the Committee if one is available within a reasonable time. If a Committee member is not available within a reasonable time, B is obliged to continue the match without delay — Rule 2-5. If B does not do so, he is disqualified under Rule 6-8a, which allows a player to discontinue play for a decision on a disputed point, but only within the limits prescribed in Rule 2-5.
However, before continuing the match B is entitled to make a claim that the course is unplayable — Rule 2-5. If B does so, (a) the match should be resumed at the spot at which it was discontinued if the Committee subsequently upholds B's claim, or (b) the match should stand as played if the Committee subsequently rejects B's claim.



 Pro V1 (22. Sep 2010 10:49) *  IP
Regel 6-8 kommer til anvendelse:

Dårlig vær er ikke i seg selv en god grunn til å avbryte spill.

Unntak i matchspill: Spillere som er enige om å avbryte matchspill er ikke gjenstand for diskvalifikasjon med mindre konkurransen blir forsinket ved å gjøre dette.

Anmerkning: Å forlate banen utgjør i seg selv ikke spilleavbrudd.

Så må vi vil over på regel 2 - om matchspill:
2-5. Tvil om fremgangsmåte; Tvister og krav

I matchspill, hvis det oppstår tvil eller uenighet mellom spillerne, kan en spiller gjøre et krav. Hvis ingen lovlig autorisert representant for komiteen er tilgjengelig innen rimelig tid, må spillerne fortsette konkurransen uten utsettelse.

Midlertidig stopp i spillet er jo en kjent sak pga. kraftig regn. Så fortsetter spillet på ordinær måte når det verste har lagt seg. Regn i seg selv er ingen grunn til avbrytelse, men i perioder da dette er såpass kraftig at spill blir meget vanskelig å gjennomføre, så vil en midlertidig stopp være riktig. Spillet gjennopptas så fort dette er mulig, uten ytterligere forsinkelser.

Spiller B. er på tynn is, når han nekter videre spill i denne saken, da regn i seg selv i følge golfreglene IKKE er god nok grunn til å avbryte spillet.

Som AR sier kommer ikke regel 33-2 d til anvendelse da banen ikke anses som uspillbar.

Spiller B - kan likevel ta kontakt med komiteen og forhøre seg med tanke på avbrytelse av spill, hvis disse er i umiddelbar nærhet. Men i mine øyne er dette unødig forsinkelse av spillet, siden BANEN ikke er uspillbar.

Å forlate banen i så tilfelle er tap av match.

Ved gjennopptagelse av spill etter det verste regnskyllet har lagt seg:

d. Fremgangsmåte når spill gjenopptas

Spillet må gjenopptas fra der det ble avbrutt, selv om gjenopptagelsen skjer en senere dag. Spilleren må enten før eller når spill er gjenopptatt, gå frem på følgende måte:

(i) hvis spilleren har løftet ballen må han, forutsatt at han hadde tillatelse til å løfte den etter regel 6-8c, plassere en ball på punktet som den opprinnelige ballen var løftet fra. I motsatt fall må den opprinnelige ballen plasseres på punktet som den var løftet fra;

(ii) hvis spilleren har tillatelse til å løfte ballen etter regel 6-8c, men ikke har gjort det, kan han løfte, rengjøre og legge tilbake ballen, eller erstatte med en annen ball på punktet som den opprinnelige ballen var løftet fra. Før han løfter ballen må han markere dens posisjon; eller

(iii) hvis spillerens ball eller ballmarkør er flyttet (inklusiv av vind eller vann) mens spillet er avbrutt, må en ball eller ballmarkør plasseres på punktet som den opprinnelige ballen eller ballmarkøren var flyttet fra.

Anmerkning: Hvis punktet hvor ballen skal plasseres ikke kan bestemmes, må det anslås og ballen plasseres på det anslåtte punktet. Bestemmelsene i regel 20-3c gjelder ikke.




 AR (22. Sep 2010 11:43) *  IP
Meget bra svar alle tre!

Oppgaven var hentet utenfra og der lød svaret omtrent slik: "B blir diskvalifisert. Unntaket i regel 6-8 a tillater at spillet avbrytes når det er enighet om dette mellom partene. Når A ønsker å fortsette å spille, gjelder ikke denne avtalen lenger. B blir diskvalifisert."



Svar:
(Felter merket med * må fylles ut.)
Navn *
E-post
Innlegg *
(Useriøse, krenkende eller støtende innlegg, kan bli fjernet.)
 Tilbake til innleggsoversikten      (Her bruker du kun ett nick!)

 
 
Annonser









ANNONSÉR på Golfsiden - mer for pengene!
Interessert? Kontakt: ar@golfsiden.com
Tlf: 900 900 72