Leserbrev Golfbutikken Golfreiser Golfutstyr Smånotiser Ukens turneringer Lær om golf
Meny
Norske/svenske baner
Innendørsgolf
Golf på Internet

Vitser

Profesjonell golf
Ukens golftips
Golf på TV
ARKIVET
Golfaksjebørsen
Tilbake til første side
 
Sitatet

It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand. I beat people up.

Muhammad Ali

Tilbake til første side
 
Innlegg


Tilbake til innleggsoversikten   Tilbake til første side   Søk på GOLFSIDEN Les mer  

Her kan du legge inn:
nytt innlegg
 Klegg - 20. Sep 2010 kl. 08:16 *  IP
Regelspørsmål

Spiller four ball bestball. En spiller chipper utenfra green, inn på green og treffer medspillers kølle som ligger rett bak hullet. Ballen stopper rett bak hullet istedetfor å rulle videre.

Gir dette straff - hva er regelen?
 tilskuer (20. Sep 2010 09:57) *  IP
Er "medspilleren" partneren din eller en spiller på det andre laget?


 AR (20. Sep 2010 10:20) *  IP
Jeg regner med at det er den spilleren du er på lag med du mener.
I regel 19-2 a. Matchspill heter det: Hvis en spillers ball tilfeldigvis får forandret retning eller blir stoppet av ham selv, hans partner eller av en av deres caddier eller utstyr, taper han hullet.

I slagspill er det to straffelsag.



 tilskuer (20. Sep 2010 10:34) *  IP
Jeg tror kanskje du har brukt den gamle regelboken AR.
Straffen for å treffe seg selv, eget utstyr m.m, ble endret fra to straffeslag til ett fra 2008.
I henhold til R 19-2 får du nå ett straffeslag for å treffe eget eller partners utstyr, uavhengig av spilleform.
Betingelsen er at dette skjedde ved et uhell. Hvis kølla var etterlagt der med vilje for å stoppe ballen kommer
R 1-2 inn i bildet.



 AR (20. Sep 2010 10:51) *  IP
Du har helt rett. De to regelbøkene lå ved siden av hverandre, og jeg bladde opp og skrev av feil bok.
Jeg beklager. Jeg burde ha reagert på det ved å bruke sunn fornuft, men hjernecellene fungerer ikke alltid like bra om morgenen for B-mennesker. Noen ganger går det litt for fort. Noen ganger går det helt all right - men gjerne litt senere på dagen.

I praksis har jeg ikke vært borti denne regelen siden jeg opplevde at en ball traff motspillerens utstyr hvor spilleren på den tiden ble straffet. Men det er mange år siden den urettferdige regelen ble endret, heldigvis.



Svar:
(Felter merket med * må fylles ut.)
Navn *
E-post
Innlegg *
(Useriøse, krenkende eller støtende innlegg, kan bli fjernet.)
 Tilbake til innleggsoversikten      (Her bruker du kun ett nick!)

 
 
Annonser









ANNONSÉR på Golfsiden - mer for pengene!
Interessert? Kontakt: ar@golfsiden.com
Tlf: 900 900 72