Leserbrev Golfbutikken Golfreiser Golfutstyr Smånotiser Ukens turneringer Lær om golf
Meny
Norske/svenske baner
Innendørsgolf
Golf på Internet

Vitser

Profesjonell golf
Ukens golftips
Golf på TV
ARKIVET
Golfaksjebørsen
Tilbake til første side
 
Sitatet

It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand. I beat people up.

Muhammad Ali

Tilbake til første side
 
Innlegg


Tilbake til innleggsoversikten   Tilbake til første side   Søk på GOLFSIDEN Les mer  

Her kan du legge inn:
nytt innlegg
 Fersking - 24. Mar 2008 kl. 19:29 *  IP
Kappe driverskaft?

Er ny i sporten og har skaffet meg en brukt driver. Skaftet er lenger enn alle jeg sammenligner med, og jeg får mange "morsomme" slag når jeg treffer rundt overalt på kølla. Er det tilrådelig å rusle ut i garasjen og sage av en tomme eller to?
 Halvor83 (24. Mar 2008 20:13) *  IP
Ville være en lur idee og gå innom til noen som har gjort, og kan dette fra før.


 Vidar (25. Mar 2008 00:36) *  IP
Har hørt man kan kappe inntil 1 tomme trygt. Men skaftet vil oppføre seg/bli stivere.. Ved for mykt skaft i forhold til svinghastighet har jeg også hørt at ballen går veldig mot høyre fordi køllehodet ikke kommer i posisjon ved balltreff. Det er nok mange på forumet her som kan mye om dette...


 custom (25. Mar 2008 06:07) *  IP
Det er ikke noe problem å kutte driverskaft på toppen, del fleste driverskaft kan uten problemer kuttes ned til en totallengde på kølla på 42 tommer, og dette uten at det endrer stivheten på kølla. De aller fleste driverskaft er designet på denne måten. Det eneste problemet du får hvis du kutter for mye er at driveren vil føles veldig lett.


 goofy (25. Mar 2008 11:38) *  IP
Du kan trygt ta turen ut i garasjen. Noe forøvrig flere kanskje burde gjøre da det jevnt over spilles på for lange driverskaft.
Jeg vil tro de fleste her inne spiller på lengre drivere enn Tiger, Retief osv....



 AR (25. Mar 2008 14:05) *  IP
Når/hvis du kapper av en driver en tomme eller to, vil treghetsmomentet endre seg mye. Hvis køllas treghetsmoment er bra før du kapper, vil kølla bli dårligere. Kølla kan faktisk bli bedre om du kapper av en tomme hvis kølla i utgangspunktet var feil. For å måle dette trengs utstyr og en kyndig person til å måle. Det er ikke alltid like lett å få tak i.


 goofy (25. Mar 2008 14:29) *  IP
Tja, så vanskelig er det vel strengt tatt ikke.
De fleste driver skaft kommer som 46 tommer. Dette er jo for langt for det fleste og skaftet skal/bør derfor trimmes ned til ønsket lengde. Skaftet er konstruert for dette. Hvis man går inn på Aldila sine sider så sier de følgende;

Trim Driver to length from butt; Tip Fairway woods 1", then to length from butt.

Kjøper du et nytt skaft som skal på en driver så kapp i den tykke enden. Skal skaftet på en wood så kapp den første tommen i tuppen, resten gjøres i den tykke enden.



 FriDropp (25. Mar 2008 14:35) *  IP
Har prøvd drivere med ulike lengder, men ellers like egenskaper det var forbløffende å merke hvor mye dårligere jeg slo når jeg passerte "min skaftlengde". En tomme ekstra så mistet jeg masse kontroll. Ikke vant jeg noen lengde heller. Etter ganske mye testing funket det best med kort skaft og masse loft på driveren (42-43 tommer og 12-14 grader). Kanskje ikke det som imponerer mest når noen kikker i bag'en, men jeg trives bedre med lengre og rettere slag enn en imponerende bag.
Men som AR skriver, ikke glem treghetsmomentet. La en som kan det foreta tilpasningene!



 Vidar (25. Mar 2008 16:36) *  IP
Interessant teori Fridropp. Kan jeg spørre om høyden din? Er 175 cm selv og spiller med 45" driver. Når jeg gir maks i slaget så går slaget faktisk veldig til venstre for meg, mens med en rolig sving går slaget relativt rett frem, men ditto kortere distanse. Nå begynner jeg å vurdere om den bør kappes. Kan noen svare hvorfor retningen når jeg drar til blir rett ut venstre, virker som køllen lukker seg og kan de fleste proshoper tilpasse køllene eller er de ikke dyktige nok på dette spesifikke området?


 goofy (25. Mar 2008 17:03) *  IP
Tiger spilte lenge med driver med lengde 43,5", hva han gjør nå vet jeg ikke....
Uansett hvordan man svinger så blir det lettere å slå rett med kortere skaft - og det står jeg på :-)



 Bjørn (25. Mar 2008 18:26) *  IP
hvor måler man lengden på skaftet? Har bl. annet en driver hvor skaftet går helt gjennom driverhodet og en annen driver med en annen konstrukson hvor driverhodet har en "hals" på ca 1,5 cm som skaftet går ned i.


 FriDropp (25. Mar 2008 19:56) *  IP
Vidar, høyden min er 182.



 Akvarn (25. Mar 2008 22:10) *  IP
Strengt tatt er det ikke lengden på skaftet man måler, men lendgden fra underlaget ved helen av køllen til toppen av skaftet/grepet.

Du plasserer køllen slik at hodet på driveren er i riktig posisjon på flatt underlag. Vinkelen mellom skaftet og det horisontale underlaget skal da tilsvare lie-vinkelen på køllen, oftest 58-60 grader grader. Så legger du en tilstrekkelig lang tommestokk/linjal langs skaftet og måler fra underlaget til toppen.

Det spiller mao ikke noen rolle for målingen din om skafet går helt igjennom ("through bore") á la Callaway eller om det er "vanlig".

Har selv gått ned en del på skaftlengden. Køllene føles litt for lette å svinge da, så for å øke svingvekten skal jeg sette på lettere grep slik at balansepunktet flytter seg litt mot køllehodet. Blir spennende!



 custom (26. Mar 2008 17:38) *  IP
vidar: De fleste proshopper har ikke nædvendig kunnskap om slikt, du bør finne en køllemaker.

Akvarn: Det å sette på et lettere grep vil ikke gjøre noe med treghetsmomentet i køllen. Ja, det vil flytte balansepunktet mer mot grepsiden (øke svingvekt), men vil ikke forandre treghetsmomentet (moi). Grep har så og si ingen effekt på treghetsmomentet (moi),



 Vidar (26. Mar 2008 21:29) *  IP
Custom: Har du kjennskap til noen køllemakere i Oslo og omegn som du kan anbefale?


 Akvarn (26. Mar 2008 22:49) *  IP
custom: Det er ikke treghetsmomentet jeg vil endre, det er svingvekten. Da hjelper det med lettere grep. Så vi er helt enige, vi.


 jonag (26. Mar 2008 23:37) *  IP
Jeg tror at:
1. Vekt av kølle påvirker tidlig fase i svingen. For lett, så blir armene for aktive, for tung, så blir armene for hengende etter
2. Treghetsmoment påvirker timing av releasen uansett hvor aktiv man er med hendene i release.

Så om du vil sette på tyngre grep tror jeg det vil påvirke første del av svingen. Balansepunkt tror jeg har mindre betydning, totalvekt er noe annet. Kun økning av vekt i grependen kan øke totalvekt uten å endre treghetsmoment.



 custom (27. Mar 2008 00:14) *  IP
Vidar: Mulig de har kompetanse på Fornebu, men jeg vet ikke om det er noen sertifiserte i Oslo-området.

Svingvekt sier faktisk veldig lite om hvordan køllen vil føles i svingen, det er treghetsmomentet som betyr noe. Ikke noe problem å lage to køller med samme svingvekt som vil føles helt forskjellige i svingen. Lager man to køller med samme treghetsmoment vil disse føles omtrent identiske, dette er poenget med MOI-Matching av køller som jeg og de fleste seriøse køllemakere bruker når de setter sammen nye sett.



 Akvarn (27. Mar 2008 01:46) *  IP
Ønsker ikke at denne stråden skal ta helt av nå (begynte jo med spm angående kapping av driver), men jeg er forsåvidt enig med deg, custom. Svingvekt greier ikke å oppnå det MOI-matching gjør, men er en god tilnæriming. Eller som Tom Wishon skriver: "Swingweight-matched golf clubs are not matched for MOI, but come relatively close to MOI matching. MOI matching of clubs is a swing matching system currently offered only by more advanced custom clubmakers." (http://golf.about.com/od/faqs/f/moi.htm) Det kommer frem en del andre interessante poenger i artikkelen også.

Som hobbygolfer og "hobbykøllemaker" går jeg ikke under det Wishon kaller "advanced custom clubmakers", så jeg nøyer meg med å justere svingvekten, siden jeg merker at det har litt å si. 10-12 gram lettere grep --> økning i svingvekt fra f. eks D0 til D2 eller D3. (Men køllens treghetsmoment går faktisk ned pga lavere vekt.)

Da er det naturlig at MOI-matching gjør settet ennå bedre og jeg skulle gjerne hatt et slikt sett. Har lest om flere som har hatt stor glede av det. Nå må jeg sove ;)




 jonag (27. Mar 2008 06:44) *  IP
Akvarn...
Jeg har MOI-matchet settet mitt uten å bry meg om grepet i det hele tatt. Det føles identisk å svinge.

har nå 43,5" driver etter å ha gått fra stål til grafitt og redusert MOI betraktelig. Gikk faktisk ned i lengde også.

Slår lenger. MOI passer bedre, totalvekt er lavere.

Men jeg synes ikke det tar helt av ;-) MOI er ikke vanskeligere enn svingvekt.



 custom (27. Mar 2008 08:02) *  IP
Grepet har ingen betydning i MOI-matching så det har du helt rett jonag. Det å sette på et lettere grep har samme effekt som å ta av seg klokka når man svinger.


 jonag (27. Mar 2008 13:03) *  IP
jepp. Brukte excel-ark, en type skaft og pinlig nøyaktig måling av lengde og hodevekt og da funket MOI-matchinga uten annen måling. Jeg gadd ikke legge inn grepet i denne formelen fordi formelen utgikk fra MOI omkring enden av grepet. MOI for tyngdepunktet til grepet om grependen er da konstant, ergo kan jeg drite i det.
Går nok bra å ha forskjellige greptyper og grepvekt også uten at man klarer å kjenne forsjell, men jeg anbefaler da en type grep på alle køller da...

MOI-matching er meget interessant, custom. Om du vil så gå til scangolf og send meg en mail... har lest interessante ting om MOI-matching i det siste, samt at jeg har noe info/system om lie-tilpassning også.



 Bjørn (27. Mar 2008 14:10) *  IP
dette blir litt gresk for de fleste, tror jeg. I hvert fall for meg.
AR skriver at MOI, (treghetsmotstanden- vridningen ved treff utenfor spot?) forandrer seg mye hvis man kutter skaftet. Kan noen forklare hvorfor?



 FriDropp (27. Mar 2008 14:27) *  IP
Det er vel 2 typer MOI her.
Selve køllehodets motstand mot å vri seg (f.eks. som følge av treff utenfor sweetspot).
Og så er det køllens (totalen av skaft og køllehode) som har sin motstand mot rotasjon. Det er denne siste som har noe så si for svingen.
Køllehodets MOI kommer først inn dersom en treffer ballen skjevt.
En kan med andre ord ha et moi-matchet sett selv om har køllehoder med ulik moi.
Klart som blekk ?



 tilskuer (27. Mar 2008 14:42) *  IP
Man snakker egentlig om treghetsmoment for to forskjellige områder.
Det første er køllehodets treghetsmoment, d.v.s køllehodets motstand mot vridning ved feiltreff. Det er f. eks dette treghetsmomentet alle driverprodusenter reklamerer for, da høy MOI i dette tilfellet vil gi rettere slag ved treff utenfor "senter" av køllehodet.
Når jonag og andre snakker om MOI-matching snakker de om helle køllas treghetsmoment, altså treghetsmomentet om grependen av skaftet. Dette treghetsmomentet har mye å si for "følelsen" av svingen, og skaftlengden har vesentlig betydning for dette. For køllehodets MOI har vel skaftlengden mindre å si.
For oss som sliter med å treffe godt med driveren er det et interessant eksperiment å gripe ned på skaftet og svinge med en kortere og mer kontrollert sving. En vil da gjerne få demonstrert at en godt treff med kontrollert sving går minst like langt som et dårlig treff med en "vill" sving, men med mye større presisjon. Hvilket understreker at det kan være fornuftig å vurdere driver-skaftets lengde.



 custom (27. Mar 2008 17:35) *  IP
jonag: Takker for tilbudet, men jeg er sertifisert hos både Tom Wishon og PCS.

Når det gjelder MOI så har både FriDropp og tilskuer helt rett. Man kan øke MOI for køllehodet på en driver ved å lage et kortere skaft og et tyngre hode. Selve køllen vil ha lik MOI, men køllehodet vil ha større MOI, altså motstå vriding ved dårlig treff.



 jonag (27. Mar 2008 20:37) *  IP
custom, var bare interessert i å diskutere TLT samt tilpasning av MOI i køller til ballposisjon, spinn og divot-dybde...


 custom (27. Mar 2008 22:38) *  IP
jonag: Er alltid med på en god diskusjon, hvem skal jeg sende mail til??


 jonag (27. Mar 2008 23:11) *  IP
Ja, jeg ser at du har erfaring. Selv har jeg bare egen erfaring og litt teknisk innsikt og en god prosjon interesse. Om du finner et innlegg av meg på scangolf kan du trykke på mail-ikonet der.


 Fersking (29. Mar 2008 15:54) *  IP
Da har jeg kappa skaftet 1 1/2" og prøvd meg i simulator igjen. Resultatet må etter min forstand på det her være vellykket, lettere å treffe ballen godt, mer konstant ballhastighet (225-235 km/t), og mindre variasjon i lengde og retninger. Merket også at kølla ble lettere å "få med rundt" i svingen, det ble straks enklere å svinge mer likt jerna.


 custom (29. Mar 2008 18:23) *  IP
Jepp fersking, det er et av problemene med dagens "standard" drivere, skaftet er altfor langt noe som gjør kølla tung og vanskelig å håndtere. Gratulerer med ny driver!


 jonag (29. Mar 2008 20:03) *  IP
Supert ! Dette er akkurat det jeg også har erfart (det siste du sier) Jeg har ikke spilt med drivere over 44" men gikk fra stål til grafitt i driveren. Mindre vekt i skaftet senker både totalvekt og MOI/treghetsmoment. Det ble lettere å håndtere den både tidlig i svingen og da releasen kom. Jeg merket tydelig at driversvingen lignet mer på jern-svingen min nå. Mer kontroll.

Dette med for stor variasjon av hvor tunge køllene føles å svinge er noe som nok mange har i bagen. Det ville jeg gjort noe med. (tenker på drivere-woods-hybrider og lange jern)



Svar:
(Felter merket med * må fylles ut.)
Navn *
E-post
Innlegg *
(Useriøse, krenkende eller støtende innlegg, kan bli fjernet.)
 Tilbake til innleggsoversikten      (Her bruker du kun ett nick!)

 
 
Annonser









ANNONSÉR på Golfsiden - mer for pengene!
Interessert? Kontakt: ar@golfsiden.com
Tlf: 900 900 72