Leserbrev Golfbutikken Golfreiser Golfutstyr Smånotiser Ukens turneringer Lær om golf
Meny
Norske/svenske baner
Innendørsgolf
Golf på Internet

Vitser

Profesjonell golf
Ukens golftips
Golf på TV
ARKIVET
Golfaksjebørsen
Tilbake til første side
 
Sitatet

It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand. I beat people up.

Muhammad Ali

Tilbake til første side
 
Innlegg


Tilbake til innleggsoversikten   Tilbake til første side   Søk på GOLFSIDEN Les mer  

Her kan du legge inn:
nytt innlegg
 Erik____ - 24. Dec 2007 kl. 14:30 *  IP
Urealistiske simulatorer.

Jeg ser på banerekorder på noen simulatorer, og ser at en som har handicap på ca. 5-6 har en hel haug med runder godt under 70 slag, bla. en på 62 og en på 64 slag.
Dersom simulatorene er realistiske så skal det da ikke være mulig for en med 6 i handicap, og spille 20 runder under 70.
 Gunnar Bull (24. Dec 2007 15:50) *  IP
Nå er det vel ikke så mange som påstår at simulatoerene er realistiske da. Det som gjør simulatorgolf lettere enn "orntli'golf" er etter min mening:

1) Nærspill og langputter er statisk. Hvis du først lærer hvor lang baksving du skal ha for å slå f.eks. 30 meter, så går ballen 30 meter.

2) Du får alle putter innenfor 2, 3 eller 4 meter.

3) Rough og sand er mye lettere å beregne.

Jeg kjenner mange med hcp over 10 som spiller simulatorer under par. Jeg mener de henter de fleste slagene sine på et av de tre punktene over.

På den annen side kjenner jeg også gode golfspillere som spiller bedre ortnli'golf enn simulatorgolf. Det er trolig fordi de velger å spille på følelse, og ikke vil ødelegge dette ved å venne seg til simulatorene.



 Erik____ (24. Dec 2007 18:36) *  IP
Litt dumt det der.
Men er lange slag mer fra fairway mer realistiske ?



 Gunnar Bull (24. Dec 2007 22:42) *  IP
Det oppleves vel forskjellig fra spiller til spiller, men utslag og fairwayslag er nok det som er mest realistisk. Det vil alltid være lettere å slå fra en gummimatte enn fra gress, og gulvet er alltid flatt. Det er heller ingen uforutsigbar vind på sim.

Ellers er det ikke så stor forskjell. De korte og lange jerna går gjerne 10-20 meter lenger enn vanlig, mens mellomjerna går temmelig like langt. For meg ihvertfall.



 Erik____ (25. Dec 2007 00:41) *  IP
Er det å anbefale å trene mye på simulatorer på vinteren, med det formålet å være en bedre golfspiller når utesesongen begynner ?


 Derfor (25. Dec 2007 00:58) *  IP
ødelegger simulatorspill mer enn det hjelper.


 Waldorf (25. Dec 2007 14:00) *  IP
Får nok mer igjen for å "jobbe" med sving på innendørsrange enn sinulator. Det blir jo litt kjedelig og simulator er først og fremst gøy.

Det er jo (mye)lettere i rough og sand, du står alltid helt flatt, finner alltid ballen og ballen lgger aldri dårlig på fairway. Sparer en del på dette.
Er ikke helt enig med GB at puttingen er lettere. Vanskelig å se helninger og dermed vurdere lengde break. Setter flere 2-3m putter ute enn på simulator. Klart får du puttene innenfor 4m som GB ,så... Slag på under 80m er også litt vanskelig å beregne på sim, men det går med trening.

Totalt sett bør man nok spille en del bedre enn hcp, men det er som GB sier, noen er spesialister på simulator andre
strever mer.



 Erik____ (25. Dec 2007 14:08) *  IP
Jeg skjønner da at det er lite lønnsomt å trene nærspill på simulator.
Men hvis man bare står på driving-rangen på simulatoren så er det vl mer nyttig ?



 Hacker (25. Dec 2007 15:22) *  IP
Hvis du synes det er gørr kjedelig å stå og klaske baller i veggen inne om vinteren, så er simulator en måte å få litt moro i treningen.
Slå en bøtte eller to først og spill simulator etterpå.

Når det gjelder lengde og simulator tror jeg de som slår lavt(lav ballbane) får ekstra mye lengde på slagene. Selv får jeg ca. 10m ekstra på alle slag(med normal til høy ballbane).

Nærspillstrening er etter min mening håpløst enten det er på simulator eller på matter hvor ballen spretter og ruller alt for mye.



 jonag (25. Dec 2007 16:03) *  IP
ja driving range mot pinner med litt konkurranse mot en annen kan være OK. Da kan man også være relativt effektiv og få trent mye med bra fokus og kvalitet.
kan hende jeg faktisk anbefaler å slå fra den korte roughen også for å få slått ned i ballen uten hard kontakt med matta, men simulatormattene er ganske ok da.



 Erik____ (25. Dec 2007 18:18) *  IP
Hacker: Jeg har ikke tilgang på noen innendørssentre med driving-ranger, ellers ville jeg heller brukt det.


 FriDropp (25. Dec 2007 20:24) *  IP
Erik_____, Du kan kjøre Drivingrange på simulatorene i Hannevika.


 Wilson (31. Dec 2007 17:08) *  IP
Har prøvd Innesvingen Haga, Fornebu og Golfsenterets simulatorer nå i høst.
Innesvingen på Haga definitivt best etter min mening med enkelt brukergrensesnitt og mest realistisk mht lengder og spinn. Fornebu har stort sett samme, men litt dårligere brukergrensesnitt og urealistisk på chipping.(får ikke bite i det hele tatt på chipper) Golfsenteret med About golf har best grafikk, grei på lange slag, men urealistisk på nærspill. Brukergrensesnitt mest tungvint på About Golf.
Men, 370 pr time i hele julen på Haga er svindyrt.



 Waldorf (01. Jan 2008 12:26) *  IP
Enig, men det er 270,- off peak. I.e. tidlig i helgen og på dagtid hverdager.


 Anders (01. Jan 2008 14:22) *  IP
Jeg spiller i Håkons hall på Lillehammer, og synes det funker ganske bra, koster 150 på ukedager, og 250 i helg per time.


 Golf (01. Jan 2008 16:35) *  IP
Wilson? Biter du mye ute?


 Wilson (01. Jan 2008 17:32) *  IP
Golf
På Innesvingen så vil en chip som slåes med backspin stoppe mer effektivt ved at simulator leser spinnen man har satt på ballen og den oppfører seg som den ville gjort ute. På nynorsk heter det "bite" når ballen spinner motsatt av slagretning og friksjonen mellom ball og green oppstår.

På About Golfs simulatorer synes jeg ikke dette fungerer i det hele tatt. Virker som kun ballens fart måles.

Selv om jeg frykter at du ønsket å være spydig så håper jeg du skjønner hva jeg mente.




 Yngve (01. Jan 2008 21:07) *  IP
hmmm.... jeg merker meg det du sier der Wilson, men når jeg spurte instruktøren på Innesvingen om akkurat dette, så sa han at deres simulatorer IKKE registrer spin, men at dette beregnes ut fra ballbane og høydeforskjellen mellom første og andre sensor!




 Wilson (01. Jan 2008 21:25) *  IP
Det kan godt være riktig Yngve. Resultatet blir ihvertfall ganske realistisk.

Men hvordan beregnes da backspin, som ganske ofte skjer på 100 meters slag?



 Wilson (01. Jan 2008 21:51) *  IP

Yngve.
Ikke for å pirke, men jeg syntes det hele var litt rart mht det du skrev. Jeg fant denne info på Full Swings hjemmesider.
Tyder på at instruktøren ikke er helt oppdatert.
http://www.norway.fsgglobal.com/fsg/simulator/overview/

All elements of the ball flight are tracked by the built-in infrared systems, including flight angle, ball speed and spin.



 simulator (01. Jan 2008 22:44) *  IP
Jeg spilte på Sandaker i romjula og opplevde med innspill med 9 jern at det ble så mye backspinn at ballen spant tilbake. Heller var det helling på green !

Scoren ble overraskene lav. Spilte med følgende jern 5, 7, 9 og AW pluss putter. og hadde på 16 hull 73 slag ( rakk ikke mer på 1 time med oppvarming) det tilsvarer litt over 80 og står seg ikke.

Det mer mye enklere på simulator enn på banen



 Stian (01. Jan 2008 23:58) *  IP
Noen som kan fortelle hvordan Sandaker simulatorene håndterer spinn ? Har en tendens(positiv sådan) til å ikke slice så mye som normalt på drivene mine sammenlignet med simulatorene på f.eks Losby.

Er det aboutgolf simulatorene som er snille, eller har jeg plutselig blitt kvitt slicen ?



 Yngve (02. Jan 2008 07:32) *  IP
Wilson,
det har du nok rett i dag ja :D



 Nikket (02. Jan 2008 11:28) *  IP
Til Yngve og Wilson:

Yngve, DU har nok rett. Det som står på siden som Wilson referer til er feil. Hvis du undersøker litt nærmere den teknologien som brukes av Full Swing så forstår man at ball spinn umulig kan måles. Det er helt korrekt det som instruktøren på Innesvingen sier. About Golf simulatorene derimot måler også ball spinn, den måles vha. radar teknologi. Hvor nøyaktig disse målingene er kan jeg ikke si noe om.



 kili (02. Jan 2008 13:43) *  IP
Opplevelsen i simulatorer avhenger sterkt av spillestil. I Bergen har vi tidligere hatt tilgang til Full Swing (Ingolf) og Visiotics (Bergen Golfsenter). Min subjektive erfaring er at Full Swing ga helt urealistiske markeringer på lange slag. Jeg kunne trygt ta et 7-jern for 180-190-meters innspill, noe som er 40-50 meter for langt i forhold til virkeligheten! Dessuten rimelig enkelt å lure simulatoren mht slice/hook - og ikke minst sand. Brukbar greenfølelse på Full Swing. Visiotics gir meg (fremdeles subjektivt) en helt annen og mer realistisk lengde og opplevelse av sand. Litt merkelige opplevelser på greenene mht lengde av og til.
La meg føye til at folk jeg har spilt med har den motsatte erfaringen når det gjelder lengde på fullsvingslag.



 Wilson (02. Jan 2008 14:07) *  IP
Til Nikket

Kan ikke se at du har dokumentert noen ting.
Praksis viser at Full Swing registrerer spinn, når så deres hjemmeside også sier det så blir din "fasit" rimelig tynn.

kili. Absolutt samme erfaring på lange jernslag. Skulle gjerne slått 165 m med 8-jern ute, men det blir nok bare på sim det går. He he



 Nikket (02. Jan 2008 14:43) *  IP
Til Wilson.
Les Yngves innlegg en gang til:

"Yngve (01. jan 2008 21:07) * IP
hmmm.... jeg merker meg det du sier der Wilson, men når jeg spurte instruktøren på Innesvingen om akkurat dette, så sa han at deres simulatorer IKKE registrer spin, men at dette beregnes ut fra ballbane og høydeforskjellen mellom første og andre sensor!"

Ingen som sier at det ikke beregnes spinn, jeg sier at det ikke MÅLES spinn. Altså den spinn du opplever å få er beregnet og ikke målt. Har spillt masse på Full Swing simulatorer og lært hvordan man kan manipulere frem visse typer slag, feks. draw og fade. Man gjør da omvendt av hva man ville gjort i virkelighetenm, dette ville ikke vært mulig hvis ballens spinn ble målt.



 jon (02. Jan 2008 20:54) *  IP
på fullswing simulator mister jeg 10 meter på korte og mellomjern! noen som har erfart dette?



 Odd-Anders (02. Jan 2008 23:32) *  IP
http://www.aboutgolf.com/sim_sensor.html


 :-) (03. Jan 2008 12:33) *  IP
Hvis man bruker litt tid på instillinger blir simulatorene mye mer realistiske. På aboutGolf sine har man muligheten til å lagre sine instillinger til en annen gang. Når noen av dere slår 40-50 meter lengre enn vanlig har dere på for mye "boost", og dere som slår for kort har for lite "boost". Det er ikke uvanlig at simulatorene er innstilt slik at man slår lengre enn normalt, det gir en føleste av "topp form" til spillerne som da gjerne kommer tilbake.



Svar:
(Felter merket med * må fylles ut.)
Navn *
E-post
Innlegg *
(Useriøse, krenkende eller støtende innlegg, kan bli fjernet.)
 Tilbake til innleggsoversikten      (Her bruker du kun ett nick!)

 
 
Annonser









ANNONSÉR på Golfsiden - mer for pengene!
Interessert? Kontakt: ar@golfsiden.com
Tlf: 900 900 72