Leserbrev Golfbutikken Golfreiser Golfutstyr Smånotiser Ukens turneringer Lær om golf
Meny
Norske/svenske baner
Innendørsgolf
Golf på Internet

Vitser

Profesjonell golf
Ukens golftips
Golf på TV
ARKIVET
Golfaksjebørsen
Tilbake til første side
 
Sitatet

It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand. I beat people up.

Muhammad Ali

Tilbake til første side
 
Innlegg


Tilbake til innleggsoversikten   Tilbake til første side   Søk på GOLFSIDEN Les mer  

Her kan du legge inn:
nytt innlegg
 HeSk - 03. Sep 2009 kl. 06:04 *  IP
"Provisorisk ball"

Turnering (pengepremie i potten). Ganske langt par 3-hull. Jeg treffer et tre nære greenen, men ingen ser ballen komme ned. Spiller en provisorisk ball (nære flagget). Kommer fram til greenen, finner ikke ball nr.1. Huller ut provisorisk og skal gå til neste tee. Da er det en "gluping" som tar et karatespark i trestammen, og ball nr. 1 faller ned. Ok..det hadde gått under 5 min. Gir meg selv 2 straffeslag for å spille feil ball. Men jeg skulle strengt tatt vært disket?. Korrekte ville være å gå tilbake til tee og spille NY BALL? Har desverre ikke regelboka i huset.
 Paaln (03. Sep 2009 07:21) *  IP
Du kan med god samvittighet ta scoren din og gå videre. Prov.ballen er ballen i spill så fort du har slått på den, og dermed er den originale ballen mistet, se regel 27-2b. Så moralen er: spill provisorisken fort som vinden før noen rekker å finne originalen :)



 jonag (03. Sep 2009 07:36) *  IP
nettopp, du slo på prov når den var nærmere hullet enn opprinnelig ball og da ble opprinnelig ball mistet.
Men du blir ikke disket om du ga deg straffeslag og fikk en score lik eller høyere enn det du fikk med den provisoriske.



 lp (03. Sep 2009 10:41) *  IP
Definisjonen på "Mistet ball" er grei å kunne


 HeSk (03. Sep 2009 13:04) *  IP
Huff..tror jeg aldri lærer dette? Hvis ball nr.1 blir funnet (FØR 5 min.),er provisorisk ball ute av spill.
Ball 1 erklæres uspillbar, ergo MÅ jeg spille ny ball fra utslagsstedet?
Eller????



 hackz (03. Sep 2009 13:05) *  IP
Spilte nylig en runde der spillparter slår førsteballen inn i skogenkanten, slår så en provisorisk inn i samme området.

Vi finner det vi tror er den provisoriske med en gang, leter så i 5min etter førsteballen men finner den ikke.

Fortsetter på den provisoriske.

På neste utslag ser han at ballen han trodde var den provisoriske, var førsteballen.

Vi spilte slagspill. Hva er riktig "straff" ? Han ga seg selv 2straffeslag.



 Nei... (03. Sep 2009 13:07) *  IP
Når du spiller videre på den provisoriske ballen har du oppgitt den andre ballen, og da spiller det ingen rolle om noen finner den innen 5 min.


 hackz (03. Sep 2009 13:25) *  IP
mulig jeg forklarte litt dårlig, han spilte videre på førsteballen, som han meldte tapt -- ((han trodde det var den provisoriske)).


Blir ikke det å regne som spill på feil ball?



 tilskuer (03. Sep 2009 13:27) *  IP
Som jonag sier: riktig score på hullet er scoren du fikk på den provisoriske ballen. Når den provisoriske ballen var hullet ut og tatt opp av koppen var ditt spill på dette hullet over, uavhengig av posisjonen til opprinnelig ball og hvor lang tid det hadde gått.
Om jeg forstår deg riktig fortsatte du imidlertid på den opprinnelige ballen med diverse straffeslag, og det var scoren på denne ballen du til slutt noterte på scorekortet.
Denne scoren er feil score på hullet uavhengig av hvilken framgangsmåte du valgte og hvor mange straffeslag du påla deg selv. Hvis scoren du noterte i forhold til den opprinnelige ballen ble lavere enn den du hadde på den provisoriske ballen, har du levert for lav score på et hull og skal diskvaliferes. Hvis scoren derimot var høyere enn på den provisoriske ballen er den feil men skal likevel stå som gjeldende score.



 tilskuer (03. Sep 2009 13:47) *  IP
hackz: Svaret over var til opprinnelig spørsmål- ditt er kanskje ennå mer interessant.
Den første ballen er mistet bl.a hvis den ikke er funnet eller identifisert innen 5 minutter, eller du har satt en annen ball i spill, eller spilt et slag på den provisoriske ballen på et sted som er nærmere hullet enn den orginale antas å være. En ball kan ikke meldes tapt.
I dette tilfellet har spilleren faktisk funnet den originale ballen, men ikke identifisert den, innen 5 minutter. Siden han spilte videre på denne ballen har han ikke slått på den provisoriske ballen eller erstattet den opprinnelige ballen med en annen. Den originale ballen vil derfor fortsatt være ballen i spill og hvis spilleren ikke har gjort noe annet tull skal vel scoren på opprinnelig ball telle uten straff. Det finnes vel en decision på at ballen ikke er mistet om den er funnet før 5 minutter har gått, selv om den ikke blir identifisert før etter at tiden er ute.



 lp (03. Sep 2009 13:50) *  IP
For at det ikke skal bli noen misforståelser:

Man kan ikke melde en ball for mistet (tapt). Om en ball er mistet eller ikke er et definisjonsspørsmål, og den definisjonen står i Golfreglene under definisjoner. Definisjonene som står foran golfreglene er utrolig viktige å kunne, hvis ikke oppstår lett problemer som dette med Mistet ball/Provisorisk ball osv




 Superslicer (03. Sep 2009 13:55) *  IP
Hiver meg på her.
Poenget med provisorisk ball er å spare tid ved at en slipper å gå tilbake for å slå ny ball, ikke sant? Altså om en mistenker at ballen kan være OB eller mistet. Og når en så spiller videre på den provisoriske ballen, er den opprinnelige per definisjon "mistet", selv om noen skulle finne den. Men vil dette si at en alltid kan velge å spille videre på den provisoriske ballen (altså erklære første ball som uspillbar og regne at en allerede har slått en ny ball + straffeslag), eller er det situasjoner der en MÅ spille på opprinnelig ball?




 Keyser (03. Sep 2009 13:58) *  IP
Hvordan fant han ut at det var førsteballen han hullet ut med og ikke den provisoriske? Dersom ballene var svært like, gjelder kanskje decision 27/11 (og han må anta at den han fant var den provisoriske)

Dersom ballene var tilstrekkelig ulike, hvorfor ble ikke den provisoriske identifisert skikkelig?



 hackz (03. Sep 2009 14:40) *  IP
Keyser, var noe tull med merking. Tror det var sånn at han hadde 2prikker på førsteballen men 1på andre. Så hadde han slitt vekk den ene prikken på den ene "logo" siden uten å være klar over det, og gikk ut i fra at det var andre ballen, uten å snu ballen for å dobbeltsjekke prikker på den andre logo siden.

Det ble mye prikker.....


Takk tilskuer.



 tilskuer (03. Sep 2009 14:49) *  IP
Superslicer. Det er en viktig nyanse i regelen. Den provisoriske ballen blir ballen i spill hvis du slår et slag på den fra et sted som er nærmere hullet enn den opprinnelige ballen antas å være. Dette innebærer at du f.eks kan slå slag på den provisoriske ballen helt til du kommer fram til området du tror den opprinnelige er, uten at den blir ballen i spill. Hvis du eller andre finner den opprinnelige ballen før den er "mistet" er du nødt til å forholde deg til den opprinnelige ballen. En provisorisk ball er forøvrig en "erstatning" for en ball som er "mistet" eller "out of bounds", ikke for en som er "uspillbar".


 Superslicer (03. Sep 2009 15:15) *  IP
Takk, tilskuer. Men dette innebærer, om jeg forstår det riktg, fortsatt at en kan velge å "skynde seg og slå på den provisoriske" forbi stedet der den opprinnelige trolig ligger, dersom en tror en har mer å vinne på å ta med seg straffeslaget for provisorisk heller enn å risikere hakking i røffen? (Og da selvsagt samtidig risikere at det viser seg at opprinnelig ball faktisk lå greit til og at det egentlig ville ha lønt seg å spille på den)?

Ja, jeg har registrert at "antatt uspillbar ball" ikke er regnet med blant kriteriene for å slå provisorisk. Men det er da litt ulogisk? Både ved out of bounds, mistet ball og uspillbar ball kan en gå tilbake og slå ny ball - men bare i de to første tilfellene kan en gjøre dette "på forhånd" i form av en provisorisk ball. Det er litt rart?



 Freud (03. Sep 2009 15:22) *  IP
Tilbake til det med treet.
Er ikke treet en "uflyttbar hindring"? Kan man da riste eller sparke i treet? Dersom man gjør det og ballen faller ned, kan man da spille videre på ballen uten straff?
Dette er jo en situasjon de fleste golfspillere har opplevd, så hva er riktig her?



 tilskuer (03. Sep 2009 15:41) *  IP
Det er helt riktig Superslicer :).

Freud:
Treet er ikke en "uflyttbar hindring" men en helt naturlig gjenstand på de fleste baner. Treet gir dermed ingen form for fritak og ballen må i utgangspunktet spilles der den ligger.
Rister eller sparker du i treet for å få ballen ned, har gjort en handling for å påvirke ballens posisjon og er henfallen til straff etter regel 1-2/18-2. Selv om det var en medkonkurrent som gjorde sparket må ballen legges tilbake, hvis ikke påløper det et par straffeslag.



 Superslicer (03. Sep 2009 22:05) *  IP
Mulig jeg er litt tungnem, men jeg syns fortsatt dette er litt uklart - eller ulogisk. La oss si at utslaget havner i skogen. Du slår en provisorisk i tilfelle du ikke skulle finne igjen 1. ball, den legger seg fint i fairway. Du går fram, og finner første ball - men den ligger håpløst til, og du erklærer den uspillbar. Du kan ikke droppe - da vil du bare havne i samme eller verre håpløse forhold, å droppe i flagglinja er også umulig/uhensiktsmessig. Altså må du slå ny ball. Men det har du jo allerede gjort, med tanke på antatt mistet ball. Har du virkelig ikke lov å slå videre på den, men må gå tilbake til utslagsstedet og slå enda en ny?? Slik jeg leser reglene, er det vel slik en må gjøre, men er ikke dette meningsløst? Eller ser noen en fornuftig grunn til at det bør være slik?


 Testogolfer (03. Sep 2009 22:29) *  IP
Du skal ikke ha muligheten til å velge. Man slår provosorisk fordi man er usikker på om man finner den opprinnelige. Finner man den, er provosorisk død, uavhengig av lie.


 Goofy (03. Sep 2009 22:30) *  IP
Jepp Supperslicer, i dette tilfelle må du tilbake til stedet du slo 1. ball. Den provisoriske ballen kan ikke benyttes. Regelen er klar på dette og du har lest rett.
Hvorfor det er slik vet jeg ikke...



 spiderboy (03. Sep 2009 23:18) *  IP
Regner med det rett og slett er slik fordi man ikke skal kunne velge.
Gitt to tenkte tilfeller:
1. Du slår en ball i skogen, den provisorisk blir kjempelang og ligger perfekt til for innspill. Du dømmer ballen i skogen uspillbar fordi du regner med at du vil kunne score bedre på den provisoriske selv om ballen i skogen er mulig å spille videre på.
2. Du slår en ball i skogen. Den provisoriske ballen topper du slik at den havner i semirough 100 meter fra tee. Du velger å spille din første ball, selv om den ligger dårlig plassert, fordi du regner med at scoren blir bedre av dette.

Regelen er nok kommet til fordi man ikke skal kunne ta et kalkulert valg om hvilken ball man skal spille videre, basert på hvor den ligger.



 Superslicer (04. Sep 2009 10:18) *  IP
Ja, greit, jeg ser poenget. Så regelen var ikke så dum likevel...


 AR (04. Sep 2009 10:44) *  IP
Den regelen er klokkeklar og rettferdig og har aldri vært gjenstand for diskusjon på seriøst plan - etter det jeg kjenner til.


 Superslicer (04. Sep 2009 10:59) *  IP
Ja, jeg ser det nå. Jeg tenkte ikke klart nok i mine tidligere innlegg. Jeg tenkte "tre ulike situasjoner hvor du kan/må spille ny ball, men bare i to av dem kan du gjøre dette "på forhånd" - provisorisk. Hvorfor?". Men det er klart, i de to tilfellene, mistet og out of bounds, har du bare den provisoriske å forholde deg til, mens derimot hvorvidt en ball er "uspillbar" definerer du jo selv - så her ville bruk av provisorisk åpne for spekulativt spill, slik Spiderboy gir gode eksempler på. Det er en vesensforskjell. Jeg skjønner det nå... og burde skjønt det før...

Syns nå likevel det er nyttig med slike oppklaringsrunder på ting en kan bli forvirret over, jeg... Selv om det sikkert er opplagt og innlysende for mange her.



 AR (04. Sep 2009 11:07) *  IP
Superslicer: Helt ærlig: Jeg er imponert og glad over ditt siste innlegg.

Helt enig at det er nyttig med slike oppklaringsrunder. Det er ikke alltid like lett å forstå hensikten bak reglene.



Svar:
(Felter merket med * må fylles ut.)
Navn *
E-post
Innlegg *
(Useriøse, krenkende eller støtende innlegg, kan bli fjernet.)
 Tilbake til innleggsoversikten      (Her bruker du kun ett nick!)

 
 
Annonser









ANNONSÉR på Golfsiden - mer for pengene!
Interessert? Kontakt: ar@golfsiden.com
Tlf: 900 900 72