Leserbrev Golfbutikken Golfreiser Golfutstyr Smånotiser Ukens turneringer Lær om golf
Meny
Norske/svenske baner
Innendørsgolf
Golf på Internet

Vitser

Profesjonell golf
Ukens golftips
Golf på TV
ARKIVET
Golfaksjebørsen
Tilbake til første side
 
Sitatet

It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand. I beat people up.

Muhammad Ali

Tilbake til første side
 
Innlegg


Tilbake til innleggsoversikten   Tilbake til første side   Søk på GOLFSIDEN Les mer  

Her kan du legge inn:
nytt innlegg
 Aagolf - 07. May 2008 kl. 20:08 *  IP
Siden forumsapekattene kjeder seg

Siden de vanlige forumsapekattene tydeligvis kjeder seg i dag så kan de jo få leke seg med denne.
---------------------------------
Lav HCPerens utslaget går som vanlig "åt skogen" og ballen blir liggende ved en rot.
Der ligger det også en annen ukjent ball som spilleren plukker og arkiverer godt nede i lommen.
Så slår han den andre ballen pent ut på fairway.

Før han slår neste slag ser han at den ballen ikke er hans, men godt nede i lommen ligger hans egen.
At han skal ha 2 straffeslag og må korrigere er alle enige om så disk unngås.

Men hva med at han løftet egen ball?
Skal han ha 1 straffeslag i tillegg for dette? Det er jo unektelig ball i spill som er løftet og R18-2 murrer i bakhodet.
Dersom han hadde slått feil ball før han løftet skulle han da hatt tillegstraff for å løfte egen ball?
Eller er det ene en konsekvens av det andre?

Jeg bare spør.....

 Niels (07. May 2008 20:26) *  IP
Dette har ikke noe med handicap å gjøre vettu. Som vi har prøvd å si til deg lenge. Personer som jukser, de jukser uansett handicap. Vil du høre samme historie om de med høyt handicap som har så evinnelig lyst på lavt?

Jeg bare spør...



 Aagolf (07. May 2008 20:49) *  IP
Jeg spør da ikke om handicap, men om hvor mange straffeslag han har pådratt seg.


 Anton Reveriet (07. May 2008 20:53) *  IP
Det ene er en konsekvens av det andre, og spilleren skal derfor kun straffes for et brudd på reglene.


 Aagolf (07. May 2008 20:57) *  IP
Hei Anton.
Gjelder det uansett om ham løfter eller slår først?



 Wilson (07. May 2008 21:43) *  IP
En lavhandicaper merker ballen sin på samme måte hele tiden, dermed kjenner han sin ball. Han spiller på samme ballmerke, og den ene gangen i løpet av sesongen han havner ute i skogen og ligger ved en annen ball er det sikkert en skabbete TopFlite eller Pinnacle som er spilt dit av en 24-handicaper og det er umulig å forveksle en Titleist ProV1 med en TopFlite.
Jeg synes problemstillingen er veldig søkt.

Men, jeg mener at han skal ha ett slag i straff for at han løftet egen ball. Deretter pådrar han seg to straffeslag fordi han spilte på feil ball. Og, han må gå tilbake og spille neste slag fra der han plukket opp sin egen ball.



 Aagolf (07. May 2008 21:49) *  IP
Det kan da ha vært en Wilson ball også. Det er da ikke sikkert at de er så skabbete.

Men du mener at han tilsammen har pådratt seg 3 straffeslag?
Gjelder dette også dersom han slår en feil ball før han løfter sin egen ball?



 Wilson (07. May 2008 21:59) *  IP
Hvis han slår på feil ball så får han 2 straffeslag i slagspill. Straffen for å løfte ball og deretter oppdage at det var feil for så å sette den i spill er ett slag.
Vanligvis pådrar man seg kun straff for første forseelse, men her tror jeg det blir slik som jeg beskriver.



 Aagolf (07. May 2008 22:03) *  IP
Forstår jeg deg riktig at du mener at han pådrar seg tre straffeslag i begge tilfeller?



 Wilson (07. May 2008 22:05) *  IP
Ja, men kom igjen med hva som er riktig nå. Dette er jo ditt område. Både skogen, rota og regelverket.


 Aagolf (07. May 2008 22:12) *  IP
Jeg vet ikke hva som er rett.
Jeg tror ikke at hvem som leter i skogen, finner rota, eller hvilket ballmerke har betydning for antall straffeslag, men jeg kan jo ta helt feil.

Imidlertid ser jeg en forskjel på å løfte en ball i spill og løfte en ball etter å ha satt en annen ball i spill.

Spørsmålet blir da om det å spille en feil ball er å sette en annen ball i spill, selv om det muligens kan være en skabbete TopFlite.



 Wilson (07. May 2008 22:21) *  IP
Ja ja, jeg hadde forventet at spørsmålsstiller hadde et svar.

Men, det må da være mye bedre å merke ballene sine slik at man slipper å begå en så tåpelig feil.



 Aagolf (07. May 2008 22:23) *  IP
Svar har jeg nok. Mange svar.
Men en vet jo ikke alltid om de blir oppfattet riktig.
Jeg undres også litt over at det å løfte ballen før slaget skal gi ett straffeslag.
For at det skal være rett må vel ballen legges tilbake på plass og ikke ned i en lomme.
Tar jeg feil her?



 Aagolf (07. May 2008 22:46) *  IP
Når ballen nå er havnet i en lomme så er den vel også sannsynlig at den er blitt unødvendig rengjort.
Her er det vel også muligheter for et straffeslag eller flere?
Jeg er sikker på at denne sidens utrolig dyktige kombinerte golfspillere og skrivbenter kan gi et greit svar på dette.
Gjør en feil her og leverer inn feil score så er det jo disk som venter. :-)



 kverulanten (07. May 2008 22:52) *  IP
Det eneste du glemte å nevne, Aagolf, var at denne lav-hcp-eren var østlending.
Men om det er avgjørende for antall straffeslag aner jeg ikke.



 Wilson (07. May 2008 22:58) *  IP
Det er ikke disk hvis man gir seg et straffeslag for mye.
Men, den originale ballen må spilles fra rota der den lå etter utslaget.



 Smilende Sam (07. May 2008 23:19) *  IP
For meg ser det ut som om den vanlige forumapekatten ikke kjeder seg i det hele tatt, men poster som en gal.


 Aagolf (08. May 2008 06:29) *  IP
Nå ser det ut til at Wilson ikke lenger er helt sikker på om han kan ha tatt litt hardt i. Men han skal ha kredit for at han holder seg ved rota.
På godt golfspråk kan en vel si at han nå ligger litt tykt i semiroughen hva gjelder antall straffeslag, men har mulighet for et utmerket innspill.

Kverulanten tror det muligens kan være straffeslag for å være fra en landsdel.
Det fremgår ikke av min regelbok. Golfreglene er meget nøytrale på dette området.

Smilende Sam er som vanlig ikke i nærheten av tema.
På golfspråket har vel både han og kverulanten slått langt til skogs.
Men for all del.
Det er jo der trærne er.



 Aadolf (08. May 2008 08:19) *  IP
Han skal ha to straffeslag.
Ett for lavt hcp. og ett for å være fra feil landsdel.



 Aagolf (08. May 2008 08:55) *  IP
Feil landsdel.
Betyr det at du mener at han spillte fra feil sted?



 Smilende Sam (08. May 2008 09:20) *  IP
Aagolf-pus, jeg er rett ved tema - se din egen innledning. Forøvrig ville jeg for egen del påført meg tre straffeslag i begge tilfeller.


 Yngve (08. May 2008 09:56) *  IP
interessant problemstilling.
siden jeg ikke er god nok med reglene, så ville jeg spurt en medspiller. hadde jeg da fått beskjed om å gi meg selv 3 straffeslag for å ha vært så dum, så hadde jeg tatt de med skam.

men jeg skjønner ikke hvorfor du skulle skrive at han var lavhandicapper. er det fordi høyhandicappere aldri slår i skogen, eller fordi de ikke gir seg straffeslag i nevnte situasjoner?



 Aadolf (08. May 2008 10:01) *  IP
Nå må du få det med deg en gang for alle Yngve.
Lavhandicappere er og blir noen juksepaver.



 tilskuer (08. May 2008 10:32) *  IP
Å spille på feil ball er vel aldri å sette ny ball i spill, mens en feil erstattet ball kan bli ny ball i spill. Å spille på feil ball gir alltid to straffeslag, og jeg finner ingen "strafferabatt" i regel 18/20 for brudd på dette. Jeg stemmer for at det blir tre straffeslag, uavhebgig av rekkefølge på regelbruddene, hcp-kategori eller geografisk tilhørighet.


 Aagolf (08. May 2008 18:41) *  IP
Hyggelig å se at så mange kom frem til samme resultat.
Begrunnelsene er litt variable og jeg mener nok at Yngves dekker den vanligste måten å fastsette dette på.
Spør en annen i ballen. Alle andre kan jo dette bedre.

At Tilskuer legger inn svar medfører jo at det er kunnskapsrik tyngde bak dette og jeg må si meg helt enig.
Jeg klarer heller ikke å finne rabattmuligheter her og vil nok gå for:
1 for løft av umerket ball
2 for spill på feil ball.
Resten får en bare leve med.

Om det er rett?
Det vet bare regelvismannen og han har eget forum.

Men jeg har absolutt mest sansen for Wilsons begrunnelse.
Merk ballen skikkelig og unngå problemet.

Tenk om alle hadde gjort det.





Svar:
(Felter merket med * må fylles ut.)
Navn *
E-post
Innlegg *
(Useriøse, krenkende eller støtende innlegg, kan bli fjernet.)
 Tilbake til innleggsoversikten      (Her bruker du kun ett nick!)

 
 
Annonser









ANNONSÉR på Golfsiden - mer for pengene!
Interessert? Kontakt: ar@golfsiden.com
Tlf: 900 900 72