Leserbrev Golfbutikken Golfreiser Golfutstyr Smånotiser Ukens turneringer Lær om golf
Meny
Norske/svenske baner
Innendørsgolf
Golf på Internet

Vitser

Profesjonell golf
Ukens golftips
Golf på TV
ARKIVET
Golfaksjebørsen
Tilbake til første side
 
Sitatet

It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand. I beat people up.

Muhammad Ali

Tilbake til første side
 
Innlegg


Tilbake til innleggsoversikten   Tilbake til første side   Søk på GOLFSIDEN Les mer  

Her kan du legge inn:
nytt innlegg
 John Lee H - 01. May 2010 kl. 19:28 *  IP
Regelspørsmål

Du pegger opp framfor de 2 gule markørene og slår ut, hva er straffen?
 jonag (01. May 2010 21:14) *  IP
straffen er å måtte slå opp i regel 11 og sjekke ;-)


 John Lee H (02. May 2010 22:17) *  IP
Slo opp på golfregler.com og der står det,

Regel 11 definerer utslagsstedet som området mellom disse kulene og inntil to køllelengder bakover.

Du kan pegge opp ballen mellom kulene og inntil to køllelengder bakover. Føttene kan gjerne være utenfor dette området.

Du har ikke lov til å flytte på kulene i forbindelse med ditt første slag på hullet.
Hvis ballen skulle falle ned fra peggen under f. eks adressering, kan den legges tilbake uten straff siden ballen ikke er satt i spill ennå.

Hvis ballen faller ned på grunn av f. eks et bomslag, hadde du jo til hensikt å treffe ballen, og da må ballen spilles videre der den ligger. I motsatt fall pådrar du deg straffeslag.
____________________

Altså ingen straff etter hva jeg kan skjønne?




 AR (02. May 2010 22:23) *  IP
Du skriver at du pegger opp framfor markørene. Du skal pegge opp BAK slik det står i regelen. dermed blir du straffet i ditt tilfelle etter regelen.


 jonag (02. May 2010 23:00) *  IP
regel 11 må leses slik:

Først les definisjon for utslagstedet, dvs fra klossene og 2 køllelengder bakover

Deretter kan du lese regel 11-4 som omhandler å slå utenfra utslagstedet (definisjon)

Da blir det antagelig klarere :-)

Alle ord i kursiv i regelboka er definisjoner som man ofte må slå opp for å få klarhet i detaljene.



 digger (03. May 2010 01:06) *  IP
Ikke for å være stygg, men er dette konsekvensen av at man ikke trenger grøntkort kurs med prøve?

Bør man ikke vite hvordan man starter spillet man har tenkt til å spille?



 digger (03. May 2010 01:07) *  IP
jada-jada og jeg trenger skrivekurs.


 John Lee H (03. May 2010 07:47) *  IP
Hehe, neida digger, vet godt hvor man skal stå når man skal slå ut.
Spørsmålet kom da en medspiller fortalte at det ikke var straff når ballen ble slått fra foran markørene, derav spørsmålet.
Har nu funnet ut at det ikke er straff i matchspill men 2 slag straff i slagspill. Dette visste sikkert du:)




 lp (03. May 2010 09:24) *  IP
Nå er det jo ikke hele sannheten, det med at det ikke er straff i matchspill... Motspiller kan bortse fra det uregelmessige utslaget eller han kan kreve slaget slått om igjen etter reglene. Det er ikke sånn i match at det er den som bryter en regel som velger om han vil ha straff eller ikke, det er motspilleren som velger om han vil forfølge regelbruddet eller ikke.

Hva hadde du valgt i match om din motspiller hadde pegget opp utenfor utslagsstedet og slått ballen OB? Hva hadde du gjort om din motspiller hadde pegget opp utenfor utslagsstedet og slått rett i hullet?



 gggggggggg (03. May 2010 09:27) *  IP
hvis han hadde slått HiO hadde jeg latt den gjelde!!
OB derimot, så hadde jeg latt slaget telle, og ny ball sagt i spill fra tee, som slag nr 3.



 lp (03. May 2010 09:45) *  IP
Nå skal jeg ikke bli for regelfiksert her, men vil bare understreke at om en spiller i match pegger opp sin ball utenfor utslagsstedet, slår ballen OB og motspiller velger å la slaget gjelde, så må spilleren droppe en ball så nær som mulig hvorfra siste ball ble spilt. Pegger han opp en ball fra tee, så er det et regelbrudd til...


 AR (03. May 2010 10:59) *  IP
Slår du OB fra utslaget, kan du pegge opp på nytt. Eller misforsto jeg deg, lp?


 lp (03. May 2010 11:10) *  IP
Hei,

AR - nei, tror ikke du misforsto.


les om det i Dec 11-5/3



 AR (03. May 2010 11:18) *  IP
Du har helt rett i dette meget sppesielle tilfellet. Siden han spilte fra feil sted må han droppe i følge Dec 11-5/3 og ikke pegge opp igjen som en følge av regelen om at motspiller kan godkjenne slaget. Den var finurlig! "He could not tee the ball because the original ball was not played from the teeing ground on the hole being played."


 jonag (03. May 2010 12:29) *  IP
Det er egentlig slik at spesialtilfellet er når man slår OB fra innenfor utslagsområdet. For alle andre steder man slår OB fra må man droppe så nære som mulig fra stedet man sist spilte fra.

I dette tilfellet "godkjenner" motstander at utslag fra utenfor utslagsstedet er gyldig og derved slår ikke spesialtilfellet "OB fra innenfor utslagstedet" inn.

Den skjønte alle eller ;-)



 AR (03. May 2010 12:37) *  IP
Klokkeklart, jonag!


 jonag (03. May 2010 22:21) *  IP
Nå skal jeg ikke være så nerdete og påstå at utslag utenfor utslagsstedet i match er en normal situasjon heller da, hehe.


 ??? (03. May 2010 22:46) *  IP
Likte betraktningen din lp.

Kan jo utvide den til om det er en selskapsrunde du og jeg spiller eller siste og kanskje avgjørede hull på ei STOR turnering. :-))))))



 John Lee H (08. May 2010 22:50) *  IP
Da tolker jeg det slik at de som skrev med store bokstaver / hadde negativ innstilling til ny grønt kort kurs IKKE kunne reglen :)
Takk LP!



 digger (09. May 2010 02:00) *  IP
John L.H.: Husk at tolkning ikke er din sterkeste side :)

1) Selvsagt kan jeg reglene. Jeg er over gjennomsnittlig interessert.

2) Det merkelige her er at hvis en medspiller påstår dette så tar det deg 1 minutt å slå opp i regelboka og finne svaret. Så hvorfor gjør du det ikke??

Jeg hilser deg og alle andre nye golfspillere velkommen. Jeg synes alle tiltak som kan føre til at flere begynner å spille golf er bra. MEN, et resultat av kortere opplæring blir nødvendigvis at regelkunnskapen ikke blir like god fra starten av. Dette sier seg vel selv.

Hvis du derimot allerede har spilt golf en stund, så er det jo bare enda merkeligere at du ikke slår opp i regelboka.



 John Lee H (09. May 2010 09:49) *  IP
Au da!
Siden dette er et forum for golf så syntes jeg det var av en viss relevanse, selv er jeg ikke over snittet innteressert i reglene men spør gjerne medspillere hvis jeg er i tvil, skulle jeg da få svaret som du kom med ovenfor så ville min runde være ødelagt.
God tur!



 digger (09. May 2010 11:57) *  IP
Det er da ingenting i veien med å spørre medspillere. Men, man bør ikke sluke alt rått som blir fortalt.
Etter runden kan man jo i ro og mak slå opp i regelboka og finne svaret. Dette var jo ikke akkurat en kompleks situasjon, men derimot noe man finner svaret på direkte i regelboka.

Hvordan klarer du å spille etter reglene hvis du ikke kjenner dem?



 John Lee H (09. May 2010 13:26) *  IP
Hvordan er det med etiketten?

Din "ovenfra og ned" holdning er noe på kanten spør du meg, men et imponerende svar på mitt enkle spørsmål skal du ha for!

Ha en fin søndag



 digger (09. May 2010 18:24) *  IP
John L.H.: Du misforstår totalt. Jeg er på DIN SIDE, MANN!!! HALLO!!!!!!!!!!!!!!!

Så alt for ofte ser jeg hvordan noen spillere bedriver vranglære. Særlig mid-hcp'ere i 30-40 årene har det med å forklare i det vide og det breie. Særlig hvorfor de er berettiget til fritak osv. (de samme synes ofte det er totalt unødvendig å merke ballen sin, selv om jeg tilbyr dem tusjen min etter at jeg har laget merker på ballen min.)

Hvis man da virkelig ønsker å lære, så ber man om at det vises til hvilken regel man anvender. Dessuten ville da en og annen luring ikke kommet så enkelt unna med sine småtriks.

Har selv opplevd at jeg ikke skulle få lov til å droppe fra rødt fordi de selv hadde hørt at det ikke var lov på akkurat det hullet!! Derfor blir jo alt bare tull om jeg skal høre på alle andre. Jeg ba dem vise til hvilken regel eller lokale regel som skulle kunne hindre meg i å droppe! De ble dritsure, jeg droppet og spilte videre.

Den siste setningen min i forrige innlegg kunne jeg spart meg for, men den var ikke like vondt ment, som den muligens kan oppfattes som.



Svar:
(Felter merket med * må fylles ut.)
Navn *
E-post
Innlegg *
(Useriøse, krenkende eller støtende innlegg, kan bli fjernet.)
 Tilbake til innleggsoversikten      (Her bruker du kun ett nick!)

 
 
Annonser









ANNONSÉR på Golfsiden - mer for pengene!
Interessert? Kontakt: ar@golfsiden.com
Tlf: 900 900 72