Tilbake til innleggsoversikten Tilbake
til første side Søk på GOLFSIDEN
Les mer
Her kan du legge inn: nytt innlegg
 Bjørn Bjerkaas - 23. Sep 2011 kl. 08:49 * IP
Hjelp til regeltolkning
Jeg er bosatt på Sri Lanka. I den lokale klubben praktiserer to ting jeg usikker på om er riktig og spør om hjelp. (Norsk Golf har ikke lenger regelspalte så jeg kan ikke spørre den kilden og det tar for lang tid å få svar).
1) Tre av hullene har vann fra 10 til 20 meter forran utslagsstedet. Når de slår ballen i vannet pegger de som regel opp igjen ballen og slår på nytt fra utslagstedet. Jeg har alltid trodd at man kun kan pegge opp når man setter en ball i spill på et hull. Når ballen går i vannet er den allerede i spill og kan ikke pegges opp på nytt, selv om man ønsker å slå ut fra utslagsstedet. Det blir jo det tredje slaget (med det ene straffeslaget).
2) Det er mange trær med hengende grener som omkranser fairwayene og det er ikke til å unngå at ballen noen ganger havner under grenene. Enkelte spillere hevder at det er ett straffeslag om køllen treffer en gren, blad eller stamme. Jeg mener det er en feiltolkning av regelen om straff for å forbedre spillemuligheten. Så lenge ingen grener er brukket eller bøyd unna før man svinger, så er det ikke straffeslag. Området er jo ikke klassifisert som hinder. Ekspertkommentarer tas imot med takk på b.bjerkaas@gmail.com om det ikke legges inn som innlegg på denne websiden.
Bjørn
|
 Odd Even (23. Sep 2011 09:20) * IP
Hei Bjørn, takk for spørsmålene. Kan jeg få svare på spørsmål 1?
Regel 26 gir deg rett til å slå en ny ball fra stedet du slo ballen ut i hinderet, med tillegg av ett slag.
Regel 26-1 sier at utslagsstedet ikke er en del av spillefeltet, så der gjelder andre regler for hvordan en ny ball skal settes i spill: Regel 20-5 sier at neste slag fra utslagsstedet kan skje med en ball som er pegget opp.
Regel 11-1 sier noe om pegging.
Den lokale klubben ser ut til å ha sitt på det tørre, paradoksalt nok.
 Odd Even (23. Sep 2011 09:31) * IP
Jeg la merke til at du ber om ekspertuttalelser. Jeg beklager således det forrige svaret mitt.
Vedrørende spørsmål 2, må jeg si at jeg burde sendes rett i fengsel hvis din lokale klubb har rett. Men det mener jeg de ikke har. En sving må vanligvis treffe noe annet enn ballen også. Ligger ballen i et hinder, finnes begrensninger på hva du kan treffe/berøre. Skulle din lokale klubb ha rett, er det ikke morsomt å være en notorisk duffer.
 Odd Even (23. Sep 2011 09:49) * IP
Obs, en liten korreksjon. Det er kapitlet "Definisjoner" som sier at utslagsstedet ikke er en del av spillefeltet.
 tilskuer (23. Sep 2011 12:22) * IP
Det er vel ingen grunn til å beklage Odd Even for du har jo helt rett. Regel 20-5 slår jo fast at om du ønsker eller må slå ditt neste slag fra der du slo sist, og dette er utslagsstedet, kan du pegge ballen opp. Dette er jo samme regel som vi bruker når vi slår utslaget Out of bounds og det er vel ingen som reagerer om vi pegger opp ballen da.
Regel 13-2 dekker det andre punktet.
Du har i utgangspunktet ikke lov til å forbedre leiet til ballen, området for standsen eller området for svingen ved å bøye og/eller brekke noe som gror eller står fast.
Men det er ikke noen straff hvis dette skjer under utførelsen av et slag, eller i baksvingen til et slag hvis slaget blir gjort. Har du ikke bøyet eller brukket noe er det uansett ingen straff for å berøre noe slikt, med unntak av løse naturgjenstander i et hinder.
 ??? (23. Sep 2011 20:41) * IP
Likte problemstillingen din Bjørn. Legg inn spørsmålet ditt her, Bjørn http://www.golfregler.no/wip4/
så får du eksperthjelp.
 Bjørn Bjerkaas (24. Sep 2011 11:09) * IP
Kommentar til tiskuer. Ditt svar til spørsmål 1 er der det samme som legges til grunn her i min klubb: at en ball i vann skal vurderes på samme måte som en ball som er "out of bounds". Det mener jeg ikke er riktig. En ball som går rett "out of bounds" fra utslagsstedet har aldri vært i spill og ny ball mås settes i spill. Ball i vann har kommet i spill og en ball i spill kan ikke pegges opp på nytt etter min mening,
Svar fra både deg og Odd Even ser ut til å være enig med meg.
 Bjørn (24. Sep 2011 11:23) * IP
Tre ord har fallt ut i siste setning. Det skal stå "svar fra både deg og Odd Even vedrørende spørsmål 2".....
 Bjørn (24. Sep 2011 11:26) * IP
Svar til ???
Takk for tipset. Jeg skal legge spørsmålene inn på din anbefalte webside., i hvert fall spørsmål 1.
 tilskuer (24. Sep 2011 15:38) * IP
Du må gjerne spørre Nils men du vil få samme svar.
Regel 20-5 sier følgende:
"Når en spiller velger eller er forpliktet til å gjøre sitt neste slag hvorfra et tidligere slag ble gjort, må han gå frem som følger:"
Legg merke til at det ikke har betydning om han velger å spille fra samme sted; f.eks etter regel 26 vannhinder eller regel 28 uspillbar ball, eller om han må spille ny ball etter regel 27. I begge tilfeller:
" På utslagsstedet: Ballen som skal spilles må spilles innenfra utslagsstedet. Den kan spilles hvor som helst innenfra utslagsstedet og kan pegges opp.
Altså er det helt greit å pegge opp ballen for sitt tredje slag fra utslagsstedet hvis du topper ballen ned i vannhinderet på utslaget.
 Odd Even (24. Sep 2011 19:17) * IP
Takk for tilliten, Bjørn.
Du har rett i at en ball i vannhinder ikke skal behandles etter samme regler som en ball som går OB. Men fremgangsmåten for å sette en ny ball i spill er likevel den samme når det gjelder spørsmålet ditt.
En enkel forklaring får du hvis du først leser regel 28, som sier at en ball i vannhinder ikke kan erklæres uspillbar. Da skulle man tro at man får gå fram til vannet, og droppe en ball der fremme. Ja, det kan du gjøre, men regel 26-1 pkt a sier at du kan spille en ny ball fra stedet du slo den første ballen fra.
Hvis den første ballen lå på utslagsstedet, har du alltid rett til å pegge den opp. Det kan du altså lese om i regel 20-5 pkt a. It´s a sad and beautiful world.
 Bjørn (25. Sep 2011 13:10) * IP
Glimrende. Jeg takker for gode innlegg og god hjelp. Jeg har ikke flere argumenter så da vet jeg at jeg kan pegge opp uansett årsak når jeg velger å slå ut fra tee.
 Odd Even (25. Sep 2011 19:53) * IP
Det er godt. Men husk definisjonen på utslagssted.
Jeg siterer fra regelboken:
“Utslagsstedet” er startstedet til hullet som skal spilles. Det er et rektangulært område, to køllelengder i dybde, der fronten og sidene er markert med ytterkantene av to merker. En ball er utenfor utslagsstedet når hele ballen ligger utenfor utslagsstedet.
Men:
Hvis du bare lykkes med å slå ballen en meter eller to forbi markeringene (og den fremdeles ligger på det kortklipte), kan du ikke pegge opp ballen. Det kan du heller ikke hvis du har havnet på et annet hulls utslagssted, fordi da ligger du ikke på utslagsstedet til det hullet du spiller.
 Bjørn Bjerkaas (27. Sep 2011 08:22) * IP
Odd Even. Hvis vi skal holde oss til konklusjonen om at hvis man havner i vann forran utslagsfeltet kan man gå bakover i flagglinjen til det markerte utslagsfeltet og pegge opp på nytt om ønskelig. Hvis du i et annet tilfelle misser på ballen og den havner en meter forbi utslagsfeltet, kan man om ønskelig ta ett straffeslag og gå bakover i flagglinjen til man kommer innenfor det markerte utslagsfletet og pegge opp. Det skulle ikke være forskjell på om man havnet i vann eller ikke. (Hvis vannet foran utslagsstedet er på 200 m, vil nok de fleste ønske å bruke driveren i stedet for 3-metallet for å sikre at man kommer over selv om detkoster et straffeslag.) Er vi enige i tolkningen?
 Odd Even (27. Sep 2011 08:35) * IP
Flagglinjen har ikke noe med dette å gjøre hvis du velger å slå en ny ball fra stedet du slo den første ballen. Da dropper du en ny ball på spillefeltet, men pegger opp ballen (hvis du ønsker) fra utslagsstedet.
Dropping i flagglinjen gjelder bare når du har havnet i vannhinder (gule staker), og velger å droppe en ny ball etter regel 26-1 (unntatt pkt a).
 Odd Even (27. Sep 2011 08:56) * IP
Bjørn, det kan være at dere kommuniserer litt forbi hverandre der borte i Sri Lanka. Dine venner tar antakeligvis regel 26-1a i bruk, mens du antar at de anvender seg av regel 26-1b. Da forstår jeg at du undrer om man kan pegge opp ballen på utslagsstedet. Men svaret blir det samme. Også hvis du anvender regel 26-1b (hvis flagglinjen går gjennom utslagsstedet) kan man pegge opp, som redegjort for ovenfor.
 lp (27. Sep 2011 11:22) * IP
Når kan man pegge opp en ball på teestedet?
* Ved utslag på hullet
* Når man vil slå et slag hvorfra forrige slag ble gjort (20-5) på hullet og dette er fra teestedet
I alle andre situasjoner vil det medføre straff å pegge opp en ball på teestedet
Situasjonene kommer fra bruk av reglene 26, 27 og 28
 Odd Even (27. Sep 2011 12:12) * IP
Hm. Jeg glemte at man kan droppe i flagglinjen hvis man erklærer ballen for uspillbar. Men en ball i vannhinder kan som sagt ikke erklæres uspillbar, og regel 26 blir derfor gjeldende.
 Odd Even (27. Sep 2011 12:23) * IP
Jeg vil gi Ip rett. Det betyr, Bjørn, at dine lankesiske venner tar feil hvis de går frem etter regel 26-1b, men rett hvis de går frem etter regel 26-1a. Bare du vet om de holder på med å peke ut flagglinjen der oppe på tee, eller om de bare pegger opp en ny ball. Det har du ikke sagt noe om.
 DA (27. Sep 2011 12:43) * IP
Det er uinteressant hva de driver med på Tee-stedet i forhold til flagglinje.
Pegger de opp og slår en ny ball fra teestedet, så er det enten:
1. Fordi første ball er i vann, og de velger å slå fra Tee istedet for å droppe ved vannet der den gikk ut. (Hvis de hadde gjort det, så hadde de hatt 2 valg til, enten 2 køllelengder, eller flagglinje)
2. Fordi de slår en provisorisk.
3. Fordi første ball er OB.
Slutt å lag dette så vanskelig.
 Odd Even (27. Sep 2011 13:09) * IP
eller
4. Fordi spilleren har erklært sin ball uspillbar.
Utdrag fra regelboken:
20-5. Slå neste slag hvorfra tidligere slag ble slått.
Når en spiller velger eller er forpliktet til å gjøre sitt neste slag hvorfra et tidligere slag ble gjort, må han gå frem som følger:
(a) På utslagsstedet: Ballen som skal spilles må spilles innenfra utslagsstedet. Den kan spilles hvor som helst innenfra utslagsstedet og kan pegges opp.
Se, det er ikke så vanskelig.
 Dr. Green (27. Sep 2011 22:16) * IP
@DA,
" første ball er i vann, og de velger å slå fra Tee istedet for å droppe ved vannet der den gikk ut. (Hvis de hadde gjort det, så hadde de hatt 2 valg til, enten 2 køllelengder, eller flagglinje)" - Dette betinger sidevannshinder (rødt) og gir i tillegg muligheten til å droppe på motsatt side av sidevannhinderet, emn ikke nærmere hullet.
Vannhinder (gult) gir deg KUN lov til å droppe i flagglinja eller derfra du slo ditt forrige slag.
@Odd Even,
"Den kan spilles hvor som helst innenfra utslagsstedet og kan pegges opp." Dette er for å presisere innenfor det området du har lov til å benytte på første utslag (linjen mellom "klossene" og inntil to køllelengder bakover - ikke hele teebokse).
 JK (27. Sep 2011 22:31) * IP
I følge reglene kan du alltid velge å slå ny ball, også om du er midt i fairway... Ny ball fra Tee kan pegges opp...
|
|