Tilbake til innleggsoversikten Tilbake
til første side Søk på GOLFSIDEN
Les mer
Her kan du legge inn: nytt innlegg
 Flaggkommandøren - 02. Aug 2005 kl. 12:57 * IP
Flagg på greenen
Hei dere regelkyndige!
Jeg har fått oppfattelsen av at et flagg som ligger på greenen ikke må løftes når en putt kommer i dets retning, fordi det medfører 2 straffeslag for vedkommende som tar i flagget, uansett hvem dette må være. Er tolkningen av regel X riktig?
Hvis det ovenfor nevnte stemmer, hva skjer hvis det er en i spillet ikke deltakende person som løfter flagget? Ingen straff blir utdelt, skulle jeg mene. Eller søker man da etter blodsbånd og annen sosial tilknytning mellom spillere og forbryteren? (spøk, spøk).
|
 birdie (02. Aug 2005 13:28) * IP
Flagg på greenen må ikke flyttes etter at ballen er satt i bevegelse. I så tilfelle tildeles 2 straffeslag til den som putter.
 Flaggkommandøren (02. Aug 2005 13:30) * IP
Det er altså fritt fram for meg å løfte flagget etter at medkonkurrenten min har satt i gang putten, og dermed påføre ham to ekstra slag på hullet?
 Håkon (02. Aug 2005 13:50) * IP
Det er to straffeslag til den som løfter flagget etter at ballen er satt igang fra green, ikke til den som putter. Med mindre han som putter ikke anmoder den andre om å ta flagget etter at putten er slått.
 Flaggkommandøren (02. Aug 2005 14:10) * IP
Jeg har inntrykk av at flagget under ingen omstendigheter må røres etter at ballen er satt i bevegelse? Hvilke regler er det vi anvender i dette tilfellet?
 Håkon (02. Aug 2005 16:35) * IP
Jeg var nok uklar i mitt forsøk på forklaring.
Det jeg mente var at han som putter pådrar seg straffeslag hvis han flytter flagget eller får en annen til å flytte det etter at han har puttet.
 Carl (02. Aug 2005 19:28) * IP
Flaggkommandøren har rett. Regel 17-1, Decision 17-1/7.
 eldric (02. Aug 2005 21:51) * IP
17-2. Pass uten fullmakt
Hvis en motspiller eller hans caddie i matchspill eller en medkonkurrent eller hans caddie i slagspill, uten spillerens godkjennelse eller forhåndskjennskap, passer, fjerner eller holder opp flaggstangen under slaget eller mens ballen er i bevegelse og handlingen kunne innvirke på ballens bevegelse, pådrar motspilleren eller medkonkurrenten seg straffen som gjelder.
flaggkomandøren har feil. Det er han som får straffen.
 Flaggkommandøren (03. Aug 2005 07:45) * IP
Men Eldric, regel 17-1 sier: "Hvis flaggstangen ikke blir passet, fjernet eller holdt opp før spilleren slår et slag, må den ikke passes, fjernes eller holdes opp under slaget eller mens spillerens ball er i bevegelse hvis dette kan influere på ballens bevegelse."
Straffen er som for brudd mot regel 17-2. Da tolker jeg det slik at enhver - reglene 17-1 og 17-2 sett under ett - får straff hvis han løfter flagget mens ballen er i bevegelse, så sant ballen står i fare for å treffe flagget.
 Mr Bean (10. Aug 2005 11:20) * IP
Spørsmålet gjalt straff for å flytte flagg som LIGGER på greenen. Siste innlegg omhandlet straff for å røre flagg som står i hullet.
Eller er vel et flagg kun når det står i hullet?
 Flaggkommandøren (10. Aug 2005 11:37) * IP
Mr Bean, det handler om et flagg som ikke er passet. Enten det ligger på greenen eller står i hullet, så må du ligge unna til ballen er kommet til ro, så sant ingen er utpekt til å være flaggpasser før slaget slås.
Noen har sagt, at den sikreste måten å unngå å treffe et tre på, er å sikte direkte mot det. På samme måte vil sikkert noen hevde at det i hvert fall ikke er noen fare for at ballen skal treffe flagget hvis det står i hullet (ref regel 17-1, siste ledd).
 Sol (12. Aug 2005 22:29) * IP
Det stemmer ikke herr Flaggkommandør. Å sikte på treet er den sikreste måten å få inn ett rett slag på og så så bortkastet da, rett på treet.
 Espen Ødegaard (24. Aug 2005 22:05) * IP
Bestemmelsene om flaggflytting i regel 17 er i det vesentlige en spesialisering av det generelle fobudet i regel 1-2 mot å gjøre noe som påvirker ballens posisjon eller bevegelse.
 Jimmy McFly (25. Aug 2005 11:38) * IP
Er egentlig dette noe stort problem??? Det er vel for pokker bare å legge flagget et sted på greenen det er veldig liten sjanse for at ballen skal treffe det. Dette er en latterlig problemstilling....
 Relaxed (25. Aug 2005 12:10) * IP
Jeg har samme holdning til vannhindere, bunkere og GUR, Jimmy. Jeg bare slår slik at jeg aldri havner der. Da blir jo regler om hva jeg skal gjøre i slike forhold det rene tullball.
 Enig med Jimmy (25. Aug 2005 12:28) * IP
Problemstillingen om at du ikke får berøre grunnen i hindere er også latterlig. Det er bare å ikke gjøre det. Så enkelt. Unngå straff for å treffe sin egen bag? Sett den bak deg. Unngå straff for dobbeltslag? Ikke slå dobbeltslag.
 Bagpipebirdie (25. Aug 2005 17:03) * IP
Herregud, så trangsynte noen er.
dette handler ikke om hva man BØR gjøre for å unngå straff. Det handler om hva som gjelder dersom man gjør noe som skal medføre straff.
til deg sier jeg bare: for å være sikker på en lav score: ikke spill.
 Jimmy McFly (26. Aug 2005 08:18) * IP
Greit nok det, men at man treffer flagget som ligger på greenen når man putter er jo utrolig klønete. Det var det som var poenget mitt....
 Flaggkommandøren (26. Aug 2005 14:59) * IP
... og likevel har alle opplevd det.
 Asbjørn Ramnefjell (26. Aug 2005 16:32) * IP
Hvis golfspillere har opplevd å treffe flagget når det ligger på greenen, har de gått for lite caddie.
 Bagpipebirdie (27. Aug 2005 00:47) * IP
hva mente du med det Asbjørn?
og Jimmy:
alle er enige om at det er klønete, men spørsmålet handlet ikke om det, ikke sant?
 Asbjørn Ramnefjell (27. Aug 2005 15:20) * IP
Når du går caddie for spillere som kan både etikette og har litt erfaring, lærer du fort hvor du skal stå når andre spiller og hvor flagget skal legges på greenen.
|
|