Leserbrev Golfbutikken Golfreiser Golfutstyr Smånotiser Ukens turneringer Lær om golf
Meny
Norske/svenske baner
Innendørsgolf
Golf på Internet

Vitser

Profesjonell golf
Ukens golftips
Golf på TV
ARKIVET
Golfaksjebørsen
Tilbake til første side
 
Sitatet

It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand. I beat people up.

Muhammad Ali

Tilbake til første side
 
Innlegg


Tilbake til innleggsoversikten   Tilbake til første side   Søk på GOLFSIDEN Les mer  

Her kan du legge inn:
nytt innlegg
 Gjest - 04. Jun 2009 kl. 19:50 *  IP
Bevegelse av køllen fremover gjort i den hensikt å ...

Hei. Kanksje litt klønete av meg å ikke vite dette, men her trenger jeg litt hjelp, da jeg må innrømme at jeg har glemt regelen.

Situasjon: Jeg står på spillfeltet, skal slå, chippe, pitche eller putte, og kommer borti ballen under det som er ment som en prøvesving eller en 'prøveput' (svinger altså kølle eller putter mellom egne føtter og ballen i den hensikt å finne riktig hastighet, følelse etc.). Dette har forekommet to ganger i flighter jeg har gått i i år. Den første gangen (chip foran green) var de andre i flighten klare på at dette ikke skulle regnes som slag, og at det derfor heller ikke tilkom noen straffeslag. Den andre gangen var det snakk om putting, og en deltaker i flighten var veldig klar på at straffeslag skulle gis hvor som helst på spillfeltet når man kom borti ballen under prøvesving (prøveput). Hva er riktig? På forhånd takk.
 lloyd (04. Jun 2009 20:17) *  IP
det er ett straffeslag hvis du forårsaker at din egen ball flytter seg uten at en regel tillater det etter regel 18-2... og det gjelder overalt... så deltakeren i den siste ballen har rett...

(jeg tar det for gitt at ballens posisjon har blitt flyttet og du ikke bare har berørt den)


Husk at utført slag med hensikt å treffe ballen, der du faktisk bommer på ballen (altså komplett motsatt), telles som ett slag... ( hvis det skulle være tvil her også)



 jonag (04. Jun 2009 21:17) *  IP
og så må ballen legges tilbake der den var da det ikke er et slag.


 ! (04. Jun 2009 23:27) *  IP
Riktig som lloyd og jonag sier.
Gjorde samme tabben med putteren på Galvin Green kvalikken på Kjekstad i år. Skulle bare sette putteren på plass bak ballen, men fikk en liten "yip", og flyttet ballen 2 cm. Sa ifra, dommer var i nærheten, og bekreftet at straffeslag var på sin plass, og at ballen skulle flyttes de (stakkarslige) 2 cm tilbake...



 Golfy (04. Jun 2009 23:44) *  IP
Har et spørsmål der, som ! gjorde, selv om det ikke var meningen å flytte ballen, kan man ikke regne det som et slag og slå videre fra der ballen ligger? Hvis man ligger i en ekstrem utforbakke og kommer så vidt borti ballen rett før man skal slå og ballen ruller ned bakken og går i hullet, må man alikavel legge ballen tilbake med straff? Hvem kan bestemme om et slag er tilsiktet eller ikke? Er det her Etikette og god samvittighet kommer inn? =)


 lloyd (04. Jun 2009 23:45) *  IP
det morsomme kommer når du adresserer ballen og den flytter seg såvidt for så å legge seg tilbake på samme punkt den opprinnelig lå.... eller den flytter seg etter adressering men før balltreff (altså i baksving)


korrekt svar her er i første eksempel: ingen straff
eksempel 2: 1 straffeslag og spill videre på den der den ender opp etter fullført slag.



 lloyd (04. Jun 2009 23:46) *  IP
Golfy: det er korrekt... hvis du hadde til hensikt å treffe ballen, er det et slag...
Å hevde du slo ett slag når du i virkeligheten kløna det til og skumpa borti den... er rett og slett juks...



 Gjest (05. Jun 2009 00:16) *  IP
OK, takk for hjelpen. Da sitter den regelen i hvert fall :)


 Sigbjørn (05. Jun 2009 07:57) *  IP
På Teested er det ikke straff, om du kommer borti ballen, uten at du har til hensikt å slå den, har ballen forlatt teested, er den i spill, og da er det straff uansett om du får ballen til å flytte på seg?


 Wilson (05. Jun 2009 08:05) *  IP
lloyd

Der lærte jeg noe nytt. Jeg ga meg selv 2 straffeslag i en konkurranse da ballen rullet 3 cm like før jeg traff den. Det skulle altså ha vært bare ett. Jeg ga meg 2 fordi jeg oppfattet at jeg hadde spilt ballen fra feil sted.
Altså ett for rull og ett for at jeg ikke la den tilbake.(noe som ville være umulig ;-) )
Greitt å vite neste gang.




 lloyd (05. Jun 2009 08:42) *  IP
Wilson: Så lenge forflytningen av de 3 cm skjedde mens du svingte, så er det kun ett straffeslag ;) (altså etter addressering er fullført, men før balltreff)

Den "spill fra feil sted" regelen er ganske kompleks (blant annet må man definere om man har dratt fordel av å spille fra nytt sted...), men skulle altså ikke vært benyttet i ditt tilfelle...


Men her er en nøtt:

Spiller X ser at ballen sin forflytter seg i sin take-away. Han oppfatter dette og prøver avslutte sitt slag (for å flytte ballen tilbake og begynne rutinen sin på nytt). Dessverre klarer ikke spiller X å stoppe sin sving før køllehodet har passert "impact-posisjon" og en full release er gjort. Men, tvang spilleren køllen over/på siden av ballen for å unngå å treffe den, og traff IKKE ballen, men han har altså nesten fullført sin sving. Hva er korrekt?

A) Ett straffeslag for at ballen flyttet seg, og ett slag for å ha (prøvd) å slå den. Køllehodet stoppet ikke før ballen, dermed er det ett slag. Ballen legges tilbake og han slår på nytt

B) Ett straffeslag for at ballen flyttet seg, ingen straffeslag for svingen fordi spilleren ikke hadde til hensikt å treffe den (Husk han hadde hensikt å treffe den da han begynte svingen). Ballen legges tilbake og han slår på nytt





 Pølse med brød (05. Jun 2009 13:59) *  IP
Jeg mener bestemt at det på greenen først er straffeslag når du har adressert ballen, hvis du kommer borti ballen før du har adressert er det vel ikke straffeslag? eller er jeg på jordet nå??

Eller er ballen i spill fra du har tatt bort markeringen?

Kjenner at jeg muligens har gjort feil på dette uten å være klar over det...




 jonag (05. Jun 2009 15:57) *  IP
i det øyeblikket ballen er i spill er det straff for å påvirke den til å bevege seg. Er bevegelsen forårsaket av alt annet enn et slag og vind eller gravitasjon skal ballen legges tilbake.

Når man har slått første slag fra tee uansett om man har truffet ballen eller ikke er ballen i spill.



 Provisorisk (05. Jun 2009 16:30) *  IP
Hvis du i baksving ser at ballen flytter seg men fortsatt gjør svingen ferdig og treffer perfekt på ballen i bevegelse er det vel ikke noe straff??


 Wilson (05. Jun 2009 20:40) *  IP
Jo Provisorisk. Det var det som skjedde med meg. Altså ett slag, og ikke to. ;-)

Men, hvis du slår fra tee og ballen ruller av peggen akkurat før du treffer den er det ikke straffeslag. Da er ikke ballen satt i spill når det skjer. Det skjedde med meg på et matteutslag. Det beste er at utslaget ble bra selv om jeg traff ballen da den var på vei ned fra peggen.



 digger (05. Jun 2009 21:29) *  IP
lloyd- Mitt forslag er:
Ballen beveger seg etter at spilleren har adressert ballen (han var jo til og med i baksvingen) så han vil bli dømt til å ha forårsaket at ballen flyttet seg.
Hvis han klarer å overbevise dommeren at han ikke hadde til hensigt å treffe ballen vil han kun bli idømt ett straffeslag for å ha flyttet ballen og ballen skal bli lagt tilbake.



 Provisorisk (05. Jun 2009 21:44) *  IP
er dere sikre på at dere får straffeslag?


 lloyd (05. Jun 2009 21:48) *  IP
korrekt digger.


Husker definisjonen på hensikt/slag ble diskutert heftig en gang Tiger ikke klarte stoppe køllehodet før det var forbi impact/ballens posisjon (uten at han var borti ballen). Med andre ord ble konklusjonen at du kan addressere og svinge fullt igjennom uten å være borti ballen og det skal IKKE telles som slag (så fremt du ikke hadde til hensikt å treffe den)


I andre enden... hvis du f.eks. slår en superdøff.. dvs at køllen blir sittende fast i bakken før den når frem til ballen... så er det å regne som et slag (selv om køllen ikke har passert ballens posisjon)


 jonag (05. Jun 2009 23:48) *  IP
fra definisjon av et slag:
"A "stroke" is the forward movement of the club made with the intention of striking at and moving the ball, but if a player checks his downswing voluntarily before the clubhead reaches the ball he has not made a stroke."

Tror man har en tendens til å la Tigern få lov til vel mye.

Dersom ballen beveger seg etter at svingen er startet er det ingen straff i utgangspunktet. Men om spilleren var årsak til at den beveget seg er det likevel 1 slag i straff. Dette siste gjelder ikke når ballen slås fra pegg før den er i spill. Se regel 11-3 og 14-5



 lp (06. Jun 2009 00:01) *  IP
Kommentar til Pølse med brød:

På greenen er ballen i spill når ballen er lagt tilbake - uavhengig om markeringen er fjernet eller ikke. Så om ballen er lagt tilbake, markøren fortsatt ligger der, spiller går 2 skritt bakover for å sikte en siste gang, og så begynner ballen å rulle pga et eller annet (vind osv), så skal ballen spilles som den ligger.



 lloyd (06. Jun 2009 00:58) *  IP
den definisjonen av et slag er i mine øyne latterlig (selv om den står i regelboka)... "forward movement" står det... det vil i praksis si at du kan ha intensjon om å treffe ballen når du svinger bakover.. men må ombestemme deg FØR du beveger køllen mot ballen for å unngå at det skal telle som et slag hvis du "bommer med overlegg"... Når det er sagt så tror jeg vel alle må ha ombestemt seg før nedsving hvis de skal ha sjans til å stoppe.... bortsett fra Tiger.. hehe



Her ser du Tigers eksempel (I Masters var det faktisk):
http://www.youtube.com/watch?v=N7VinYAd6aQ



Svar:
(Felter merket med * må fylles ut.)
Navn *
E-post
Innlegg *
(Useriøse, krenkende eller støtende innlegg, kan bli fjernet.)
 Tilbake til innleggsoversikten      (Her bruker du kun ett nick!)

 
 
Annonser









ANNONSÉR på Golfsiden - mer for pengene!
Interessert? Kontakt: ar@golfsiden.com
Tlf: 900 900 72