|
Sitatet |
It's
just a
job.
Grass
grows,
birds
fly,
waves
pound
the
sand. I
beat
people
up.
Muhammad
Ali
|
|
Tilbake
til første side |
|
|
|
Innlegg
|
|
Tilbake til innleggsoversikten Tilbake
til første side Søk på GOLFSIDEN
Les mer
Her kan du legge inn: nytt innlegg
 Testogolfer - 04. Aug 2008 kl. 20:34 * IP
Regelspørsmål fra helgens amatour
I helgen skjedde det noe underlig.den ene spilleren i flighten min slår en putt 10cm kort.han går bort og vipper ballen opp i hånda med putteren.idet han skjønner hva han har gjort,begynner diskusjonen.hvor mange straffeslag?vi tilkalte dommer og fikk hjelp.senere har jeg blitt fortalt at dommeren tok feil,så kan noen av de regelkyndige her inne ta seg bryet med oppgaven?spilleren endte langt nede på listen så straffen påvirket ikke i stor graf,men det
Hadde vært kjipt om det avgjorde turneringen...
|
 Aagolf (04. Aug 2008 20:37) * IP
Det interessante er hva han gjorde etterpå.
Se regel 3-2
 Aagolf (04. Aug 2008 20:39) * IP
Jeg forutsetter at dere spillte slagspill :-)
 Testogolfer (04. Aug 2008 20:48) * IP
Har regelboken i bagen som ligger i bilen.han la ballen der den lå og puttet den i hull.ja vi spilte slagspill.hvilken straff er korrekt?ballen lå på green da han plukket den opp med putteren-er det et slag?han traff seg selv etter slaget-er det straff?ballen landet ikke på greenen igjen,før han plasserte den
 Aagolf (04. Aug 2008 21:00) * IP
OK.
Han har altså korrigert og hullet ut og unngår derved en tur i dusjen.
Han pådrar seg imidlertid 1 straffeslag for brudd på regel 18-2 i og med at han løftet ballen. Dersom han ikke markerte ballen før han løftet blir det 2 straffeslag som er den generelle straff for R. 18.
 Aagolf (04. Aug 2008 21:02) * IP
OK. Det gikk litt fort
Han har altså korrigert og hullet ut og unngår derved en tur i dusjen.
Han pådrar seg imidlertid 1 straffeslag for brudd på regel 18-2 i og med at han løftet ballen. Dersom han ikke markerte ballen før han løftet og slo et slag på ballen blir det 2 straffeslag som er den generelle straff for R. 18.
 vest (04. Aug 2008 22:15) * IP
rett straff i den aktuelle situasjonen er 1 slag for å løfte ball i spill uten å markere.. R18-2a
 Testogolfer (04. Aug 2008 23:24) * IP
Oki.det var altså ikke et slag når han brukte putteren til å løfte opp ballen?han fikk to straffeslag av dommeren
 Aagolf (05. Aug 2008 01:12) * IP
Nei. Det er ikke et slag. Se definisjon av et slag.
Det er helt rett som Vest skriver når ballen ble lagt tilbake på samme plass.
1. straffeslag. R-18-2a for å flytte ball i spill uten markering.
 Hvor (05. Aug 2008 09:22) * IP
Hvor var dette da?
 testogolfer (05. Aug 2008 23:37) * IP
på kongsberg
 jonag (06. Aug 2008 10:35) * IP
hvilken regel ble brukt for å rettferdiggjøre 2 slag ?
Regel 18 er såpass viktig og dekker såpass mange hendelser at det er merkelig at dommer kan få til å unngå å dømme etter noen annet i denne hendelsen. Regel 18 gir 1 slag straff for å flytte ballen når den blir lagt tilbake.
Regel 19 derimot om å stoppe en ball i bevegelse gir 2 slag straff, men da må ballen være i bevegelse. Om man ikke gjør et slag på ballen er den ikke i bevegelse etter def. Kan ikke se at spiller har gjort et slag på ballen her. Et slag er en klar handling som man ikke tar feil av som observatør.
Regel 20 om å unnlate å markere ballen gir 1 slag straff dersom ballen legges tilbake.
Jeg leser at:
1. spiller ikke gjorde et slag på ballen
2. unnlot å markere ballen
3. eller flyttet ballen ved en forglemmelse
2 og 3 gir 1 slag straff dersom ballen legges tilbake.
Synes dette er "barnelærdom" for en dommer.
 Aagolf (06. Aug 2008 13:01) * IP
Det er det nok også Jonag. Jeg tviler derfor på at "oppgaven" er korrekt gjengitt.
Jeg har en sterk mistanke om at ballen er plassert på feil sted og at Dec 20-7c/1 kommer til anvemdelse.
Dette kan en ikke lese av fremstillingen til TS, men det virker veldig sannsynlig av den tilfeldige måte som ballen ble løftet på.
 Aagolf (06. Aug 2008 14:13) * IP
Dette fremgår jo også av R 20-7c.
Dette er jo også et typisk tilfelle hvor det dersom der er tvil om riktig sted skal dette holdes mot spilleren.
 digger (06. Aug 2008 14:20) * IP
Det jeg synes er rart, er at en spiller nærmest har en så feil innarbeidet rutine.
 Aagolf (06. Aug 2008 14:42) * IP
Det er en utbredt "sport" i selskapsrunder å "gi bort" korte putter.
Så melder en seg på en konkurranse og ender rett i dusjen dersom ikke medkonkurrentene gir raskt beskjed.
Det er bare tull ikke å hulle ut i slagspill. Det tar ikke lang tid og en er helt trygg på riktig score.
 digger (06. Aug 2008 15:31) * IP
Enig, dersom en putt er "given", bør den faktisk være "umulig" å misse og derfor kan man umulig bruke lang tid på å putte den i hullet. Det finnes derfor ingen god grunn til ikke alltid å hulle ut.
 Testogolfer (06. Aug 2008 21:44) * IP
Dommern ble tilkalt før ballen ble lagt tilbake.vi var alle enige om hvor ballen lå.prøver ikke å henge ut dommeren,men greit å vite hvis det skjer igjen.det var spillerens første turnering-hvis vi skl tro han(noe jeg gjør:)) takk for hjelpen Aage og jonaq
 Aagolf (06. Aug 2008 22:12) * IP
Jeg tror nok uansett at dommeren har gjort rett.
Han må jo ha henvist til en regel som dere må ha hørt så bare kom med den.
Den skal jo også stå oppført i dommerrapporten som arrangørklubben får kopi av.
Som involvert i saken er det bare å sende en mail til Kongsberg i neste uke så får du denne av turneringslederen.
 Hvem er aagolf? (07. Aug 2008 14:11) * IP
Aagolf prøver stadig vekk å uttale seg om golfregler og lignende. Noe kan han, men mye er direkte feil.
Dette gjør Aagolf til en svært lite troverdig kilde.
 Aagolf (07. Aug 2008 16:30) * IP
Det kan da umulig være så farlig så lenge vi har en så uttfyllened og dyltig person som Hvor og Hvem er aagolf til å korrigere meg.
Jeg føler meg helt trygg nå på at alle får riktig informasjon fremover.
|
Tilbake til innleggsoversikten (Her bruker du kun ett nick!)
|
|
|
|
|
Annonser |

ANNONSÉR
på Golfsiden - mer for pengene!
Interessert? Kontakt:
ar@golfsiden.com
Tlf: 900 900 72
|
|
|
|
|
|
|
|
|