Leserbrev Golfbutikken Golfreiser Golfutstyr Smånotiser Ukens turneringer Lær om golf
Meny
Norske/svenske baner
Innendørsgolf
Golf på Internet

Vitser

Profesjonell golf
Ukens golftips
Golf på TV
ARKIVET
Golfaksjebørsen
Tilbake til første side
 
Sitatet

It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand. I beat people up.

Muhammad Ali

Tilbake til første side
 
Innlegg


Tilbake til innleggsoversikten   Tilbake til første side   Søk på GOLFSIDEN Les mer  

Her kan du legge inn:
nytt innlegg
 Aagolf - 15. Jun 2008 kl. 22:15 *  IP
Så har det vært en ny helg med mange underlige situasjoner.

Selv var jeg vitne til en stakkars dame på hull 18 som var så uheldig å pegge opp foran utslagsmerkene og slå OB. Opgitt pegger hun opp igjen godt bak utslagsmerkene og slår sin neste ball under en busk.
Damen var nydelig kledd og for ikke å bli våt på knærne tar hun håndkledet og legger ned før hun kneler på dette og slår ballen ut fra busken.
Deretter bruker hun fire slag inn på greenen hvor en medkonkurrent opplyste at hun markerte ballen hennes og satte den tilside. I sin oppgitthet over spillet glemte damen å legge ballen tilbake før hun hullet ut med ett slag.
Deretter gikk de begge til klubbhuset for å kontrollere og innlevere scoren.
Jeg er sikker på at denne sidens dyktige spillere allerede har funnet ut hvor mange slag damen skal føre på hullet .-)
 Stian (15. Jun 2008 23:45) *  IP
Du skulle tatt henne til siden og forklart ett og annet, dette er rett og slett helt forkastelig oppførsel. Godt observert!


 E (16. Jun 2008 00:00) *  IP
13?


 Aagolf (16. Jun 2008 07:16) *  IP
Stian.
Det er vel ikke riktig for en som kun nyter synet av damer i spill å ta en av dem til side?
E.
13 er det samme tallet som disse damene ble enige om.
Det kan jo da selvfølgelig være riktig, men flere av tilskuerne mente at det var en disksituasjon her.
Det er jo til stadighet flere lynskarpe debattanter som er gjengangere på dette forum så vi kan sikkert få en avklaring på dette. :-)



 Preben (16. Jun 2008 09:16) *  IP
Aagolf,humor er ikke din sterkeste side! Hva er vitsen?


 Aagolf (16. Jun 2008 09:27) *  IP
Nei det er nok ikke det Preben.
Jeg kan ikke se hva som kan være humoristisk med en dame som sliter i en turnering.
Jeg synes bare synd på damen.



 FriDropp (16. Jun 2008 09:29) *  IP
Hvis du synes synd på damen, hvorfor henger du henne ut på Internett?


 digger (16. Jun 2008 09:30) *  IP
2 straffeslag, pegge opp utenfor tee, dec 11-4b/6.
1 slag, in bak busken.
2 straffeslag, bygge/forbedre stancen rule 13-2
1 slag, ut fra busken.
4 slag inn på green.
2 straffeslag for spill fra feil sted rule 20-7c (ikke alvorlig regelbrudd).
1 slag, huller ut.
= 13 slag.



 tilskuer (16. Jun 2008 09:39) *  IP
Eng med digger.
Det er greit å merke seg at det første slaget "utenfor" teestedet ikke teller med, kun straffeslagene.





 Ingen score (16. Jun 2008 09:47) *  IP
Ballen som er satt til side er ute av spill.

Når man slår på denne, spiller man feil ball. Man har med andre ord ikke hullet ut, og har derfor ikke noen score på hullet.

Spiller man Stableford kan man godt skrive 13 på hullet siden dette allikevel medfører stryk.



 tilskuer (16. Jun 2008 09:54) *  IP
Ja, der ser man - det er viktig å lese både "oppgaven" og situasjonen riktig.
Decision 15-3b/3 gir "Ingen score" helt rett.



 digger (16. Jun 2008 11:01) *  IP
Forstår det slik at medspiller har markert og løftet ballen til damen.
Når det er henns tur legger hun ballen ned ved markøren. Hun glemmer med andre ord bare å flytte markøren tilbake til der den ble flyttet fra.
Hun spiller altså fra feil sted, men ingen alvorlig regelbrudd. Hun huller ut og får to straffeslag.

Jeg mener fortsatt at 13 slag er korrekt.



 digger (16. Jun 2008 11:06) *  IP
Decision 15-3b/3 er feil å bruke her.
Den omfatter at vedkommende som markerer ballen legger denne ballen et annet sted. Så kommer spilleren og spiller videre som om ingen ting har hendt.

Jeg forstår imidlertid situasjonen her som at at spilleren markerer ballen til siden. Gjør motspilleren oppmerksom på dette og gir henne ballen. Hun plasserer ballen tilbake (riktig nok på feil sted), og da er ballen igjen i spill.



 barcentrale (16. Jun 2008 11:13) *  IP
Stemmer det at man får 2 straffeslag for å sette knærne på et håndkle? Husker godt at en kommentator på sportn sa at denne regelen ikke gjelder lenger..


 Aagolf (16. Jun 2008 11:17) *  IP
Ingen score og tilskuer har helt rett.
Medkonkurrenten markerte ballen og rullet den tilside.
Spilleren spillte fra der ballen lå og har derved spillt på feil ball.
Det som var underlig var at så mange mente det var fikk være nok med to straffeslag.
Disk er altfor voldsomt var meningene blant mange av spillerne.
At spilleren hadde full anledning til å korrigere før hun gikk av greenen skulle en på en måte ikke bry seg med.





 digger (16. Jun 2008 11:42) *  IP
OK, jeg forsto det som at hun markerte og satte den (les:markøren) til side.

Høres litt rart ut. Du sier jo at hun opplyste om at hun hadde markert ballen. Hvorfor går da ikke damen og plukker opp ballen sin? Ville jo vært det mest naturlig å gjøre, eller?



 Wilson (16. Jun 2008 11:47) *  IP
Stakkars dame. Hun fikk full pakke på siste hull.

Hun andre som markerte for henne kan jo ha vært veldig uklar på at hun hadde markert og flyttet ballen.

Mange muligheter for mistolkninger.

Men hun har jo ikke spilt på feil ball. Hun har spilt fra feil sted.



 Aagolf (16. Jun 2008 11:50) *  IP
Er helt enig med deg digger.

Nå vil ikke jeg gå andre i næringen med å prøve å tolke dames tanker, men det er vel nærliggene å tro at hun var trett og uoppmerksom.
Det jeg synes er interresant er at så mange ikke vet om forskjellen mellom spill på feil ball og spill fra feil sted.

Nå er det avklart her så nå nå kan alle golfsidens lesere det.
Også de fraværende gjengangere.



 Aagolf (16. Jun 2008 11:59) *  IP
Wilson. Til info:

When a ball is lifted, it is out of play – see Definition of “Ball in Play”. When A played a stroke with his ball which was out of play, he played a wrong ball.
If A knew that B had lifted his ball, he incurred a penalty of two strokes under Rule 15-3b and was required to replace his ball on the correct spot and play out the hole.



 digger (16. Jun 2008 12:01) *  IP
Aagolf: ikke for å promotere andre nettsider, men har du fått svar på Regelnøtt nr. 83?
Ble det null straffeslag? Jeg holder også en knapp på det nemlig.
Hvis jeg ikke ser feil ble denne lagt ut i mars/april.



 Aagolf (16. Jun 2008 12:03) *  IP
jeg mener den bare "døde ut" av seg selv :-)



Svar:
(Felter merket med * må fylles ut.)
Navn *
E-post
Innlegg *
(Useriøse, krenkende eller støtende innlegg, kan bli fjernet.)
 Tilbake til innleggsoversikten      (Her bruker du kun ett nick!)

 
 
Annonser









ANNONSÉR på Golfsiden - mer for pengene!
Interessert? Kontakt: ar@golfsiden.com
Tlf: 900 900 72