|
Tilbake til innleggsoversikten Tilbake
til første side Søk på GOLFSIDEN
Les mer
Her kan du legge inn: nytt innlegg
 Børje Pedersen - 30. May 2006 kl. 00:50 * IP
DRIVERE, pris kontra kvalitet
Har lyst til å si litt om hva som oftest er årsaken til at det er så stor forskjell på driverprisene.
De fleste merker har i dag en lavpriset, og en høytpriset driver. De fleste vet ikke hva som ligger i denne forskjellen, og sammenligner dem derfor jevnbyrdig.Dette blir helt feil, da egenskapene som er produsert inn i driveren er veldig ulike.
Kjennetegnet på en lavpriset driver, er at den som regel er sammensatt av to deler, med lik eller ulik materialkvalitet/tykkelse.
Kjennetegnet på en høytpriset driver, er at den som regel er sammensatt av 4 eller flere deler, med ulik materiale,kvalitet og tykkelse.
De fleste skjønner at det er lettere å bygge inn spesifikke egenskaper i en driver som har flere variable deler,for eksempel flytte vekt eller ha en tynnere slagflate.
Her har faktisk de spesialiserte komponentmerkene en stor fordel, da de er avhengige av å levere kvalitet i stedet for billige produkter. Se på hva som brukes av drivere på "longest drive" konkuranser, det er ikke mange kjente billigdrivere der.
En kan jo lure på hva som er best av en billig B.B. eller en SMT eller Ashton til samme pris.
|
 M46 (30. May 2006 07:58) * IP
Børje.
Er det de samme krav til trampolineeffekt i longest drive konkurranser som i golfturneringer?
Du skriver lite om skaft i din "analyse" av drivermarkedet. Forskjellen på en billlig og en dyr driver fra samme fabrikk er ofte skaftet. Den dyre driveren har et dyrer skaft, skaftene er sortert mht til vekt og frekvens, de er spinet osv.
Dyre komponentkøller er dårlig dersom de ikke settes sammen bra. Dette gjelder både wood'er, jern, wedger og putter. Køller med SMT eller Ashton hoder ødelegges greit med feil skaft.
 Pro V1 (30. May 2006 09:58) * IP
Delvis enig med Børje, men som M46 skriver er skaftet kanskje det viktigste. I longest konkurranser stiller spillerne med så stive skaft at det for vanlige golfere blir utenkelig å sammenligne. XXXXstiff og forlengede skaft i tillegg. En sammenligning blir eks. Phil Mickelson som hadde to drivere under MAsters. En oppstilt med fade og mykt skaft og en oppstilt for draw med betydligere stivere skaft Xstiff (tror jeg) og dertil mere lengde.
 jhestas (30. May 2006 15:46) * IP
Jeg tror det vil være veldig viktig å definere hva man legger i kvalitet før man begir seg ut på en slik diskusjon.
material kvaliteten er en ting, men hvorvidt denne spiller inn på dine slag er en annen.
Det viktigste er om delene i køllen, hodet, skaft passer sammen og ikke minst passer deg.
Et annet veldig viktig moment er hvordan kølen er satt sammen, her kan mye gå galt.
 XXXXstiff (30. May 2006 16:22) * IP
Pro V1
Så hvidt jeg har hørt så er det omvent? Longest drive konkurranser så brukes det forholdsvis myke skaft (har hørt de bruker skaft tilsvarende det du finner i damedrivere), nettopp for å få mer lengde. Dette påvirker selvfølgelig nøyaktigheten, men det bryr vel desse seg mindre om.
Dette stemmer med egen erfaring da jeg gikk fra regular til stiff skaft så ofret jeg lengde for å oppnå nøyaktighet.
 Jørgen (30. May 2006 17:52) * IP
Jeg er helt uenig med deg Bjørge!
Prisen på driverne har ingenting med produksjonskostnadene å gjøre. Prisene er ene og alene bestemt av hva markedet er villig til å betale.
 jhestas (30. May 2006 19:25) * IP
Hvordan et mykt skaft oppleves i forhold til et stivere skaft er helt individuelt.
Det har med hvordan du svinger.
Har du en jevnere akselerasjon skal du ha et mykere skaft.
Har du et rykk, som f.eks Sergio Garcia for et par år siden skal du ha stivere..
 Børje Pedersen (30. May 2006 21:13) * IP
Jørgen
Når jeg som importør må betale dobelt så mye for ett driverhode bygd opp av flere deler,i forhold til ett hode bestående av to deler, da er det vel ikke urimelig at dette påvirker prisen for en ferdig kølle?
At så mange av de store merkene i dag leverer drivere til under 2000 kr. betyr at de har fått ned produksjonsprisen, og dermed en lavere teknisk kvalitet enn de samme merkenes drivere til 4-5000 kr.
Det er da helt klart at en Ben Hogan driver til 1800, ikke er av samme kvalitet som en Ben Hogan til 4000. Sier ikke at den til 1800 er dårlig, men du får mere driver for 4000.
At skaftvalget er vesentlig hersker det vel ingen tvil om, men det påvirker ikke prisen i så stor grad som det ofte hevdes.
 Jørgen (30. May 2006 21:37) * IP
Joda, jeg ser poenget ditt Børje. Men om markedet ikke er villige til å betale differansen, så hjelper det ikke.
Billig-køllene til de kjente merkene er vel gjerne gårsdagens teknologi. Når utviklingskostnadene er dekket gjennom topp-modellene, flyttes tekonologien nedover i modellrekken og blir billigere, samtidig som de gjør plass til det siste modellene.
 virrum (30. May 2006 21:45) * IP
Gutta som stiller på longdrive konkurranser har veldige stive skaft. Prsisjon er også viktig da landingsområde er
40 meter bredt, og de driver gjerne 400 yards.
 PøttFøkker (30. May 2006 23:00) * IP
jeg driver gjerne 400 yards jeg også
 m45 (30. May 2006 23:45) * IP
Børje: Du må slutte å se på prisene for løse skaft. Det er ikke dette som trekker opp prisen på toppmodellene, men hvordan skaftene sorteres og monteres. Kjøper du to like toppmodeller fra samme merke vil disse driverene være meget like. Det er fordi slike som bla Titleist vektsortere, frekvenssorterer og spiner alle skaft slik at spec'en på de sammensatte køllene blir lik. Denne sortering av skaft koster penger, masse penger.
 Børje Pedersen (31. May 2006 03:45) * IP
Synest at m45 gjør litt vel stort nummer av dette med sortering av skaft. Dette er en veldig liten del av skaftets kostpris, og gjørest som ofte av skaftlverandøren fritt. Teknologien bak produksjonen av skaft er så høyt utviklet, at disse nevnte operasjonene heller ikke er nødvendig på skaft til hyllesalg. Har selv vekt og frekvenssorterte skaft i laveste priskategori, koster meg ingen ting i tillegg fra produsent.
Hvordan skaftene til Titlest kan være spinet ved monteringen må du nesten forklare meg, de er da visserlig alle montert med logo/dekor nøyaktig likt plassert.
Hvordan skaftene monterest, har heller ikke noe innvirkning på prisen, bortsett fra der monteringen foregår i USA eller Europa. Ingen av de store merkene har spesialister som monterer hyllevarer, de bruker vanlige arbeidere som lærest opp på beste måte.Det er heller ikke tvil om at arbeidet blir gjort på en tilfredstillende måte.
 Pøttføkker (31. May 2006 07:21) * IP
hmm, hva betyr spinet egentlig?
 M45 (31. May 2006 07:33) * IP
Børje: Det er klart det er dyrere å montere skaftene riktig enn å montere de tilfeldig. Du bagateliserer dette med skaft og riktig montering/sortering. OK da er vi veldig uenig om hva som gjør et golfsett bra. Du limer komponenter tilfeldig og mener alt dette andre ikke er så viktig bare det er minst 3 forskjellige materialer i køllehodet som er satt sammen av minst 4 deler.
 Børje Pedersen (31. May 2006 16:23) * IP
Nei da, jeg bagatelliserer det ikke, det er absolutt viktig med riktig montering. Det jeg sier, er at dette ikke er noen stor ekstrakostnad som har så stor innvirkning på prisen.
 M45 (01. Jun 2006 17:17) * IP
Kan det være der du tar feil? Manglende kunnskap om hva som skal til for å bygge gode køller.
Ditt argument fra tidligere om plassering av logo på skaft. Neste gang kan du sjekke om det også står logoen til kølleleverandøren på skaftet. Dette indikerer vel at det ikke er vanlige løsvekt/hyllevare skaft som settes på køllene.
Kan du si noe om hvilke egenskaper du kan bygge inn i et køllehode med flere material og 4 deler, som du ikke kan bygge inn i enklere hoder?
 Børje Pedersen (02. Jun 2006 03:08) * IP
M45
Om jeg greier å produsere køller med gode egenskaper, det får kundene mine svare på. Har på de årene jeg har drevet ikke fått ett eneste sett i retur, selv om jeg har en ubetinget fornøydgaranti. Har nok forandret/byttet noen wood og drivere, dette er naturlig, da dette er de vanskeligste køllene å tilpasse.
Andre avsnittet ditt forstår jeg ikke helt, da det er litt tvetydig.
Det jeg tidligere har uttalt meg om i forbindelse med logoplassering, er hvordan logoen er plasert etter spinning av driverskaft,det er jo drivere denne tråden handler om. Alle som vet hva spinning av skaft dreier seg om, vet at dekor/logo plassering vil variere på de enkelte køller. Ved montering av stålskaft vil man altid sette på label etter montering, da ser man aldri om skaftet er spinet.
Om kølleleverandørens logo står på skaftet betyr ingenting i forhold til om det er hva du kaller hyllevare. Tvert i mot så er det i de fleste tilfeller rene hyllevarer med egen logo. Har selv egen logo,SilverFox" fra Harrison, og dette er rene hyllevarer som produseres med min logo.
Drivere som leveres montert med Aldila NV skaft, har samme skaftegenskaper som de NV skaftene jeg har på lager uten merkelogo.
At du stiller spørsmål om hvilke egenskaper jeg kan bygge inn i ett køllehode, viser vel egentlig bare hvor lite greie du har på køllebygging.Det er selfølgelig designeren av køllehodet som har definert hvilke egenskaper den enkelte driver skal ha, min oppgave er å tilpasse dette til kunden ved hjelp av riktig skaft og montering.Ser her bort fra drivere med vektfordelingsskruer.
 M45 (02. Jun 2006 21:32) * IP
Børje; beklager min unøyaktige skriftlige framstilling av spørsmålet. Det var ikke meningen å spørre om hva DU som person kan bygge inn av egenskaper i et driverhode, men hvilke egenskaper som kan bygges inn i et hode med mange materialer og deler (som du fremhever).
At du skal bruke denne upresise spørsmålstillingen til å bedømme mine kunnskaper virker noe panisk (som i så mange andre diskusjoner). Du har alltid predikert komponentenes fortreffelighet og viktighet for en kølles kvalitet. Jeg forstår dette siden du lever av å selge komponenter og rimelige køller som du bygger selv.
De NV skaftene du har i hylla har i utgangspunktet samme kvaliteter som f. eks tilsvarende i en Titleist driver. Forskjellen er at dersom du sammenligner to Titleist drivere med NV skaft vil det være mye mindre forskjell på disse enn om du kapper og limer to tilfeldige NV skaft fra din hylle og bygger to "like" drivere. Du vil få mye større egenskapsforskjeller på dine drivere enn på to Titleist drivere med samme skaft.
 Manx (12. Jun 2006 15:38) * IP
Om jag inte kommer ihåg fel så var väl spining på tal för ca 3-5 år sedan och var väldigt överdrivet, samma sak med hög contra låg flexpunkt. Vad gäller BenHogan drivern så har klubban en högre loft än vad som står på klubban ex 10,5 = 12 grader. Detta innebar ett problem för hogan med många missnöjda kunder som är lika med det låga priset för drivern. Hur många kända stora märken har fler än 2 modeller drivers? Spelar själv på Hcp 0 och spelade förra säsongen med en sk billig driver.
 M47 (12. Jun 2006 19:43) * IP
Det er mulig spining er overdrevet, jeg er ikke av den oppfatning. Spining er meget eldre enn 3-5 år. Old Tom Morris monterte alltid skaftet med "the soft side down the fairway".
At du med HCP 0 spilte med en billig driver i fjor betyr ikke at billige drivere er like gode som dyre eller omvendt og heller ikke at spining er overdrevet. En billig driver kan være like god som en dyr driver. Dersom egenskapene i kølla passer deg, er kølla bra.
|
Tilbake til innleggsoversikten (Her bruker du kun ett nick!)
|