Leserbrev Golfbutikken Golfreiser Golfutstyr Smånotiser Ukens turneringer Lær om golf
Meny
Norske/svenske baner
Innendørsgolf
Golf på Internet

Vitser

Profesjonell golf
Ukens golftips
Golf på TV
ARKIVET
Golfaksjebørsen
Tilbake til første side
 
Sitatet

It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand. I beat people up.

Muhammad Ali

Tilbake til første side
 
Innlegg


Tilbake til innleggsoversikten   Tilbake til første side   Søk på GOLFSIDEN Les mer  

Her kan du legge inn:
nytt innlegg
 Bjørn - 10. Oct 2005 kl. 13:57 *  IP
Ball flyttet.

Satt og hørte med et halvt øre på Asbjørns golfsending i går. Skal ikke påstå noe, men jeg mente å høre at en hadde et SMS spørsmål som var; "Hva hvis en spiller treffer ballen når han prøvesvinger like ved ballen før han skal putte." og at Asbjørn svarte "Da regnes det som et slag." Hørte sikkert feil, men vil likevel minne om hva reglene sier. Dette fordi svært mange tror det er slik. Reglene sier at hvis det ikke var ment som er slag på ballen så er det heller ikke et slag. Da er ballen flyttet og man skal legge ballen tilbake og ta et straffeslag.
 Asbjørn Ramnefjell (10. Oct 2005 14:24) *  IP
Du bør nok høre med hele øret. Dette kjenner jeg ikke igjen. Det var ingen slike spørsmål under søndagens sending. Bra med en påminelse om denne regelen. Men husk at om du treffer ballen på utslagsstedet under en prøvesving, kan du legge ballen tilbake på peggen uten tap av slag. Det skjedde faktisk på PGA Tour'en i helgen, men ikke på TV-skjermen.


 Bjørn (10. Oct 2005 14:39) *  IP
Regnet nok med at jeg hørte feil, ja. Satt og løste Suduku samtidig med golfsendingen. Som sagt var et halvt øre hos deg, mens tankene lekte med tall. Grunnen til at jeg trodde dette var at jeg hørte at du leste opp et spørsmål og at du svarte; "det regnes som et slag". Jeg så opp og der sto en og prøvesvingte før han skulle putte. Beklagelig vis trakk jeg feil konklusjon. Du sa videre; "men det skjer svært skjelden. For noen år siden skjedde det nok oftere." Husker du hva spørsmålet var, Asbjørn? Bare for å være nyskjerrig.


 Asbjørn Ramnefjell (10. Oct 2005 15:06) *  IP
Nå husker jeg det! Det var en som spurte om skjødesløse småpøtter:
"Av og til etter at en spiller nesten treffer hullet så slår de litt nonsjelant i neste slag for å senke. Hvis de da bommer? Pinlig?"

Det var da jeg sa at dette regnes som et slag. Det er du sikkert enig i. Jeg mener bestemt at Fuzzy Zoeller gjorde dette ofte. En gang misset han fra 10-15 cm og tapte adskillige dollar på det.
Når dette skjer, har man heldigvis bare seg selv å takke.



 Mats (10. Oct 2005 15:19) *  IP
fikk med den AR. Har kostet mange slag opp igjennom for de fleste. John Daly hadde også noen slike tap inn som gikk litt frem og tilbake før de gikk i før i tiden når flaska var viktig i livet hans.


 Bjørn (10. Oct 2005 15:19) *  IP
Mens jeg først er i gang kan jeg komme med nok en "regelnøtt". Ikke det at det er noen nøtt for deg Asbjørn, men for mange. Spillte sammen med tre andre på Meland for en uke siden. Utslaget mitt gikk ut venstre. Der var det skog, men likevel var det merket som sidevann noen meter ut i skogen. Jeg lå så langt ut i skogen at jeg lå i sidevannshinderet. Fra utslagsstedet kunne jeg se at å droppe seg ut to køllelengder eller i flagglinjen var ikke noe alternativ. I begge tilfellene ville jeg måtte droppe i buskas. Jeg valgte derfor å spille en ny ball fra teestedet, men fikk ivrige protester fra alle de tre andre. De mente at jeg ikke hadde lov til å spille en ny ball fra teestedet når jeg lå i vannhinder. Jeg forsøkte å forklare at dette ikke var en provisorisk ball, men en ny ball fra der jeg slo sist. Men, de ga seg ikke. For ikke å starte noen regeldiskusjon så droppet jeg i buskaset. Det ble et par påfølgende "uspillbar ball" så jeg strøk hullet. Nøtten er: Kunne jeg ha slått en ny ball fra tee-stedet og kunne jeg ha pegget pegget den opp?


 Pling (10. Oct 2005 15:33) *  IP
Jeg vet ikke hvorfor dine medkonkurrenter protesterte så høylytt, Bjørn. Du skulle vært enda tydeligere på at det var en ny ball - og ikke en provisorisk - som du skulle slå ut. Da hadde de nok gitt seg.


 Pling (10. Oct 2005 15:41) *  IP
... selv om du pegget den opp.


 Struck (10. Oct 2005 16:09) *  IP
Vel, slik jeg har oppfattet reglene, så kan enhver spiller når som helst dømme sin ball som uspillbar, og sette ny ball i spill i h.t. reglene for dette. Og som i dette tilfellet fra tee-stedet pegge opp!


 Provisorisk (10. Oct 2005 16:51) *  IP
Du kunne faktisk bare spilt en ball uten å si noenting som helst. Så lenge du ikke sier provisorisk så gjelder den neste ballen du slår.


 Bjørn (11. Oct 2005 12:44) *  IP
Litt regelrytteri Struck, men man kan ikke erklære en ball uspillbar i et vannhinder. Like vel, man har mulighet til å spille en ny ball fra der man slo sist - og man kan pegge opp. Legg merke til uttrykket "en (ny) ball" i motsetning til "ballen". Ikke alle legger merke til de to uttrykkene i regelboken. Står det "ballen" må man finne den ballen man slo på og droppe den. Står det "en ball" kan man ta en ny ball. Det sier seg jo selv at man ikke må dykke etter "ballen" i et vannhinder, men det er også andre situasjoner hvor man kan droppe en ny ball.
Til Pling: Når man er gjest på en bane, og spiller med klubbmedlemmer så er man litt "ydmyk". Når tre personer påstår noe regelmessig feil så bøyer man av uten selv å bryte noen regler. De tre karene jeg spillte med var ellers meget hyggelige og hjelpsomme med å fortelle hvor farene på banen lå gjemt og avstandene hit og dit. Å stryke et hull i en selskapsrunde gjør meg ingen ting. Det som er betenkelig er at mye tyder på at dette var en regelmisforståelse som hadde slått rot på Meland. Slike ting oppstår gjerne når en autoritetsperson (eksempelvis en Pro) sier noe feil eller blir mistolket. For en tid tilbake fortalte et medlem i min klubb at han hadde besøkt en annen bane og spilt med klubbens Pro. Han la merke til at Proen tråkket med gresset foran ballen når han lå i rough'en. Han hadde selv begynt å gjøre dette, for det måtte jo være tillatt når en Pro gjorde det!



 Mats (11. Oct 2005 13:44) *  IP
Du kan bare sette igang en ny ball fra der du slo sist og selvfølgelig ikke pegge denne ballen. Det gjelder kun på teestedet hvis dette var et slag (ikke duffing av ballen som fortsatt ligger på teestedet, noen pegger da denne opp igjen siden den fortsatt er på teestedet). Du trenger verken si ny ball eller noen ting som helst, bare pegg opp og slå, da er den i spill og den som gjelder. Dette har ingen ting med høflighet eller annet å gjøre, men bare spillet sitt tredje slag i stedet for. Tatt sin straff og ferdig med det. Å gå tilbake etter å ha lett å si at jeg slår en provisorisk er ikke lov, kun ny ball gjelder.


 Provisorisk (11. Oct 2005 22:56) *  IP
Dette her skurrer i øra mine Mats....


 Bjørn (11. Oct 2005 23:36) *  IP
Ja, er enig med Provisorisk at det skurrer litt Mats. Du skriver "selvfølgelig ikke pegge denne ballen". Vet ikke om du misforsto situasjonen. Det var her snakk om å slå en ny ball fra der jeg slo sist. Hvilket var tee-stedet. I regel 20-5 a. står det helt klart at man kan pegge opp.
Ellers glemte jeg i mitt tidligere innlegg å nevne at man faktisk kan droppe "en ball" (det vil si at man ikke trenger å forsette med den samme ballen) også når man erklærer ballen uspillbar.



 Goofy (11. Oct 2005 23:54) *  IP
Et lite spm til dere som kan de fleste regler ut og inn ...

Er det lov å bytte ball på greenen ?

Mener jeg til stadighet ser dette blir gjort av de store gutta...



 Lost ball (11. Oct 2005 23:59) *  IP
Nei, du har i utgangspunktet ikke lov å bytte ball på greenen. Det er kun i tilfelle at ballen er skadet at den kan skiftes ut, men det unntaket gjelder på hele spillefeltet, ikke bare på greenen.


 Mats (12. Oct 2005 09:03) *  IP
Litt skrivefeil bare. Ville bare poengtere at du kun kan pegge ballen opp på nytt hvis det var utslaget som gikk galt.


 Pling (12. Oct 2005 09:10) *  IP
Ja Bjørn, jeg tar også massiv motstand med stor ro og et flir, og stryker gjerne hullet for å beholde en god stemning i ballen. Jeg prøvde bare i innlegget ovenfor å uttrykke at du i den aktuelle situasjonen hadde lov til å slå en ny ball, og den kunne du pegget opp. Selv om du ikke behøver å si høyt at du slår en ny ball, kan det ofte være klargjørende for øvrige medkonkurrenter å høre hva du holder på med. Jeg synes du taklet situasjonen overmåte elegant.


Svar:
(Felter merket med * må fylles ut.)
Navn *
E-post
Innlegg *
(Useriøse, krenkende eller støtende innlegg, kan bli fjernet.)
 Tilbake til innleggsoversikten      (Her bruker du kun ett nick!)

 
 
Annonser









ANNONSÉR på Golfsiden - mer for pengene!
Interessert? Kontakt: ar@golfsiden.com
Tlf: 900 900 72