Tilbake til innleggsoversikten Tilbake
til første side Søk på GOLFSIDEN
Les mer
Her kan du legge inn: nytt innlegg
 digger - 16. Jun 2008 kl. 12:37 * IP
mer trøbbel
Utslaget havner i første av to fairway bunkere som ligger ved siden av hverandre. Der ligger det også to raker.
Jeg flytter den ene raken og slår ballen. Raker etter meg og "kaster" raken over i den andre bunkeren.
Der treffer raken en ball som faktisk viser deg å være min.
Hvordan gikk jeg vel frem? Tanker som fløy gjennom hodet mitt før jeg fikk samlet dem var; feil ball, testing av grunn, flytte ball i ro
|
 Aagolf (16. Jun 2008 13:22) * IP
Jeg går ut fra at den ballen som du sier faktisk er din er den ballen som du har slått fra en bunker til en annen?
Det er jo et velkjent fenomen for oss "lavhandicappere" :-)
Du flytter en rake i bunker på en ryddig og grei måte?
Det er da helt OK R24-1
Så slår du ballen til et annet hinder og raker etter deg
Helt OK R 13-4 unntak 3
Så kaster du raken til neste hinder og treffer din ball i spill. En 18-2 er nærliggende her.
Selv om mange nok vil mene at raken er et fremmedelement så mener jeg at det blir en del av spillerens utstyr når den skal benyttes i samme hinder.
Ballen er helt klart ikke berørt med hensikt så det avgjørende blir om den har flyttet seg og kommet til ro et annet sted.
Det er vanskelig å tro at en ball i bunker som blir truffet av en kastet rive ikke flytter seg bortover eller nedover.
Jeg mener derfor at det må legges til et slag etter 18-2 og ballen må legges tilbake.
Dersom ballen ikke legges tilbake blir det generell straff.
 digger (16. Jun 2008 13:27) * IP
Nei, jeg slår ballen fint ut av bunkeren opp mot green, men det var feil ball. Mitt utslag landet i den bunkeren som lå bak, som jeg da uheldigvis også flyttet med raken.
 digger (16. Jun 2008 13:30) * IP
Det er altså bare to bunkere med i situasjonen. Den første, som jeg trodde jeg fant min egen ball i, og som jeg da slo ut av. Og den tilgrensende som lå et par meter bak som jeg faktisk hadde landet i og som jeg burde gått til med en gang.
 Aagolf (16. Jun 2008 13:34) * IP
Da blir det første spørsmålet.
Skjedde dette i år?
 digger (16. Jun 2008 13:36) * IP
Jeg skal ha to straffeslag for spill på feil ball. Men, skal jeg ha et straffeslag for å ha flyttet på ballen i spill? Eller er denne flyttingen en hendelse som kan sees i sammenheng med slaget på feil ball?
Jeg mener, hva om jeg hadde truffen min ball i spill, med feil ball. Da hadde jeg jo *ikke* pådratt meg 3 straffeslag, eller? Alstå ikke for feil ball og for å flytte min ball i spill som ligger i ro?
 digger (16. Jun 2008 13:37) * IP
Ja, dette skjedde i helgen faktisk.
 Aagolf (16. Jun 2008 13:40) * IP
Slå en ball og kaste en rake er nok 2 forskjellige hendinger. Jeg mener absolutt at du skal ha 3 straffeslag tilsammen dersom du gjenoppbygger leiet til ball nr 2 og legger denne tilbake. Glemmer du det skal du dessverre legge til 4 straffeslag. Generell straff for regel 18.
 Emilio (16. Jun 2008 13:41) * IP
Skal du ha to straffeslag for å spille feil ball i bunker?
 Aagolf (16. Jun 2008 13:46) * IP
Emilio.
Fra og med i år ja. Regel 12
 digger (16. Jun 2008 13:53) * IP
Jeg ga meg selv tre straffeslag for hendelsen(e).
 Aagolf (16. Jun 2008 14:00) * IP
Så mye galt er ikke det, men regel 18-2 er nøye på det med tilbaklegging for at en skal slippe unna med 1 slag.
Det vil være alt for lett å plassere/ vippe ballen der en vil med 1 slag dersom en ikke hadde det kravet.
 Emilio (16. Jun 2008 14:00) * IP
Ok Aagolf.
Ellers synes jeg det er betenkelig at man kaster en rake i en bunker. Da er det jo ganske sansynlig at man forverrer forholdene for en annen stakkar som kommer bak.
 Aagolf (16. Jun 2008 14:12) * IP
Emilio:
På de aller fleste baner står det på raken eller på scorekort at raken skal ligge i bunkeren.
Det syndes alt for mye mot dette.
 Emilio (16. Jun 2008 14:30) * IP
Hvis man står i en bunker og kaster den over i en annen, som her tydeligvis ble gjort, da vil man sansynligvis skade sanden i den andre bunkeren, noe som vil være irriterende for den neste stakkaren som havner der.
Det var det jeg siktet til, og ikke hvorvidt en rake skal ligge i bunkeren eller på siden.
 digger (16. Jun 2008 16:33) * IP
Aagolf: jeg la selvsagt ballen tilbake før jeg spilte den. Det var lett å se hvor den hadde stoppet å rulle.
Emilio: Dersom du leser starten på tråden litt mer nøye så ser du to anførselstegn tundt ordet kaster, men det sier deg kanskje ingen ting.
Jeg holdt raken ytterst i håndtaket, vannrett over bunkeren, og med en dertil egnet bevegelse fikk den yttligere ti cm ut for at den skulle ligge fullt og helt i bunkeren. Rett under der jeg sto, var en kant på noe cm. der datt skaftet ned og der lå jammen ballen min også.
 Emilio (17. Jun 2008 10:40) * IP
Point taken.
Hilsen bunkerpolitiet.
|
|