Leserbrev Golfbutikken Golfreiser Golfutstyr Smånotiser Ukens turneringer Lær om golf
Meny
Norske/svenske baner
Innendørsgolf
Golf på Internet

Vitser

Profesjonell golf
Ukens golftips
Golf på TV
ARKIVET
Golfaksjebørsen
Tilbake til første side
 
Sitatet

It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand. I beat people up.

Muhammad Ali

Tilbake til første side
 
Innlegg


Tilbake til innleggsoversikten   Tilbake til første side   Søk på GOLFSIDEN Les mer  

Her kan du legge inn:
nytt innlegg
 ruby scott - 23. May 2008 kl. 00:29 *  IP
utilsiktede slag

får du straffeslag om du treffer ballen med putteren under prøvesvingen på greenen? du adresserer ikke ballen men treffer den uheldigvis likevel.
og hva med samme situasjon på tee-stedet (da ikke med en putter selvsagt....) synes å ha hørt at om du bare er litt borti uten at ballen forlater tee-stedet så får du ikke straffeslag...?
 jonag (23. May 2008 00:44) *  IP
Green: ballen er i spill og om du eller ditt utstyr eller din caddie gjør noe som beveger ballen utilsiktet skal du telle 1 slag og plassere ballen tilbake der den lå

Tee: Ballen er ikke i spill og om du gjør noe utilsiktet (som en prøvesving) som beveger ballen er det ingen straff.
Men om du slår et virkelig slag som er et luftslag uten å treffe ballen så er ballen i spill selvom den sitter på peggen på tee. Du teller luftslaget og må på ingen måte komme borti ballen annet enn et nytt slag.

Så: beveger du en ball som er i spill utilsiktet får du 1 slag og må legge ballen tilbake. Beveger du en ball som ikke er i spill...betyr det ingenting.



 ruby scott (23. May 2008 08:40) *  IP
okay, det var det jeg trodde. takk for godt svar

ruby out



 Scott Cameron (24. May 2008 00:12) *  IP
Er ballen i spill hvis markøren ligger bak ballen?


 Aagolf (24. May 2008 00:16) *  IP
Markøren for spillerens score?


 Aagolf (24. May 2008 00:27) *  IP
Hjelper denne?
Dec. 20-4/1

Q
A player replaces his ball on the putting green but does not remove his ball-marker. Subsequently the wind moves his ball to a new position. What is the ruling?

A
Under Rule 20-4, a ball is in play when it is replaced, whether or not the object used to mark its position has been removed. Consequently the ball must be played from the new position – see Decision 18-1/12.



 jonag (24. May 2008 01:09) *  IP
Hmm, men om man har markøren nede og fikler med ballen har man ikke plassert ballen tilbake, tydeligvis. Den der var tricky. hva om man legger ballen ned, lar markøren ligge og ballen beveger seg pga gresset (ujevn green) ? Jeg har plenty ganger lagt ballen tilbake da. Mistenker at ballen ikke er plassert før man mener den er plassert, vha klare handlinger. Eller ?


 ruby scott (24. May 2008 01:53) *  IP
nå føler jeg vi digreserer. jeg HAR fått svar på spørsmålet mitt!

nok nå! ;)



 St. Able Ford (24. May 2008 11:31) *  IP
"digreserer"
- en nykonstruksjon i det norske språk?
(Jeg bare digrederer....
digredere -te; -ing gjøre digresjoner)
;-)



 Aagolf (24. May 2008 11:38) *  IP
Jonag.
Helt enig med at denne er tricky.
Jeg tolker imidlertid dette slik at i det øyeblikk ballen er lagt tilbake på plass er denne satt i spill.
Skal ballen "fikles med videre" må den markeres og løftes på ny.
Dersom ballen lå i ro da den ble løftet må den jo også ligge rolig dersom den legges tilbake på riktig plass.
Ruller ballen under tilbakelegging så er den plassert på feil plas og skal da selvfølgelig flyttes til riktig plass før den er i spill.
Noen annen klare hendinger finner jeg ingen henvisninger til.



 jonag (24. May 2008 11:56) *  IP
Ja, men det godtas at man har markøren nede og vrir på ballen for å legge en linje mot hullet.

Som mange andre steder er det nok intensjonen bak handlingen som også er viktig.



 v (24. May 2008 11:59) *  IP
Har jo sett flere av proffene på tv, legge ned ballen, sikte, for så å vri ballen litt og deretter fjærne markøren.
Er ikke dette tillatt?



 Aagolf (24. May 2008 12:10) *  IP
Det er nok så Jonag, men da er ikke ballen flyttet iflg.def.
Dersom en slipper ballen på riktig plass så er ballen satt i spill etter 20-4/1.
Berører en ballen etter dette med hensikt bryter en 18-2a etter min oppfatning.
Jeg har også fulgt med på proffene og jeg har sett flere ganger at de legger ned ballen, fjerner markøren, legger markøren ned igjen , vrir på ballen og fjerner markøren.
Etter min oppfatning er dette riktig prosedyre.



 jonag (24. May 2008 13:51) *  IP
Jaja, da får man plasserer ballen, ta på markøren, rotere ballen, ta på markøren, osv til man er ferdig.

Om ballen umiddelbart etter at man har plassert den beveger seg (pga ujevn green) får man plassere den tilbake. Om den beveger seg pga vind må man spille fra ny plass...



 Aagolf (24. May 2008 14:05) *  IP
Pirkete javel.
Jeg tror nok at de fleste spillende markører neppe ville lagt merke til dette, men igjen.
I golf er en ens egen dommer og en golfspiller fusker ikke.
En trener bare inn automatikk i riktig prosedyre.

Hva gjelder ujevn green så finner jeg ingenting om dette i regelverket.
Det er vel heller slik at dersom ballen beveger seg i forbindelse med tilbakelegging eller fjerning av markøren så skal den legges tilbake uten straff.
Flytter den seg etter at det er kommet til ro så skyldes flyttingen noe annet,(f.eks. vind) og ballen skal da spilles fra nytt sted uten straff



 jonag (25. May 2008 10:12) *  IP
hehe, jeg sa ikke pirkete, det var det du som sa Aagolf...
Ja med ujevn green mente jeg som du sa.



Svar:
(Felter merket med * må fylles ut.)
Navn *
E-post
Innlegg *
(Useriøse, krenkende eller støtende innlegg, kan bli fjernet.)
 Tilbake til innleggsoversikten      (Her bruker du kun ett nick!)

 
 
Annonser









ANNONSÉR på Golfsiden - mer for pengene!
Interessert? Kontakt: ar@golfsiden.com
Tlf: 900 900 72