|
Tilbake til innleggsoversikten Tilbake
til første side Søk på GOLFSIDEN
Les mer
Her kan du legge inn: nytt innlegg
 hakkiplata - 13. Sep 2010 kl. 21:45 * IP
regelspørsmål vannhinder
Når en ball kommer i sidevannshinder og krysser grensen for et sidevannshinderet, kan man jo velge hvilen side av sidevannhinderet man vil droppe ballen - forutsatt at man ikke dropper ballen nærmere flagget enn det punktet ballen krysset grensen til sidevannhinderet - hvis jeg har forstått dette rett.
JFr 26. 1 som lyder, c. Som tilleggsmuligheter bare tilgjengelige hvis ballen sist krysset grensen til et sidevannhinder, droppe en ball utenfor vannhindret innenfor to køllelengder fra og ikke nærmere hullet enn (i) punktet hvor den opprinnelige ballen sist krysset grensen til vannhindret eller (ii) et punkt på den motsatte grensen til vannhindret i samme avstand fra hullet.
Men hva skjer når det kun er sidevannsmerker på den ene siden av sidevannshinderet, kan man også da droppe ballen på motsatt side av sidevannshinderet og i så fall hvor skal man da droppe ballen? er det 2 køllelengder fra vannkanten - eller kan man også på motsatt side droppe i flagglinjen?
|
 JJ (13. Sep 2010 22:06) * IP
Alle vannhindrene skal værer markert på begge sider.
Er de ikke det skyldes det enten en forglemmelse fra klubben eller at den "andre siden" er et sted det ikke kan spilles fra uansett
 AR (13. Sep 2010 22:09) * IP
Under EM i England tidligere denne måneden på Fairhaven Golf Club ble det oppgitt på captain's meeting at en del sidevannsindre var merket med to røde staker i hindrene. Grensen til hinderet måtte man tolke selv ut fra der det var naturlig. Var det tvil, måtte en dommer tilkalles. Jeg hørte alødri at det var behov for en dommer. Grensen gikk der man så at den var naturlig.
 jonag (13. Sep 2010 22:22) * IP
Dersom grensen er ensidig så er sidevannshinderet "uendelig", dvs det finnes ingen ende. teoretisk kan banen da strekke seg langt utover helt opplagte ikke naturlige deler av banen, men praktisk vil da en ball som går inn i et slikt hinder, uansett om ballen er 1m eller 100m inn i hinderet, være i hinderet og man kan droppe etter 2 køllelengder, flagglinje eller omatt fra forrige plass. Motsatt side av punktet er ikke relevant i et slikt tilfelle da man ikke har en grense på andre siden å forholde seg til.
Man gjør slik for å speede opp spillet ved sidevann for å unngå at man må inn i vannhinder for å avgjøre om ballen ligger i vann eller gikk enda lenger inn, feks i skog.
 hakkiplata (14. Sep 2010 00:23) * IP
Takknemlig for svar,
I denne situasjonen var det slik at det var tvil om ballen ble liggende i vannet i i vannhinder, for spilleren mente den kunne ha gått over, mens motspiller mente ballen måtte ha gått i vannet. Spilleren slo derfor en provisorisk ball fra det opprinnelige stedet 1. ball ble slått. Denne ballen går også i vannhinderet, men spilleren finner 1. ballen sin uspillbar i vannet på andre siden av vannet og påberoper seg at han kan droppe på den siden av vannhinderet (hvilket altså var feil jfr. hvis jeg forstår jonag rett) . I dette tilfellet, skulle han da ha spilt på ball nr 2, eller kunne han ha droppet ball nr 1 - der hvor ballen krysset grensen for sidevannshinderet.
Jeg lurer også på hvordan man skal forholde seg når en spiller finner ballen sin i ganske tjukk røff, kan han da uten å spørre sin markør, (som ikke var enig i spillerens vurdering) påberope seg at det er tilfeldig vann og han skynder seg å droppe ballen før markør får sett situasjonen. Dette skjedde i en turnering, der jeg ikke var markør, og markøren var uenig, men må man ikke ha markørens aksept fø man kan å ta opp ballen og droppe den. Det ble ikke noen diskusjon, men jeg synes det var ganske frekt og tvilsomt å gjøre slikt.
 jonag (14. Sep 2010 09:12) * IP
Om ballen er I vannhinder er et spm om fakta og sannsynlighet og man må ikke finne en ball for å kunne droppe ut av et vannhinder, men det må være så godt som sikkert at ballen er i vannhinderet. For et ”uendelig” vannhinder er det da nok at man er sikker på at den gikk inn i vannhinderet og ikke kan ha kommet tilbake eller ut i endene av sidevannshinderet. Dersom den er i vann på dette grunnlaget er det vannhinderregel som gjelder og ikke uspillbar eller lost ball, for eksempel. Man har flagglinje, slå nytt slag og 2 køllelengder fra der man gikk inn i hinderet som muligheter.
Dersom ballen er i eller så godt som sikkert er i vannhinderet kan man ikke spille provisorisk. I deres tilfelle antok dere at sidevannshinderet hadde en begrensning på andre siden også og at ballen kunne ha kommet ut der og på det grunnlaget var det OK å spille en provisorisk. I det øyeblikket dere fant 1. ballen sluttet provisorisk å gjelde og skal plukkes opp.
Markør er ikke dommer, han er kun en som signerer scoren. Dersom det oppstår ulik tolkning av reglene på banen kan man spille 2 baller og angi hvem man på forhånd vil at skal telle etter regel 3.3 og ta diskusjonen rett etter hull 18 med andre regelkyndige.
Tilfeldig vann er synlig vann i stance eller ballposisjon uansett lengde på gresset. Det gjelder seff ikke i vannhinder. Er det synlig vann har man fritak.
 hakkiplata (14. Sep 2010 09:51) * IP
takk for svar
 Green (14. Sep 2010 09:53) * IP
Er våt gjørme (ikke "vann") - der det normalt ikke finnes/skal være - tilfeldig vann? Jeg har i alle fall tolket det slik en del ganger, mulig det har vært feil. :p
 jonag (14. Sep 2010 12:49) * IP
normalt skal banen være fast. Om den er våt og vann eller gjørme ligger over fast mark er det nok etter min mening tilfeldig vann. Dugg og regn i gresset er ikke tilfeldig vann.
 drago (14. Sep 2010 14:34) * IP
Endel tillfeldig vann på banen, utslag i fairway, ballen plugger seg og blir borte ! Hva gjør man ?
 Green (14. Sep 2010 14:58) * IP
Man er vel nødt til å finne den for å kunne plassere den. Ellers er den vel tapt..?
 jonag (14. Sep 2010 17:47) * IP
Dersom ballen med sikkerhet er i et unormalt grunnforhold må man ikke finne ballen for å kunne ta fritak. Man må være sikker på at ballen er mistet der og ta fritak fra det punkt man gikk inn i det unormale grunnforholdet.
Så om man er sikker på at ballen er mistet i tilfeldig vann er det fritak fra der man estimerer punktet man gikk inn i tilfeldig vann.
 Green (14. Sep 2010 21:59) * IP
Vet man at den er i en stor pytt er jeg enig. Dersom man har fairway uten vann, som dog er såpass våt at ting kan plugge seg, ville jeg trodd man burde finne den, men sikkert ikke. :)
 jonag (14. Sep 2010 22:04) * IP
så godt som sikkert er ganske så sikkert. Så om man tror ballen har plugget seg på en stor fairway er det ikke så godt som sikkert. Dvs den må finnes
|
Tilbake til innleggsoversikten (Her bruker du kun ett nick!)
|