Leserbrev Golfbutikken Golfreiser Golfutstyr Smånotiser Ukens turneringer Lær om golf
Meny
Norske/svenske baner
Innendørsgolf
Golf på Internet

Vitser

Profesjonell golf
Ukens golftips
Golf på TV
ARKIVET
Golfaksjebørsen
Tilbake til første side
 
Sitatet

It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand. I beat people up.

Muhammad Ali

Tilbake til første side
 
Innlegg


Tilbake til innleggsoversikten   Tilbake til første side   Søk på GOLFSIDEN Les mer  

Her kan du legge inn:
nytt innlegg
 Aagolf - 26. May 2008 kl. 09:13 *  IP
Håndkle i hinder.

En får stadig nye innputt om ulovlige handlinger i hinder.
En reporter på SportN i går kveld opplyste tydelig at dersom caddiens håndkle berørte gresset i et sidevannshinder pådro spilleren seg straffeslag.
Det er mulig at det er spesielle regler på PGA touren og Jeg undres på om det var flere som reagerte på denne opplysningen.
Jeg finner ingen plass i regelverket som tilsier dette.
 Wilson (26. May 2008 09:16) *  IP
Det der er bare tull av reporteren. Til og med køllehodet kan berøre gresset uten at det er straff. Men bunnen i hinderet kan ikke berøres.


 Fooore (26. May 2008 09:17) *  IP
I sin tid fikk jeg høre at dersom man berørte hinder med utstyret(tralle, bag, kølle, annet) fikk man straffeslag, men dette fikk jeg ny info om i fjor(?) at utgikk dersom INTENSJONEN ikke var å teste forholdene.

Stemmer det at det er endra de siste år, eller fikk/skaffa/tolka jeg feil info i sin tid.

Intensjon: viktig poeng. Tror jeg.



 Aagolf (26. May 2008 09:29) *  IP
Såvidt jeg har lært så kan en ta med seg hele familien, bag. kaffekopp og vafler ned i hinderet og kose seg mens de langtslående leter etter ballene sine.
Det kan jo lett ta godt over 15 minutter før de må oppgi disse og trave tilbake for å slå ny ball og sette igang ny leting :-)

Ikke berør grunn eller vann
Hverken med kølle eller med hand
sang vi i golfbarnehagen.

Gjør en ikke det ser det ut til et en har lov til det meste ifølge regelverket.



 Om Per Haugsrud (26. May 2008 09:30) *  IP
Han kan spille golf og kommentere, men golfregler det har han ikke peiling på, det beviser han gang på gang.

Jeg vil oppfordre folk å lese regel 13-4, her er kun et lite utdrag:

Spilleren har ikke lov til:

b. Berøre grunnen i hindret eller vann i vannhindret med sin hånd eller en kølle; eller

Det er selvsagt ingen straff om håndkleet berører bakken.



 hcp 14 (26. May 2008 09:41) *  IP
Til "om Per Haugsrud". Du referer riktig til regel 13-4, men det er viktig at spillerne får med seg de påfølgende unntaksreglene. Tror svaret på det opprinnelige spørsmålet er å finne her.


 Aagolf (26. May 2008 13:11) *  IP
Nå kan ikke jeg så mye om regler hcp 14 og jeg finner ingenting i unntakene som skulle ha medført straff.
kan du utdype dette for oss?



 ruby scott (26. May 2008 18:47) *  IP
haugsrud er ikke, har aldri vært, og kommer nok aldri til å BLI noen reporter.. han er en kommentator


 Rolf Åge (26. May 2008 20:00) *  IP
Aagolf: Jeg reagerte også på den der.

Nå har det seg jo slik at man kan ta med seg flere køller inn i en bunker, for så å legge ned de køllene man ikke skal bruke i selve bunkeren. Man kan slå ballen, for så å ta opp køllene og rake ferdig. Ikke straff. Betyr ikke det at man kan ta med seg bagen også ned i vannhinderet?



 hcp 14 (26. May 2008 22:45) *  IP
Aagolf - nå viser du en falsk beskjedenhet - du mener du er kjempegod i golfregler. Men til ditt direkte spm til meg : ut i fra unntakene i regel 13-4 - som jeg leser det - er det ikke grunnlag for å gi straff i denne situasjonen.


 jonag (27. May 2008 12:24) *  IP
Regelen er at man ikke skal teste forholdene i en hindring. Så er det endel unntak, feks støtte seg på kølla ned i vannhinderet, legge bag, utstyr eller køller i vannhinderet før man slår, bruke kølle eller hånd til å lete etter ball i vannhinder. Alt dette er klare situasjoner hvor man ikke har intensjon å teste forholdene.

Men det er andre situasjoner som ikke er OK. Feks vaske kølla i vannet før man slår en ball et annet sted i vannhinderet, eller å komme borti sanda i bunker i baksvingen.

Men please, alle, den dærre 2 straffeslag for å komme borti vannhinderet med kølla uansett situasjon og uansett om ballen er i vannhinder eller ikke stemmer iallefall ikke. Den er mange offer for...



 booster (27. May 2008 22:20) *  IP
Jonag:
Hva mente du med "vaske kølla i vannhinder ikke er lov" Er det ikke låv å nett putte kølla i vannet, vaske den å så slå en annen plass i vannhinderet? Hvorfor er dette ikke låv? vann er da vann..



 jonag (27. May 2008 23:09) *  IP
R13-4b gjelder for alt som ikke er nevnt i unntakene til R13-4 evt om 12-1 (lete etter ball) gjelder.

13-4b sier ikke at man kan feks vaske kølla i vannet før man slår ballen fra hindringen. Den sier at man ikke må berøre eller teste forholdene...



Svar:
(Felter merket med * må fylles ut.)
Navn *
E-post
Innlegg *
(Useriøse, krenkende eller støtende innlegg, kan bli fjernet.)
 Tilbake til innleggsoversikten      (Her bruker du kun ett nick!)

 
 
Annonser









ANNONSÉR på Golfsiden - mer for pengene!
Interessert? Kontakt: ar@golfsiden.com
Tlf: 900 900 72