Leserbrev Golfbutikken Golfreiser Golfutstyr Smånotiser Ukens turneringer Lær om golf
Meny
Norske/svenske baner
Innendørsgolf
Golf på Internet

Vitser

Profesjonell golf
Ukens golftips
Golf på TV
ARKIVET
Golfaksjebørsen
Tilbake til første side
 
Sitatet

It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand. I beat people up.

Muhammad Ali

Tilbake til første side
 
Innlegg


Tilbake til innleggsoversikten   Tilbake til første side   Søk på GOLFSIDEN Les mer  

Her kan du legge inn:
nytt innlegg
 Enur - 17. Feb 2011 kl. 12:54 *  IP
Dagens quiz.

Her er en liten nøtt fra dagens runde på Europatouren i India:

På hull 5 slår Thongchai Jaidee i alt 11 slag på ballen (inkludert straff for 2 x Out of bounds), men går allikevel videre til hull 6 med kun en 5'er (bogey) på scorekortet. Hvordan er det mulig?

Noen som klarer denne?
 J.B. (17. Feb 2011 13:32) *  IP
Han fant vel den opprinnelige ballen da, etter 2 provisoriske OB+et par provisoriske til?



 jonag (17. Feb 2011 13:43) *  IP
han skriver for lav score på scorekortet, men det er forsåvidt ingen varig løsning ;-)


 Sr (17. Feb 2011 14:23) *  IP
Han traff en el stolpe på første driven...noe som gjorde at han skulle ha hatt en fri dropp..Ballen lå dårlig til for slag 2 etter stolpetreffen..
Dette fant de først ut når han skulle slå slag 11 in på green...
så da ble han kjørt tilbake for å spille hullet på nytt igjen...
Sikkert noe som kan forklare dette litt bedre...



 J.B. (17. Feb 2011 14:25) *  IP
Det er forskjell på antall slag man slår på ballen, og antall slag man til slutt teller.
Og som jonag sier, en annen variant er å bare skrive HELT feil score, men det blir rimelig fort avslørt ja.. :D



 Enur (17. Feb 2011 15:06) *  IP
Sr har kortversjonen av nesten riktig løsning.

Her er den lange:
Kamerateamet fanger opp Jaidee i det han er klar for å slå sitt 2.slag på hullet.
Ballen ligger litt før en lysstolpe (til banens flomlysanlegg), og stolpen har en slags sikringsboks el.l. et stykke opp på stolpen.
Jaidee tilkaller dommer, angivelig for å fri dropp fra stolpen, men dommeren vil ikke være med på det ser det ut for, da stolpen ser ut til å være såpass langt unna at den ikke vil påvirke svingen til Jaidee.
Jaidee ser frustrert ut, og smeller 2.slaget midt i sikringsboksen(!), og ballen spretter over gjerdet like ved og OB.
En enda mer frustrert Jaidee gjør et nytt forsøk (4.slaget), og akkurat det samme skjer: Sikringsboks og ny ball OB! De britiske kommentatorene forundrer seg over at Jaidee kan miste hodet på denne måten.
Neste forsøk (6.slaget) går bedre, Jaidee hooker seg rundt stolpen og til litt utenfor greenen.

Nå har det seg slik at britenes "on course-kommentator" har fulgt akkurat denne ballen, og mens de er på vei oppover til greenen studerer denne reporteren arket med de lokale reglene, og ser da at det som første punkt står at alle baller som treffer stolper m.m. som tilhører flomlysanlegget SKAL spilles omigjen. Og det reporteren har sett, men som Jaidee ikke har sett fra tee, er at også ballen fra utslaget til Jaidee hadde truffet lysstolpen før den spratt litt tilbake. Dette forteller så reporteren til Jaidee, som tilkaller dommeren på nytt. Og siden hullet ikke er avsluttet, blir det kjøretur tilbake til tee for Jaidee i dommerbilen, og han kan starte på ny frisk.

Nytt utslag (1/7) går ut blant trærne til høyre denne gang. Derfra får han slått neste slag (2/8) kort av greenen, chipper inn (3/9), misser en ganske kort parputt (4/10) og går av med bogey (5/11).

Ok, han slo kanskje ikke 11 slag, så mulig problemstillingen var litt upresist formulert.
Men moralen er uansett klar:
Les de lokale reglene!



 J.B. (17. Feb 2011 15:49) *  IP
Da hadde jo alle rett da... :) Det med stolpe-treff er vel stort sett vanlig på alle golfbaner? Men det kan nok være vanskelig å se om første ball traff stolpen...




 J.B. (17. Feb 2011 15:51) *  IP
Godt at de fant tiltro på denne reporteren som hadde sett ballen treffe stolpen da.
Merkelig at det ikke er slik i fotball, når dommerene ikke ser ballen gå i mål, så kunne man bare gått bort til en tilskuer og spurt ham... "Hey, så du om ballen var inne?" Kunne blitt morsomt. :)



 Enur (17. Feb 2011 16:13) *  IP
He, he, det kunne ha blitt artig ja...

Vel, det var ihvertfall slik jeg oppfattet hele hendelsen. Og dette med at de som er i nærheten brukes for verifisering, skjer jo ofte også når man skal prøve å fastslå hvor ballen har krysset grensen til et sidevannshinder f.eks.



 janik (17. Feb 2011 16:34) *  IP
Takk for info Enur. Jeg kom inn i sendingen da dommer kjørte ham tilbake til tee. Fikk med meg at han hadde truffet ledning eller stolpe men ikke den etterfølgende "komikveld". Komiteen/dommer har anledning til å lytte til tilskuer. Det finnes noen decisions på dette, bl.a. 6-6d/5. Antar at reporteren på banen var fra Sky Sports, og de bruker stort sett tidligere, erfarne spillere. All grunn til å stole på disse.


 janik (19. Feb 2011 15:45) *  IP
Enur: Jeg får opplyst at det er en lokal regel som sier at ball som treffer flomlys-stolpe m/sikringsboks skal annulleres og slås på nytt. Det gis ikke fritak for "line of play", som er vanlig på touren for såkalte TIO´s (temporary immovable objections) - fordi stolpene er faste og ikke temporary. Dette vet Jaidee, så han prøver nok å spille i en linje nærmest mulig boksen mot flagget, i visshet om at slaget annulleres hvis han treffer boksen. Så - hvis ikke utslaget (slag en) hadde truffet stolpen/boksen og han lå der han lå, ville han ligget ved greenen på to slag, uten noen straffeslag og med god mulighet for par. Som sådan ble han kanskje straffet ved at noen oppdaget treffet på første slag. Jaidee måtte jo tilbake til tee og slå ¨på nytt. Og da ble det bogey...


 Enur (19. Feb 2011 19:24) *  IP
Takk for oppklaringen, janik.
Det er ikke alt en vanlig golfspiller/TV-titter klarer å få med seg fra sofaen, og da er det fint å få litt mer kjøtt på beinet fra en som er godt inne i golfreglenes finurlige verden :-)



Svar:
(Felter merket med * må fylles ut.)
Navn *
E-post
Innlegg *
(Useriøse, krenkende eller støtende innlegg, kan bli fjernet.)
 Tilbake til innleggsoversikten      (Her bruker du kun ett nick!)

 
 
Annonser









ANNONSÉR på Golfsiden - mer for pengene!
Interessert? Kontakt: ar@golfsiden.com
Tlf: 900 900 72