Tilbake til innleggsoversikten Tilbake
til første side Søk på GOLFSIDEN
Les mer
Her kan du legge inn: nytt innlegg
 Inne-Tiger - 03. Mar 2006 kl. 12:31 * IP
Baller for simulatorspill
Hei,
Er det noen som vet hvordan om man bør velgja andre typer golfballar til simulatorspel enn dei man til vanleg spiller med ut på bana.
Hvordan reagerar/overreagerar sensorane på økt/reusert skru og spinn?
Eg vil jo gjerne optimalisere utstyret for simulatorspel i eit forsøk på å få en fordel vis a vis kompisane.....
|
 Yankee (03. Mar 2006 20:15) * IP
På de simulatorene du finner på diverse golfsentre i Norge spiller det sannsynligvis ingen rolle. Ingen av disse måler ballens spinn. De gjør bare noen indirekte beregninger ut fra køllevinkel eller hvordan ballen spretter tilbake fra lerretet.
 Gunnar (03. Mar 2006 22:41) * IP
Mon det..
Jeg spurte på Golfsenteret, og eksperten i proshopen, forklarte at sensorene i veggene, 18 i alt, klarte å registrere både backspinn og sidespinn. Et lite poeng var at man kan *lure* simulatoren litt ved å legge ballen litt tilbake i stancen, og få en lavere ballbane, da vil man få registrert mer lengde. Dette er bare hva jeg fikk opplyst, så vennligst ikke heng meg om jeg tar feil.
At simulatoren registrerer bouncen fra lerretet synes jeg høres usannsylig ut, iom at sensorene sitter i sideveggen.
Noen ganger faller jo ballen rett ned fra lerretet, men man får allikevel samme lengde, som når den spretter tilbake til matten.
Dessuten, når sensorene registrer utganshastighet, er det vel naturlig at en god ball går lenger enn en vanlig 1 eller 2-piece-ball ? Sensoren måler vel antagelig hvor lang tid ballen bruker mellom to målepunkter, samt høyde fra matta, vinkel fra matta, osv. og regner seg fram til antatt lengde.
Uansett virker det for meg som om sensorene er ganske nøyaktige. En kompis jeg spiller med, slår gjerne 40 meter lenger enn meg på banen. Det gjør han faktisk også på simulatoren. Forbausende ofte stemmer lengden på driven med det vi gjør på banen.
Gunnar
 som du sier (03. Mar 2006 22:58) * IP
som du sier kan du lure sensorene ved å slå lave eller høye baller.
Hvis du driver og treffer ballen på oppsvingen blir det regnet som høy loft og simulatoren vil tolke dette som feks. en 5 wood. Samme hvis du punsh'er et 7 jern kan den fort gå 180 meter pga. en lavere ball bane som da regnes som en 5i. Det kommer alstå ann på ballbanen din om simulatoren viser "riktige" lengder eller ikke. Dette har jeg hørt på flere sentere, men det er jo dårlig når simulatoren ikke klarer å regne ut riktig distanse når den har vertikalvinkel og hastighet, det kan jo tilogmed jeg gjøre ganske raskt.
 Aslak (03. Mar 2006 23:04) * IP
Jeg tror de kun kan registrere eventuell back og sidespinn utfra hvorvidt den kan måle returen fra lerretet. Med andre ord: Hvis du prøver å legge inn en draw samtidig som du sikter mot høyre, vil du temmelig sannsynlig få en fade uansett.
Når det gjelder lengdene, opplever de fleste at de lange puttene blir alt for lange, lob/sandwedger går generelt for langt, korte og mellomjern går omtrent som vanlig mens lange jern ofte går dritlangt.
Wooder og drivere går omtrent som i virkeligheten, men her er utgangsvinkelen veldig viktig. Hvis driven får en utgangsvinkel på 15 grader eller mer, så registrerer den slaget som en slags underskru, og driven går rett til værs og stopper på 180 meter.
Ellers tror jeg den registrerer hastigheten på ballen rimelig godt, så da betyr det nok litt hvilken ball du bruker.
 eldrick (03. Mar 2006 23:40) * IP
fullswing simulatorne registrerer ikke sidespinn eller backspinn. For å gjøre dette må du ha sensorer i matten, og selv da tror jeg det blir beregnet og ikke målt. Beregningene kan selvsagt bli meget nøyaktige.
De nye simulatorene har sensorer i både i matten og en senorer mellom matten og lerretet. De er også blitt mye billigere.
 eldrick (03. Mar 2006 23:50) * IP
det var feil.
Den nye måler ikke spinn den heller.
dette måler de nye fra ProTee: + ball speed hvis du har ekstra sensor
Data captured
- Club head velocity
- Club head face angle at impact to ball
- Club head path i.e. square, in-to-out, out-to-in
- Horizontal ball position at impact on club face
Accuracy
- Club-head speed to within 0.0137 mph ( 0.00085 kmh)
- Club-face angle to within 0.001 degrees
- Club-head path to within 1.0 degrees
- Horizontal ball position within 1 mm
 Aslak (04. Mar 2006 00:08) * IP
Eldrick, dette er omtrent det samme som de snart 10 år gamle "Dead Solid" simulatorene registrerte, så dette må være en billig sak.
Yankee over her har nevnt de nyeste i et konkurrerende forum. Med helt ny teknologi.
 Inne-Tiger (04. Mar 2006 08:38) * IP
Eg antar at svaret då blir at eg skal bruke min vanlege ball?
 eldrick (04. Mar 2006 12:01) * IP
det er de nye jeg snakker om, som blir omtalt på et annet forum.
Det er ikke så mye mere å måle da. Spinnen blir beregnet ut i fra vinkler og køllehastighet og blir nøyaktig.
Hva mer er ønskelig?
De nye simulatone koster 1/3 av hva de gamle gjorde.
 Ballen (04. Mar 2006 15:11) * IP
Da skal du få et svar du kan leve med håper jeg. Du kan bruke den ballen du selv ønsker. Hvit, gul, rød eller svart (Nike) og ellers bare ha noen hyggelige timer med venner (eller deg selv) Hus bare på at ballen ikke SKAL være merket med noe som kan smitte over på duken du slår mot. Altså ren ball. Og dette er ikke simulator avhengig (ny eller gammel)
|
|