Leserbrev Golfbutikken Golfreiser Golfutstyr Smånotiser Ukens turneringer Lær om golf
Meny
Norske/svenske baner
Innendørsgolf
Golf på Internet

Vitser

Profesjonell golf
Ukens golftips
Golf på TV
ARKIVET
Golfaksjebørsen
Tilbake til første side
 
Sitatet

It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand. I beat people up.

Muhammad Ali

Tilbake til første side
 
Innlegg


Tilbake til innleggsoversikten   Tilbake til første side   Søk på GOLFSIDEN Les mer  

Her kan du legge inn:
nytt innlegg
 AR - 19. Dec 2011 kl. 14:42 *  IP
Regelspørsmål

Du ligger inntil et tre og kan ikke slå på ballen. Den er uspillbar. Ballen ligger i et område hvor gravende dyr har vært. Får du da fridropp?
 Trulte (19. Dec 2011 14:50) *  IP
Ligger ballen oppi tua etter gravende dyr - så er det fridropp. Ellers ikke


 lp (19. Dec 2011 15:08) *  IP
Unntaket i regel 25-1b gjelder...


 AR (19. Dec 2011 16:38) *  IP
Helt riktig, lp! Bra!

Feil, Trulte.



 Wilson (19. Dec 2011 17:23) *  IP
AR.
Jeg er sikkert litt treg, men;
Er det slik at siden ballen uansett ville være uspillbar pga treet så får man ikke fridroppnår den ligger oppi hullet etter et gravende dyr?



 Smilende Sam (19. Dec 2011 19:11) *  IP
Det jeg ikke skjønner er hvorfor "du" i ARs eksempel har lagt seg inntil treet. Er det ikke bedre å forsøke å slå ballen fra stående stilling?


 Wilson (19. Dec 2011 19:14) *  IP
Den var jo faktisk morsom Sam


 AR (19. Dec 2011 19:29) *  IP
Det er riktig oppfattet, Wilson.

I unntaket i Regel 25 1b (Fritak - Unormale grunnforhold) heter det: En spiller kan ikke ta fritak etter denne regelen hvis (a) det er klart urimelig for ham å slå et slag på grunn av påvirkning fra noe annet enn et normalt grunnforhold eller (b) påvirkning fra et unormalt grunnforhold ville være tilstede bare ve dbruk av en unødvendig unromal slagstilling, sving eller spilleretning.



 Wilson (19. Dec 2011 19:40) *  IP
Takk for svar AR.

Jeg har en slik sak fra årets KM.
Han jeg spilte med klarte på et innspill å treffe et hi som lå i roten på et tre. Ballen havnet inne i hiet.
Jeg godkjente fritak og bakgrunnen for fritaket der var at det også var en stolpe som tilhører vanningsanlegget som ville komme i veien for hans sving.

Men, hva om ikke stolpen hadde vært der; Hadde ikke han fått fritak for gravende dyr bare fordi det var i roten på et tre. Hans ball ville stoppet mot treet om ikke hiet hadde vært der.



 AR (19. Dec 2011 20:25) *  IP
Interessant tilfelle. Vanskelig å si med sikkerhet hva riktig utfall er i en slik situasjon. Jeg vil tro at når ballen ligger inne i hiet, får du fridropp. Det er ikke godt å si hvor ballen nøyaktig ville havnet hvis det ikke var noe hi der. Men som sagt - langt fra sikker uten å ha sett selve situasjonen.


 Wilson (19. Dec 2011 20:39) *  IP
Takker.

Men det hele blir jo litt vanskelig når det er såpass uklart. Jeg har alltid betraktet hi som noe man kan ta fridropp fra.



Svar:
(Felter merket med * må fylles ut.)
Navn *
E-post
Innlegg *
(Useriøse, krenkende eller støtende innlegg, kan bli fjernet.)
 Tilbake til innleggsoversikten      (Her bruker du kun ett nick!)

 
 
Annonser









ANNONSÉR på Golfsiden - mer for pengene!
Interessert? Kontakt: ar@golfsiden.com
Tlf: 900 900 72