|
Tilbake
til første side Debattsiden
Golfreiser
NGF
skal selv drive bladet Norsk Golf gjennom eget mediehus
06.01 NGF overtar for Sportmedia:
Det ble klart på tinget På Golftinget i Kristiansand kom det fram
at Sportmedia ikke lenger skulle utgi bladet Norsk Golf og tilhørende nettsted.
Sportmedia skrev til NGF i september at de de ikke var i stand til å videreføre
eksisterende avtale med det kostnadsbildet som forelå. I klartekst betyr det at
de ikke tjente penger på denne avtalen, selv med presumptivt profesjonelle
kunnskaper om medie-drift siden selskapet har flere publikasjoner.
Da blir det meget spennende å se om NGF selv klarer å drive dette lønnsomt. Til
nå har de fått penger ved å sette dette ut til andre helt siden golf tok av i
Norge for fullt. Nå skal de altså drive dette selv. Vi får håpe at det blir
lønnsomt. I et svakt golfmarked og annonsemarked, spesielt for trykte medier,
blir det ikke lett.
Det påstås at Norsk Golf med sine seks utgivelser i 2014 har hatt 100.000
lesere. Det er godt gjort når halvparten av antall medlemskap på i overkant av
100.000 bare har grønt kort og således knapt er interessert i golf. I tillegg er
det mange multiple medlemskap. Bladet sendes bare i et eksemplar til hver
husstand, men ikke til juniorer. 100.000 lesere? Vel, vel. Men en leser kan
sikkert defineres på mange måter. Gjennom et langt liv har Golfsiden sett mange
måter å regne/beregne dette på. Men det er en annen sak.
Fra og med 2014 overtar Norges Golfforbund (NGF) selv ansvaret for Norsk Golf
med tilhørende nettsted.
Nytt selskap
NGF har opprettet selskapet Norsk Golf AS. Her skal det utvikles nye digitale
informasjonsløsninger for nettbrett og mobil. Vi får håpe at det ikke blir for
dyrt. Slik utvikling er temmelig kostnadskrevende, eller dyrt om man vil.
Nettstedet fortsetter omtrent som før. Det vil få stoff fra NGF før alle andre
slik som tilfellet var med den pressemeldingen dtoffet i denne artikkelen er
hentet fra.
De skal sikkert også fortsette å lose alle som søker seg inn på Golfbox videre
til bladets nettsted slik at besøkstallene, rent statistisk blir blåst opp på en
utilbørlig måte. Dette er blitt tatt opp før, blant annet i Aftenposten, uten at
noe er skjedd med den ufine måten å gjøre dette på. Men annonsørene er etter
hvert blitt oppmerksomme på dette selv om noen fortsatt ikke forstår denne
ballonblåsingen av besøkstall.
Annonsesalg for 5,5 millioner
Traveas Media, som også har Svenska Golfförbundet på kundelisten, har fått
eksklusive rettigheter til å håndtere Norsk Golfs annonseflater. Selskapet
estimerer verdien av NGFs medieprodukter til cirka 5,5 millioner kroner i 2014
ved utgivelse av seks nummer. Avtalen løper ut 2016 med intensjon om forlengelse
av samarbeidet.
Nesten en million kroner i annonser for hvert nummer av Norsk Golf er ganske
ambisiøse salgsmål. Vi får håpe at det blir et positivt resultat på bunnlinjen.
Det vil regnskapene i Norsk Golf AS vise etter hvert.
Bladet sendes til alle husstander med golfspillere over 20 år.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Her finner du
DEBATTSIDEN
Her diskuterer du golf
Si din mening!!
|
|
|
|
|
|