Golfsiden.com - Norges store uavhengige nettsted for golf - Hele Norges golfportal Les mer
 

 Annonsere aksjer?
 
Norske-svenske baner
 
Ukens golftips
 
Innendørsgolf
 
Golf på Internett
 Vitser
 
Golf på TV
 
Arkivet
 Kontakt
 Golfbox
 Rankinglister


 LOGIN TIL GOLFBOX


Gamle leserbrev

GOLFSIDEN som din startside? Klikk her

Legg golfsiden.com til dine favoritter: Klikk her 

Til alle nye seere/lesere:
VELKOMMEN 

Annonsér på Golfsiden - ar@golfsiden.com
Tlf: 900 900 72
Tilbake til første side    Debattsiden    Golfreiser


Årsrapporten er kommet

23.09 NGFs årsrapport 2014:
Hva står det der?
Golfsiden har sett på rapporten og hentet fram noen av sakene og kommet med en del kommentarer.

Presidenten
President Finn H. Andreassen peker på at det må gjøres noe med den nedgangen i antall medlemskap vi har sett de siste årene. Han peker på at medlemsmassen er gått ned med 8.000 de siste årene.

Om det er virkelig er personer eller bare multimedlemmer som har solgt seg ned slik at kanskje ikke nedgangen er så stor, har ikke NGF oversikt over. Der teller de bare medlemskap.

Likevel er det mye som tyder på at interessen for golf har vært dalende de siste årene. Nedgangen skyldes nok i første rekke at folk at begynt å sykle, løpe og gå på ski slik at det blir mindre tid til golf. Andreassen peker på at man må konsentrere seg om helseeffekten når rekrutteringsarbeidet nå intensiveres. Bra!

Han ønsker seg flere finansielle aktører som kan hjelpe til med å få fram flere utøvere på toppnivå. «Foreløpig har vi ikke lykkes», sier han. Solheim Cup-søknaden kan sendes av gårde hvis man klarer å bygge opp tilstrekkelig med økonomiske muskler.

Styrets beretning
I styrets beretning heter det at NGF er det 4. største særforbundet i norsk idrett med 103.550 medlemskap fordelt på 180 baner hvorav 175 er slopet. Antall ansatte er 26 (24,9 årsverk).

NGF støtter seg på Golfbox når det skrives at 8. 599 medlemskap ble borte i løpet av fjoråret. Bare 2/3 av medlemskapene står oppført med etablert handicap.

Banesituasjonen:
6 hulls baner: 20
9 hulls baner: 94
18 hulls baner: 61

Omsetningen var på nesten 56 millioner kroner. Underskuddet viste 1,7 millioner kroner ( regnskapet står det 1,96 millioner kroner i underskudd ).

Nedgang i forventete sponsorinntekter og nedgang i antall medlemskap hadde hovedskylden for underskuddet.

Flere klubber melder om økt interesse og økt aktivitet på nybegynnerkurs.

I Sverige er det indikasjoner om at nedgangen i antall spillere har stoppet opp. Kanskje folk ikke orker å slite seg ut på sykkelsetet, i joggeskoene sine eller på langrennsskiene og foretrekker en mye mer behagelig måte å skaffe seg god mosjon og god helse på? En nylig utgitt forskningsrapport viser at man kan redusere sannsynligheten med 86% (!) ved å leve sunt! Da kan golf være en meget viktig faktor.

Generalsekretæren
Generalsekretæren peker på at spillere med 26 i handicap og over det har lettere for å slutte med golf. Det pekes på at glede, mestring og godt miljø er viktige suksessfaktorer. Han mener det er viktig å fortsette med trenerutdanningen og han har tro på de regionale kompetansesentrene som er igangsatt. Kanskje Solheim Cup kan bidra til økt oppmerksomhet.

Administrasjonen
Rapporten fra administrasjonen er tredelt; Aktivitet, Anlegg og Organisasjon.

På aktivitetssiden skrives det om Barn og ungdom, Golf i skolen, Jente- og kvinnegolf, VTG (veien til golf), Golf – grønn glede, Funksjonshemmede i golfen og Toppidrett. Toppidrett med Team Norway og andre grupper, Norgesmesterskapene, tourer og turneringer, Tourmament Directors (TD), Dommere og fremtidige internasjonale turneringer inkludert Solheim Cup,

Her vises det i stor grad til VP=virksomhetsplanen.

Anlegg
Her ble den svake sesongstarten for mange klubber nevnt. Kunstgress på en del baner har fått et eget, lite avsnitt. Det står også litt om seminarer og forskning.

Organisasjon
Noen klubber søker ikke om moms-kompensasjon og går glipp av et fint bidrag i klubbkassa. De klubbene som søkte fikk nesten 20 millioner kroner i momskompensasjon. Bare 145 av 180 klubber sendte inn det temmelig enkle søknadsskjemaet.

Grasrotandelen (andel av overskuddet i Norsk Tipping) var på 5 millioner kroner.

I 2013 ble det etablert seks nasjonale kompetansesentra. Trondheim, Fana, Oslo, Losby, Grenland (konkurs høsten 2013 – innledet forhandlinger med Vestfold) og Sola.
 
Det ble gjort en god del på Utdanning og kompetanseheving med mange kurs for trenere, dommere og turneringsleder, styremedlemmer etc..

Golfens samfunnsverdi settes det mye inn på å spre informasjon om. Her ligger det et stort potensiale for rekruttering og støtte fra offentlig hold.

Norsk golfs historie arbeides det godt med – stort sett på frivillig basis. Her kan man lese mer om dette: www.golfhistorie.no.

Det fortelles om en viss økning i antall visninger på NGFs nettsted.

Det sies imidlertid ingen ting om hvor mange av disse besøkene som skyldes at man ufrivillig blir dirigert til dette nettstedet når man logger seg ut av Golfbox etter besøk på Golfbox for starttidsbestilling, endring av handicap eller andre årsaker. Slike ufrivillige besøk på nettstedet pga denne utloggingen fra Golfbox er fullstendig verdiløse sideoppslag/klikk for en annonsør. Men disse oppblåste tallene selges for det det er verdt av det svenske reklameselskapet som står for annonsesalget for NGF.

Dette fortoner seg som – i beste fall – lureri overfor annonsørene som nå skal betale for hver sidevisning. Jan Espelid i Golferen har gjentatte ganger kalt dette for Talldoping. Å betale for sidevisninger som leseren ikke har frivillig gått inn på, er på ingen måte realt eller i tråd med god forretningsskikk. Verken overfor annonsører eller konkurrenter.

Med nesten en million spilte runder i Norge hvert år som i stor grad bestilles på Golfbox, er det temmelig klart at vi her snakker om store tall. Mange ufrivillige klikk til sammen som det svenske reklamebyrået kan selge annonser basert på. På det vi kan kalle falske premisser. At folk blir tvunget over til NGFs nettsted når de logger seg ut fra Golfbox, gir oppblåste tall - Talldoping. Men verden (les annonsørene) vil bedras, men ikke på nynorsk som en god venn har sagt. 

Markedsansvarlig Atle Øi sluttet i september 2013. Da måtte andre i organisasjonen overta markedsarbeidet. Som kjent var det stor svikt i markedsinntektene i fjor i NGF.

NGF har 28 samarbeidspartnere som stort sett er med i NGF Club.

Fra rapporten:
«Med 2013 kom også lanseringen av et nytt konsept knyttet til utøverne i Team Norway. Det har imidlertid vært utfordrende å finne frem til riktig salgskonsept, og prosjektet har blitt forsinket. Alle avtaler har blitt gjennomgått for å se om de oppleves som verdifulle både for NGF og for samarbeidspartnerne.»

Det virker ikke som det var særlig vellykket.

Årsrapporten har ganske mye statistikk å by på. Det er 75% menn som spiller. 8,4% av medlemskapene i Norge er under 19 år. Trolig er antall spillere under 19 år en del høyere basert på antagelsen om at andelen av de under 19 som har multiple medlemskap er langt lavere enn for de voksnes del.

Fra toppåret i 2009 er antall medlemskap i NGF gått ned med 22.000. På Golfsidens annonsesider for kjøp og salg av medlemskap (mest salg) var aktiviteten størst i 2010. Det kan stemme med at mange da ønsket å kvitte seg med sine multiple medlemskap. Som en viss indikasjon.

Regnskapet
Driftsresultatet viste et underskudd på 2,4 millioner kroner. Renteinntekter pyntet heldigvis på dette med nesten en halv million slik at det ordinære resultatet viste minus 1,96 millioner kroner.

Lønninger var på nesten 20 millioner kroner.

Sponsorinntektene viste en svikt på 5 millioner kroner i forhold til budsjettet og endte på 3,7 millioner kroner. Det var imidlertid en økning fra året før som følge av bytteavtale om annonsering av ”Sammen”-kampanjen.

Balansen viser et bankinnskudd på 16 millioner kroner av en totalkapital på nesten 25 millioner kroner når vi trekker ut utøverfondet på 3 millioner kroner.


Den viktigste oppgaven framover, etter Golfsidens mening, blir å skaffe flere spillere ut på alle de 180 banene i Norge. Det er også viktig å tilrettelegge slik at vi får heving av nivået på våre beste spillere. Juniorene gjør det bra, men fra en god junior til en god profesjonell spiller er et meget langt skritt som krever hardt arbeid. Hardere enn det de fleste tror.  Da gjelder det å ha gode ledere og et godt støtteapparat som kan hjelpe til på veien.





-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Her finner du DEBATTSIDEN Her diskuterer du golf
Si din mening!!


Debattsiden
Søk på GOLFSIDEN
Spør Matz Modéer
Her svarer Matz Modéer

Golfreiser:
Egen seksjon