|
Tilbake
til første side Debattsiden
Golfreiser
20.01 Reiselivsmessen:
Arrangøren er fornøyd og
rapporterer gode tall
Årets Reiselivsmesse foregikk i uke 2 på Lillestrøm. Store charteroperatører og
flyselskaper glimret med sitt fravær. Men desto større var interessen når det
gjaldt de dyrere og mer spesialiserte reisene, ser det ut til.
Her er en pressemelding fra Norges Varemesse:
Gode tall for Reiseliv 2011:
Folk kjøper dyrere reiser
- Reiseliv 2011 og Fotomessen trakk over 31.000 mennesker. Salget av reiser har
vært bra og trenden er at folk kjøper dyrere reiser. Og; kombinasjonen Reiseliv
og Fotomessen er en ubetinget suksess, sier sjefen for Norges største
reiselivsarrangement, Torill Engelberg hos Norges Varemesse.
Reiseliv opprettholder dermed sin status som Norges mest populære årlige
reiselivsmesse.
- Dette sier ikke bare mye om hvor viktig ferie og fritid er for folk – som vi
alle vet – men det er viktig for folk å kunne snakke med mennesker og
reiseeksperter ansikt til ansikt. Internett er en viktig kilde for informasjon,
men er det noe vi ikke gambler med, så er det ferie og reiser.
- Og ikke minst: Det å møte sine kunder i virkeligheten er utrolig viktig for
alle kunderelaterte selskaper, og særlig de med stor kundetrafikk på internett,
påpeker Torill Engelberg.
- Hovedtrenden for Reiseliv 2011?
- De ferske resultatene fra årets messe forteller at publikum har handlet både
for mer i år enn noen gang tidligere, og også langt dyrere reiser enn før.
-I tillegg rapporterer mange utstillere om godt salg en hel del konkrete
forespørsler å jobbe med fremover. Dette bekrefter trenden at flere og flere
nordmenn reiser både mer individuelt og stadig lengre ut i verden.
- Ny vår for mange nisjeprodusenter på Reiseliv?
- Utvilsomt! Årets messe viser også at mindre aktører med spennende produkter
blir veldig synlige her. Dette er selskaper du sannsynligvis ikke så lett ville
ha funnet frem til på internett. Her eksponeres publikum for annerledes reiser
og opplevelser.
- Hvordan ble B2B-dagene?
- Vi er en stor arena for relasjonsbygging, med mange møter og treffpunkter, og
hvor forretninger gjøres, sier Torill Engelberg. Det kom opp mot 7.000 B2B
besøkende, og det er bra. Her er det også mange kjøpere fra næringslivet
generelt, som kommer for å orientere seg om businessproduktene reiselivsaktører
har å tilby. Her var det også mange gode og interessante foredrag, dialoger og
debatter, både i News Café og på messegulvet, som vi skal videreutvikle som
seminar- og debattarena.
- ReiselivTV, webcasting og sosiale medier var nytt i år?
- Bare i løpet av to første ukene i januar har vi hatt over 26.000 besøkende på
våre nettsider, i tillegg til de vi når via sosiale medier. Dette betyr selvsagt
merverdi for våre utstillere, som får eksponering også utenfor messegulvet.
Det ble produsert ReiselivTV og webcasting av vår rådgiver PR-strateg Bjørn B
Jacobsen i samarbeid med Smartcom;tv. Intervjuer og reportasjer i TV-format er
intressant og slagkraftig. Alle filmene ligger under presse-fanen på våre
websider og kan ses der.
- Her ligger også link til våre webcast-sendinger fra News Café på messegulvet;
pressekonferansen, Innovasjon Norges “State of the Industry”, samt vår egen
dialog-debatt med lederne for 5 norske Visit-selskaper. Det at folk kan sitte
Norge rundt og følge slike aktiviteter via sine dataskjermer, er spennende.
- Reiselivs-Norge fikk massiv dekning i mediene forrige uke?
- Ja, og det synes vi er gledelig, at Reiseliv virkelig setter dagsorden og
utløser denne kolossale mediedekningen i alle kanaler, der organisasjoner og
virksomheter får slippe til i tur og orden, og snakke både turisme og egen sak.
Dette bidrar til å sette fokus på turist- og besøksindustrien.
- Fremtidens viktigste industri for Norge, konkluderte debattantene på Reiseliv
fredag ettermiddag.
-Reiselivsbransjen og reisemønster er i konstant endring. Hvordan påvirker
dette Reiseliv?
- Det stiller krav til oss på produktutvikling og tilrettelegging. Vi går nå løs
på flere spennende oppgaver med tanke på 2012, for å kunne skreddersy dette som
er Norges største reiselivsarrangement enda mer og enda bedre - både mot viktige
utstillergrupper som både det norske, nordiske og det internasjonale markedet,
og også når det gjelder utvikling av tilbudet vis à vis publikum, sier Torill
Engelberg.
- Nå skal vi sette oss ned med nasjonale og internasjonale bransjeaktører for å
trekke opp konturene for Reiseliv 2012.
– Ja, kom veldig gjerne med synspunkter og innspill til oss, avslutter hun.
Tilbake
til første side
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Her finner du
DEBATTSIDEN
Her diskuterer du golf
Si din mening!!
|
|
|
|
|
|