|
Tilbake
til første side Debattsiden
Golfreiser
Det nye styret i NGF som ble valgt uten dramatikk Fra venstre finner vi
Anne Elisabeth Næstvold, Bærum (nytt varamedlemy), Tore Nyrén, Stavanger (nytt
styremedlem, ny), Wenche Pedersen, Varanger (ny visepresident), Edith Kalve,
Fana (nytt styremedlem), Finn H. Andreassen, Losby (president), Vegard Aune,
Trondheim (varamedlem), Dag Kirchoff Kjekstad (styremedlem) og Einar I. Lohne,
Grini (styremedlem).
24.11
Golftinget23. - 24. november i Kristiansand:
Medieavtalen og Solheim Cup ble sentrale punkter
Det ble et rolig golfting.
Her er NGFs pressemelding>:
PRESSEMELDING FRA NORGES GOLFFORBUND:
Vil ha Solheim Cup til Norge
Flere jenter og kvinner til golfen, 5000 nyrekrutteringer per år og ja til
en Solheim Cup-søknad. Golftinget i Kristiansand ga golf-Norge mange og store
oppgaver å jobbe med.
(Kristiansand, 24. november 2013) Golfidretten har slitt i motbakke de siste
årene. Et frafall i medlemskap på gjennomsnittlig tre prosent per år siden 2009
har sendt forbundet ned til en fjerdeplass på lista over største særforbund. I
tillegg er det økonomisk utfordrende å drifte golfanlegg i Norge.
Det var imidlertid et offensivt Golfting som i helgen kom sammen for å stake ut
kursen for golf-Norge de kommende fire år.
Ja til Solheim Cup
Norges Golfforbunds styre ønsker ett av verdens største idrettsarrangementer til
Norge kvinnelige. Det gjør også de norske golfklubbene som enstemmig ga
klarsignal for å iverksette arbeidet med en norsk Solheim Cup-søknad for 2019.
Kan bli mediehus
Norsk Golf er med sine åtte utgivelser i året og rundt 100.000 lesere ett av de
større magasinene i Norge. Både Aller og senest Sportmedia har utgitt
publikasjonen, men nå er det slutt. Golftinget ga styret fullmakt til å opprette
et eget selskap som skal utgi Norsk Golf, nettstedet norskgolf.no, samt
eventuelle nye digitale informasjonsløsninger for nettbrett og mobil.
Satser på ivaretakelse
Golf-Norge har rekruttert jevnt de siste årene. Utfordringen har vært at
frafallet har vært større enn tilstrømmingen. Det skal gjøres noe med etter at
Golftinget vedtok en virksomhetsplan med fokus på å ivareta eksisterende
medlemmer.
Andreassen med fornyet tillit
Valgkomiteen i Norges Golfforbund ønsket Finn H. Andreassen (69) som president
for to nye år. Golftinget var helt enig og den profilerte mediemannen blir
golf-Norges øverste leder de neste to årene. I tillegg ble Wenche Pedersen fra
Varanger GK valgt til ny visepresident, mens Dag Kirchoff (Kjekstad GK) og Einar
I. Lohne (Grini GK) fikk fornyet tillit. Edith Kalve (Fana GK) og Tore Nyrén
(Stavanger GK) er nye styremedlemmer, mens Vegard Aune (Trondheim GK) og Anne
Elisabeth Næstvold (Bærum GK) ble valgt som varamedlemmer.
20.11
Golftinget23. - 24. november i Kristiansand:
Medieavtalen og Solheim Cup er blant punktene på dagsorden
Det skal arbeides hardt for å stoppe lekkasjen blant golfspillere. Vi må bli
bedre til å spille golf. Vi må få opp interessen.
På tinget i Kristiansand vil det etter at de formelle punktene er gjennomgått,
bli rettet oppmerksomhet mot Solheim Cup og medieavtalen. Formalitetene er saker
som godkjenninger av innkallelsen, beretninger og regnskap etc.
Solheim Cup
Presidenten satser mye på å få gjennomslag for Solheim Cup i Norge i 2019. Han
mener at Solheim Cup skal være et virkemiddel til å få 15.000 nye jenter og
kvinner til å spille golf innen 2022.
Det kreves mye av ressurser for bare å sende inn en søknad. Budsjettet lyder på
90 millioner kroner hvorav 45 millioner kroner skal skaffes av den norske
arrangøren. Alle store idrettsarrangementer blir dyrere enn antatt. Hvem skal
betale dette? Det blir erfaringsmessig arrangøren. Arrangøren av sykkel VM i
Oslo da Lance Armstrong vant, gikk konkurs.
Tungt sponsormarked
Det er ikke lett å skaffe sponsorer. I 2012 lød budsjettet i NGF på 7,5 millioner
kroner. Regnskapet viste inntekter på bare 2,5 millioner kroner hvorav 600.000
var barteravtaler. Ansvarlig i NGF sluttet i jobben på sensommeren.
Er markedet like dårlig til Solheim Cup, vil man ikke få inn 45 millioner kroner, men 15 millioner kroner. Et tap på denne budsjettposten på 30 millioner
kroner. Det samme beløpet som medlemskontingenten og medieavgiften ga av
inntekter til sammen i 2012. Egenkapitalen i forbundet er på 16 millioner kroner
ved inngangen til 2013.
I tingdokumentene står det for øvrig at 200 kroner er betalt inn som medlemskontingent fra
103.935 medlemmer (over 20 år). Dette er feil. Her er det svært mange som
betaler flere kontingenter. Her skulle det selvsagt stått antall medlemskap slik
Golfsiden fikk gjennomslag for - for rundt 10 år siden.
Bare det å sende inn en søknad om Solheim Cup vil koste mye arbeid og ressurser. Det er høyst
usikkert hva som kommer ut av Solheim Cup i form av økt interesse, inntekter og
nye golfspillere til den norske overkapasiteten på golfbaner.
Solheim Cup krever at vi skal arrangere LET-turneringer i tre år før og etter
Solheim Cup i 2019.
Det står at Solheim Cup i USA sist hadde 100.000 tilskuere, billettprisen var
350 kroner. Et spørsmål da er hvor mange betalte dette beløpet, og hvor store var
de egentlige billettinntektene? NGF mener at halvparten, 50.000, kanskje vil se
Solheim Cup i Norge. Med samme billettpris blir det 17 millioner i
billettinntekter.
Spørsmålet er om Solheim Cup, sannsynligvis uten norske deltakere, vil trekke
mer enn 5-15.000 deltakere. Da forsvinner i så fall mesteparten av de 17
millionene. Kanskje prisen også må settes dramatisk ned for å få folk til å
komme her i Norge. Golf har ingen tradisjon for å være noen publikumssport i
Norge.
Nei, det blir neppe lett å skaffe penger til et såpass stort golfarrangement i
Norge
Budsjettkostnader på 1,2 millioner kroner er ikke tatt inn i budsjettet for
2014.
Norge ligger rundt 20-300 år bak Sverige som golfnasjon. Det er bare 12 år siden
Sverige hadde Solheim Cup. Kanskje det er i tidligste laget å søke Solheim Cup
til Norge i dag med den lunkne interessen for golf vi ser for tiden?
Gjennomslag fra entusiastiske klubber?
Bare et 50-talls golfklubber stiller på golftinget. Det er de ivrigste klubbene
og som også preges av stor entusiasme.
Det hadde vært moro med Solheim Cup til Norge. Ingen tvil om det for dem som er
glade i golf. Spørsmålet er bare om vi har økonomi til det.
Trolig vil presidenten få gjennomslag for forslaget for å gå videre med søknaden
om å få Solheim Cup til Norge i 2019.
Men økonomien må være på sikker grunn før man tar steget ut i dypt vann.
Mediavtale
Det er tydelig at det er dårlig økonomi i å lage bladet Norsk Golf og produsere
internettstoff på nettet. Slik Golfsiden tolker saken, er det langt fra sikkert
om NGF fortsetter med dagens avtale med Amedia (tidligere A-pressen). Sportmedia
er nemlig ikke i stand til å videreføre eksisterende avtale.
I tingdokumentet heter det:
Nåværende avtale med Sportmedia løper ut 31.12.2013. Gjennom 2013 har en
prosjektgruppe under navnet Eagle Media vært i dialog med Sportmedia og deres
eier Amedia (tidligere A-pressen) og om grunnlaget for en videre avtale.
I juni kom Sportmedia tilbake med et forslag som innebar en vesentlig
kostnadsøkning i produksjonen underlagt Norsk Golf i magasinform samt på nett,
og i september meddelte Sportmedia skriftlig at de ikke er i stand til å
videreføre eksisterende avtale. Kort tid etter ble det klart at Amedia ønsker å
selge ut Sportmedia (uthevet av Golfsiden), og at det i den anledning
kan være interesse for å forlenge avtalen med NGF i ytterligere ett år.
Samtidig erfarer NGF at for å imøtekomme et mediemarked og en teknologi i rask
utvikling, er det et behov for en fremtidig medieavtale som gir større rom for
fleksibilitet mellom trykk og nett - og mobilbaserte løsninger.
Dette vil styrke kommunikasjonen mot det offentlige rom, i media og innad i
golf-Norge samtidig som det åpner for og stimulere til nye inntektsmuligheter og
kommunikasjonsplattformer. Prosjektgruppen har derfor jobbet med
et alternativ som innebærer et samarbeid med Sveriges Golfförbund, Svensk Golf
og deres samarbeidspartner på annonsesalg.
Avtaleforhandlingene pågår parallelt med at tingdokumentene går i trykken.
Basert på dette innstiller NGFs styre på følgende vedtak.
Forbundsstyrets forslag til vedtak:
Styret får fullmakt til å utarbeide en ny medieavtale som omfatter magasinet
Norsk Golf, nettstedet norskgolf.no, samt eventuelle nye digitale
informasjonsløsninger for mobil, nettbrett, etc.
En ny medieavtale vil innebære at magasinet og digitale løsninger enten
produseres eksternt (dagens løsning), eller at produksjonen skjer i en
virksomhet underlagt NGF (svensk løsning).
En ny medieavtale skal bidra til:
• God informasjonsflyt mellom klubbenes medlemmer, klubbene
og NGF.
• Ytterligere synliggjøring av golfsporten i Norge.
• Oppnåelse av de mediepolitiske mål som er satt i virksomhetsplanen.
• Utgivelse av magasin og publikasjon på digital plattformer (nett, nettbrett og
mobil) skal skje innenfor de økonomiske rammer som er vedtatt gjennom
medieavgiften.
Medlemskapsavgift
Avgiften har ligget på 200 kroner. Nå forsøker forbundet å øke den med 7 kroner
(3,5%). Trolig vil noen fra salen foreslå 210 kroner for å "få runde tall".
Kanskje det blir utfallet. Det gir i så fall NGF 300.000 kroner til ekstra i
kassa.
Mediavgift
Denne foreslås økt i takt med konsumprisindeksen fra 145 til 150 kroner for de
to neste årene. Det går trolig glatt gjennom.
Virksomhetsplanen
Det var så liten interesse fra klubbenes side til å fremme kandidater til å være
med på arbeidet med virksomhetsplan for 2014 – 2017 at dette kokte litt bort i
kålen i startfasen. Se for øvrig om virksomhetsplanen i tingdokumentene.
Ellers innstiller valgkomiteen på at tre av seks styremedlemmer skiftes ut.
Her kan du lese tingdokumentene
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Her finner du
DEBATTSIDEN
Her diskuterer du golf
Si din mening!!
|
|
|
|
|
|