|
Tilbake
til første side Debattsiden
Golfreiser
VD
Lars Thonning og Golfstore hadde sin egen utstilling etter de tre dagene i the
Nordic Golf Fair. Foto: A. Ramnefjell
21.10 Golfstore:
Større enn mange vet om
Selger for over 500 millioner kroner. Det gir stordriftsfordeler.
Golfstore er større enn mange vet. Nordmenn kjenner til Golfstore som et
samarbeid om innkjøp og felles markedsføring.
Selskapet har arbeidet i 40 år i golfmarkedet og er Europas største
faghandelskjede i sitt slag.
Det er 239 Golfstore-pro shoper og Golfstore-butikker i seks land; Sverige,
Danmark, Norge, Tyskland, Holland, og Østerrike.
Golfstore:
- Golfstore ser det som sin oppgave å gjøre golfen til en enda mer morsom
aktivitet for spillerne.
- Golfstore proshopene har velutdannede proer som kan gi kvalifiserte råd for
utstyr og ikke minst svingen.
- Golfstore satser på å holde gode priser gjennom stordriftsfordeler og dermed
effektiv drift.
Lars Thonning passet "butikken" på golfmessen
i Malmø nylig. Foto A. Ramnefjell
I Norge er det 17 Golfstore shoper. I 2014 blir det en eller to nye. En av
oppgavene for Golfstore er å gjøre pro shopene lønnsomme.
Daglig leder i Golfstore er Lars Thonning. Han var tidligere daglig leder i
Scandinavian Volvo Masters og hadde betydelig innflytelse i idrettssverige i den
posisjonen. Som leder for det kontinentale Europas største detaljistorganisasjon
innen golf har han fortsatt stor innflytelse.
Han forteller til Golfsiden at golf har stått stille en stund. Han merker også
konkurransen fra internett. Thonning ønsker å hjelpe til med utdanning slik at
proene blir bedre forretningsmenn business management. Det gjelder å ha riktig
sortiment, riktig pris og god markedsføring. Proene skal være best på utstyr.
Cusom fitting er ledeord nr 1 – fortsatt i følge Lars Thonning.
40 år
Golfstore startet opp for 40 år siden og har markert jubileet. Selskapet har
vært i Norge i fire år. Butikkene omsetter totalt for godt over 500 millioner
kroner.
Golfstores egen omsetning er nesten 40 millioner kroner. Selskapet bruker 16
millioner kroner – svenske sådanne - på markedsføring og utdanning. Det hele
drives som et franchise-konsept.
Det er et uttalt mål å ha lave priser hos Golfstore slik at man skal slippe å
hente inn priser her og der.
På messen i Malmø
Golfstore var på messen i Malmø. Ikke bare det. Rett etter de tre dagene med
åpen messe hadde Golfstore sin egen messe rettet mot sine butikker. Her stilte
leverandørene til Golfstore opp. Det var stort sett de samme som på messen,
naturlig nok. Hit kom besøkende fra butikkene i de seks landene Golfstore
opererer i og gjorde sine bestillinger for neste år. Salget gikk bra i følge
"informerte kilder" som det heter.
Messen i Malmø satte for øvrig ny rekord. Alle de store leverandørene var på
plass. Det var en økning på 20% i antall besøkende. Antall besøkende selskaper
var 566. Det var 78 utstillere på messen.
Golfstores rolle
En av årsakene til økningen i interesse skyldtes samarbeidet mellom the Nordic
Golf Fair og Golfstore. "Trade showet" iscenesatt av Golfstore ble holdt rett
etter the Nordic Golf Fair i den samme utstillingshallen.
Lars Thonning uttrykte: - Vi har ønsket å inngå dette samarbeidet i lengre tid
siden hele golfindustrien trenger å rasjonalisere og kutte kostnader. Dette
viste seg å være en god løsning.
Hjemmeside
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Her finner du
DEBATTSIDEN
Her diskuterer du golf
Si din mening!!
|
|
|
|
|
|