|
Tilbake
til første side Debattsiden
Golfreiser
Verden vil bedras, men ikke på nynorsk!
Sosiale aktører støvsuger (les: raner) annonsemarkedet
10.04 Facebook, Google m.fl.:
Stjeler mange annonser - betaler
ikke skatt
Er det slik vi vil ha det i Norge? Med myndighetenes velsignelse?
Norske mediebedrifter og skattemyndigheter taper milliarder av kroner på uetisk
konkurranse, dårlig forretningsmoral og et elendig lovverk. Annonsørene,
deriblant norske golfklubber og andre golfaktører, lukker øynene.
Facebook og Google
Facebook, Google, Instagram og andre (u)sosiale medier tjener drøssevis av penger på annonser
med massiv
markedsføring som lokker annonsører inn under sine kleptomaniske vinger.
Mer eller mindre målrettede annonser, og mer eller mindre manipulerte
statistikker gir et glansbilde av disse aktørene som annonsemedier.
Hvor verdifulle er eksempelvis alle de annonsene du blir overøst med etter at du
har søkt på et produkt på Google? Da er du ferdig med det produktet, men Google
hover inn penger fra annonsører som fortsetter å betale for irriterende visninger
i lang tid etter at produktet er uaktuelt for konsumenten.
Men hva får annonsørene igjen?
Facebook er i ferd med å gå nedover i popularitet. De unge har mistet interessen
og flyktet til andre steder.
Hvor interessant er det å se hva en gammel
klassekamerat fra folkeskolen hadde til middag i går, eller hvor vedkommende
reiste på ferie, eller den nye bilen som er kjøpt inn, eller at bestemor til en
du knapt kjenner blir 90 år, eller at barnebarnet til en fjernt bekjent har fått
en tann til etc etc. Selv den eldre
generasjon begynner å bli lei av dette fenomenet som skyllet innover landet for
noen år siden på samme måte som dottkomm-bølgen gjorde for 20 år siden.
Norske golfklubber lukker øynene
Norske golfklubber og andre golfannonsører henger seg på dette og øser ut penger
til de sosiale mediene som ikke bidrar med noe som helst faglig tilbake.
Tvert i mot.
De stikker bare av med pengene, betaler knapt skatt og bidrar ikke til informasjon om
golf på noen som helst måte. Igjen sitter golfmedier og andre fagmedier med lua
i handa uten å få inn nødvendige annonsekroner til finansiering av informasjonsinnsamling
og formidling av dette. Da blir disse
mediene borte på sikt. Golf-Norge blir fattigere.
Hva er analysene verdt? (lite)
Google gjennomanalyserer de dataene som kommer inn fra brukerne. De legges
fram for reklamebyråene i en innpakning som er temmelig imponerende, men som
svært mange ikke forstår noe av. Mottakerne har som regel ikke kunnskaper nok
til å vurdere om dette er gode eller dårlige annonseringsmuligheter.
Det verste
Men det verste med disse selskapene, og tilsvarende, er at de ikke betaler skatt
av de pengene de får inn for annonsering i Norge.
Alle de milliarder som Facebook og Google hover inn, skulle det vært betalt
skatt av, men det skjer bare i ingen
eller minimal grad.
Skammelig
Dette er ikke annet enn
skammelig. Noen vil hevde at dette er ren skattesvindel. Her er myndighetenes regler samt aktørenes moral under ethvert
beltested.
Når så golfklubber, golfreiseaktører og andre golfannonsekandidater satser på
sosiale medier, blir det lite, ofte ingen ting igjen til aktører som Golfsiden
og andre annonsemedier.
Så lite annonsepenger er det for norske medier at det ikke lenger er noe å leve
av.
Pinlig
Dette er pinlig for norske myndigheter. "Det haster med å få nye regler", sier
vår skattedirektør Hans Christian Holte og understreker at det er viktig med et
internasjonal samarbeid.
Samarbeid er vanskelig siden skatteparadiser ikke vil
samarbeide. Neppe heller de landene som nyter godt av denne totalt urettferdige
ordningen. Det hele er en skam og bare pinlig. Det hjelper ingen ting at skattedirektøren "uttrykker
bekymring for situasjonen".
Google fikk nylig en bot fra EU-kommisjonen på 13,7 milliarder kroner (!) for å
misbruke sin dominans i markedet for nettannonser. I fjor var boten 40 (!)
milliarder kroner. Året før var boten 22,4 milliarder kroner. Boten i fjor er
anket.
Og Golfforbundet?
De arrangerer kurs om hvordan man skal bruke disse sosiale
mediene. Det fører til at de selv mister sine annonsører og inspirerer sine
medlemsklubber til å pøse ut penger til ikkeskattebetalende, utenlandske
aktører.
Snakk om å slå bena under seg selv.
Og Golfsiden!
Her finner du
DEBATTSIDEN
Her diskuterer du golf
Si din mening!!
|
|
|
|
|
|