|
Tilbake
til første side Debattsiden
Golfreiser
17.09 NGFs markedsansvarlig
slutter:
I løpet av måneden
Uenighet oppgis som årsak.
Manglende resultater er høyst sannsynlig den viktigste årsaken til avslutningen
av arbeidsforholdet.
Mange har eksempelvis reagert på at NGF ikke klarte å skaffe en sponsor til
Titleist Tour - juniorenes golf tour i Norge de siste årene. I år har navnet
vært Team Norway Junior Tour 2013 - uten sponsor.
Fra pressemeldingen under er det tydelig uenighet mellom Atle Øi og NGF.
Golfsiden betrakter dette som en del av den oppryddingsprosessen som har funnet
sted og som finner sted etter at generalsekretær Tor-Anders Hanssen begynte i
sin stilling i NGF hvor han ser manglende resultater.
Kraftig svikt
Det har vært dramatisk svikt i sponsorinntektene for NGF den siste tiden.
"Uenighet om strategi generelt, og ulikt syn på håndtering rundt salgskonseptet
Team Norway spesielt" - heter det i pressemeldingen.
I klartekst betyr det at det er blitt gjort en for dårlig jobb på salgssiden.
Dermed måtte Atle Øi gå.
Vanskelig med kunstig høye tall
Det har ikke vært noen lett jobb å skaffe sponsorinntekter til et golfmarked som
har vært i nedgang de siste årene.
Det vil si; det er først nå vi har sett at de
store tallene som NGF har operert med i "antall medlemmer" har begynt å nærme
seg "antall golfspillere".
Her på Golfsiden og andre steder har det vært mange annonser om salg
av aksjer og andeler fra spillere som har mange medlemskap hver i en og samme
klubb og/eller eller medlemskap i mange klubber.
Når manglende vekst i det REELLE antall
golfspillere ikke øker, blir man ikke kvitt sine overskuddsaksjer. Da blir det
krise i markedet og golfaksjer blir verdiløse.
Fra medlemmer til medlemskap
Da Golfsiden
for rundt 10 år siden rettet søkelyset mot dette betydelige problemet, gikk NGF
over fra å kalle de over 100.000 medlemskap i stedet for medlemmer. De var
selvsagt tvunget til å gjøre det siden "medlemmer" var et fullstendig misvisende
tall på antall golfspillere i Norge. Det innebar at NGF ikke kunne invitere sine
sponsorer til å møte 100-125.000 medlemmer. Tallet var betydelig mindre -
spesielt når vi tar med det faktum at omtrent halvparten av de registrert ikke
spilte golf i det hele tatt og totalt uinteressante for sponsorene.
Golf-produktet ble vanskeligere å selge.
Lettere nå
Med Tuttas suksess i det siste, satsingen mot OL i 2016, en nytenking i
sponsorvirksomheten mot golf og bedre salgsinnsats burde det ligge til rette for
et kraftig oppsving i NGFs sponsorinntektene framover. De som skal ta tak i
dette nå, burde ha en meget takknemlig oppgave. Det er ikke så vanskelig å
starte på et meget lavt nivå.
Bare spør en høydehopper eller en aksjemegler.
Pressemeldingen fra NGF:
Markedsansvarlig slutter i NGF
Atle Øi har sagt opp sin stilling som
markedsansvarlig i NGF.
Det er uenighet om strategi generelt, og ulikt syn på håndtering av prosessen
rundt salgskonseptet Team Norway spesielt, som gjør et videre samarbeid
vanskelig. Øi tar konsekvensen av dette og har sagt opp sin stilling med
virkning fra 30.september.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Her finner du
DEBATTSIDEN
Her diskuterer du golf
Si din mening!!
|
|
|
|
|
|