Leserbrev Golfbutikken Golfreiser Golfutstyr Smånotiser Ukens turneringer Lær om golf
Meny
Norske/svenske baner
Innendørsgolf
Golf på Internet

Vitser

Profesjonell golf
Ukens golftips
Golf på TV
ARKIVET
Golfaksjebørsen
Tilbake til første side
 
Sitatet

It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand. I beat people up.

Muhammad Ali

Tilbake til første side
 
Innlegg


Tilbake til innleggsoversikten   Tilbake til første side   Søk på GOLFSIDEN Les mer  

Her kan du legge inn:
nytt innlegg
 Wilson - 20. des 2014 kl. 14:32 *  IP
Kongsvingers GK tapte i retten

http://golfsiden.no/Kongsvingertapterettssak201214.html

Håper at klubben klarer seg uansett.

Synes det er dumt at ledelsen klarte å behandle lojale ansatte på en måte som satte klubben i et økonomisk uføre.
 Dilter (20. des 2014 16:22) *  IP
Da saken først kom frem i lyset, virket det som om de ansatte gikk til sak fordi de bare ble ansatt på deltid. Nå stilles den i et helt annet lys.

Håper også at det blir funnet en løsning slik at vi kan fortsette å spille Kongsvinger - Norge vil være et fattigere golfland uten.



 Fant (20. des 2014 19:28) *  IP
"De tre vant altså fram i lagmannsretten. Forsøket på å inngå et forlik hvor Kongsvinger GK ikke ville forsøke, ble med andre ord dyrt for klubben. Minst 1,5 millioner kroner i følge Glåmdalen."

Nei, når de ikke ville forsøke....

Jeg synes det er flott at Kongsvinger tapte rettsaken. Golfklubber kan ikke heve seg over lover og regler.



 Dilter (23. des 2014 10:58) *  IP
Fint at det kom en presisering fra klubben (se artikkel på forsiden). Arbeidsretten/tingretten og nå lagretten mener altså at det burde være mulig å finne arbeid for tre banearbeidere mellom 1. november og 1. mars. Retten velger å se bort fra vanlig praksis ellers i golf- og idretts-Norge.

Nå vet vi ikke hvor maskinkyndige disse tre er, men de kan kanskje utføre maskinvedlikehold. Om det er behov for nesten 1.5 årsverk for å gjøre dette er vel imidlertid heller tvilsomt.

Jeg synes det er uhyrlig at de tre godtok en deltidsavtale, jobbet en sesong og så gikk til sak, og så at de fikk medhold. Premissene blir helt feil, men dommerne har vel sitt på det tørre rent juridisk.

Jeg lurer på om det er noen annen bane i hele Norge som har tre heltidsansatte banearbeidere. Det vanlige er vel at det bare er head-greenkeeper som er det.

Ønsker Kongsvinger GK lykke til.



 Pølse med brød (23. des 2014 13:18) *  IP
Problemet her er komplett udugelige ledere som lager kontrakter som bryter med arbeidsmiljøloven. Dette kunne lett vært unngått ved å lage andre type kontrakter.

Det at midlertidige ansatte på landsbygda i Norge leter høyt og lavt etter muligheter i lovverket for å få fast er ikke noe nytt eller uventet, det gjelder svært mange bransjer.

Som de fleste vet er arbeidsmiljøloven i Norge (eller norge) innrettet for å beskytte midlertidige ansatte uansett pris. Loven driter i om en golfbane har råd til fast ansatte eller ikke, det er en generell lov uten mye rom for tolkning.



 Traveler (25. des 2014 03:51) *  IP
Nok et eksempel på partisk vinkling og slurvete innhold fra en lokalavis. Når det også viser seg at det var ønske om forhandlinger fra golfklubben sin side, koker det hele ned til en tolkning av et næringsfientelig lovverk om en etablert praksis hos de fleste golfklubber i Norge.


 gulber (25. des 2014 05:37) *  IP
Det var ikke denne julegaven Kongsvinger gk hadde ønsket seg vil jeg tro. Jeg håper Kongsvinger finner en økonomisk løsning på dette. En fantastisk bane,å de folkene jeg kjenner i klubben.lykke til Kongsvinger gk.


 golffreak (26. des 2014 01:04) *  IP
Hvis dette betyr at golfklubber ikke kan ha sesongarbeidere i 9 mnd, men plikter å ha dem ansatt i 3 mnd hvor det ikke skjer noe som helst, så er det kroken på døra for de aller fleste.. Kommer ikke frem hvilken "annen" konktrakt de kunne brukt evt.

Blir litt spekulasjoner, men banekvaliteten har blitt vesentlig bedre de siste 2 årene hvor disse menneskene sluttet og de ansatte svenske greenkeepere. Kan grunnen være til at de ikke fikk fortsette var at de ikke var kompetente nok? Kan jo være utslag av mange andre forhold (mildere vinter etc), men litt kan man lese mellom linjene fra klubben: "..etter at banen de to siste år har fått en formidabel standardheving på fairways og greens.."?

Kongsvinger slår seg nok konkurs igjen vil jeg tro, og da er det i beste fall staten som må ta regninga fra arbeiderne. Dette er jo ikke et lønnskrav men en erstatning. Enkleste hadde vært å gjøre det før nyttår, det blir klønete hvis de først skal sende ut fakturaene for årsavgift og så slå seg konkurs før sesongstart...



 Frank (26. des 2014 01:53) *  IP
Nok et eksempel på at norsk lovgivning er helt bak mål. Samtidig bør det sies at golfklubben burde løst dette bedre i utgangspunktet.



 Rudolf fra Revetal (26. des 2014 09:31) *  IP
Klubben kunne svært enkelt unngått hele problemet, ved å ansette banearbeiderne på helårsbasis og så leid dem ut til lokalt næringsliv i de tre månedene fra sesongslutt til sesongstart. Om man ikke hadde fått inn hele lønnsutbetalingen, ville det likevel vært peanuts i forhold til tapet det nå er snakk om.


 golffreak (26. des 2014 16:57) *  IP
Man har jo ikke lov til å sette de i hvilket som helst arbeid, og tviler litt på at det er lovlig å "leie dem ut" til hva som helst helt uten videre.. Et fast ansettelsesforhold har klare punkter om type arbeid og arbeidssted, så det er ikke riktig så enkelt når arbeidsgiver ikke er et bemanningsbyrå. Dette blir jo tilsvarende problemstilling som for alpinanlegg hvor det er svært mange sesongarbeidere, og hadde jo vært interessant å vite hvordan de løser det? De har jo ikke hele staben traskende rundt i Trysil hele sommeren.. Er svaret så banalt at siden Kongsvinger GK hadde 9 mnd kontrakt, og ikke f.eks. 6 mnd, så burde de vært helårsansatt? Skal alle golfklubber ha alle ansatt hele året så snakker vi tross alt om en 33% økning i personalkostnader.... Alternativet er kanskje å ansette folk kun på 6 mnd kontrakter, hvor kvalitet og sesongen blir kortere?

Hadde disse arbeiderne fått fortsette med 9 mnd kontrakter så hadde de kanskje ikke gått til sak mot arbeidsgiver, men siden de ikke fornyet tillit så gikk de (naturligvis) til sak selv om de hadde signert på en sesongkontrakt. Kan jo forstå det på en måte, men synes denne saken bare er trist for alle parter. Her kan det bli kroken på døra for banen som tross alt ble kåret til Norges beste (med god gresskvalitet tror jeg mange er enige om at den er blant de aller beste). Går klubben konkurs så er det ikke sikkert at arbeiderne sitter igjen med noe annet enn egne saksomkostninger likevel...(usikker på om staten plukker om regninga).

Skal banemannskap være helårsansatte må det være krav til teknisk kompetanse for maskinvedlikehold, og at det er avtalt at de kan leies ut til annet arbeid med litt reisetid til arbeidsstedet. Må jo samtidig si at de banene som har best gresskvalitet er de som også f.eks. hakker bort is på greener på vinteren. Dette er naturligvis ett kostnadsspørsmål, men god kvalitet selger godt så det kan lønne seg også...

Regner med at en del daglige ledere sitter og tenker på hvordan de må organisere arbeidsstokken fremover...



 Gunnar Bull (26. des 2014 18:34) *  IP
Nå kan jeg ikke all verden om ansettelsesforhold, men hva med å permittere på grunn av lav ordretilgang?




 Rudolf fra Revetal (26. des 2014 23:29) *  IP
Lavsesongen for golf-banearbeidere kjennetegnes blant annet av følgende: tid for omlegging til vinterdekk, levering av fyringsved, ekstrabemanning i butikker før jul, snømåking og sprøyting av skøytebaner. Nok å drive med til gresset blir grønt...


 golffreak (26. des 2014 23:43) *  IP
Ski-, Skøyte- og Golfklubber bør samarbeide mao. Hvorfor kan ikke en greenkeeper kjøre løyper om vinteren? Gjerne på golfbanen.. Han er iallefall vant til å kjøre maskiner for å "preppe" alle typer underlag. Noe av problemet er kanskje at mye av idretten ellers er basert på frivillighet? Alle hall-idretter også kan også tas med, men er mindre prepping lignende arbeid der. Rengjøring av hallene kanskje? Banemannskapene kan også være ansatt igjennom et bemanningsbyrå, som finner egnet arbeid i vintermånedene.

Joda, går fint an å samarbeide om å dele på arbeiderne men er likevel noe underlig om det er "umulig" å ha folk ansatt i 9 mnd i dette landet. All den tid golfsesongen ikke er lengre, så kan ikke utgangspunktet være at klubbene skal ha folk i 3+ mnd gående med lønn uten noe å gjøre...



 Frank (26. des 2014 23:58) *  IP
Ski og golfklubber burde kunne samarbeide mye mer på mange områder. Kanskje kunne golfklubbene lært mye av toppidrettskulturen og barneidrett.


 ??? (01. jan 2015 15:15) *  IP
Utgangspunktet var at gutta var ansatt, men så fikk klubben kontakt med en svenske som i deres øyne var bedre kvalifisert. Når de fant ut dette sa de opp gutta og ansatte svensken. Det var det ulovlige som klubben gjorde.

Dumt og dyrt, men fortjent seier til gutta.

Dessverre er det ikke alltid like enkelt å benytte samme folkene i golfen som i andre il eller kommunalt eide anlegg. Kjempegod ide golffreak, men jeg tror ansettelsesforholdene ovenfor kommunene er for stivbeinte. De fleste il gjør disse jobbene på dugnad. Løypekjøring, rydding, klopping, merking, gressklipping, vaktmesterarbeid ol. Der il eier anleggene. Dessverre er det slik at vi ikke gidder å betale for oss når vi går på tur eller ski i skogen.



 Fakta (15. jan 2015 19:56) *  IP
Inkompetenta styreledare/golfbaneägare som brukar medlemmarnas pengar i rättsaker för egen vinning. Nästan samma sak hände på Nes Gk men då var det Pron som blev utstött. Det är medlemmarna som får betalt kalaset. Inkompetens kallar jag det.


 Fant (16. jan 2015 08:18) *  IP
Pron/Ulf/Fakta har rett.
Inkompetente styremedlemmer er et kjempeproblem for klubbene.



 Lost ball (16. jan 2015 15:08) *  IP
Det er klubbmedlemmene som velger sitt eget styre. Velges inkompetent styre så er det kanskje gjort av like kompetente medlemmer.


 tilskuer (16. jan 2015 15:55) *  IP
Det er jo ikke så lett å for kompetente medlemmer å finne kompetente styremedlemmer. De få i Norge som kan alt om hvordan en golfbane/-klubb skal styres er allerede opptatt - med å skrive på diverse nettfora.


 Dilter (16. jan 2015 17:16) *  IP
Det er vel også et spørsmål om å finne folk som er villig til å stille.

Valgkomiteen har often en meget vanskelig jobb med å finne noen.

Mye av Golf-Norge er dessverre preget av kundementalitet.



 golffreak (16. jan 2015 22:21) *  IP
"Mye av Golf-Norge er dessverre preget av kundementalitet."

Hvordan får man det til å bli galt?!?

Problemet er vel heller at mye av Golf-Norge ikke evner å skape mange nok nye kunder, utvikle stamkunder eller øke hit-rate blant de mer flyktige kundene.

Konkurranse klubbene imellom er naturlig og sunt, og kundene må da ha forventninger! Skulle da bare mangle..

De som sitter på sin formannsstol og klager på at "medlemmer" forsvinner, og at gjestene ikke vil betale den greenfeen styret mener de SKAL ha for å spille banen, de vil vel oppdage etter konkursen at det tross alt er KUNDENE som bestemmer når alt kommer til alt....



 Dilter (18. jan 2015 15:28) *  IP
For å si det med Odd Børresen, kundementalitet er "skal-ha-skal-ha". Det vil si at du oppfatter deg som kunde i klubben og ikke medlem, og er ikke interessert i å bidra selv til å gjøre klubben bedre og mer attraktiv, blant annet ved å påta deg verv.


 golffreak (18. jan 2015 15:57) *  IP
Når man har valgt klubb (les: produktet) så kan man vel engasjere seg i både verv, dugnader etc og oppfatte seg seg som "medlem" (les: fast kunde)!? For de som har valgmuligheter på idrettslag, så er det jo konkurranse klubbene imellom hvor folk velger å engasjere seg i ski, fotball, håndball eller hva det skulle være... Dette er naturligvis ikke tilfeldig.. Hvem sender ungene dit hvor det er dårlig opplegg, tullinger som styrer , dårlig miljø og få andre med samme forventninger? Livet er for kort til å alltid forsøke å rydde opp i dette selv.. Noen sitter kanskje i formannsstolen i golfklubber og lurer på hvorfor "deres" kunder i nærområdet velger andre steder å spille?!? Medlemmer/fast kunder kan også velge å gå andre steder, selv om man fremdeles i golf tvinger noen aksjonær-stakkarer til å betale.

Innser man ikke at man lever i en konkurranseutsatt verden og golfmarked, må man evt begynne i det offentlige og klage på hvorfor det er så mye "kundementalitet"..

Man har alltid valg i livet, enten det er å gå fra kjerringa eller velge en annen golfklubb.....



 Wilson (18. jan 2015 17:28) *  IP

Jeg et helt enig med Dilter og har vært i diverse komiteer og oppmannsverv i mer en 20 år i IL.
Har møtt noen "badegjester" som leverte ungene på trening for så å stikke av gårde.



 golffreak (18. jan 2015 23:35) *  IP
Nå var det vel ikke "badegjestene" som var temaet, men det faktum at alle idrettslag, foreninger og golfklubber har en konkurransesituasjon som betyr at lederne må tenke hvordan de kan tiltrekke seg medlemmer(kunder) og naturligvis også engasjere disse. Uten betalende medlemmer og gjester så er det kroken på døra for alle.

Når det gjelder engasjement så er jeg sikker på at golfklubber kan skape engasjement og aktivitet på helt andre måter enn idag. Selv om jeg har spilt golf i 15 år og nærmer meg 40, så er det nok minst 40 år til før jeg forstår poenget og behovet for "herrekomiteen", "damekomiteen" og "seniorkomiteen".... Jeg vil gjerne hjelpe banemannskapet og gjøre noe på banen, rekruttering eller juniortrening etc fremfor meningsløse og ørkesløse komiteemøter med en gjeng kverrulante gamlinger (unnskyld uttrykket...).

Det finnes også "Disiplinærkomitee" og "Kontrollkomitee".. (Alt dette er hentet fra sentrale klubber rundt Oslo).

Hvor er "Rekrutteringskomiteen", "Frillighetskomiteen", "Trenings- og mestringskomiteen", "Engasjements- og kulturkomiteen", "Sponsorkomiteen" osv???

Det trengs definitivt mer "kundementalitet" i ledelsen i golfklubbene, og jeg finner det underlig at noen tror at "it's my way or the highway" fungerer mot sine kunder (unnskyld: "aksjonærer")...



 Wilson (18. jan 2015 23:50) *  IP
I egen klubb har herrekomiteen ett møte hvor terminliste settes opp.
Etterpå er det 23 turneringer med sosial avslutning.

Snitt 50 deltakere pr uke.

Damer samme format, men færre deltakere.

Klubbturneringer hver helg omtrent.
Juniotreninger flere dager pr uke og turneringer jevnt over i nasjonal, krers og klubb.
VTG har flere kurs pr sesong.
Senior damer og herrer hver uke.
Mange deltakere i NSG hekte sommer.
Lagserier og lag NM.
Dugnad på banene.


Tror ikke dette er unikt.



 Fooore (19. jan 2015 12:41) *  IP
De ulike komiteer er også verktøy ift rekruttering, med inkludering av nye spillere.

Menge klubber/folk tenker rekruttering og gir blaffen i inkludering, og da forsvinner et antall spillere ila kort tid. Sedvanlig kortsiktig.

De fleste klubber har folk som vakkert kan inkludere nye medlemmer.



 Fant (20. jan 2015 09:33) *  IP
Nok et eksempel på merkelige valg fra golfledere?
http://www.nrk.no/nordnytt/gjelden-okte-med-2_5-millioner-pa-en-halvtime-1.12160350



 Fred (20. jan 2015 12:29) *  IP
Det er komplett ubegripelig at en golfklubb tar opp store lån i sveitserfranc. Banken burde heller ikke akseptert den risikoen som ligger i en slik valutaløsning for en klubb som sliter økonomisk og er avhengig av medlemmenes betalingsvilje.


 Frank (20. jan 2015 14:39) *  IP
Valutaspekulasjon og golfklubb er jo en naturlig kombinasjon. Helt vilt.



 Wilson (20. jan 2015 18:23) *  IP
Hmmmmm


Men så vil noen også kunne være kritiske om ikke golfklubben plasserte lånet der det var billigst. Kanskje årsmøtet hadde sagt ja.


Farlig sport å spekulere i å plassere lån i andre valutaer.

Enig med Fred. Banken burde gitt bedre råd



 Frank (20. jan 2015 18:32) *  IP
Skylde på banken er patetisk. Billigst?


 Wilson (20. jan 2015 18:56) *  IP
Frank.

Merkelig kommentar fra deg.

En bank er for meg en leverandør som i tillegg til å gi meg vanlige tjenester også gir gode råd mht lån, investeringer etc




 Dilter (20. jan 2015 19:22) *  IP
Smaker av Terra - de som har minst greie på det skal ha de mest kompliserte finansproduktene.

Vekslingskursen CHF/NOK har dessuten vært på vei opp i to år, selv om en økning på 1 krone på én dag er _litt_ uvanlig.



 Fred (20. jan 2015 19:23) *  IP
Klubben må selv ta ansvar for en så risikofylt handling, og det er etter min mening utvist elendig ledelse fra klubbens side. Det forhindrer ikke at banken burde ha frarådet klubben å gjøre det, men dessverre har nok banken tjent gode penger på lånet og latt det være styrende. Banken har valgt å behandle klubben som en profesjonell motpart selv om styret i klubben sannsynligvis har bestått av glade amatører.


 Maxim (22. jan 2015 14:56) *  IP
Tror nok ikke banken ender med å tjene gode penger. Etter hva jeg kan forstå er det to alternativer. Første alternativ er at Tromsø golfpark slår seg konkurs. Dette medføreer at banken sitter med banen og må selge den til høystbydende. Alternativ 2 er gjeldsforhandlinger mellom golfparken og klubben. I dette tilfellet må også banken ettergi gjeld så det monner, slik at Tromsø golfpark klarer å håndtere sin fremtidige gjeld.




Svar:
(Felter merket med * må fylles ut.)
Navn *
E-post
Innlegg *
(Useriøse, krenkende eller støtende innlegg, kan bli fjernet.)
 Tilbake til innleggsoversikten      (Her bruker du kun ett nick!)

 
 
Annonser








ANNONSÉR på Golfsiden - mer for pengene!
Interessert? Kontakt:
ar@golfsiden.com
Tlf: 900 900 72