Leserbrev Golfbutikken Golfreiser Golfutstyr Smånotiser Ukens turneringer Lær om golf
Meny
Norske/svenske baner
Innendørsgolf
Golf på Internet

Vitser

Profesjonell golf
Ukens golftips
Golf på TV
ARKIVET
Golfaksjebørsen
Tilbake til første side
 
Sitatet

It's just a job. Grass grows, birds fly, waves pound the sand. I beat people up.

Muhammad Ali

Tilbake til første side
 
Innlegg


Tilbake til innleggsoversikten   Tilbake til første side   Søk på GOLFSIDEN Les mer  

Her kan du legge inn:
nytt innlegg
 pingka - 17. mar 2012 kl. 17:11 *  IP
custom golf salgsmesse i oslo

var inne om der i dag.
alle de store var der. Men den time jeg var der var det nesten ikke et menneske der.
fikk god tid til å prøve køller å fikk god veiledning. bra for meg, dårlig for butikken. Men kan jo hende det var flere folk innom senere.
 DA (17. mar 2012 17:34) *  IP
??? Var det custom salgsmesse i oslo i dag? Hvor har det vært annonsert?


 pingka (17. mar 2012 17:45) *  IP
så det på et par andre nettsider.



 Frank (17. mar 2012 19:12) *  IP
Det kommer ikke folk om folket ikke vet de er invitert. Synd, dit hadde jeg dratt om jeg visste.


 golffreak (17. mar 2012 21:47) *  IP
Var også innom. Litt dårlig markedsført ja, og selv om det "bare" var 6t på en lørdag (i motsetning til Fornebu-messen som er 3dager) så vil jeg tro at leverandørene kanskje var litt skuffet. Tror det var 2-3 andre kunder der når jeg var innom.

Kunne kanskje vært en ide å kjøre egne demodager på enkelte klubber, hvor folk kunne booket 1-2t med custom-fit? Messene blir jo en "sneak-peak" som jo er greit nok, men spesielt på de mindre klubbene så vil jo leverandørene kunne kjøre tilpasning for kunder på stedet.



 DA (17. mar 2012 22:41) *  IP
demodager på klubber er det jo hele sommeren???


 golffreak (17. mar 2012 23:07) *  IP
Jo vet jo det, men har ikke sett noe sted at man kan booke 1t for eksempel for å gjøre en custom-fit. Demodag eller messe er jo litt sånn "kom innom og klask noen baller". De kunne jo hatt 2 pers, en som gjorde custom-fits og en som hjalp folk sånn generelt. Er jo ikke slik at du kan teste ut flere skaft etc når det står mange og venter.. Kan man booke en tid så er det jo annerledes hvis andre fremdeles kan få teste for seg selv. Ofte får man jo hjelp uansett da det ikke er så altfor mange mennesker, men de store demodagene med flere folk så blir det litt knapt med tid..


 Christian Furu (17. mar 2012 23:15) *  IP
Det er ikke et dårlig forslag. Kanskje klubbens pro kunne være tilstede og tilby sine tjenester når de forskjellige merkene kommer på demodag?


 Laser (18. mar 2012 10:13) *  IP
Bra ideer og skape en dag med god organisering fra klubben kunne hjelpe mange gjerne for liten fee


 simen fulland (20. mar 2012 20:17) *  IP
Golffreak, det du foreslår er måten jeg jobber på med tanke på fitting. Kunden booker tid på high speed cam simulatorene, vi tester mange køller (skaft) mot hverandre fra ulike leverandører og beste kølle (skaft) anbefales og fittes til kunden.

Dette koster ikke noe ved kjøp.

Så ja det finnes ihvertfall noen som gjør som du etterspør. Sikkert andre også både ute i klubbene og innendørs der de har måleutstyr som kan gi gode snittdata.
Du kan lese mer om hvordan vi jobber på hjemmesiden vår. (hvis du ikke har vært her alt da).

Dersom du ser for deg gratis fitting på 1 klokketime eller mer, tror jeg du vil slite med å finne noen som gjør dette.

Hvis du vil vite mer kan du sende meg en mail. (drunkduck@hotmail.no)



 golffreak (21. mar 2012 00:17) *  IP
Hei Simen, ja jeg vet hva dere gjør men jeg tenkte nå ift demodagene som leverandørene kjører ute på golfklubbene. Istedet for at de "bare" møter opp (gjerne litt dårlig markedsført på forhånd), så kunne de satt opp en booking en stund i forveien slik at de som ville kunne få custom-fit av den leverandøren som har demodagen. Sånn det er nå så stikker du innom, og så vet du ikke om du kan få så god hjelp som du ønsker eller ikke. Dette avhenger jo av hvor mange som er der (som du må dele plass, utstyr med), om de har trackman e.l. og ulike skaft etc. Jeg regner jo med at de som kommer har alt iorden, var bare det at man gjerne kan booke tid så man vet at man får grundig custom-fit. Litt kjedelig å kjøre langt, og så ende opp med å vente et kvarter før man får testet i 5 min.. Det fordrer jo gjerne at man er litt flere folk og matter enn bare en.

For "leverandør-uavhengig" custom-fit så må man dra til dere evt :-)



 Franz (25. mar 2012 01:25) *  IP
@simen fulland Hva er din bakgrunn for å jobbe med custom fitting?


 Franz (26. mar 2012 14:58) *  IP
Som ventet...


 Kølle Nils (26. mar 2012 17:08) *  IP
En sak er bakgrunn, selvfølgelig. Men kanskje det er mer interessant å diskutere hva custom fitting ER (eller kan være ..), og siden bakgrunn.


 barce (26. mar 2012 18:20) *  IP
Franz.. hva vurderer du som et minstekrav for å drive med custom fitting? Det er jo ikke akkurat Rocket Science..


 AR (26. mar 2012 18:27) *  IP
Jo, barce. Det er akkurat det det er - nesten. Men dessverre er det uhyre få i Norge som kan noe om det, og det er en viktig grunn til at vi ikke har flere gode spillere i dette landet.

Når eksempelvis en som kapper av eller forlenger en kølle ikke vet at treghetsmomentet i kølla endres og ikke tar hensyn til dette, har han langt igjen til å være en god kølletilpasser.



 simen fulland (26. mar 2012 18:38) *  IP
Franz, div. kursing fra forskjellige leverandører i Norge.
Samt i England hos Ping.

Etterhvert samler man også opp noe som kalles erfaring.

Og som Barce sier. Fitting er ikke Rocket Science. Man forholder seg til leverandørenes tabeller som utgangspunkt og velger alternativer utifra disse som bør passe kunden etter å ha sett kunden slå.

Vi benytter høyhastighetskameraer der jeg jobber slik at vi jobber med fakta og ikke estimater. Det gjør jobben som fitter langt enklere. Får kunden gode data, er man atageligvis inne på noe.

Jeg gjør så godt jeg kan med det måleutstyret vi har og anbefaler kun det jeg mener er best for kunden utifra snittdata.

Jeg mener det er godt nok for de aller fleste.

Mener du jeg ikke er kompetent (noe jeg antar du mener jeg ikke er), foreslår jeg at du kommer innom og tar en fitting med meg så kan du bedømme meg selv.

Jeg vil ikke gå i detalj om hvordan jeg jobber da jeg ikke ønsker å bruke golfsiden.com som reklame. Vil du vite mer får du ta kontakt jeg aner uansett ikke hvem du er.




 simen fulland (26. mar 2012 18:49) *  IP
AR, du får det du betaler for.
Du kan naturligvis frekvensmatche jerna, spine dem og sørge for at alt er på stell med tanke på svingvekt o.l

De fleste er ikke villig til å betale det dette koster.
Hvor mye var det Mats Moder skulle ha for ett jernsett igjen?

For de aller fleste blir det derfor å finne riktige mål og bestille opp utstyrert fra leverandørenes fitting avdelinger.

Siste alternativ gir uansett langt bedre resultat enn om man ikke får tilpasset utstyret i det hele tatt.

Det er det siste jeg skriver i denne saken her. Er det noen som har noe å utsette på min jobb som fitter kan dere ta det opp med meg personlig. Jeg er ikke vanskelig å få tak i og glad i en god diskusjon:-)



 AR (26. mar 2012 20:11) *  IP
Ja, kvalitet koster.

Det finnes mange grader av tilpasning fra det helt enkle til det mer omfattende. Det gjenspeiler seg også selvsagt i prisen. Akkurat som når man kjøper bil og andre produkter.

Et interessant spørsmål er: Hvor sikker er man på å ha fått det man har bestilt når leveransen kommer til kunden etter at det sett er satt sammen? Blir sluttresultatet fra leverandøren kontrollmålt?



 Franz (27. mar 2012 16:05) *  IP
Jeg er aldeles enig i at man ikke trenger å være professor for å kalle seg custom fitter. Det er når custom fittingen blir til en slags kvasi pro-time jeg steiler. Jeg har observert med skrekk noen seanser der intetanende og mottakelige kunder tar imot instruksjon fra custom fittere som tror de er blitt instruktører ved å gå et par kurs i å sette sammen standard komponenter.

Dette syns jeg Custom Golf burde holde seg for god for.



 AR (27. mar 2012 16:13) *  IP
Ofte har en som tilpasser køller meget god greie på svingteknikk også. I hvert fall såpass god greie på det at de kan se åpenbare feil som det er enkelt å rette på. Noen svinger så håpløst og variabelt at det ikke går an å få til en meningsfylt tilpasning. Noen enkle råd fra tilpasseren kan da være en god måte å få til noe som ligner på skreddersydde køller.


 simen fulland (27. mar 2012 16:32) *  IP
Franz, jeg sa jeg ikke skulle skrive mer, men nå ser jeg at jeg må skrive litt til.

Dersom en kunde kommer til meg for fitting og ikke har trent/slått golf på flere mnd (skjer ofte på denne tiden av året) og har noen åpenbare feil i sin sving som gjør at han/hun knapt treffer ballen, kan det være greit å påpeke dette hvis kunden er interresert i å motta hjelp.

Majoriteten som sliter spør faktisk om jeg ser ett eller annet i svingen deres som er galt og vil gjerne ha tips for å få rettet opp det verste.

Når kunden ikke er i stand til å slå ballen blir det heller ikke fitting. Det får de ikke lov til. Slår kunden ikke ballen i nærheten av vanlig nivå for han/hun, vil jeg ikke få gode nok snittdata til å kjøre gode tester.

Kunden betaler da i stedet for fitting kr 150 for en time drop in range. Han/hun blir deretter bedt om å ta kontakt med sin pro og jobbe med sin sving. Har de ikke pro, anbefaler jeg noen som jeg anser som dyktig.

Når de har trent og blitt "seg selv" igjen svingmessing får de beskjed om å komme tilbake. Da kan vi kjøre fitting.

Mine kunder er således ikke intetanende. De blir informert hele veien og vil de ikke ha tips får de heller ikke noen.

Jeg er ikke pro, men ser på golfsvinger hver dag året igjennom. Vi har jobbet med mange proer oppigjennom, og man plukker jo opp litt.

Dersom du synes det er ille at folk som spør får litt svinghjelp, er det helt greit for meg. De blir uansett henvist til "ekte" pro.

Nå som du er blitt imformert om hva som virkelig foregår med de "intetanende og motagelige" kundene håper jeg at det ble med skrekken og at du kan puste rolig ut.

Det er definitivt det siste jeg skriver til deg Franz.
Har du noe mer du vil utale deg om til meg på golfsiden bør du i all redelighet bruke fullt navn, eller ta kontakt med meg privat.



 Franz (27. mar 2012 18:35) *  IP
Jeg uttaler meg da ikke om deg? Ikke så sår...

Jeg har ingenting å utsette på deg personlig. Jeg snakker om problemet, rent generelt. Du ble naturlig nok et eksempel lenger opp i diskusjonen. Det syns jeg man får tåle når man selger seg inn såpass tydelig som du gjør.

Jeg mener fortsatt hele fenomenet custom fitting er på tynn is hvis det kombineres med ad hoc instruksjon.



 radar (27. mar 2012 19:24) *  IP
Er det veldig tidkrevende å spine skaftene? - jeg kjenner ikke til hvor store variabler som er ute og går på feks project x 6.0 skaft, men hvis spining er en tjeneste som blir solgt så regner jeg med at det faktisk har noe for seg. Er det ikke da litt half-ass å montere på skaftene uten å sjekke at det faktisk er "samme" skaftet man monterer gjennom settet?

Hadde det ikke vært naturlig for en køllemaker å spine alle de løse skaftene han fikk inn?

Disclaimer: Kan svært lite om customfitting, og kunne for inntil 1min siden ingenting om spining.



Svar:
(Felter merket med * må fylles ut.)
Navn *
E-post
Innlegg *
(Useriøse, krenkende eller støtende innlegg, kan bli fjernet.)
 Tilbake til innleggsoversikten      (Her bruker du kun ett nick!)

 
 
Annonser








ANNONSÉR på Golfsiden - mer for pengene!
Interessert? Kontakt:
ar@golfsiden.com
Tlf: 900 900 72